Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

3 hours ago, :utakt said:

 

Alle som vil skjønner essensen i det som ble sagt nå. Hold deg hjemme med de du bor sammen med. Fyller du 50 så vil du kanskje invitere noen få for å markere det, men om du tenker å reise for å besøke noen fordi det er hyggelig så er det ikke nå du burde gjøre det. 

Samtidig så sier Erna at det har vært tilfeller der folk har hatt 200 nærkontakter etter en tur på byen der man har gått fra bar til bar. Så, det er jo åpenbart noen som ikke vil forstå. Slike når vi ikke frem til uten å fengsle dem, tror jeg ... og det er jo selvsagt ikke et alternativ. Forhåpentligvis er det ikke så mange av dem, så kan vi andre gjøre hva vi kan for å få dette på stell igjen.

Selvfølgelig skjønner jeg essensen i det. Likevel er spørsmålet jeg stiller legitimt, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Mink-smitten sprer seg:

Det er oppdaget et større coronautbrudd blant mink i Blekinge i Sverige. Det skriver svenske Jordbruksverket i en pressemelding.

Totalt er det nå bekreftet coronasmitte i 18 minkbesetninger i området.

Onsdag varslet Danmarks statsminister Mette Frederiksen at de skulle avlive samtlige av landets rundt 15 millioner mink, fordi mink gjør at coronaviruset muterer til en versjon som er mer resistent mot antistoffer, og derfor kan gjøre at coronavaksinen ikke fungerer.

- Vi følger situasjonen tett og er forberedt på å endre vår avgjørelse. Vi er i kontiuerlig dialog med Folkehelsemyndigheten om hvordan smittespredningen hos svensk mink påvirker risikoen for folkehelsa i Sverige, skriver statsepizootolog Karl Ståhl i pressemeldinga.

Sitat

Regeringen vil nu komme med en klar opfordring til befolkningen i syv nordjyske kommuner: Varetager de ikke kritiske funktioner i samfundet, bør de arbejde hjemme.

Ifølge Ekstra Bladets oplysninger vil dette være et af budskaberne på et pressemøde kl. 18.30, hvor restriktionerne i de syv nordjyske kommuner bliver præsenteret.

De pågældende kommuner er Hjørring, Frederikshavn, Brønderslev, Jammerbugt, Thisted, Vesthimmerland og Læsø.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article8354839.ece

Danskene tar den nye varianten av koronaviruset fra Mink veldig alvorlig. I værste fall kan Danmark bli det nye Wuhan.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Fnugle said:

Dersom lekkasjene som er kommet er alle tiltak regjeringen setter inn, så vil jeg si det ikke er spesielt imponerende tiltak. Bra med negativ test, men hjelper ikke om en utvikler symptomer etterpå. En negativ test 72 timer før man kommer fra utlandet må ikke tolkes som et frikort til å slippe/bryte karantene eller slippe å ta en ny test dersom man utvikler symptomer. 

Skjenkestopp ved midnatt er ikke annet en spesielt symbolsk - når byene med størst smittetrykk allerede praktiserer dette (eller var det fra 22.00?). Det er vel ikke så mange andre steder at folk forsetter å feste eller at barene holder åpent - bortsett i fra helger. Og festen forsetter vel bare hjemme etterpå. 

2 meters avstand til risikogrupper - vanskelig å avgjøre om man ikke kjenner folk, men bra at avstanden øker.

Å si til folk at de bør holde seg hjemme og være minst mulig sosiale, hvor mye hjelper det? Da vil alle bare gjøre unntak og finne sitt behov mest nødvendig.

Samlet sett så synest jeg ikke dette er sterkt nok i den situasjonen vi er, og når til og med Guldvog uttaler at vi er bare uker unna en ny type "lockdown" som vi hadde i mars, og dette er de nye tiltakene for å forhindre det, så er jeg ikke særlig optimistisk. 

Spørs om det ikke blir lang juleferie og skoleelever og lærere i år.

 

Forventes det at man vet om man står ved siden av noen i risikogruppe? Det er jo ikke alle i risikogruppe som har grå hår heller, så det er ikke enkelt å se. Montro hvordan folk kommer til å oppføre seg ved på og avstigning av tog, buss, trikk, fly, båt framover. Sånn: "Åh, unnskyld at jeg kom for nære! Hei er du i risikogruppen? HEI, ER DU I RISIKOGRUPPEN?", og den andre fremmede forsvinner ut av sikte rundt neste gatehjørne.

