Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Yup. MEN... det er bare dersom du er singel. Har du unger så kan du invitere hvem du vil fra skolen så sant totalen ikke overstiger 20 stk - fordi barna går på samme skole. Det er helt løk. Eller var det dem gamle-nye tiltakene? Veit ikke om dem nye-nye tiltakene ga noe mer klarhet i det der. Eller lå det der under dem gamle-gamle-nye tiltakene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke ganske enkelt da?

Man kan maks samles 1+5 i private hjem, hytter osv. 5 gjester i tillegg til de som bor der. Men man kan uansett ikke samles mer enn 10.

Man skal møte så få personer som overhodet mulig.

Single anbefales ikke å møte mer enn 2-3 personer i uka.

To meter eller større avstand anbefales til personer i risikogrupper.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (15 minutter siden):

Klarer du å konkret forklare til meg hva single har lov og ikke lov til og hva ikke single har lov og ikke lov til? Jeg finner ikke ut av det vertfall.

De forklarte det på pressekonferansen i dag. Single kan ha tre faste venner som de oppfører seg som om de var familie. Klemmer tilbringer tid nær hverandre etc. Det er viktig at man har de samme tre vennene gjennom hele koronaperioden.

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar

Og igjen er det snakk om nye tiltak, gamle tiltak, de sa det på pressekonferansen , men ingen klarer å vise til en enkel konkret forklaring som vises noen sted.  Greit, Single skal kun få lov å forholde seg til max 3 nærkontakter, telles familie en ikke bor sammen med som foreldre eller søsken som de nærkontaktene? Hva med kollegaer en må jobbe tett på? 

Og jeg har fortsatt ingen klarhet i hva ikke single har lov og ikke lov til, gjelder de utvidede reglene de som ikke har barn? eller bare barnefamilier? Hvordan er dealen med nærkontakter der? ingen faste nærkontakter kun et tak for hvor mange en har lov å ha på besøk? 

Jeg vil ikke gjøre meg vanskelig for å gjøre meg vanskelig, men akkurat de tiltakene der syns jeg er fryktelig uryddige slik dette ligger fremlagt i dag.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Snikpellik said:

Endelig. Dette burde de ha gjort i september.

Noen som kan forklare meg hva er det med nordmenn og fester? Masse beruset folk i et hus som skriker høyt på grunn av høy musikk er nesten garantert spredning. Og store selskaper er også høy risiko selv om stolene er 1 meter unna hverandre.

For meg gir det ingen logisk mening å ha smittevernstiltak som masker og fortsatt tillate fester. De kommer ikke til å ha på seg maske når de fester.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 minutt siden):

Og igjen er det snakk om nye tiltak, gamle tiltak, de sa det på pressekonferansen , men ingen klarer å vise til en enkel konkret forklaring som vises noen sted.  Greit, Single skal kun få lov å forholde seg til max 3 nærkontakter, telles familie en ikke bor sammen med som foreldre eller søsken som de nærkontaktene? Hva med kollegaer en må jobbe tett på? 

Og jeg har fortsatt ingen klarhet i hva ikke single har lov og ikke lov til, gjelder de utvidede reglene de som ikke har barn? eller bare barnefamilier? Hvordan er dealen med nærkontakter der? ingen faste nærkontakter kun et tak for hvor mange en har lov å ha på besøk? 

Jeg vil ikke gjøre meg vanskelig for å gjøre meg vanskelig, men akkurat de tiltakene der syns jeg er fryktelig uryddige slik dete ligger fremlagt i dag.

Du velger ut maks tre venner/familie som du ikke bor med og klemmer og sitter nært på de. Du kan møte så mange du vil, så lenge du holder 1-2 meteren og smittevernreglene. Men vi bør alle bergense det nå.

Dette er ikke tiden for one night stands og klemming på alle i vennene gjengen.

Men ja enig at alle tiltakene er forvirrende og kaotiske. Burde vært ett sett enkle regler som gjelder nasjonalt.

