Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Oddvardm skrev (1 minutt siden):

Da er de i godt selskap. Konsulenter oa som har mistet inntekten sin, eller blitt sagt opp midt i 50 årene. Jeg synes synd på dem, men de er selvstendige. Av eget valg.

Dette er bransjer som er bygget opp rundt midlertidige ansettelser, prosjektbasert arbeid o.l. og har fungert slik i mange herrans år. Ellers ville det ikke gått. 

«De burde valgt en annen jobb» synes jeg på ingen måte er noe argument i en slik situasjon. Det er ikke sånn at det står titusenvis av jobber ledige til dem heller nå, og når vi åpner opp igjen skal bransjene opp og stå igjen.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
15 minutes ago, Oddvardm said:

Da er de i godt selskap. Konsulenter oa som har mistet inntekten sin, eller blitt sagt opp midt i 50 årene. Jeg synes synd på dem, men de er selvstendige. Av eget valg.

Du mener de kunne valgt å ha en fast jobb med god lønn istedenfor å være selvstendige? Det er nok heller tvilsomt. Det har vært store omveltninger i mange bransjer i mange år. Mange - slik som jeg selv - prøver seg derfor som selvstendig næringsdrivende, av ren og skjær nødvendighet.

Du nevner forøvrig folk som er blitt sagt opp i 50-årene. Disse er vel pr. definisjon ikke selvstendige. Slike oppsigelser er et helt annet tema.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Battaman said:

Jeg klarer ikke å legge fra meg tanken om at det hadde vært så himla mye greiere å innføre borgerlønn som skattbar inntekt enn å holde på med alle disse ordningene for folk som har mista levebrødet. Vet det blir off topic, men læl. 

Når kassa er tom så er det ingen borgerlønn å gi ut.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (38 minutter siden):

Dette er bransjer som er bygget opp rundt midlertidige ansettelser, prosjektbasert arbeid o.l. og har fungert slik i mange herrans år. Ellers ville det ikke gått. 

«De burde valgt en annen jobb» synes jeg på ingen måte er noe argument i en slik situasjon. Det er ikke sånn at det står titusenvis av jobber ledige til dem heller nå, og når vi åpner opp igjen skal bransjene opp og stå igjen.  

Hvem setter timerater, dagrater sykefravær oa? Har de et forbund?

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (4 minutter siden):

Hvem setter timerater, dagrater sykefravær oa? Har de et forbund?

Hva har det med saken å gjøre? Kompensasjonsordningen baseres på tidligere inntekt, og en prosentandel av dette slik at man skal kunne overleve.

Det er mange forskjellige yrkesgrupper innenfor en så stor bransje, så det er ulike forbund. Jeg jobber ikke selv i denne bransjen, så vet ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
LangtGjesp skrev (12 minutter siden):

Du mener de kunne valgt å ha en fast jobb med god lønn istedenfor å være selvstendige? Det er nok heller tvilsomt. Det har vært store omveltninger i mange bransjer i mange år. Mange - slik som jeg selv - prøver seg derfor som selvstendig næringsdrivende, av ren og skjær nødvendighet.

Du nevner forøvrig folk som er blitt sagt opp i 50-årene. Disse er vel pr. definisjon ikke selvstendige. Slike oppsigelser er et helt annet tema.

 

Hva er forskjellen? De får aldri jobben tilbake. 18md arbeidsledighetstrygd, så arbeidsavklaringspenger i to år for så sosialhjelp. Dette er virkeligheten for mange nå. De får ikke annet enn dette fra et samfunn de har jobbet i i 35 - 40 år. De må omskolere seg og konkurere med mye yngre folk for å få nye jobber. Disse kultur arbeidere er unge folk som så absolutt kan tenke nytt og har både tid og krefter til det. Men nei. De skal ha betalt slik at de kan fortsette på den arbeids karrieren de har valgt selv om den faller fra hverandre. Hvis det var opp til meg hadde hverken de eller andre uorganiserte fått et øre utover det de allerede har fått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Hva har det med saken å gjøre? Kompensasjonsordningen baseres på tidligere inntekt, og en prosentandel av dette slik at man skal kunne overleve.

Det er mange forskjellige yrkesgrupper innenfor en så stor bransje, så det er ulike forbund. Jeg jobber ikke selv i denne bransjen, så vet ikke.

Det kalles noe dette her. Det kalles klassekamp. Noe du ikke forstår noe av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (1 minutt siden):

Der ga du definisjonen av hva en klassekamp er.

Forstår helt ærlig ikke hva du mener her. Kompensasjonsordning for inntektstap som følge av pandemien er ikke «klassekamp». Kulturbransjen og leverandører eller selvstendig næringsdrivende er ikke en «klasse». Det er alle slags folk med alle slags jobber og alle slags inntekter. Hvorpå de som jobber på gølvet er hardest rammet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 minutt siden):

Den som trenger inntekt for å overleve har gjort noe feil. Folk som har levd riktig kan leve i mange år uten å få noe inn.

