Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Pc Lynet skrev (18 minutter siden):

For å sikre gjenvalg er hytta untatt, så lenge man ikke blander seg med lokal befolkningen og handler før man drar.

Jeg er irritert på meg selv. I mars mente jeg det var godt begrunnet å forby hytteturer med tanke på kapasiteten til helsevesenet i distriktene. Nå virker det motsatte logisk, sånn at hytta kan fungere som ganske trygt avsidesliggende karantenested. Men da bør man i så fall straks vende snuta hjem dersom man får symptomer. Helst uten å dele kupé med andre og samtidig unngå å etterlate familien uten bil så de ikke kommer seg hjem uten å bruke kollektivtransport dersom de får symptomer. Med andre ord at de som reiser på hytta bør dra dit med flest mulig biler.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Jeg er irritert på meg selv. I mars mente jeg det var godt begrunnet å forby hytteturer med tanke på kapasiteten til helsevesenet i distriktene. Nå virker det motsatte logisk, sånn at hytta kan fungere som ganske trygt avsidesliggende karantenested. Men da bør man i så fall straks vende snuta hjem dersom man får symptomer. Helst uten å dele kupé med andre og samtidig unngå å etterlate familien uten bil så de ikke kommer seg hjem uten å bruke kollektivtransport dersom de får symptomer. Med andre ord at de som reiser på hytta bør dra dit med flest mulig biler.

Poenget nå er at det er god testkapasitet også i hyttebygdene. Men jeg vil påstå at de burde forby reise til hytte for de som kommer fra røde soner med stort smittetrykk. For å forhindre videre innelands spredning.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

NRK: Hjemmeundervisning for videregående i Viken fylke

Viken fylkeskommune innfører hjemmeundervisning ved de videregående skolene, melder NRK.

Fra førstkommende mandag skal all undervisning i hovedsak gjennomføres digitalt og elevene skal ikke møte på skolen.

Unntaket er elever med spesielt behov for tilpasset opplæring, og praktiske fag der noe fysisk oppmøte er ønskelig og nødvendig.

Kunnskapsminister Guri Melby (V) anbefaler nå rødt nivå i videregående skoler i området med høy smitte.

Hvilke tiltak dette innebærer, kan du lese her.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Verft er stengt etter at utanlandsk arbeidar blei smitta

Alle tilsette ved eit skipsverft må halde seg heime etter at ein utanlandsk arbeidar er koronasmitta. No innfører regjeringa strengare krav for innreise.

Importsmitte frå utanlandske arbeidskraft er ei stor utfordring for Noreg.

51 personar er torsdag sett i karantene etter at ein utanlandsk arbeidar ved Aas Mek. Verkstad i Vestnes i Møre og Romsdal har testa positivt på covid-19.

Verftet er stengt og alle nærkontaktane blir testa i dag.

– Har følgt gjeldande reglar

Personen testa først negativt på fredag og har difor vore i arbeid til han fekk positivt resultat på test nummer to.

– Personen jobba to dagar. Vi har bede alle om å halde seg heime til vi får gjort smittesporinga, seier kommunelege i Vestnes, Sabine Relling Bredeli.

Nye reglar for utanlandske arbeidarar vart innført laurdag førre veke. Sidan arbeidaren kom til landet fredag, var det dei gamle reglane som gjaldt.

– Verftet har absolutt følgt gjeldande reglar, understrekar Bredeli.

Nokre kilometer unna verftet bur hundrevis av utanlandske arbeidarar på brakkeriggen til Vard. Her sit eit titals personar i isolasjon med koronasmitte, ifylgje kommunelegen.

https://www.nrk.no/mr/stengde-verft-etter-koronasmitte-1.15231135

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Jeg er irritert på meg selv. I mars mente jeg det var godt begrunnet å forby hytteturer med tanke på kapasiteten til helsevesenet i distriktene. Nå virker det motsatte logisk, sånn at hytta kan fungere som ganske trygt avsidesliggende karantenested. Men da bør man i så fall straks vende snuta hjem dersom man får symptomer. Helst uten å dele kupé med andre og samtidig unngå å etterlate familien uten bil så de ikke kommer seg hjem uten å bruke kollektivtransport dersom de får symptomer. Med andre ord at de som reiser på hytta bør dra dit med flest mulig biler.

Smittevernstiltak skal gi mening. De viktigste tiltakene er å stoppe festene, sosial distanse, karantene, sporing, testing, hjemmekontor, hjemmeundervisning og masker. Tiltak med liten effekt bør man unngå, fordi det undergraver alle de andre tiltakene.

