Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

:utakt skrev (1 minutt siden):

Dette har jeg hørt om siden i sommer, så jeg vet ikke hvor realistisk det er. Virker som det er vanskelig å få til. 

Jeg blir testet annenhver/hver tredje dag med hurtigtest. Den blir raskt mer pålitelig og nyttig om man tester større grupper samtidig og regelmessig. Får vi det mer utbredt etterhvert er det et kjempeverktøy for å finne spredning tidlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:utakt skrev (3 minutter siden):

Dette har jeg hørt om siden i sommer, så jeg vet ikke hvor realistisk det er. Virker som det er vanskelig å få til. 

Vaksinasjonsutviklinga har jo uansett skjedd i rekordfart - nå ble et prosjekt stansa litt, men det beviser jo at de tar evt bivirkninger alvorlig og at systemet fungerer. Antagelig starter det opp igjen om de får klarlagt at sykdommen ikke hadde noe med vaksinen å gjøre. 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Jeg blir testet annenhver/hver tredje dag med hurtigtest. Den blir raskt mer pålitelig og nyttig om man tester større grupper samtidig og regelmessig. Får vi det mer utbredt etterhvert er det et kjempeverktøy for å finne spredning tidlig.

Og i stor grad avvikle det karantenesystemet vi har. Jeg mener, testen vil med 100% sikkerhet slå fast om man er positiv eller negativ i løpet av kort tid? Med et slik system på plass behøver ingen andre enn de man vet er positive plasseres i karantene og man kan lettere ha større arrangementer. Hvor man selvfølgelig må møte opp god tid i forveien da. Tar nok tid å få på plass et system med såpass mange testere rundt omkring, som for eksempel ved en fotballstadion. Vi kan også tryggere åpne opp for utenlandsresier gitt at man ved ankomst pålegges testing ved ankomst fra utlandet. Samme ved grenser til våre naboland og havner.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (57 minutter siden):

Dessverre ser vi flere og flere på eksempel på at vi sliter med å holde smitten bort fra sykehjemmene. 

Smitte på akkurat dette sykehjemmet er dessverre en varslet katastrofe. Sykehjemmet ligger et steinkast fra NRK i Tromsø og de stakk en kort tur bort dit for å intervjue pårørende som ikke fikk slippe inn til sine nærmeste ca rundt 12. mars. De pårørende viste absolutt null forståelse for utestengelsen eller smittevern. Her er saken på NRK 14. mars. Innslaget på Dagsrevyen.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (17 minutter siden):

Tja tipper de klarer ganske greit å kontroll over dette innen en uke eller to. Hammerfest er ikke et så stort sted at man ikke vil klare det. Men er klart det er krise når sykehuset blir såpass hardt rammet. 

Tja, det er kanskje en liten by, men også dertil små ressurser til å håndtere situasjonen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (8 minutter siden):

Og i stor grad avvikle det karantenesystemet vi har. Jeg mener, testen vil med 100% sikkerhet slå fast om man er positiv eller negativ i løpet av kort tid? Med et slik system på plass behøver ingen andre enn de man vet er positive plasseres i karantene og man kan lettere ha større arrangementer. Hvor man selvfølgelig må møte opp god tid i forveien da. Tar nok tid å få på plass et system med såpass mange testere rundt omkring, som for eksempel ved en fotballstadion. Vi kan også tryggere åpne opp for utenlandsresier gitt at man ved ankomst pålegges testing ved ankomst fra utlandet. Samme ved grenser til våre naboland og havner.

Det erstatter ikke karantene pga inkubasjonstid dessverre. Men klart, med utbredt masse-hurtigtesting vil man sikkert kunne gjøre endringer i karantenesystemet ja!

Hurtigtesten er ikke 100%, den er noen prosent mindre sikker enn vanlig test. Og den er enkel å gjennomføre, krever ikke mye opplæring.

Vi har alltid en lege eller sykepleier som står klar i et telt når jeg kommer til jobb, og det tar 4 sekunder å testes (kun pinne i nesa, ikke i hals).