Du skjønner nok hva jeg mener med overleve i denne konteksten. Tror ikke akkurat man kan forvente at hvem som helst skal kunne betjene boliglån, betale regninger og kjøpe bleier uten inntekt i mange måneder eller år.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Theo343 said:

Når kassa er tom så er det ingen borgerlønn å gi ut.

Norge har gode ordninger. Har du det virkelig ille så kommer det mat på bordet, men det er behovsprøvd. Kalles sosialkontoret. For de som ikke har noen andre ordninger kan få prøve det og se hvor kjekt det er. Det er ikke kjekt, det er litt nedverdigende, du må følge opp å søke om igjen og om igjen for å beholde det. Rett og slett et puff til de som er arbeidsføre og kanskje bør skifte yrke. Rett og slett ta det de får.

Nå kan det være kamp om jobber når det er ekstra mange som sliter da. Men, folk sulter ihvertfall ikke. Nå kan vanlige folk få kjenne litt på hvordan det er å havne mellom to stoler, og alt det andre de som lever lavest på rangstigen må slite med. Kjempe med NAV om å få beholde "gullstønaden" ved å være kategorisert som arbeidsledig med sine 63 % eller hva det er i utbetaling (som ikke varer i en evighet). Hvorfor skal folk ha 100 % betaling når de sliter? Hvorfor skal de ikke likestilles med andre arbeidssøkende i stønadsstørrelser?

Det er mange etiske spm. og spm. om rettferdighet oppi all denne diskusjonen. Jeg synes det kanskje bør skilles ut som egen tråd. Da det fort kan fylle en egen forumtråd.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 minutter siden):

Forstår helt ærlig ikke hva du mener her. Kompensasjonsordning for inntektstap som følge av pandemien er ikke «klassekamp». Kulturbransjen og leverandører eller selvstendig næringsdrivende er ikke en «klasse». Det er alle slags folk med alle slags jobber og alle slags inntekter. Hvorpå de som jobber på gølvet er hardest rammet.

Jeg forstår hva du mener. Men hvis huset ditt blir tatt av ras eller flom dekker ikke forsikringen din det. Det kalles vel 'en akt av Gud' eller noe slikt åndsvakt. Det jeg vil hevde er at alle som ikke er fagorganiserte skal ikke få mer hjelp av staten enn det de tilnå har fått. De fagorganiserte vil ha makt til å kreve ting fra staten eller arbeidsgivere og kan true med streiker. Lønn til eventuelle streikende betales av forbundet med innsamlede fagforbunds avgifter. Arbeide på golvet og ikke betale fagforbundsavgift, javel klar deg selv.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Snikpellik said:

Klassekamp..? Det handler om folk som trenger inntekt for å overleve når inntektsgrunnlaget er borte. Ikke mer, ikke mindre. 

Andre må selge huset, bilen og luksusting. Bruker opp alle pengene de har på konto og sparing før de kan få sosialhjelp. Hvorfor skal noen få 100 % dekning som om de ikke skulle ha noe å være bekymret for, mens en annen kategori skal få midlertidig arbeidsledighetsstønad på ca. 63 %, mens noen må ende på sosialkontoret.
 

Her vet noen å ordne seg, mens andre ikke får del i de samme godene fra velferdssamfunnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Snikpellik said:

Forstår helt ærlig ikke hva du mener her. Kompensasjonsordning for inntektstap som følge av pandemien er ikke «klassekamp». Kulturbransjen og leverandører eller selvstendig næringsdrivende er ikke en «klasse». Det er alle slags folk med alle slags jobber og alle slags inntekter. Hvorpå de som jobber på gølvet er hardest rammet.

Jeg synes det bør flyttes til en egnet tråd for å diskuteres. Ut av denne tråden, tema er stort nok i seg selv.

Hvorfor ikke bare gi en flat utbetaling som alle får uansett om de har store lån og alskens? Mange av de som får har store verdier nedsyltet i eiendom med massiv gjeld på. Kanskje staten heller burde gi flat utbetaling til de som sliter inkludert sosialklientene? Og så heller gi de rikeste med størst gjeld litt låneordninger så de kan selge unna eiendeler uten å dra ned boligprisene for raskt?

Er ikke alle mennesker like mye verdt?

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (3 minutter siden):

Jeg synes det bør flyttes til en egnet tråd for å diskuteres. Ut av denne tråden, tema er stort nok i seg selv.

Hvorfor ikke bare gi en flat utbetaling som alle får uansett om de har store lån og alskens? Mange av de som får har store verdier nedsyltet i eiendom med massiv gjeld på. Kanskje staten heller burde gi flat utbetaling til de som sliter inkludert sosialklientene? Og så heller gi de rikeste med størst gjeld litt låneordninger så de kan selge unna eiendeler uten å dra ned boligprisene for raskt?

Er ikke alle mennesker like mye verdt?

Yepp. Enig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...