Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Nei. Det er ikke placebo. Hen sliter med å gå opp trappa tre etasjer til kontoret og må noen ganger hvile i flere minutter etterpå, turer på butikken er slitsomt og hen får ikke lenger drevet med ordentlig trening (foreløpig). Det er tungpust, og som om hen ikke klarer å ta et ordentlig drag med pust til tider. 

Du har nok rett i at slike ting ellers kan være mye mentalt og det å ikke få puste eller føle man ikke får puste er nært knyttet til angst, men ikke her i dette tilfellet. Det er også mye verre nå enn det var under sykdommen.

Placebo gjør vel og svært sjeldent at en har lavere oksygen metning m.m som en ser hos mange etterslitere av covid19. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (15 minutter siden):

Nei. Det er ikke placebo. Hen sliter med å gå opp trappa tre etasjer til kontoret og må noen ganger hvile i flere minutter etterpå, turer på butikken er slitsomt og hen får ikke lenger drevet med ordentlig trening (foreløpig). Det er tungpust, og som om hen ikke klarer å ta et ordentlig drag med pust til tider. 

Tung pust kan man også få etter lungebetennelse. For en jeg kjenner som hadde det, gikk det over etter noen måneder.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
0laf skrev (10 minutter siden):


Nå er ikke jeg noen ekspert på vaksiner, men det er altså slik at noen organismer har DNA, slik som mennesker, mens andre har RNA.

DNA er dobbel helix, det er altså to helixer som er "kartet" over organismens sammensetning, slik at det er en viss feilretting innebygget, for å unngå mutasjon, i og med at det er to helixer.

Andre organismer, som dette viruset, har RNA, altså enkel helix, som er forskjellen.

Når man så lager en vaksine, så tar man tradisjonelt viruset, å dreper eller svekker det såpass mye at det ikke klarer å reprodusere særlig effektivt i kroppen, men fremdeles gjør at kroppen reagerer for å bekjempe viruset ved å produsere antistoffer.

Vanligvis når man blir smittet av et slikt virus, så vil viruset reprodusere seg ved at det finner celler i kroppen hvor det henter byggesteinene for å lage flere virus. Det bruker altså proteiner fra kroppen til å lage flere kopier av seg selv.

Dette gjøres ved at viruset legger igjen en del av sitt RNA, såkalt messenger RNA (mRNA), som forteller cellene hvordan de skal produsere en kopi av viruset.

Det man gjør ved mRNA-vaksiner, er at man modifiserer virusets mRNA, slik at i stedet for å bygge virus, så bygges kun proteinpiggene, som er det kroppens immunforsvar blir aktivert av, for å bekjempe viruset.

Man har altså den fordelen at man kan injisere mRNA fra viruset, som ikke er et komplett virus og derfor ikke har noen som helst risiko for å faktisk smitte den som får vaksinen.

Vaksinen vil så trigge celler i kroppen til å bygge kun proteinpigger, i stedet for hele viruset, som heller ikke er farlig for den som får vaksinen, som igjen forhåpentligvis aktiverer immunsystemet på akkurat samme måte som selve viruset ville gjort.

Det er altså ingen endring av DNA hos den som får vaksinen, det ville jo vært katastrofalt og helt unikt om folks DNA plutselig ble endret av en injeksjon.
Måten piggene bygges opp av kroppens proteiner når de får instruksjoner fra mRNA fra viruset, er slik alt bygges av kroppen, også hver eneste gang man blir smittet av et hvilket som helst virus, det er generelt ingen fare forbundet med dette.

mRNA-vaksine er altså generelt mye tryggere enn å injisere døde eller svekkede virus inn i folk. Det som skjer i kroppen er akkurat det samme som ved ordinær vaksine, men i stedet for at kroppen bygger hele virus, bygges kun den delen som immunforsvaret aktiveres av, og den delen alene har ingen mulighet til å på egenhånd reprodusere seg, slik at man kan ganske nøyaktig ved å justere dosen av mRNA-vaksinen bestemme hvor mange "virusdeler" (pigger) som produseres av kroppen.