Så kommer svaret innen 10-15 minutter. Ser for meg at det er noe flere arbeidsplasser som krever nærkontakt kan innføre etterhvert som det blir billigere.  

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Belgia stenger ned alle utesteder og restauranter, og innfører nattlig portforbud.
https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=45939

Over 10.000 nye smittetilfeller i tre dager på rad og økende dødstall. Over 222.000 smittede på rundt 11 millioner innbyggere.

Hvor mange er dette pr 100.000 innbyggere de siste ukene igrunn? Leste at Brussel for en tid siden hadde godt over 500 smittede pr 100.000 siste ukene. 

Lenke til kommentar

Belgias helseminister uttaler i dag også at Belgia står ovenfor en tsunami av smittetilfeller, og at de er i ferd med å miste kontrollen totalt.

https://www.theguardian.com/world/2020/oct/19/belgium-facing-tsunami-of-covid-infections-health-minister-says

 

Sitat

Belgium is losing control of the second wave of the coronavirus pandemic and is very close to being overwhelmed by a “tsunami” of infection, the country’s health minister has said.

Frank Vandenbroucke, the federal minister, told the broadcaster RTL that Belgians needed to radically alter their behaviour.

He described the situation in Francophone Wallonia in the south and in the country’s capital, Brussels, as “the worst, and therefore the most dangerous in all of Europe”.

He said: “We are the most affected region in all of Europe. We are really close to a tsunami … that we no longer control what is happening. Today, we can still control what is happening, but with enormous difficulties and stress.

“If it continues to increase, the number of hospitalisations will be such that we will have to postpone more and more non-Covid care, which is also very dangerous. [The government] has only one message to the public: protect yourself, protect your loved ones, so as not to be contaminated.”

 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 minutt siden):

Hvor mange er dette pr 100.000 innbyggere de siste ukene igrunn? Leste at Brussel for en tid siden hadde godt over 500 smittede pr 100.000 siste ukene. 

702,9 ifølge VGs oversikt.

Tsjekkia har 824,7 og over 3500 mennesker innlagt på sykehus/feltsykehus, med en befolkning på bare 10,6 millioner. Helt grusomme tall. Tsjekkia bekymrer meg virkelig, det er et land med relativt lav befolkningstetthet, ganske likt som Danmark, Polen og Frankrike. Det viser at ingen land, inkludert Norge er immune mot et scenario som virkelig setter alt vi har av kapasitet på prøve og at tiltakene vi har i samfunnet er svært viktige.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Så til England. Greater Manchester er på et vippepunkt nå, med sykehus som nærmer seg fulle. Både i Salford, Stockport og Bolton er makskapasiteten nådd og det kan snart være fullt på alle intensivplasser. Midlertidige Nightingale-feltsykehus er på vei opp igjen, det samme skjer i Liverpool og nord vest-England har 40% av alle smittetilfellene i England nå. Planlagte operasjoner og andre inngrep står i fare for å bli utsatt.

Intensive care bed capacity across Greater Manchester may start to run out 'very soon', says hospital consultant
Dr Indy Kapila said there is 'no doubt' that stricter measures need to be put in place to stop hospitals from becoming overwhelmed. The capacity of beds in intensive care units across Greater Manchester's hospitals may start to run out 'very soon', a local hospital consultant said. Dr Indy Kapila said the current situation in critical care units across the region is 'very concerning'.
https://www.manchestereveningnews.co.uk/news/greater-manchester-news/intensive-care-bed-capacity-across-19126780

 

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (16 minutter siden):

702,9 ifølge VGs oversikt.

Tsjekkia har 824,7 og over 3500 mennesker innlagt på sykehus/feltsykehus, med en befolkning på bare 10,6 millioner. Helt grusomme tall. Tsjekkia bekymrer meg virkelig, det er et land med relativt lav befolkningstetthet, ganske likt som Danmark, Polen og Frankrike. Det viser at ingen land, inkludert Norge er immune mot et scenario som virkelig setter alt vi har av kapasitet på prøve og at tiltakene vi har i samfunnet er svært viktige.

