Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Evil-Duck skrev (13 minutter siden):

men på grunn av korona får fastlegen min utsettelser på utsettelser når søker om det, til tross for at hans vurdering er at det er noe som absolutt bør gjøres snarest

hvordan kan sjukehusene skylde på korona når det knapt er innlagte covid-19 pasienter?

jeg sier ikke at de ikke gjør det, men henger jo ikke på grep at de dytter det foran seg.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr.M skrev (3 minutter siden):

hvordan kan sjukehusene skylde på korona når det knapt er innlagte covid-19 pasienter?

jeg sier ikke at de ikke gjør det, men henger jo ikke på grep at de dytter det foran seg.

Legen min er like frustrert som meg over situasjonen og forstår det ikke han heller, spesielt siden jeg bor i en del av landet hvor det er nærmest 0 smitte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (7 minutter siden):

Legen min er like frustrert som meg over situasjonen og forstår det ikke han heller, spesielt siden jeg bor i en del av landet hvor det er nærmest 0 smitte.

kan du ha rett til (krav på) å få undersøkelsen gjort på privat klinikk, typ Volvat etc.? Altså, iht. venteliste-garanti og den slags rettigheter?

Forøvrig er det akkurat nå:

11 innlagte korona-pasienter nasjonalt, hvorav 1 på intensiv og 0 i respirator

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 8970f...653
Morromann skrev (41 minutter siden):

Det eneste språket gi faen-folket forstår er straffereaksjoner i form av bøter, fengseldsstraffer og prikker på rullebladet som kan nekte dem innreise til USA i fremtiden. Anbefalinger driter de i.

Stemmer halvseriøst for den indiske løsningen. Ikke at det fungerte i lengden, men noen folk forstår ikke annet ref. det som skjedde i Sarpsborg. 

Coronavirus spreads among Indian police enforcing world's largest lockdown  - Reuters

Anonymous poster hash: 8970f...653

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (8 minutter siden):

kan du ha rett til (krav på) å få undersøkelsen gjort på privat klinikk, typ Volvat etc.? Altså, iht. venteliste-garanti og den slags rettigheter?

Forøvrig er det akkurat nå:

11 innlagte korona-pasienter nasjonalt, hvorav 1 på intensiv og 0 i respirator

Jeg skrev behandlings forsikring tidligere i år som hadde gitt meg rett på behandling hos privat klinikk om det ikke var mulig på offentlig, dessverre skjedde ulykken som trigget den tilstanden jeg nå er i en uke før "karenstiden" fra jeg skrev forsikringen var over så fikk blankt avslag der :(

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 timer siden):

Sikkert kjeeeeempemye bedre personvern å la NSA styre showet enn å holde personinformasjon, smittedata og kontaktinformasjon på Norsk jord, med full Norsk kontroll. :roll:

Simen. Du kjenner tydeligvis ikke Norsk sikkerhets tjeneste. De deler alt med USA. Husker du saken som ble reist mot tidligere politifolk og etterretningsfolk som spionerte for den Amerikanske ambasaden i Norge og fikk til overmål betalt svart? Så har du den Israeleske sikkerhettjenesten som drepte folk på Lillehammer med hjelp av norsk etterretningstjeneste. Og nå har du Frode Berg saken. Erna liker 'kuler og krutt' og har et maglomanisk geopolitisk ambisjons nivå. Så har du lyttestasjonen på Hønefoss som er en ren NSA installasjon.  Høyere har i lang tid pushet for 'et digitalt grenseforsvar' som jeg vil kunne støtte hvis dette registeret/databanken som skal opprettes ikke administreres av sikkerhetstjenesten, men av data tilsynet (eller tilsvarende) hvor sikkhets folka MÅ ha rettslig kjennelse for å hente data. Ikke som nå da de lytter til alt. I dag er det ingen forskjell på NSA og PST (eller forsvarets signaltjeneste). Bli kjent med Michael Tetchner som er høyres mann på dette. En skremmende ideolog.

Endret av Oddvardm
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (4 timer siden):

Det er forøvrig en del fylker i Sverige som nærmer seg åpning nå, Västra Götaland og grensen over Svinesund er nære, å kommer kanskje under grensen på 20 smittede per 100k siste to uker, innen fredag ?

Det hadde vært ironi på høyt plan om Sverige hadde innført karanteneplikt ved innreise fra norske fylker med høyt smittetall... *knegg knegg*

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Det hadde vært ironi på høyt plan om Sverige hadde innført karanteneplikt ved innreise fra norske fylker med høyt smittetall... *knegg knegg*

Hvorfor ikke? Da kan Svenskene søke dekning bak kjøpesentrene sine mens 'harry' handlerne kaster dritt over grensa. ?

Endret av Oddvardm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 9/9/2020 at 6:35 PM, Mr.M said:

det er tvilsomt om det er etisk riktig å massevaksinere barn/ungdom for et virus som ingen av de dør av.