 

Og, kan man forvente å se mange foreldre som får bøter på barna som oppfører seg skjødesløst fordi barn nesten ikke kan bli alvorlig syke av viruset, og se dem løpe rundt i fri utfoldelse i håpet om at de faktisk da kan få lengre juleferie og lengre vinterferie?

Endret av G
Lenke til kommentar
7 hours ago, Pc Lynet said:

Hvorfor skal de ikke gjelde nordmenn og personer som bor i Norge? Helt utrolig det er jo nordmenn som utgjør den største smittetrusselen mot andre nordmenn.

Høie sa at nordmenn må i karantene, altså at de ikke er fritatt for karantene når de kommer i fra røde land. Ergo så skal alle som kommer i fra røde land automatisk ha seg en karantenerunde.

Endret av G
rettelse på noe som var litt feilaktig. Ikke utlandet, men rettet til røde land
Lenke til kommentar
6 hours ago, Mr.M said:

beskjed fra Erna Solberg:

hlPbOq9.png

samtidig gir Kulturdepartementet titalls millioner til bl.a. Bjørn Eidsvåg og Kurt Nilsen, som skal turnere rundt hele kongeriket fra by til by med hhv. 40 konserter og 26 konserter hver seg frem mot jul! Med inntil 200 publikummere hvert sted de opptrer.

innstill hele greia, og la de heller beholde pengene (det gnåler de seg til uansett)

Egentlig en veldig meningsløs oppfordring å ha tillatt 200 deltakere på konserter, idrettsarrangement med mere.

Når folk likevel oppfordres til å ikke gå på slike arrangement på dagens pressekonferanse fra regjering og helseekspertene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
G skrev (9 minutter siden):

Høie sa at nordmenn må i karantene, altså at de ikke er fritatt for karantene når de kommer i fra røde land. Ergo så skal alle som kommer i fra røde land automatisk ha seg en karantenerunde.

forskjellen er vel at norske borgere kan ta hjemmekarantene, mens andre (uten gyldig testpapirer) må i tilvist hotellkarantene. Som de må betale sjøl (eller ta første fly hjem igjen, slik det var i våres)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, DårligNavn said:

Steng ned landet og få bort smitten. 
Etter dette er gjort kan vi åpne igjen mot at alle innreisende blir isolert i 10 dager og testet 2 ganger.

Etter dette er gjort kan vi åpne igjen mot at alle innreisende blir isolert i 19 dager og testet 5 ganger, samt betaler for karantenehotell med særlig vakthold for at de "innsatte" ikke får lov å forlate karantenetomta før "soningen" er overstått, og at de selv må betale for hotellregning og coronatestene.

Endret av G
Lenke til kommentar
4 hours ago, Benbjo said:

Skjønner ikke så mye selv av hva som er reglene nå. Man kan ikke besøke familie eller venner, men man kan gå på julebord så lenge det er mindre enn 20 pers?

Vi i vår lille familie skal i alle fall isolere oss i størst mulig grad. Ingen besøk. Minst mulig på butikken. Basically slik det var i Mars. 

Har er par julebordinvitasjoner. Fader, nå er det jo ikke godt å vite om hotellene klarer å opprettholde et godt nok smittevern. Setene skal være fastmonterte og greier. Hvordan får de til det? Klemmer på stolbein til stolbein mellom stolene. Hvordan kommer man oppi, skal man klatre oppi setet sitt da?

Tipper nesten at nye regler kommer før det første julebordet, som vil få arrangør og hotell til å avbestille, men man vet jo ikke sikkert om de er så smarte.

Endret av G
Lenke til kommentar
4 hours ago, Zlatzman said:

Er ikke singel, så det har jeg ikke sett så nøye på, men etter en kjapp titt så tolker jeg det slik:
De kan ha besøk av inntil 5 andre personer, men hvis de er dårlige på å opprettholde avstand så må de holde 2 meters avstand til folk i risikogruppen.

Ser jeg så feil på tiltakene i stad også. Jeg mente bestemt det var inntil 5 personer i én bolig, ikke 5 gjester i tillegg til de som bor der. Det gjør jo ting langt mer liberalt, og mye mer liberalt enn jeg ser for meg er fornuftig. 