  • Maks 5 forskellige idivider på besøk innendørs i hustanden på en måned.
  • Maks 1  "klemmevenn" for single, de som har samboer bør kunne få klemt unna på dem.
  • Unngå alle unødvendige aktiviteter (Med nødvendige aktiviteter mener jeg arbeid, skole, doktor, handel)
  • Opphold deg innenfor din egen kommune grense på fritiden eventuelt mask 10 km fra din egen hustand.
  • Steng alt som heter uteliv/underholdning, idrett og foreninger.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DårligNavn skrev (5 minutter siden):

Forresten vert innom flere flyplasser i forbindelse med jobb siste uken og det er tydelig at veldig mange gir faen, personer som hoster fritt eller i hendene, og folk som åpenbart er forkjølet reiser rundt, regjeringen i Norge slår ikke hardt nok ned på dette imo.

På den positive siden så må alle besøkende på barer/spisesteder skrive ned navn, nummer og klokkeslett for besøk. Dette er jo bra for smittesporingen.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (5 minutter siden):

Men hvorfor må du ha en konkret regel på alt mulig? Det overordnede poenget er at du skal møte færrest mulig mennesker i en periode nå, er det så jævlig vanskelig? 

Om det er 1, 3 eller 5 er ikke poenget. Men begrens det! 

Jesus. 

For meg personlig spiller det ingen verdens rolle overhode, jeg har i stor grad vært sengeliggende de siste 4 månedene og har utrolig lite sosial kontakt med noe annet enn min lege og eventuelt annet helsevesen. Det som irriterer meg er at de på død og liv ikke klarer å komme med noe klinkende klart og konkret, hvorfor i det heletatt begynt å nevne single og 2-3 nære kontakter osv når de ikke klarer å være konsise? Det blir bare talking points for å se ut som de gjør mer enn de faktisk gjør.  Det sender ut feil signal. Samt at de og nå sier vi skal holde 2 meters avstand fra alle i risikogruppa, skal folk begynne å gå rundt med skilt som sier hvorvidt de er i risikogruppa eller ikke? si da at vi holder 2 meter og ferdig med det... 

Tro det eller ei, det er utrolig viktig at de som skal prøve å lede oss gjennom dette har lettfattelige og konkrete tiltak istedenfor mye av det surre de presenterte i dag.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Politiet i Oslo har våknet:

Sitat

Koronatiltak og smittevern

Den økte smittespredningen i Norge og ellers i Europa gjør at vi håper at alle følger smittevernreglene og tiltakene som er gitt nasjonalt og lokalt i kommunene.

Politiet oppfordrer alle til å følge og overholde reglene. Det er viktig at vi tar ansvar.

De aller viktigste tiltakene er: Hold minst en meter avstand til andre, hold deg hjemme om du er syk, hold hendene rene, hold antallet mennesker du møter nede.

Politiet forholder seg til det enhver tid gjeldende regelverk og oppfordrer alle til å sette seg inn i hvilke regler og anbefalinger som til enhver tid gjelder.

Politiet vil som hovedregel søke å forebygge overtredelser ved å gi råd og veiledning om gjeldende regler.

Hvis råd og henstillinger ikke følges, vil politiet gi pålegg for å sikre at reglene overholdes. Åpenbare og gjentatte brudd på smittevernloven vil bli anmeldt. Dette gjelder:

  • Aktiv smittespredning
    • Brudd på karantene
    • Gjentatte brudd
    • Ikke etterfulgte pålegg

Saker knyttet til brudd på smittevernbestemmelsene blir avgjort med bøter opp mot kr 20 000,- per tilfelle.

https://www.politiet.no/aktuelt-tall-og-fakta/aktuelt/nyheter/2020/11/03/koronatiltak-og-smittevern/

Øknomisk smell er kanskje det eneste som kan stoppe de villeste festløvene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (23 minutter siden):

Men hvorfor må du ha en konkret regel på alt mulig? Det overordnede poenget er at du skal møte færrest mulig mennesker i en periode nå, er det så jævlig vanskelig? 

Om det er 1, 3 eller 5 er ikke poenget. Men begrens det! 

Jesus. 