Dette var vel omtrent dette Sverige hadde på sitt verste., men Tsjekkia slapp jo tidvis greit unna  i mars/april. Jeg tror nok noe grunnen til at Norge lykkes så bra er jo at det nesten ikke bor folk her , at myndighetene får ut budskapet (de aller fleste forholder seg til to-tre medier) og ja tilliten til myndighetene generelt er høy. Det er den ikke feks  Spania eller Italia. Vi ser jo der hvor lokale utbrudd dukker opp at myndighetene er på ballen med en gang. Eneste utfordringen om man kan kalle det det er Oslo, men også her har veksten stoppet opp og tom på svak nedadgående trend i følge VGs oversikt og det er også færre som oppgir ukjent smittested ned fra over 30% til 22 prosent. 

Ser forøvrig at andelen som tester positvt er enda mer ned enn det jeg trodde ja. Klarer vi å få andrebølgen inn her som en bris i forhold til stormen andre steder i Europa er vi gode. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 minutt siden):

Dette var vel omtrent dette Sverige hadde på sitt verste., men Tsjekkia slapp jo tidvis greit unna  i mars/april. Jeg tror nok noe grunnen til at Norge lykkes så bra er jo at det nesten ikke bor folk her , at myndighetene får ut budskapet (de aller fleste forholder seg til to-tre medier) og ja tilliten til myndighetene generelt er høy. Det er den ikke feks  Spania eller Italia. Vi ser jo der hvor lokale utbrudd dukker opp at myndighetene er på ballen med en gang. Eneste utfordringen om man kan kalle det det er Oslo, men også her har veksten stoppet opp og tom på svak nedadgående trend i følge VGs oversikt og det er også færre som oppgir ukjent smittested ned fra over 30% til 22 prosent. 

Ja, Norge har uten tvil generelt gjort en veldig god jobb og landet og befolkningen vår er godt rustet både kulturelt og på andre måter som befolkningstetthet. Tiltak fungerer. Men vi må passe på, for kommer smitten ut av kontroll er veien kort til trøbbel da det vokser seg eksponensielt. Vi ser at nå som smitten i større grad er ute i samfunnet enn i sommer, så finner viruset seg veien inn på eldrehjem og til risikogruppene. 

Desember og jula kan bli en stor utfordring her i landet. Høysesong for å samles innendørs med spising, drikking og samling av familier og venner, gjerne også de eldre. Jeg tror dette er tradisjoner som sitter så godt i ryggmargen på oss nordmenn at svært mange av oss vil samles på vanlig måte i år, uavhengig av pandemi. Hvis dette treffer samtidig som en større økning i ukontrollert smitte må vi passe på.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Strategien til myndighetene her i Norge er nok å ikke gå for hardt til verks for å unngå akkurat det som skjer i mange andre land - folk syns tiltakene er urimelige og svarer til slutt med å gi faen. 
Er vel bare tidsspørsmål før vi kommer til å bli straffet for akkurat det samme her i Norge. 

Lenke til kommentar
DårligNavn skrev (3 minutter siden):

Er vel bare tidsspørsmål før vi kommer til å bli straffet for akkurat det samme her i Norge. 

De som har oppgitt falske navn på restauranter/barer i Trondheim, viser jo en gruppe som gir f.. de tenker at de har rett til å være på en restaurant uten å bli registrert og senere oppringt av myndighetene. 

Lenke til kommentar
6 hours ago, Morromann said:

Whatever. De som fortsatt etter 7 mpåneder innbiller seg selv at dette er en influensa er bortkastede å diskutere med. Men de har jo fårr seg alibier da, som sjarlatanene i Word Doctors Alliance som sitter på YouTube og forteller fornekterne det de ønsker å høre og fyrer opp under virkelighetsfornektelsen og deres følelse av å være forfulgte og undertrykte.

Slike sjarlataner, er det nok av ja. Det var vel delvis pga. en sjarlatan ved navn Rasputin (og samt ganske dårlig ledelse fra tsaren) som gjore at det kongeriket som den russiske tsaren regjerte over gikk i oppløsning. Så sjarlataner er jo ikke til å kimse av.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...