Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Mr.M skrev (6 minutter siden):

det er tvilsomt om det er etisk riktig å massevaksinere barn/ungdom

Jeg har spurt deg før, men er det noen som har argumentert for at vi skal gjøre det?

Pc Lynet skrev (1 minutt siden):

Når vi i ettertid vet hvor lite skummelt svineinfluensaen faktisk var og hvor mange som fikk narkolepsi kan jeg være enig.

På nyhetene hos NRK nå ble det nevnt at narkolepsi også var en bivirkning av svineinfluensa, og at vaksiner ofte kan ha noen av de samme bivirkningene som viruset selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
frohmage skrev (1 minutt siden):

Jeg har spurt deg før, men er det noen som har argumentert for at vi skal gjøre det?

ligger ikke det i kortene?

ser for meg at det vil benyttes for å stoppe potensiell smittespredning.

mulig de helt yngste blir spart, og evt. vil gjelde fra 13 år og oppover.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 minutt siden):

ligger ikke det i kortene?

Ikke for meg. Jeg ville heller tro at helsevesenet blir prioritert før de i risikogruppene får tilgang. Etterhvert vil andre også få tilbud om vaksine, men noen "massevaksinering av ungdom" kan jeg ikke se for meg at vi får. Dessverre tar jeg ofte feil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå er Oxford-vaksinen så vidt jeg har forstått blitt satt på pause, fordi en av deltakerne har fått sykdom som ikke er normalt innen vedkommendes alder og sykdomsbilde forøvrig, man vet foreløpig ikke om det er på grunn av vaksinen, men er i gang med å undersøke dette. De som har greie på dette, hevder at dette ikke er noe unormalt, men skjer stadig vekk i slike kliniske forsøk?

Hvorvidt de går videre med vaksinen selv om det viser seg at den har bivirkninger vet man jo ikke enda, men de aller fleste legemidler har kjente bivirkninger, spørsmålet er som regel om disse rammer så få, og er av en slik art, at det likevel er forsvarlig å gi vaksinen til millioner av mennesker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (13 minutter siden):
Mr.M skrev (18 minutter siden):

det er tvilsomt om det er etisk riktig å massevaksinere barn/ungdom for et virus som ingen av de dør av.

Hvis det blir gjort, tror jeg det utelukkende handler om økonomi & brutto nasjonalprodukt for å si det sånn,  mens de kommer til å dekke det bak "at det er for å beskytte gamle og sårbare"

Når vi i ettertid vet hvor lite skummelt svineinfluensaen faktisk var og hvor mange som fikk narkolepsi kan jeg være enig. Men koronaviruset er ett helt annet beist.

nå var det koronaviruset jeg faktisk siktet til, med "som ingen av de dør av"

btw, hvorfor griper du ikke fatt i noe annet jeg skrev:

"det jeg er nysgjerrig på (og ikke har kunnskap om) er om dette problemet lett lar seg løse, eller må de re-designe hele vaksinen og begynne fra scratch? Eller, vil det passere, pga. "få" rammede?"

Jeg kan selvsagt ikke avkreve deg et "svar" på det medisinsk/faglige vedr. den problemstillingen, men det at du ikke kommenterer det, tolker jeg som at du ikke synes det er spesielt opprørende om koronavaksinen ble sluppet på markedet med den omtalte bi-effekten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, 0laf said:

Nå er Oxford-vaksinen så vidt jeg har forstått blitt satt på pause, fordi en av deltakerne har fått sykdom som ikke er normalt innen vedkommendes alder og sykdomsbilde forøvrig, man vet foreløpig ikke om det er på grunn av vaksinen, men er i gang med å undersøke dette. De som har greie på dette, hevder at dette ikke er noe unormalt, men skjer stadig vekk i slike kliniske forsøk?

