Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

12 minutes ago, Snikpellik said:

Høie: Hets av smittede må ta slutt
Helseminister Bent Høie (H) ber folk unngå hets av personer som har vært smittet i lokale smitteutbrudd de siste ukene. – Medlemmer av menigheten i Sarpsborg har blitt omtalt i ondskapsfulle ordelag. Dette må ta slutt, sa han på en pressekonferanse.

https://www.nrk.no/osloogviken/koronavirus-i-oslo-og-viken-1.14936410

Uskyldige tilfeldig smittede er nå en ting, men hvorfor i all verden skulle man ikke hetse de som frivillig har blitt smittet ved å bryte alle regler og som egoistisk har valgt å la andre rundt seg i samfunnet bli smittet og syke? Akkurat som den greia om at ingen skal behøve å skamme seg for at de har reist til utlandet eller festet sammen med 500 av sine nærmeste venner. Selvfølgelig burde de skamme seg! Skamfølelse vil være en betraktlig forbedring av enkelte egoisters karakter. Når omtrent ingen blir straffet for å utsette sine medmennesker for fare så er litt skam det minste man kan håpe på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
G skrev (4 minutter siden):

Frister med en ferie til kanariøyene nå :p

Er det ikke en god gjeng med nordmenn i Spania fremdeles? Lurer på hvordan det går med dem og om de er like kjepphøye som før. Mener å huske at når Spania ble det første landet som ble rødt nå i sommer, så var det en god del pensjonister osv. som lot seg intervjue og som sa de ikke hadde planer om å reise hjem med det første og at de følte seg mer trygge i Spania enn i Norge, fordi det var bedre smitteverntiltak og at flere tok det seriøst. Lurer på om de fortsatt føler seg like trygge med over 8000 daglige tilfeller i Spania nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Nå gjelder dette altså nasjonalt, ikke bare i Bergen kommune:

OPPFORDRER UTELIVSBRANSJEN TIL Å REGISTRERE GJESTER

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/oppfordrer-utelivsbransjen-til-aa-registrere-gjester.Hm1euELwh

Dette blir litt sensitiv informasjon? Det burde bli registrert av gjesten via sin mobiltelefon opp i en skyløsning. Dataene burde ikke kunne tas i bruk uten at det har vært smitte på restauranten, så det må være nedlåste data, med mulighet for nødnøkkel. Ellers så burde dataene automatisk slettes etter litt slingringsmonn over smitteperioden som ellers nyttes i samfunnet, som jo er svært kort. Kanskje maks 3-4 uker lagring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

For første gang siden andre verdenskrig er NM i fotball avlyst. Siden 1902 har cupen gått hvert eneste år, med unntak av krigsårene 1941-1944.

NM for kvinner går som planlagt, og finalen flyttes til Ullevaal.

https://www.nrk.no/sport/cupen-for-menn-avlyses---kvinnene-far-spille-1.15155278

Det er kanskje like greitt? Cupen blir jo som oftes bare ekstra belastning for de ulike lagene som får veldig tett program i de ulike divisjonene. Det er vel tett nok fra før nå som sesongen kom så sent i gang. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (2 minutter siden):

Dette blir litt sensitiv informasjon? Det burde bli registrert av gjesten via sin mobiltelefon opp i en skyløsning. Dataene burde ikke kunne tas i bruk uten at det har vært smitte på restauranten, så det må være nedlåste data, med mulighet for nødnøkkel. Ellers så burde dataene automatisk slettes etter litt slingringsmonn over smitteperioden som ellers nyttes i samfunnet, som jo er svært kort. Kanskje maks 3-4 uker lagring.

Jeg må innrømme at jeg grøsset litt når jeg hørte dette. Jeg er helt for at vi skal lette smitteoppsporing, samtidig som det liksom strider noe så ekstremt med personvernet. Er helt enig i at de bør utarbeides klare retningslinjer for hvordan det skal gjøres på en mest forsvarlig måte. Se for deg med grøss og gru at en full person stjeler listen skrevet i papir når bartenderen snur seg vekk og gjør noe annet, liksom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (6 minutter siden):

Er det ikke en god gjeng med nordmenn i Spania fremdeles? Lurer på hvordan det går med dem og om de er like kjepphøye som før. Mener å huske at når Spania ble det første landet som ble rødt nå i sommer, så var det en god del pensjonister osv. som lot seg intervjue og som sa de ikke hadde planer om å reise hjem med det første og at de følte seg mer trygge i Spania enn i Norge, fordi det var bedre smitteverntiltak og at flere tok det seriøst. Lurer på om de fortsatt føler seg like trygge med over 8000 daglige tilfeller i Spania nå. 