En annen fordel med mRNA er at det ikke trengs å dyrkes frem virus, hele prosessen ved å fremstille mRNA gjøres i laboratoriet, slik at produksjon av vaksinen er enklere og billigere.

Godt forklart. Men jeg liker ikke at kroppen får i seg ett kunstig mRNA. Ingen vaksiner basert på RNA er godkjent på mennesker enda. Jeg håper heller på en av de andre vaksinene som bruker mer tradisjonelle metoder med virus deler og svekkede virus. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (11 minutter siden):

Tung pust kan man også få etter lungebetennelse. For en jeg kjenner som hadde det, gikk det over etter noen måneder.

Ja, hadde det selv etter dobbeltsidig lungebetennelse noen år tilbake. Men ikke noe i nærheten av å slite såpass som at jeg må hvile etter å ha gått i trapper.

Det blir interessant når vi etterhvert får bedre forskning og forståelse på senskadene av Covid-19, hvor lenge det henger i etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
44 minutes ago, DaniNichi said:

Motsier ingen ting, jeg bare stiller spørsmål rundt at noen tilfeller kan ligge i placebo.

 

Vil man ikke kunne se om det dreier seg om angst da? Regner med at leger er flinke til å finne ut av angst. Dersom litt prat på legekontoret har null effekt. Og heller ikke pillebehandling har effekt, så må en vel kunne ta det for hva det kanskje er, altså long covid?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (24 minutter siden):

Vil man ikke kunne se om det dreier seg om angst da? Regner med at leger er flinke til å finne ut av angst. Dersom litt prat på legekontoret har null effekt. Og heller ikke pillebehandling har effekt, så må en vel kunne ta det for hva det kanskje er, altså long covid?

Man ser det tydelig på røntgen at lungene er skadet etter covid. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Nei. Det er ikke placebo. Hen sliter med å gå opp trappa tre etasjer til kontoret og må noen ganger hvile i flere minutter etterpå, turer på butikken er slitsomt og hen får ikke lenger drevet med ordentlig trening (foreløpig). Det er tungpust, og som om hen ikke klarer å ta et ordentlig drag med pust til tider. 

Du har nok rett i at slike ting ellers kan være mye mentalt og det å ikke få puste eller føle man ikke får puste er nært knyttet til angst, men ikke her i dette tilfellet. Det er også mye verre nå enn det var under sykdommen.

Jeg er ikke i tvil at mange sliter veldig med dette, og det er riktig skummelt så ønsker ikke at noen skal tro jeg setter hele greia under tvil .

Ønsker din venn god bedring og håper han blir 100% frisk så snart som mulig.

 

 

Lenke til kommentar

Så er 99.8% av stemmene på New Zealand telt opp.

Jacinda Arderns Labour har så langt 49.1% av stemmene.
De ser ut til å vinne 64 av 120 seter i parlamentet, altså flertall, det trengs 61 seter for å forme flertallsregjering alene.

Den største rivalen, National Party, fikk 27% av stemmene, og 35 seter.

Det er det beste valgresultatet for Labour på 50 år.

Labour vil trolig fortsette regjeringssamarbeidet med NZ First, med støtte fra De Grønne, slik de gjorde også i forrige periode, men vil nå ha flertall også alene i parlamentet, å trenger ikke de andre partienes støtte for å få gjennom saker.
 


 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, 0laf said:


<snip>

En annen fordel med mRNA er at det ikke trengs å dyrkes frem virus, hele prosessen ved å fremstille mRNA gjøres i laboratoriet, slik at produksjon av vaksinen er enklere og billigere.

