Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Evil-Duck skrev (1 minutt siden):

Det jeg er mer i stuss på er dette med 2-3 nærkontakter for enslige, men gjelder ikke for familier.. Hvor er logikken i det? Familier som er sammen med andre familier som har barn som gjerne går i barnehager, skoler og foreldre som gjerne jobber har jo en mye større sjans for Eksponentiell smitte enn en enslig med flere nærkontakter.. Det virker bare som et fjasete og forvirrende tiltak, enten må de gå hardt ut å legge linja likt for alle, eller så kan de bare drite i det. 

Spesielt med tanke på at ungene gjerne går på 1-3 forskjellige fritidsaktiviteter + skolen. Tror dessverre man burde stengt ned alle fritidsaktiviteter og hvis ikke det hjelper stenge ned VGS og ungdomskolene.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Strengere innreiseregler

Personer som kommer fra røde land må vise attest på negativ koronatest når de kommer til Norge. Testen må være tatt under 72 timer før innreise. Kravet gjelder ikke nordmenn og personer som bor i Norge. Det er også enkelte andre unntak.

Hvorfor skal de ikke gjelde nordmenn og personer som bor i Norge? Helt utrolig det er jo nordmenn som utgjør den største smittetrusselen mot andre nordmenn.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (10 minutter siden):

Med en ukes tid med nedadgående smittetall etter lockdown ble innført hadde Tsjekkia faktisk ny rekord i går med 15731 nye smittede. Er nå 8278 innlagt med 1244 alvorlig syke. Antall innlagte er ventet å stige de neste ti dagene, og deretter avta. Dødstallene fortsetter å stige og ligger nå over 200 daglig. 

Når man innfører lockdown for sent, er det dessverre ikke overaskende at flere blir smittet. Det betyr at folk tilbringer mer tid innendørs med familie/samboere. Hvis en blir smittet før lockdown blir alle i hustanden mest sannsynelig smittet.

Forhåpentligvis går tallene ned etter noen uker til. Når viruset har brent ut, ved at smittede husholdninger ikke smitter de uten smitte pga. lockdown.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skal de ikke gjelde nordmenn og personer som bor i Norge? Helt utrolig det er jo nordmenn som utgjør den største smittetrusselen mot andre nordmenn.

Jeg antar det er fordi det kan være vanskelig å skaffe en sånn attest i et land med press på helsevesenet. Utlendinger (altså nordmenn) stiller nok bakerst i køa der. Samtidig kan ikke nordmenn hindres adgang til eget land. Men så vidt jeg husker må de uansett i innreise-karantene. De fleste kan nok ha karantenen i eget hjem. Hvis det kommer nordmenn som ikke har noe sted å bo regner jeg med de henvises til karantenehotell.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (27 minutter siden):

deretter står valget mellom 10 dager karantene etter en kommer til norge eller 2 negative tester etter karantene.

Jeg synes det er for snilt. Er man ikke i karantene nettopp fordi det kan ta opptil 10 dager å bli smittet?

Regler fra 28.10 som ev. endres i dag?
 

Sitat

 

https://arbinn.nho.no/arbeidsrett/ansettelser-og-rekruttering/utenlandsk-arbeidskraft2/artikler/blir-alle-utenlandske-arbeidstakere-na-stanset-pa-grensen-og-ma-de-eventuelt-i-karantene/

Unntak for enkelte arbeidsreisende ved testing
Personer som er bosatt i EØS eller Sveits, og som kommer til Norge for å utføre arbeid eller oppdrag, er unntatt fra innreisekarantene i arbeidstiden dersom de:

  • har testet negativt for SARS-CoV-2 etter ankomst til Norge, og
  • testes hver tredje dag i 10 døgn etter ankomst til Norge, og
  • har opphold på enerom i de 10 første døgnene i Norge, og
  • ikke i løpet av de siste 10 døgnene før de kommer til Norge har oppholdt seg i områder med særlig høyt smittenivå

Dette betyr i praksis at arbeidstaker unntas fra karanteneplikten i arbeidstiden når første test for SARS-CoV-2 etter ankomst viser negativt svar.

