Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

G skrev (Akkurat nå):

Oi, oi, så nå plutselig så er husdyr smittespredere, mens det i starten av 2020 var stor skepsis til om så kunne være en sannhet mener jeg å huske.

Sitat

Severe acute respiratory syndrome–coronavirus 2 (SARS-CoV-2) causes the infectious disease COVID-19 (coronavirus disease 2019), which was first reported in Wuhan, China, in December 2019. Despite extensive efforts to control the disease, COVID-19 has now spread to more than 100 countries and caused a global pandemic. SARS-CoV-2 is thought to have originated in bats; however, the intermediate animal sources of the virus are unknown. In this study, we investigated the susceptibility of ferrets and animals in close contact with humans to SARS-CoV-2. We found that SARS-CoV-2 replicates poorly in dogs, pigs, chickens, and ducks, but ferrets and cats are permissive to infection. Additionally, cats are susceptible to airborne transmission. Our study provides insights into the animal models for SARS-CoV-2 and animal management for COVID-19 control.

Hovedsakelig Mårdyr og katter.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7164390/

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Øker det videre nå er full nedstengning siste verktøy i kassa. Eventuelt portforbud kveldstid.

Jeg er nesten sikker på at dette ikke vil stoppe. Kunne like godt fått det overstått med skikkelig lockdown. Er det mye dårlig vær i Bergen som fører til så stor smitte der? Alle innendørs.

Lurer på hva som hadde skjedd om de beholdt tiltakene i første runde i noen uker til.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, xRun said:

Tar nok litt tid, men vi kan fort bli overrasket. Med nok motivasjon går ting raskere enn det har pleid, se bare på vaksinen. Fase 3 testing innen året er mye raskere enn tidligere vaksiner.

Men, når jeg grunner litt over forskjellene så er vaksiner nyopptrening av et immunforsvar og sånn sett er sjansene for skadelige bivirkningen noe lav så lenge de går fram trygt og forsiktig.

Mens, med medikamenter så får man straks en ny kjemi som skal metaboliseres og kroppen må hanskes med det. Og jeg tror at bivirkningslisten kan bli lang. Bivirkningslister er jo som regel lange for slike kjemiske medikamenter ellers også. Jeg tror likevel at uttestingslengde på slik kjemi bør være mye lengre enn med vaksiner. Men, jeg har ikke greie på det der, absolutt ikke greie på det der.

Endret av G
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (2 minutter siden):

Jeg er nesten sikker på at dette ikke vil stoppe. Kunne like godt fått det overstått med skikkelig lockdown.

Ja, jeg er enig. Men kan også forstå tankegangen med å ikke bruke opp det man har av verktøy etc. Dette vet de som sitter med det fulle bildet og ekspertisen på lokalt nivå bedre enn oss, tenker jeg. 

Men samlet er tiltakene i Bergen nå veldig nære det vi kaller en lockdown. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (3 minutter siden):

Det kan bli veldig stygt når alle studentene i Bergen reiser hjem til jul i løpet av neste måned.

Jula er som katastrofescenario å regne nå. Er det én ting tiltak ikke vil fungere på, så er det jula. Folk vil samles tett i de tusen hjem uansett tiltak. Tror veldig mange vil feire som vanlig selv om det skulle vært gjort ulovlig. Disse tradisjonene står for sterkt i samfunnet til at mange nok vil endre sin feiring.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Jula er som katastrofescenario å regne nå. Er det én ting tiltak ikke vil fungere på, så er det jula. Folk vil samles tett i de tusen hjem uansett tiltak. Disse tradisjonene står for sterkt i samfunnet til at mange nok vil endre sin feiring.

Ja dessverre. Enda en grunn til å slå til hardt nå. Jeg tror staten vil rykke inn og innføre strengere regler nasjonalt innen onsdag.

Lenke til kommentar

Norge i går: 653 smittede (rekord), 0 dødsfall (3 siste 7 dager)

Sverige i går: 3213 smittede, 12 døde

Verden i går: 608 550 smittede (rekord), 8771 døde (nest høyeste noen sinne etter gårsdagens rekord)

USA: 118 319 smittede (rekord), 1127 dødsfall

Mexico siste tall: over 5225 smittede, 635 dødsfall, 50% positive tester (de har hele tiden hatt skyhøyt tall)

Polen i går: over 27 000 smittede (rekord), 367 døde (tett bak gårsdagens rekord) 30% positive tester

Tsjekkia i går: over 13 000 smittede, 197 dødsfall (i et land med knapt dobbelt så mange innbyggere som Norge) Norge har hatt 3 på en uke. 32% positive tester (nesten rekord)

Romania i går: 9714 smittede (rekord) , 121 døde (rekord på onsdag: 146), 18% positive tester (rekord)

Ungarn i går: 3928 smittede (tett bak gårsdagens rekord), 84 dødsfall (tett bak gårsdagens rekord) 21% positive tester (rekord)

Bulgaria i går: 3754 smittede (nært rekord) og 52 dødsfall (nært rekord), 25% positive tester (rekord)

UK i går: skyhøye tall: over 24 000 smittede og 378 dødsfall

Belgia: Skyhøye tall: 14 903 smittede og 205 dødsfall

Frankrike i går: over 58 000 nye smittetilfeller (rekord), 363 dødsfall

Spania i går: over 21 000 smittede (rekord) og 368 dødsfall (høyeste siden april)

       
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Snikpellik said:

Jula er som katastrofescenario å regne nå. Er det én ting tiltak ikke vil fungere på, så er det jula. Folk vil samles tett i de tusen hjem uansett tiltak. Tror veldig mange vil feire som vanlig selv om det skulle vært gjort ulovlig. Disse tradisjonene står for sterkt i samfunnet til at mange nok vil endre sin feiring.