Spania er eit stort land. Det kan godt vere at dei lever tryggare der enn i Bergen akkurat no.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (Akkurat nå):

Det er kanskje like greitt? Cupen blir jo som oftes bare ekstra belastning for de ulike lagene som får veldig tett program i de ulike divisjonene. Det er vel tett nok fra før nå som sesongen kom så sent i gang. 

Er nok det ja. Veldig trist for de litt mindre lagene i OBOS-ligaen som ikke får årets høydepunkt ved å møte de største klubbene, men det er jo likevel bare 200 tilskuere fysisk til stede. I tillegg til at breddefotballen altså ikke er i gang, og ikke kunne vært med uansett. Kampprogrammet er jo også som du sier veldig tett fra før. 

I Norge har vi ikke hatt et eneste smittetilfelle blant publikum på fotballkamper, som jo er positivt etter de har vært i gang noen måneder nå. Det var vært ett smittetilfelle blant spillerne, en Brann-spiller den 20. august. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (1 minutt siden):

Jeg må innrømme at jeg grøsset litt når jeg hørte dette. Jeg er helt for at vi skal lette smitteoppsporing, samtidig som det liksom strider noe så ekstremt med personvernet. Er helt enig i at de bør utarbeides klare retningslinjer for hvordan det skal gjøres på en mest forsvarlig måte. Se for deg med grøss og gru at en full person stjeler listen skrevet i papir når bartenderen snur seg vekk og gjør noe annet, liksom.

Det spørst om ikkje smitteappen som datatilsynet var imot ville ha vore bra å ha i gang i den situasjonen vi er i no.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 minutt siden):

Spania er eit stort land. Det kan godt vere at dei lever tryggare der enn i Bergen akkurat no.

Det spørs jo hvordan man definerer trygghet. Med det høye antallet smittede er det jo også høyere press på helsevesenet og dermed også en mulighet for at man ikke vil få like god helsehjelp som hjemme i Norge, der påvirkningen i helsevesenet er minima per nå. I Spania har jo alt dødstallene begynt å øke litt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Fnugle said:

Er det ikke en god gjeng med nordmenn i Spania fremdeles? Lurer på hvordan det går med dem og om de er like kjepphøye som før. Mener å huske at når Spania ble det første landet som ble rødt nå i sommer, så var det en god del pensjonister osv. som lot seg intervjue og som sa de ikke hadde planer om å reise hjem med det første og at de følte seg mer trygge i Spania enn i Norge, fordi det var bedre smitteverntiltak og at flere tok det seriøst. Lurer på om de fortsatt føler seg like trygge med over 8000 daglige tilfeller i Spania nå. 

Kunne vært interessant ja. Men, sånn seriøst, så hadde det fristet med litt mer varme utendørs. Men, jeg mente det selvsagt ikke, jeg reiser ikke til Spania, dersom noen misforstod meg ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (6 minutter siden):

Absolutt. Men er det ikke en ny på vei? Mener at det ble nevnt for en liten stund siden, men så har det vært så stille rundt det.

Eg finn dette. Ingen tidsplan her.

 

Sitat

 

Vurderer å skrote omstridt smitte-app – for å lage ny løsning mot Apple og Google

Folkehelseinstituttet jobber nå med tre ulike alternativer for hvordan de skal re-lansere appen Smittestopp. Et av alternativene er å lage en helt ny applikasjon som kobler seg opp mot Apple/Google sin løsning for kontaktsporing.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
helsten2 skrev (25 minutter siden):

Fortsatt mange anbefalinger/oppfordringer, ingen påbud:

Jeg legger også merke til at det ikke finnes noen anbefalinger mot å reise inn og ut av fylker og kommuner med høyt smittetall.

Her er det altså bare å pakke bandbussen og reise på Norges-turne, fra sted til sted og holde konserter med inntil 50 personer i slengen. F.eks puljevis på hvert konsertsted eller "pub til pub-runde" så man får avholdt 2-3 konserter per kveld. Vil man sette inn et ekstra, men frivillig tiltak kan det være å følge oppfordringen om å holde konsertene utendørs. Som vanlig er det selvsagt bare innenfor konsertområdet arrangøren har ansvar for å sikre trygg avstand. Dvs. bare å sette opp gjerder rundt de 50 som står nærmest scenen og la det stå til på utsiden av gjerdet. Hvis det er sjenking kan utelivet kun tjene på salg til de 50 innenfor gjerdet og henvise alle utenfor gjerdet til medbragt.

Kjeeempegjennomtenkt .. :roll:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (6 minutter siden):

Kunne vært interessant ja. Men, sånn seriøst, så hadde det fristet med litt mer varme utendørs. Men, jeg mente det selvsagt ikke, jeg reiser ikke til Spania, dersom noen misforstod meg ;)

Hehe, jeg forstod det ikke var alvorlig ment og enig i at det hadde fristet med litt varme nå. Men det ser iallfall ut som Østlandet har det langt bedre enn vestlendingene nå... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...