 

Sitat

Arbeidsgivere som ikke kan innfri reglene over må praktisere 10 døgn karantene for sine arbeidstakere før de kan starte å jobbe.

Sitat

Særskilte unntak fra innreisekarantene
Det er særskilte unntak ved bl.a. samvær mellom foreldre og barn, samt for de som norske myndigheter har invitert av utenrikspolitisk viktige grunner. Les mer om dette her (lovdata.no).

 

Lenke til kommentar

Dagens regjering bør virkelig stå til ansvar for at vi igjen har havnet i en situasjon som kanskje er verre enn den i mars. Vi var nesten kvitt smitten. Det kom tidlig frem at det var majoriteten av de unge som stod for den nye smittebølgen? Hvorfor? Fordi Norge på død og liv skal opprettholde den forbanna fest -og utelivskulturen. Utestedene skulle vært stengt, og privatfester skulle vært bøtelagt. Det hadde ikke vært et enormt tap for de aller fleste. Det er utrolig synd at utelivet taper penger, men det er allikevel bedre enn at alle virksomhetene i Norge skal stenge. 

Jeg skjønner at politiet ikke har kapasitet til å stenge hver eneste privatfest i Norge. Vi har heldigvis et godt sivilforsvar, militærpoliti, en politireserve (som dessverre er avviklet), og solide vaktselskap som gjør dette hver helg.

Tidligere i år fikk jeg ikke ta min fem år gamle sønn med pratevansker med til logopeden. Hvorfor? På grunn av smittevern. Samtidig som utesteder på 40 kvadratmeter fikk lov å fylles til randen av fulle mennesker. Deretter stod de 30 mennesker inne på byens lokale kebabsjappe som er enda mindre. 

Dette skyldes regjeringens evne til å ikke gripe inn. Vi har heller måte tåle vage oppfordringer hele veien. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (49 minutter siden):

Familier som er sammen med andre familier som har barn som gjerne går i barnehager, skoler og foreldre som gjerne jobber har jo en mye større sjans for Eksponentiell smitte enn en enslig med flere nærkontakter..

De har et sterkt ønske om at barn og unge skal gå på skolen. Så da får det heller bli lockdown med barna på skolen. 

"Kan du ikke lese da, lille Ruben?" "Nei, jeg var i barneskolealder midt under de mange nedstengingene".

Lenke til kommentar

beskjed fra Erna Solberg:

hlPbOq9.png

samtidig gir Kulturdepartementet titalls millioner til bl.a. Bjørn Eidsvåg og Kurt Nilsen, som skal turnere rundt hele kongeriket fra by til by med hhv. 40 konserter og 26 konserter hver seg frem mot jul! Med inntil 200 publikummere hvert sted de opptrer.

innstill hele greia, og la de heller beholde pengene (det gnåler de seg til uansett)

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (2 timer siden):

Dilemmaet er om du velger strategien å "gå til krig" mot viruset, at du muligens ikke får med deg alle verdens nasjoner på det løftet mot framtidig frihet. Mest pga. økonomi. Land som India sliter jo fortsatt med svineinfluensa fordi fattige ikke får tilgang på sponset vaksine. Liknende er jeg styggt redd for at man ikke vil få bukt med den type nasjoner med Covid-19 heller. Så da sitter man plutselig med potensielle sprederland som vil gi muterte virus i uoverskuelig framtid. Det er også nesten utenkelig å se en samlet grenseboikott av et land som verden står i sammen om å nekte innreise i fra spesifikke nasjoner.

Jeg har tenkt på det. Og du har antagelig rett i at mange av landene i "sør" neppe vil kunne være med på utryddelsesprosjektet - i alle fall ikke umiddelbart. Men samtidig har vi jo en situasjon der en del land allerede er nær ved å vinne denne kampen. Og da er jeg ikke så sikker på at for eksempel kineserne vil begynne å vaksinere 1.4 milliarder årlig bare for å muliggjøre karantenefri innreise for europeere, amerikanere, og andre fra land som ikke har kontroll. I alle fall ikke i et "worst case"-scenario der vaksinerte fortsatt i noen grad vil kunne smittes av og smitte andre, der immunitet er kortvarig, og vi får flere stammer som vil kreve flere vaksiner.

