Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Benbjo skrev (56 minutter siden):

Det virker ikke helt som om du helt forstår omfanget og de øvrige konsekvensene av 500 samtidige på respirator pga covid-19 i Norge. 

Jeg vet ikke om hvorvidt hele vårt nasjonale helsevesen vil kollapse ved et scenario med 500 samtidige på respirator på grunn av covid-19 nei, men det tror jeg heller ikke du gjør. Vertfall ikke godt nok til å feilsitere FHI å bombastisk si at slik blir det.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Evil-Duck skrev (9 minutter siden):

Jeg vet ikke om hvorvidt hele vårt nasjonale helsevesen vil kollapse ved et scenario med 500 samtidige på respirator på grunn av covid-19 nei,

Det som har fått mye av sykehusenes aktivitet til å reduseres, har tvert imot vært de stadige karantenevarslene. Som har gjort at de ligger etter med kontroller og inngrep. Når vil vi få se et intervju med noen som har fått sin operasjon utsatt på grunn av alle karantenene i helsevesenet?

Effektene av røyking vet jeg ikke hva jeg tror om. Virker merkelig at noen som har vært storrøykere i 40 år, både er i live og uten alvorlige sykdommer. Kan jo også være at de løy om at de var storrøykere i 40 år. 

Et youtube-tips mot korona er å sitte i badstu. Dette virker nok ikke, men hvis honning inhaleres har jeg mer tro på det. Ha honning i teen , og pust inn dampen. Virker infeksjonsdempende. Ta litt honning i munnen, og forsøk å inhalere den ned i lungene. Tror du på det, så virker det :)

Lenke til kommentar

Dr. John Campbell forteller innledningsvis litt om at tallene er stigende nå når høsten har kommet. India prates en del om. Frankrike har stor økning i øyeblikket av de europeiske landene.

 

Vaksinekandidat som kan komme til å koste så lite som 13 dollar dosen nevnes i video :laugh:

Endret av G
Lenke til kommentar
1 hour ago, Budeia said:

Effektene av røyking vet jeg ikke hva jeg tror om. Virker merkelig at noen som har vært storrøykere i 40 år, både er i live og uten alvorlige sykdommer. Kan jo også være at de løy om at de var storrøykere i 40 år. 

At det virker merkelig for deg, betyr ikke at det er galt. Jeg har vært storrøyker i mer enn 50 år, og jeg har vel bedre helse enn de fleste.

At røyking skulle svekke immunforsvaret, er bare spinnvilt. Jeg har åpenbart et bedre immunforsvar enn mange ikke-røykere jeg vet om.

Nå har vi hatt en omfattende epidemi med mangfoldig tusen syke og døde. Hvis røyking var en faktor, burde dette ha kommet frem forlengst.

Joda, på mange måter er det nok skadelig å røyke. Men slik det ligger an, satser jeg ikke på å slutte akkurat under denne epidemien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (På 23.9.2020 den 1.33):

Tror ikke dere helt skjønner poenget med posten, hysteriet rundt viruset er ren galskap.

Vi vet også at ved influensa død er det som oftest ikke regnet på lik måte som covid-19, så dødstall i flere land er veldig overdrivende.

Jeg tviler også sterkt på at smittetallet er 0.25% da såpass mange ikke har symptomer og de blir kun testet fordi de har vært i nærheten av smittet individer.Og under bølge 1 testet de nesten ingen spesielt ikke de uten symptomer.

At viruset er farlig og at tiltak er lurt stiller jeg ikke noe spørsmål ved, jeg er jo for påbud med maske på kollektiv og der man ikke kan ha 1meter avstand burde det være anbefalt, er bare hysteriet som begynner bli idiotisk når man vet at noen influensa virus som man har årlig er ganske nærme i farlighetsgrad.

 

 

 

 

 

Med andre ord så var de bildene vi så ifra New York og Italia med overfylte sykehus og lastebiler fulle av lik falske?

I Sverige så sendte dem ikke eldre med covid19 til sykehus engang, de døde en forferdelig død helt alene på gamlehjemmene.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, LangtGjesp said:

At det virker merkelig for deg, betyr ikke at det er galt. Jeg har vært storrøyker i mer enn 50 år, og jeg har vel bedre helse enn de fleste.