Quote

Abstract
To reduce potential oncogenic long genomic DNA in vaccines, nuclease treatment has been applied in the purification processes. However, this action increased the residue of short-fragment DNA and its effect on vaccine potency was still elusive. In this study, we found residual sf-DNA in an inactivated EV71 vaccine could enhance humoral immune response in mice. Ag stimulation in vitro and vaccine injection in vivo revealed that TLR9 transcription level was elevated, indicating that sf-DNA could activate TLR9. These new findings will help us to understand the molecular mechanism induced by vero-cell culture-derived vaccines.

Quote

Vero cells have been used in vaccine production since 1980s[815], however, the oncogenic long-fragment residual DNA from vero cell substrates pose a potential risk to human health[1618]. Thus, nucleases, such as Benzonase manufactured by Merck & Co., were used to digest long-fragment DNA into short-fragment DNA (sf-DNA)[19, 20] which was assumed with better safety[21]. Although drug regulatory authorities have made a specification on the oncogenic long-fragment residual DNA for quality control of vero cell derived vaccines[22, 23], the potential effects of inevitable sf-DNA in final products on immune response remain unknown.

https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0153867

Ser ut å beskrive ordinære vaksinetyper (ikke mRNA)?

Her er en mRNA-relatert artikkel:

Quote

Abstract

mRNA vaccines combine desirable immunological properties with an outstanding safety profile and the unmet flexibility of genetic vaccines. Based on in situ protein expression, mRNA vaccines are capable of inducing a balanced immune response comprising both cellular and humoral immunity while not subject to MHC haplotype restriction. In addition, mRNA is an intrinsically safe vector as it is a minimal and only transient carrier of information that does not interact with the genome. Because any protein can be expressed from mRNA without the need to adjust the production process, mRNA vaccines also offer maximum flexibility with respect to development. Taken together, mRNA presents a promising vector that may well become the basis of a game-changing vaccine technology platform. Here, we outline the current knowledge regarding different aspects that should be considered when developing an mRNA-based vaccine technology.

Keywords: mRNA, adjuvant, vaccine, mRNA production, mRNA design, mRNA uptake, formulation, protein expression

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3597572/

 

Quote

Types of RNA vaccine

  1. Non-replicating mRNA

    The simplest type of RNA vaccine, an mRNA strand is packaged and delivered to the body, where it is taken up by the body’s cells to make the antigen.

  2. In vivo self-replicating mRNA

    The pathogen-mRNA strand is packaged with additional RNA strands that ensure it will be copied once the vaccine is inside a cell. This means that greater quantities of the antigen are made from a smaller amount of vaccine, helping to ensure a more robust immune response.

  3. In vitro dendritic cell non-replicating mRNA vaccine

    Dendritic cells are immune cells that can present antigens on their cell surface to other types of immune cells to help stimulate an immune response. These cells are extracted from the patient’s blood, transfected with the RNA vaccine, then given back to the patient to stimulate an immune reaction.

Quote
  • There is still a lot of work to be done before mRNA vaccines can become standard treatments, in the meantime, we need a better understanding of their potential side effects, and more evidence of their long term efficacy
Quote
  • Unintended effects: the mRNA strand in the vaccine may elicit an unintended immune reaction. To minimise this the mRNA vaccine sequences are designed to mimic those produced by mammalian cells.
  • Delivery: delivering the vaccine effectively to cells is challenging since free RNA in the body is quickly broken down. To help achieve delivery, the RNA strand is incorporated into a larger molecule to help stabilise it and/or packaged into particles or liposomes.

https://www.phgfoundation.org/briefing/rna-vaccines

Fra år 2018.

Endret av G
Lenke til kommentar
Betroz skrev (6 timer siden):

Igjen, 99% av oss unge mennesker overlever. Skjønner at du ikke vil miste dine foreldre eller besteforeldre til dette, men denne frykten for noe de fleste overlever er overdreven - og vil få globale konsekvenser som er verre enn selve viruset. Kuren er verre enn sykdommen, med andre ord.