Endret av SuperKrokodille
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (14 minutter siden):

ZOB8pr4.png

Endelig! Det tok lang tid fra logikken var åpenbar for folk flest til regjeringen tok til fornuft.

Ellers: Verden ligger i rute til å runde 50 millioner smittede og 1,25 millioner døde på lørdag. Noe som gir CFR=2,5%. Mørketall på både smittede og døde kommer selvsagt i tillegg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Endelig! Det tok lang tid fra logikken var åpenbar for folk flest til regjeringen tok til fornuft.

Ellers: Verden ligger i rute til å runde 50 millioner smittede og 1,25 millioner døde på lørdag. Noe som gir CFR=2,5%. Mørketall på både smittede og døde kommer selvsagt i tillegg.

For å sikre gjenvalg er hytta untatt, så lenge man ikke blander seg med lokal befolkningen og handler før man drar. Så sier Høie at det ikke er ett stort problem bare å handle inn der hytta ligger om morningen eller kvelden når det er få folk. De har så vage tiltak.

Hold deg hjemme men gå gjerne ut å drikk på byen og dra på konsert med inntil 200 andre.

Kan ikke forstå noe annet en at dette vil ende i full lockdown i desember.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
d'espresso skrev (4 minutter siden):

Akkurat fått dette med meg..

Sa de noe mer om hva som er nødvendig og ikke? Reiser for å besøke familier osv i juletiden o.l?

Det kommer trolig flere oppdateringer innen jul med råd vedr. julefeiring, dersom smittetrykket ikke går tilstrekkelig ned.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Budeia skrev (1 time siden):

De har et sterkt ønske om at barn og unge skal gå på skolen. Så da får det heller bli lockdown med barna på skolen. 

"Kan du ikke lese da, lille Ruben?" "Nei, jeg var i barneskolealder midt under de mange nedstengingene".

Og da plukker du altså ut en et ord  av det jeg sier som du og gjorde forge gang og putter ord i munnen på meg. Poenget mitt er at jeg prøver å forstå disse tiltakene hvor de skal skille mellom de som er enslige/single og de som ikke er det, å jeg klarer det ikke, selv om jeg går inn på alle avisene for å prøve å finne et konkret og enkelt svar, men det eksisterer ikke. De roter noe fryktelig og det fungerer ikke å splitte opp tiltak på den måten, det må være likt for alle vist ikke fungerer det bare ikke, da selv folk som prøver å forstå, forstår ikke tiltakene.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 4
Lenke til kommentar
d'espresso skrev (30 minutter siden):

Akkurat fått dette med meg..

Sa de noe mer om hva som er nødvendig og ikke? Reiser for å besøke familier osv i juletiden o.l?

 

Pc Lynet skrev (28 minutter siden):

For å sikre gjenvalg er hytta untatt, så lenge man ikke blander seg med lokal befolkningen og handler før man drar. Så sier Høie at det ikke er ett stort problem bare å handle inn der hytta ligger om morningen eller kvelden når det er få folk. De har så vage tiltak.

Hold deg hjemme men gå gjerne ut å drikk på byen og dra på konsert med inntil 200 andre.

Kan ikke forstå noe annet en at dette vil ende i full lockdown i desember.

Alle som vil skjønner essensen i det som ble sagt nå. Hold deg hjemme med de du bor sammen med. Fyller du 50 så vil du kanskje invitere noen få for å markere det, men om du tenker å reise for å besøke noen fordi det er hyggelig så er det ikke nå du burde gjøre det. 

Samtidig så sier Erna at det har vært tilfeller der folk har hatt 200 nærkontakter etter en tur på byen der man har gått fra bar til bar. Så, det er jo åpenbart noen som ikke vil forstå. Slike når vi ikke frem til uten å fengsle dem, tror jeg ... og det er jo selvsagt ikke et alternativ. Forhåpentligvis er det ikke så mange av dem, så kan vi andre gjøre hva vi kan for å få dette på stell igjen.

Endret av :utakt
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...