At røyking skulle svekke immunforsvaret, er bare spinnvilt. Jeg har åpenbart et bedre immunforsvar enn mange ikke-røykere jeg vet om.

Nå har vi hatt en omfattende epidemi med mangfoldig tusen syke og døde. Hvis røyking var en faktor, burde dette ha kommet frem forlengst.

Joda, på mange måter er det nok skadelig å røyke. Men slik det ligger an, satser jeg ikke på å slutte akkurat under denne epidemien.

Det største negative med røyking er nok hjerte- og karlidelser. Men, selvsagt kan jo en del være svært heldige i gentikk- og livsstilslotteriet sånn ellers som gjør at de varer mye lengre enn hva man burde forvente.

Du forteller heller lite om hvor storrøykende du måtte være. Er du en sånn som tar deg bare litt pr. dag, eller tennes det en røyk med en gang røykesuget er der?

Endret av G
Lenke til kommentar
6 minutes ago, G said:

Det største negative med røyking er nok hjerte- og karlidelser. Men, selvsagt kan jo en del være svært heldige i gentikk- og livsstilslotteriet sånn ellers som gjør at de varer mye lengre enn hva man burde forvente.

En annen mulighet er at det faktisk er noen positive virkninger av røyking, selv om også jeg tror at det stort sett er negative virkninger. Det samme kan antagelig sies om forskjellige typer alkohol og andre stoffer. Det jeg prøver å si, er at disse giftene kanskje har en positiv effekt i visse sammenhenger, slik som under denne epidemien.

6 minutes ago, G said:

Du forteller heller lite om hvor storrøykende du måtte være. Er du en sånn som tar deg bare litt pr. dag, eller tennes det en røyk med en gang røykesuget er der?

Virker som om du ikke er helt med. En storrøyker tar seg ikke bare litt pr. dag. For å si det helt klart: Jeg røyker ikke bestandig, bare mens jeg er våken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Det største negative med røyking er nok hjerte- og karlidelser.

Som barn sa jeg til noen som røykte: "Nå får du svarte lunger", hehe. Til skuffende respons. Og det er fortsatt slik at svarte lunger er det som trekkes fram av helsevesenet (google: "lungs damaged from smoking" for å se bilder). Og Kols (copd) og kreft.

Men greit å høre fra en storrøyker som ikke har noen av disse tingene (tilsynelatende?) På ei nettside om lungebetennelse, står det at pasienten bør slutte å røyke, fordi det vil øke sjansen for å få en ny lungebetennelse. Ganske klart råd der... Skulle jo dermed tro at røyking ville øke risikoen for Covid-lungebetennelse. Jeg skjønner ikke dette her.

Lenke til kommentar

Helt absurd at det skal åpnes opp mer nå som nye bølger slår til for fult.

"Det er lite smitte rundt omkring, så vi trenger ikke ha restriksjoner for hele landet."

Det sa de der jeg holder til også helt til det plutselig kom smitte på spisesteder og barer. I fase nr 1 var det bare noen få tilfeller her og nå skyter det fart. Hvorfor? Fordi folk gir faen og nå skal de gi faen over alt. Det blir ei rar julefeiring i år.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (13 timer siden):

Der har du jo et prakteksempel på hvorfor mange rett og slett ikke gidder mer og ikke tar situasjonen seriøst lengre.

"Kjempefarlig! Hold dere inne!" - "Nei vent, ikke så farlig alikevel, vi åpner!" - "Oi!! Nå var det farlig igjen. Vi stenger ned" - "Ikke pust når andre mennesker er i nærheten" - "La oss åpne. Etter at vi har stengt...og åpna...og stengt igjen"

Du tenker utfra det du ser på TV kan det se ut som.

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (50 minutter siden):

Lurer på om Israel hovedsakelig har hatt D varianten i første runde og nå har fått G varianten som er vanligst i Europa og Verden nå. 

Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (4 timer siden):

Du misforstår. Les nedover tråden

Har vel lest hva du skrev. Det har hele tiden (tilbake til Mars tror jeg) vært en uttalt stratgi overfor hvordan vi skal håndtere pandemien.