 

Det er hovedbudskapet, men når du ser hvor mange som spør om dette, så er det tydeligvis 'jævlig' vanskelig. Da bør regjeringen bli mye mer klare og slutte med mange "if, elif, else" anbefalinger.  Evil-Duck sine bemerkninger er helt legitime, og som jeg daglig hører fra mange, og ikke minst ser i ulike diskusjonsforum. Det er ikke heldig at folk blir forvirret, da hovedessensen med tiltakene (som du sier, begrens antall kontakter) havner i skyggen. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg fulgte med på pressekonferansen. Erna er sitert i VG:

Sitat

– Det hviler et tungt alvor over situasjonen. Vi må ta ansvar, det er helt nødvendig for å unngå en ny nedstengning, sier statsminister Erna Solberg under dagens pressekonferanse.

Hun ber oss holde oss mest mulig hjemme og ha minst mulig sosial kontakt med andre.

Det er essensen.

Hvis folk kunne slutte å overkomplisere så jævlig, altfor mange har fokus "hva har jeg lov til, hva kan jeg gjøre, hvordan kan jeg tøye reglene mest mulig ... " 

Da blir det tusen spørsmål, og da blir det slike forvirrende signaler fra de som må svare. For de kan ikke lage en million tydelige regler for å ta høyde for alle mulige scenarioer.

Bli hjemme! Møt færrest mulig! Det trenger ikke være så vanskelig! 

Jeg kjenner jeg blir så sur av å lese her at jeg må bare slutte. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Problemet er hva er "færrest mulig"? Når man kommer med klare begrensninger som maks 5 gjester så forstår alle det og man kan leve med en felles forståelse av reglene. Det er mye letter å avlyse en sammenkomst med 8 gjester nå enn om regelen var "så få som mulig".

Det er også mye lettere å få forståelse fra andre dersom du nå sier nei til gjest nummer 6. Du kan bare skylde på Bent Høie.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg må kanskje møte seks personer denne uka. Du må kanskje møte to. Det er ikke mulig å detaljstyre hva som er "færrest mulig" så til de grader, for det er ikke noe "one size fits all" her. Men hvis alle tenker over "må jeg treffe denne personen" før man møtes så kommer vi langt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, :utakt said:

Hvis folk kunne slutte å overkomplisere så jævlig, altfor mange har fokus "hva har jeg lov til, hva kan jeg gjøre, hvordan kan jeg tøye reglene mest mulig ... " 

Det er regjeringa som bestemmer at det skal innføres tiltak. Det er regjeringa som bestemmer at hverdagen skal snues på hodet. Det er da opp til regjeringa å gi klare regler som ikke kan misforståes, tøyes, eller finnes ørtehundre unntak for.

Bare det at noen spør både her, under intervjuer og på sosiale medier er jo et godt signal på at det har regjeringa på ingen måte klart.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tiltak fungerer:

Sitat

Nye coronatiltak stenger flere utesteder i Bergen

16 utesteder i Bergen har bestemt seg for å stenge dørene midlertidig etter at myndighetene skjerper tiltakene for utestedene.

Fra midnatt natt til lørdag innføres landsomfattende skjenkestopp og forbud mot nye gjester etter klokken 22. Bergen kommune har varslet at nye lokale tiltak vil komme torsdag kveld.

Ti av utestedene tilhørere Ricks AS, som driver tolv utesteder i Byen, skriver Bergens Tidende.

Bargruppens Drift AS stenger også ned to av sine åtte utesteder, mens Alexander Arnø stenger ned utestedene Stereo, Tempotempo, Nedre Nygård og Okidoki. (NTB)

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (26 minutter siden):

Hvis folk kunne slutte å overkomplisere så jævlig, altfor mange har fokus "hva har jeg lov til, hva kan jeg gjøre, hvordan kan jeg tøye reglene mest mulig ... "  

Problemet i dette tilfellet er ikke at folk overkompliserer ting, det er at styresmaktene gjør det. Selv er jeg ikke typen som er ute etter å tøye reglene mest mulig bare fordi jeg stiller spørsmål, jeg har tatt alle forhåndsregler som en kan ta så langt da jeg selv er i flere risikogrupper med en ikke ubetydelig sjans for komplikasjoner ved en eventuell korona infeksjon, jeg er bare irritert over de gang på gang innfører diffuse tiltak som ikke er enkle og lettfattelige med klare retningslinjer, det er det som trengs.  

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon
  • Evil-Duck låste denne emne
  • Evil-Duck gjenåpnet denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...