Grunnen til at de ikke innfører et nytt hytteforbud er ikke fordi det motsatte er logisk. Det er f.eks. ikke flere ambulanser i hyttekommunene nå sammenlignet med april. Det eneste som har forandret seg er at hyttekommunene er ikke lenger redde for importsmitte.

Grunnen er at de har forstått at man skal fokusere på smittevernstiltak. Hvis man må innrømme at tiltaket har ingenting med smittevern å gjøre så er man på farlige veier.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Argh! som jeg misliker utydelige regler. Her et klipp fra Sveriges nye tiltak:

Spoiler

1661113998_Screenshot_2020-11-05NRKTV-NRK1-Direkte.thumb.png.e730265ec3cb6749f654c6f097a9e323.png

"Mindre enn 1 - 1,5 meter"

"Mindre enn 1 meter, eller mindre enn 1,5 meter"

"Mindre enn 1, eller 1,5 meter, eller deromkring eller noe sånt"

"Mindre enn sånn ca noe meter-ish"

"Unngå dette. Men unngå det spesielt mer enn 15 minutter, altså ikke nødvendigvis unngå det under 15 minutter, men helst altså. Kanskje. Men unngå det helt sikkert over 15 minutter, men dette er bare et råd og ikke et krav. Bare om det er mulig. Eller noe i den dur."

:realmad:

 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sitat

71 nye smittede torsdag

Totalt er 2480 personer smittet med korona i Bergen siden pandemien startet, opplyser Bergen kommune.

Aldersspennet blant de smittede er fra to til 89 år. Fem personer har ukjent smittevei.

Byrådet opplyser at det er utbrudd på Løvåsen sykehjem, der totalt fire beboere og to ansatte er smittet.

Bergen fortsetter høyt. Nye tiltak kl 18 der.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Skogslik skrev (1 time siden):

Lite som hjelper når alt er ''anbefalinger''

Fritt frem og ingen endringer da med andre ord.
90% gir faen og tenker ''meg meg meg'' 

Virker det ikke rimelig å tro at regjering og helsebyråkrater bidrar til denne atferden når de i den utadrettede kommunikasjonen og innrettingen av tiltakene virker så overdrevent engstelige for hva folk kan finne på om de ikke får gått på fylla hver bidige dag? Folks ønsker, normer og atferd oppstår ikke i et vakuum, de er relasjonelle. Lar du deg skremme av en stor hund vil den opptre aggressivt, er du trygg på deg selv, blir situasjonen en annen.

Greit å ta noen vurderinger om tiltakstrøtthet osv. internt, men synd om regjeringens unnfallenhet vil føre til et behov for total nedstengning.

Endret av SuperKrokodille
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det regjeringen holder på med? Er det ikke bedre med en full lockdown i en måned istedenfor regler som folk enten ikke forstår eller ikke gidder å følge? 
Det kommer til å ta laaaaang tid om regjeringen skal røre rundt grøten på denne måten her.

 

Sitter igjen med inntrykk av at regjeringen prøver å finne opp hjulet på nytt. 

Endret av DårligNavn
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Og da plukker du altså ut en et ord  av det jeg sier som du og gjorde forge gang og putter ord i munnen på meg. Poenget mitt er at jeg prøver å forstå disse tiltakene hvor de skal skille mellom de som er enslige/single og de som ikke er det, å jeg klarer det ikke, selv om jeg går inn på alle avisene for å prøve å finne et konkret og enkelt svar, men det eksisterer ikke. De roter noe fryktelig og det fungerer ikke å splitte opp tiltak på den måten, det må være likt for alle vist ikke fungerer det bare ikke, da selv folk som prøver å forstå, forstår ikke tiltakene.

Det er vel for å sørge for at enhver familie med 4 eller flere stadig kan ha kontakt med noen, for eksempel én annen familie eller besteforeldre, slik at de har mulighet til noe sosialt samvær. 

Lenke til kommentar
DårligNavn skrev (21 minutter siden):

Det kommer til å ta laaaaang tid om regjeringen skal røre rundt grøten på denne måten her.

Det er veldig tydelig at de ikke har noen planer om å slå ned smitten. De vil heller forsøke å holde en ustabil balanse med smittebølger, etterfulgt av nedstengninger og massevis av tiltak, etterfulgt av dødsbølger, og så begynner tiltakene å virke så man får en bølgedal først i smitte, deretter dødsfall, deretter begynner folk å slappe av, feste og herje, før vi er på'n igjen.