  1. Slå ned smitten for å få kontroll og ikke overbelaste helsevesnet.
  2. Utnytte pusterommet slik at helsevesnet kan bli gjort i stand til å håntere lokale utbrudd.
  3. Når utbryddene kommer ha kommuner og et helsevesnen som kan håndtere influx av pasienter.
  4. Teste, spore og Isolere lokale utbrudd.

Så har demokratiet vårt da. Kommunepolitikere vil gjerne bli gjennvalgt og hvis de tramper over borgerne sine blir de mest sannsynlig sparket ut av posisjonen sin med en stor støvel. Det er nok de taktiske valgene de forskjellige kommunene gjør som du reagere på. Kommune økonomien har også mye å si. Lite penger fra 'kipe Erna' er vanlig det. I min kommune (Stavanger) er kommunen ikke lenger til å snakke med. Byggeavdelingen er ikke lenger responsiv og lange ventetider er vanlig. Ernas prosjekt med kommunesammenslåing river i stykker Norge. Det er ihvertfall hva jeg erfarer. Men for all del. Vi har et godt helsevesen som er bemannet av en haug med supre folk.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Oddvardm said:

Har vel lest hva du skrev. Det har hele tiden (tilbake til Mars tror jeg) vært en uttalt stratgi overfor hvordan vi skal håndtere pandemien.

  1. Slå ned smitten for å få kontroll og ikke overbelaste helsevesnet.
  2. Utnytte pusterommet slik at helsevesnet kan bli gjort i stand til å håntere lokale utbrudd.
  3. Når utbryddene kommer ha kommuner og et helsevesnen som kan håndtere influx av pasienter.
  4. Teste, spore og Isolere lokale utbrudd.

Så har demokratiet vårt da. Kommunepolitikere vil gjerne bli gjennvalgt og hvis de tramper over borgerne sine blir de mest sannsynlig sparket ut av posisjonen sin med en stor støvel. Det er nok de taktiske valgene de forskjellige kommunene gjør som du reagere på. Kommune økonomien har også mye å si. Lite penger fra 'kipe Erna' er vanlig det. I min kommune (Stavanger) er kommunen ikke lenger til å snakke med. Byggeavdelingen er ikke lenger responsiv og lange ventetider er vanlig. Ernas prosjekt med kommunesammenslåing river i stykker Norge. Det er ihvertfall hva jeg erfarer. Men for all del. Vi har et godt helsevesen som er bemannet av en haug med supre folk.

Det var ikke poenget mitt i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, LangtGjesp said:

At det virker merkelig for deg, betyr ikke at det er galt. Jeg har vært storrøyker i mer enn 50 år, og jeg har vel bedre helse enn de fleste.

At røyking skulle svekke immunforsvaret, er bare spinnvilt. Jeg har åpenbart et bedre immunforsvar enn mange ikke-røykere jeg vet om.

Nå har vi hatt en omfattende epidemi med mangfoldig tusen syke og døde. Hvis røyking var en faktor, burde dette ha kommet frem forlengst.

Joda, på mange måter er det nok skadelig å røyke. Men slik det ligger an, satser jeg ikke på å slutte akkurat under denne epidemien.

All informasjon tyder på at røykere og folk med høyt blodtrykk får en mer alvorlig sykdom og høyere dødsrate, så at det beskytter deg på ett vis tror jeg du kan legge fra deg. Så er det også rimelig mye studier som sier hvor ødeleggende røyk er. Utenom det er det såvidt jeg vet en medisinsk tilstand røyk hjelper mot, Ulcerøs Kolitt. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Da har vi fått smitte på NTNU også https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2020/10/01/NTNU-student-smittet-av-korona-Flere-i-karantene-22752730.ece
Plussartikkel, men hovedpunktet er at det er en mann i 20-åra som var i Matte 1 forelesning.

Da får vi krysse fingrene for at det går bedre for NTNU enn det gjorde for NHH. Vi har alt alt hatt litt smitte blant BI-studenter i byen, men NTNU Gløshaugen er ganske mye større og har mye flere studenter.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...