 

Hørte et innspill rundt dette på NRK radio i dag,

det ble luftet/lansert en ide om at man burde la yngre mennesker te seg som før

mens eldre of  andre i faregruppen fortsatt burde isoleres

Lenke til kommentar

Norske leger støtter omstridt opprop om å fjerne smitteverntiltakene

– Jeg tenker at nå som vi skal holde på med dette i ett års tid til, så synes jeg «Barrington Declaration» har mye for seg. Det vil nok ikke bli gjennomført i Norge. Vi vil nok fortsette å kjeppjage studenter som har festet på kvelden, sier Haarr.

https://www.nrk.no/norge/norske-leger-stotter-omstridt-opprop-om-a-fjerne-smitteverntiltakene-1.15203335

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Wikipedia om temaet:

Quote

Adverse effects and risks[edit]

  • The mRNA strand in the vaccine may elicit an unintended immune reaction. To minimise this, the mRNA vaccine sequences are designed to mimic those produced by mammalian cells (for example monkey cells).[13]
  •  
  • A possible concern could be that some mRNA-based vaccine platforms induce potent type I interferon responses, which have been associated not only with inflammation but also potentially with autoimmunity. Thus, identification of individuals at an increased risk of autoimmune reactions before mRNA vaccination may allow reasonable precautions to be taken.[14]

https://en.wikipedia.org/wiki/RNA_vaccine#Adverse_effects_and_risks

Fader jeg er ikke helsepersonell en gang, og klarer å resonnere meg fram til at det kanskje er fare for autoimmune respons. Bra gjort, eller var det low hanging fruits?

Endret av G
Lenke til kommentar

Korona: Er det på tide å frykte isolasjon mer enn infeksjon?

Etter koronapandemien vil vi stå overfor en «en global tsunami av mentale helseproblemer», advarte Harvard-professor Vikram Patel på en større europeisk fagkonferanse om koronaviruset forrige uke. Han er ikke alene om sin bekymring.

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/41qBVq/korona-er-det-paa-tide-aa-frykte-isolasjon-mer-enn-infeksjon

Lenke til kommentar
Gomby skrev (3 minutter siden):

Norske leger støtter omstridt opprop om å fjerne smitteverntiltakene

– Jeg tenker at nå som vi skal holde på med dette i ett års tid til, så synes jeg «Barrington Declaration» har mye for seg. Det vil nok ikke bli gjennomført i Norge. Vi vil nok fortsette å kjeppjage studenter som har festet på kvelden, sier Haarr.

https://www.nrk.no/norge/norske-leger-stotter-omstridt-opprop-om-a-fjerne-smitteverntiltakene-1.15203335

Sitat

Nakstad: – Skuffende

At det er ulike syn på strategi fremover i medisinske fagmiljøer, mener assisterende helsedirektør Espen Nakstad er naturlig. Men han mener både legene, og oppropet, bommer:

– Det er ikke overraskende at det er ulike meninger også i medisinske fagmiljøer, men det er skuffende om man ikke setter seg grundig nok inn i situasjonen og overfører synspunkter fra andre land som ikke nødvendigvis gjelder for Norge.

 

Nakstad mener oppropet bygger på en feilaktig forutsetning om at det er mulig å skjerme risikogruppene fra smitte.

– Det er åpenbart at man ikke klarer å beskytte en enkelt aldersgruppe fullt og helt. All erfaring tilsier at smitten sprer seg fra yngre til eldre når smittepresset i samfunnet blir stort nok. Vi har for eksempel sett at ansatte ved sykehjem og sykehus kan smitte beboere og pasienter, rett og slett fordi de er smitteførende før de selv merker at de har symptomer.

– Det vil også være uetisk å låse inne alle eldre og isolere dem i større grad enn i dag.

Nakstad mener Norge så langt er blant landene som har hatt minst inngripende smitteverntiltak, fordi vi har klart å holde smittespredningen nede.