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Det er veldig tydelig at de ikke har noen planer om å slå ned smitten. De vil heller forsøke å holde en ustabil balanse med smittebølger, etterfulgt av nedstengninger og massevis av tiltak, etterfulgt av dødsbølger, og så begynner tiltakene å virke så man får en bølgedal og folk begynner å slappe av, feste og herje, før vi er på'n igjen.

Steng ned landet og få bort smitten. 
Etter dette er gjort kan vi åpne igjen mot at alle innreisende blir isolert i 10 dager og testet 2 ganger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
DårligNavn skrev (5 minutter siden):

Hva er det regjeringen holder på med? Er det ikke bedre med en full lockdown i en måned istedenfor regler som folk enten ikke forstår eller ikke gidder å følge? 
Det kommer til å ta laaaaang tid om regjeringen skal røre rundt grøten på denne måten her.

 

Sitter igjen med inntrykk av at regjeringen prøver å finne opp hjulet på nytt. 

Helt enig, bare surring.
Kjøre kniven rett igjennom er det enste som vill fungere. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 minute ago, DårligNavn said:

Steng ned landet og få bort smitten. 
Etter dette er gjort kan vi åpne igjen mot at alle innreisende blir isolert i 10 dager og testet 2 ganger.

Skjønner ikke så mye selv av hva som er reglene nå. Man kan ikke besøke familie eller venner, men man kan gå på julebord så lenge det er mindre enn 20 pers?

Vi i vår lille familie skal i alle fall isolere oss i størst mulig grad. Ingen besøk. Minst mulig på butikken. Basically slik det var i Mars. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Det er veldig tydelig at de ikke har noen planer om å slå ned smitten. De vil heller forsøke å holde en ustabil balanse med smittebølger, etterfulgt av nedstengninger og massevis av tiltak, etterfulgt av dødsbølger, og så begynner tiltakene å virke så man får en bølgedal og folk begynner å slappe av, feste og herje, før vi er på'n igjen.

Nok en grunn til at utryddelse er det eneste meningsfulle målet.

Skulle ikke forundre meg om innsatsen og omkostningene bare forbundet med å gå fra bølgedal til utryddelse vil være lavere enn den som vil kreves for å ta oss ned fra den neste toppen og til en ny dal.

Endret av SuperKrokodille
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Zlatzman skrev (7 minutter siden):

Det er vel for å sørge for at enhver familie med 4 eller flere stadig kan ha kontakt med noen, for eksempel én annen familie eller besteforeldre, slik at de har mulighet til noe sosialt samvær. 

Klarer du å konkret forklare til meg hva single har lov og ikke lov til og hva ikke single har lov og ikke lov til? Jeg finner ikke ut av det vertfall.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Politiet i Oslo: Varsler saftige festbøter

Sitat

Som følge av alvoret i coronasituasjonen, vil Oslo politidistrikt fra og med helgen 6. november sanksjonere brudd på smittevernreglene, opplyser politiet i Oslo i en pressemelding.

– Der vi tidligere har gitt råd og veiledning vil vi nå anmelde brudd på smittevernbestemmelsene når det gjelder aktiv smittespredning, brudd på karantene, gjentatte brudd og ikke etterfulgte pålegg. Eksempel på dette er politioppdrag tilknyttet private fester og arrangementer, skriver de.

Saker knyttet til brudd på smittevernbestemmelsene blir avgjort med bøter opp mot kr 20 000,- per tilfelle, skriver Oslo-politiet.

Bøtene vil øke ved gjentatte brudd eller andre skjerpende omstendigheter.

Politiet vil samarbeide med kommunen, og vil spesielt ettergå og være oppsøkende der hvor helsemyndighetene ser at smitten er størst.

Frem til mandag denne uken er det er det registrert 199 covid-19-saker i Oslo politidistrikt. 99 av sakene gjelder brudd på karantene/isolasjon, opplyser politidistriktet.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/politiet-i-oslo-vil-sanksjonere-brudd-paa-coronatiltak.yv_rc8S4g

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (Akkurat nå):

Klarer du å konkret forklare til meg hva single har lov og ikke lov til og hva ikke single har lov og ikke lov til? Jeg finner ikke ut av det vertfall.

Er ikke singel, så det har jeg ikke sett så nøye på, men etter en kjapp titt så tolker jeg det slik:
De kan ha besøk av inntil 5 andre personer, men hvis de er dårlige på å opprettholde avstand så må de holde 2 meters avstand til folk i risikogruppen.

Ser jeg så feil på tiltakene i stad også. Jeg mente bestemt det var inntil 5 personer i én bolig, ikke 5 gjester i tillegg til de som bor der. Det gjør jo ting langt mer liberalt, og mye mer liberalt enn jeg ser for meg er fornuftig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...