Er litt redd for det ja. Nå vil sikkert en og annen student hoppe av studiet sitt og reise hjem før grensepolitiet ut av Bergen by settes opp også?

Endret av G
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 time siden):

Sykehus innleggelser stiger raskt 14 nye på ett døgn:

 

 

 

Snikpellik skrev (3 minutter siden):

88 CORONASMITTEDE INNLAGT PÅ SYKEHUS

Fredag er 88 pasienter med påvist coronavirus innlagt ved norske sykehus. Det er 16 flere enn dagen før.

Åtte av pasientene får behandling med respirator, ifølge Helsedirektoratets oversikt. Det er tre flere enn onsdag.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/88-coronasmittede-innlagt-paa-sykehus.psqjsdIcM

14 bare i Helse Sør-Øst. Hva vil skje i Bergen om noen uker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et verktøy kan være å oppfordre til karantene før julefeiring.

Personlig er jeg veldig "heldig" i forhold til jul ettersom jeg testes for korona annenhver dag på jobb, og i praksis omtrent er i karantene frem til februar, samt har fri uka før jul så jeg kan isolere meg frem til jeg sitter alene i bilen på vei hjem. Men dette gjelder kun et fåtall som har disse mulighetene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Snikpellik said:

Et verktøy kan være å oppfordre til karantene før julefeiring.

Personlig er jeg veldig "heldig" i forhold til jul ettersom jeg testes for korona annenhver dag på jobb, og i praksis omtrent er i karantene frem til februar, samt har fri uka før jul så jeg kan isolere meg frem til jeg sitter alene i bilen på vei hjem. Men dette gjelder kun et fåtall som har disse mulighetene.

En 3 uker karantene da? Altså ha litt buffer så man unngår spredning til alle retninger av landet, mer enn hva vi allerede har?

Endret av G
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (14 minutter siden):

88 CORONASMITTEDE INNLAGT PÅ SYKEHUS

Fredag er 88 pasienter med påvist coronavirus innlagt ved norske sykehus. Det er 16 flere enn dagen før.

Åtte av pasientene får behandling med respirator, ifølge Helsedirektoratets oversikt. Det er tre flere enn onsdag.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/88-coronasmittede-innlagt-paa-sykehus.psqjsdIcM

Auch...Dette er omtrent som estimatene jeg har regnet på, som har en innleggelesrate mellom 2-4% avhengig fra 0-2 uker tilbake i tid. 

Det som forundrer meg er at antall på intensiv er såpass høyt nå. Det er 16 på intensiven nå og 88 innlagt som tilsier at 18% ligger på intensiven, da jeg regnet ut tallene tidligere i uken kom jeg frem på 12%, et tall som jeg var meget usikker på. Tenkte at det kanskje var litt høyt. Det at det det heller går opp enn ned er litt urovekkende. 

Leste for litt siden at Ahus har foreberedt seg på et scenario der de kan ha opptil 65 på intensiven. Forsetter det sånn og med en plass mellom 10-20% som havner på intensiv, så har vi ikke mange ukene å gå på. 

Dersom det begynner å bli plassmangel og de begynner å stramme inn på innleggelse, f.eks. at man har høyere terskel og må være sykere, så vil jo gjerne intensivenraten stige også...

Og jeg er bekymret for helsevesenet i Vest også. Skulle likt å visst kva kapasiteten til Haukeland og Haraldsplass ligger på nå som stigen er såpass høy i Bergen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
G skrev (23 minutter siden):

Nå vil sikkert en og annen student hoppe av studiet sitt og reise hjem før grensepolitiet ut av Bergen by settes opp også?

Tidligere var det noen brannmenn o.l. som ble plassert ut som grensevakter til en hyttekommune. Men Bergen har i grunnen flere innfartsårer. I verste fall kan en bruke årer, utover fjorden. De gamle rodde fra "strileland" og inn til Bergen for å selge ting. Har vanskelig for å se for meg at Norge klarer å stille opp med noen tusen ekstra politimenn som blir effektiv grensevakt mellom kommuner, og følger opp tiltakene i detalj. 

Lenke til kommentar
Gjest b6487...931
Fnugle skrev (5 minutter siden):

Og jeg er bekymret for helsevesenet i Vest også. Skulle likt å visst kva kapasiteten til Haukeland og Haraldsplass ligger på nå som stigen er såpass høy i Bergen.

Jeg vet ikke hvor mange intensivplasser de kan rigge opp men de har planer for å flytte "vanlige" pasienter til andre lokasjoner rundt Bergen (typ rehabiliteringshjem osv) og at de bruker idrettshaller i nærområdet rundt sykehuset til sengeplasser for smittede som ikke trenger intensivbehandling om de må. 

Anonymous poster hash: b6487...931

Lenke til kommentar
28 minutes ago, Pc Lynet said:

Det kan bli veldig stygt når alle studentene i Bergen reiser hjem til jul i løpet av neste måned.

Jeg kjenner en del studenter, mange av dem som fikk bekreftete hjemmeeksamen for lenge siden har bestemt seg å dra hjem tidlig og ta eksamnene hjemme hos mor og far. Får vente å se om det vises i noen statistikker, jeg håper det kan være med på å få ned antallet på flyplasser, busser og tog helt i slutten av desember, så kanskje det hjelper litt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...