– Kost-nytte-regnskapet er tydeligere og tydeligere i alle land som har gjennomgått dette. Jo mer smitte, jo større konsekvenser for helsetjenesten og samfunnet for øvrig.

https://www.nrk.no/norge/norske-leger-stotter-omstridt-opprop-om-a-fjerne-smitteverntiltakene-1.15203335

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gomby skrev (5 minutter siden):

Korona: Er det på tide å frykte isolasjon mer enn infeksjon?

Etter koronapandemien vil vi stå overfor en «en global tsunami av mentale helseproblemer», advarte Harvard-professor Vikram Patel på en større europeisk fagkonferanse om koronaviruset forrige uke. Han er ikke alene om sin bekymring.

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/41qBVq/korona-er-det-paa-tide-aa-frykte-isolasjon-mer-enn-infeksjon

Sitat fra artikkelen 

Sitat

Våren vi lærte oss begrepet «sosial distansering», gikk vi rett på apoteket og hamstret legemidler mot depresjon, angst og søvnløshet. Salget av denne typen piller økte med 45 prosent sammenlignet med samme uke året før, viste salgstall fra norsk apotekforening. Kurven flatet ut i løpet av sommeren, men tallene fra ukene rundt 12. mars tyder på at legemiddelsalget vil kunne øke som en konsekvens av koronakrisen.

Dette er noe misvisende for skjedde noe nytt i år, for første gang kunne du kjøpe en faktisk fungerende sove medisin uten resept. Jeg kjenner veldig mange som har kjøpt og brukt melatonin som tidligere ikke gjorde det da det var resept belagt i 2019. Akkurat dette tror jeg har en enorm innvirkning på akkurat denne statistikken her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Gomby said:

Norske leger støtter omstridt opprop om å fjerne smitteverntiltakene

– Jeg tenker at nå som vi skal holde på med dette i ett års tid til, så synes jeg «Barrington Declaration» har mye for seg. Det vil nok ikke bli gjennomført i Norge. Vi vil nok fortsette å kjeppjage studenter som har festet på kvelden, sier Haarr.

https://www.nrk.no/norge/norske-leger-stotter-omstridt-opprop-om-a-fjerne-smitteverntiltakene-1.15203335

Quote

fBC73gfyQYnjzZi7NrWgSAGvZJ2K7uRJBzY8e__w

Syns det er litt likhetstrekk med Cro Magnon.

4a412f4af51025add443debd553de4e7.jpg

Lascaux III is a Cro-Magnon man by Élisabeth Daynès

Lenke til kommentar
1 hour ago, Evil-Duck said:

For min del med mine helseutfordringer mener fastlegen at jeg ikke trengte pneumokokkvaksine så frem jeg tok influensa vaksinen. Men dette er vel noe hver enkelt kanskje bør diskutere med sin lege.

Jeg tok pneumokokkvaksinen svært tidlig i 2020. For å beskytte en venn som har svekket immunforsvar fra å få unødvendig bakterismittebelastning i fra  meg når jeg går på besøk. Skader jo ikke liksom, er kun snakk om noen hundrelappers investert i det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (47 minutter siden):

Syns det er litt likhetstrekk med Cro Magnon.

Også de som ser slik ut, må få lov til å mene noe. Du liker vel Disneyfigurer bedre. For hver ny runde med tiltak, vil viruset komme tilbake og det vil være enda flere skadelidende av dem som egentlig skal holde i gang samfunnet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Budeia said:

Også de som ser slik ut, må få lov til å mene noe. Du liker vel Disneyfigurer bedre. For hver ny runde med tiltak, vil viruset komme tilbake og det vil være enda flere skadelidende av dem som egentlig skal holde i gang samfunnet. 

Nå var Cro-Magnon en type homo sapiens da. Altså ganske likt det moderne mennesket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...