Hvis det blir gjort, tror jeg det utelukkende handler om økonomi & brutto nasjonalprodukt for å si det sånn,  mens de kommer til å dekke det bak "at det er for å beskytte gamle og sårbare"

Hvis alternativet er at en stor andel over 50 enten blir arbeidsuføre eller dør så spørs det om det ikke er mer økonomisk at alle vaksinerer seg. Med mindre barn og unge har lyst til å forsørge disse.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (49 minutter siden):

Hvis alternativet er at en stor andel over 50 enten blir arbeidsuføre eller dør

det er nødvendigvis ikke "alternativet" all den tid den aldersgruppen evt. prioriteres vaksine?

da gjenstår kun økonomisk/bekvemmelighet årsak fra samfunnet, hvis det gyves løs på barn/tenåringer med nåla, om staten gjør det. Ikke en medisinsk grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

FN melder om at det fremdeles mangler 15 milliarder dollar for å finansiere vaksinearbeidet videre, og at finansieringen må komme på plass i løpet av de neste tre månedene.

https://www.barrons.com/news/un-calls-for-quantum-leap-in-funding-for-virus-fight-01599746105

Frankrike har slått nye rekord de siste 24 timene, med 9 843 nye smittetilfeller, det høyeste tallet for Frankrike noensinne.
Regjeringen i Frankrike vil holde hastemøte i morgen, for å vurdere nye tiltak og nedstengninger.

https://www.usnews.com/news/world/articles/2020-09-10/french-new-covid-19-infections-at-record-high-lockdowns-feared

India har også satt ny rekord, med 95 735 smittetilfeller siste døgn, dette er kun en av flere dager denne uken tallet har vært over 90k.
India har nå hatt 4.4 millioner smittede, og er det hardest rammede landet i verden, etter USA.
1172 dødsfall er registrert siste døgn i India.

https://thewire.in/health/covid-19-india-updates-september-10

Det mexicanske selskapet Landsteiner Scientific har signert en avtale med Russland, om kjøp av 32 millioner doser av Sputnik-vaksinen, og vil trolig begynne vaksinering i November, forutsatt at vaksinen godkjennes av myndighetene i Mexico.

https://mexiconewsdaily.com/news/coronavirus/russia-to-send-mexico-32-million-doses-of-covid-vaccine-in-november/

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 minutter siden):

da gjenstår kun økonomisk/bekvemmelighet årsak fra samfunnet, hvis det gyves løs på barn/tenåringer med nåla, om staten gjør det. Ikke en medisinsk grunn.


Rent epidemiologisk, så er det nok mest effektivt å aller først vaksinere de som har høyest risiko for å bli smittet, og å smitte andre igjen.

Det betyr først og fremst helsearbeidere, lærere og andre som jobber med mange mennesker osv, men også barn og unge som nå peker seg ut som de som beveger seg mest og sprer mest smitte i samfunnet.

Å vaksinere gamlinger som sitter mest hjemme, er egentlig ikke spesielt effektivt for å hindre smittespredning, men i og med at disse er i risikosonen, så er det åpenbart disse som har høyest risiko dersom de skulle bli smittet.

Skal man hindre spredning, så bør man altså begynne med de som har høyest risiko for å spre smitte, ikke de som har høyest risiko for å bli alvorlig syke, som gjerne uansett er forsiktige og sprer lite smitte.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
22 minutes ago, 0laf said:


Rent epidemiologisk, så er det nok mest effektivt å aller først vaksinere de som har høyest risiko for å bli smittet, og å smitte andre igjen.

Det betyr først og fremst helsearbeidere, lærere og andre som jobber med mange mennesker osv, men også barn og unge som nå peker seg ut som de som beveger seg mest og sprer mest smitte i samfunnet.

Å vaksinere gamlinger som sitter mest hjemme, er egentlig ikke spesielt effektivt for å hindre smittespredning, men i og med at disse er i risikosonen, så er det åpenbart disse som har høyest risiko dersom de skulle bli smittet.

Skal man hindre spredning, så bør man altså begynne med de som har høyest risiko for å spre smitte, ikke de som har høyest risiko for å bli alvorlig syke, som gjerne uansett er forsiktige og sprer lite smitte.

Å, er det ikkje di som reiser inn og ut av norge som  drege med seg smitten og har størst sjans til å opprettholde smittetrykket. Får man stoppa den smitten vil smitten innad i landet kunne reduserast ganske fort med rimelig god kontroll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Mr.M said:

ikke uenig i den analysen,

men det avslører jo at det ikke er "barnets beste" som er hovedfokus.

Hvis man ser litt lenger enn den korta nesa man har (blir lengre med åra) så ser man jo at det er til det beste for alle. Som jeg prøvde å forklare.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...