Sånn jeg tolket det (merk dere: tolket det), så skulle alle helst kun ha maks 2-3 nærkontakter. Og deretter så kunne man velge seg ut 5 som kommer på besøk, men ikke bytte særlig ut på disse 5 når disse er valgt. Og man skulle heller ikke ha besøk av disse 5 hver uke, men helst begrense det til særlige markeringer el. liknende "viktige" greier. Altså så er det 2-3 som gjelder som det sosiale limet i hverdagen, eller har jeg misforstått?

Lenke til kommentar
4 hours ago, Wheeljack said:

Yup. MEN... det er bare dersom du er singel. Har du unger så kan du invitere hvem du vil fra skolen så sant totalen ikke overstiger 20 stk - fordi barna går på samme skole. Det er helt løk. Eller var det dem gamle-nye tiltakene? Veit ikke om dem nye-nye tiltakene ga noe mer klarhet i det der. Eller lå det der under dem gamle-gamle-nye tiltakene?

Hvor ble det av de faste lekekameratoppfordringen fra gata der du bor som ble nevnt som anbefaling tidliger i år da? 20 stk. herregud for et rot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Pc Lynet said:

De forklarte det på pressekonferansen i dag. Single kan ha tre faste venner som de oppfører seg som om de var familie. Klemmer tilbringer tid nær hverandre etc. Det er viktig at man har de samme tre vennene gjennom hele koronaperioden.

Helst 2 om du orker å holde det ut.

Lenke til kommentar
G skrev (16 minutter siden):

Egentlig en veldig meningsløs oppfordring å ha tillatt 200 deltakere på konserter, idrettsarrangement med mere.

Når folk likevel oppfordres til å ikke gå på slike arrangement på dagens pressekonferanse fra regjering og helseekspertene.

det henger ikke på grep at regjeringa gir penger med ene hånden til disse og samtidig skal minimere potensiell smittespredning.

her er turneen til Bjørn Eidsvåg

https://www.bjorneidsvag.no/konserter

Kurt Nilsen

http://kurtnilsen.com/

inkl. lyd- og lys, scene-arbeidere, catering, hotell-inkvartering, etc. når hele denne bølingen med reiser rundt, vil vel få den berømte "pensjonist-bussen" tidligere i høst til å blekne i sammenligning, hvis smitte hos noen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (7 minutter siden):

Setene skal være fastmonterte og greier. Hvordan får de til det? Klemmer på stolbein til stolbein mellom stolene.

Det er en del foredragssaler og teatre som har fastmonterte seter. Små kinosaler og store kinosaler også, men store kinosaler har vært Nei-Nei lenge nå. 

Den generelle oppfordringen er vel å gjøre så lite som mulig. Når folk kan gå fritt omkring, vil de fortsette med mange av aktivitetene før "lockdownen". Eller er det noen med mange hobbyer, som har kuttet ut noen av dem på grunn av Erna?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Evil-Duck said:

Og igjen er det snakk om nye tiltak, gamle tiltak, de sa det på pressekonferansen , men ingen klarer å vise til en enkel konkret forklaring som vises noen sted.  Greit, Single skal kun få lov å forholde seg til max 3 nærkontakter, telles familie en ikke bor sammen med som foreldre eller søsken som de nærkontaktene? Hva med kollegaer en må jobbe tett på? 

Og jeg har fortsatt ingen klarhet i hva ikke single har lov og ikke lov til, gjelder de utvidede reglene de som ikke har barn? eller bare barnefamilier? Hvordan er dealen med nærkontakter der? ingen faste nærkontakter kun et tak for hvor mange en har lov å ha på besøk? 

Jeg vil ikke gjøre meg vanskelig for å gjøre meg vanskelig, men akkurat de tiltakene der syns jeg er fryktelig uryddige slik dette ligger fremlagt i dag.

Når det gjelder arbeidsplassen så hadde jeg tatt meg en prat med sjefen der. For arbeidsplassen hans/hennes kan komme til å måtte stenge helt ned dersom de ikke tar hjemmekontoroppfordringen og rådene til etterlevelse nå. Det ble spesifikkt nevnt at vi kan oppleve full lockdown snart (etter noen runder anbefalinger selvsagt, men det ble ikke sagt spesifikkt at det går noen dafferunder først).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...