Hvorvidt de går videre med vaksinen selv om det viser seg at den har bivirkninger vet man jo ikke enda, men de aller fleste legemidler har kjente bivirkninger, spørsmålet er som regel om disse rammer så få, og er av en slik art, at det likevel er forsvarlig å gi vaksinen til millioner av mennesker?

Det vil jeg si. 1% dør, 7/10 får hjerteabnormaliteter (2 ulike studier har vist dette) og i følge CDC er 30% long haulers, altså langtidssyke. 

Om 1/30000 får bivirkninger så er det verdt det. Verdt å nevne forøvrig at personen som utviklet MT var i risikogruppen 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (20 minutter siden):

Det vil jeg si. 1% dør, 7/10 får hjerteabnormaliteter (2 ulike studier har vist dette) og i følge CDC er 30% long haulers, altså langtidssyke. 

Om 1/30000 får bivirkninger så er det verdt det.

i så fall er vel Sputnik-vaksinen sikkert også grei?

hvis man hele tiden kun fremholder "et lite antall" som tar skade av vaksine, men det "redder" mange flere, må jo et heksebrygg være direkte dårlig for at det liksom ikke har noe positivt ved seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Quote

 

Skräcken hos våra grannar: Går åt fel håll

Smittspridningen ökar nu i  både Norge och Danmark.

Norska myndigheter klassar situationen i landet som ”röd nivå” och satte in kraftiga åtgärder i  Bergen som är hårdast drabbat. 

– Du måste ha goda skäl för att resa till Bergen. Det är inte förbjudet men man måste vidta försiktighetsåtgärder, säger Bjørn Guldvog, chef för norska socialstyrelsen.

 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/aP22ld/smittan-chockokar-i-vara-grannlander

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dagens runde tall på godt og vondt:

20 000 000 friskmeldte globalt

900 000 døde globalt

USA og Brazil har nylig passert Sverige og Italia i antall dødsfall per 1M innbygger

Spania ligger i verdenstoppen på antall nye bekreftede smittetilfeller med ca 200 nye per 1M innbygger per dag.

Både Sør-amerika og Nord-Amerika har mange flere nye smittetilfeller per 1M innbygger enn Europa, men Spania trekker Europa kraftig oppover.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

  • Liker 3
Lenke til kommentar
11 hours ago, Mr.M said:

i så fall er vel Sputnik-vaksinen sikkert også grei?

hvis man hele tiden kun fremholder "et lite antall" som tar skade av vaksine, men det "redder" mange flere, må jo et heksebrygg være direkte dårlig for at det liksom ikke har noe positivt ved seg.

Det kommer jo helt an på hva det skal vaksineres mot, hvor godt vaksinen fungerer og hvor vanlig og alvorlig bivirkningene er. 

Lenke til kommentar
Sitat

Ambulanseflybasen i Brønnøysund er stengt etter at en av Babcocks svenske medarbeidere testet positivt for covid-19.

Det melder selskapet selv i en pressemelding.

 

Den ansatte ankom Norge onsdag, og fordi vedkommende bor i Sverige, ble den ansatte testet ved ankomst. Testen var positiv, men den ansatte skal i dag testes på nytt for å avkrefte eller bekrefte resultatet av den første testen.

 

Inntil videre er ambulanseflybasen stengt, og resten av personellet på basen er plassert i karantene. Også disse skal testes, skriver Babcock i pressemeldingen.

 

Basen skal desinfiseres i løpet av dagen, og vil gjenoppta ordinær drift hvis resultatet av coronaprøvene er negative, ifølge selskapet.

Lurt ... 

Helt utrolig at det er lov å begynne å jobbe om man kommer fra rødt land bare man tester negativt en gang. Så skal man bli testet etter minimum 4 dager har gått da man kan ha smittet andre asymptomatisk i flere dager på sykehus, passasjererskip etc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (14 timer siden):

nå var det koronaviruset jeg faktisk siktet til, med "som ingen av de dør av"

btw, hvorfor griper du ikke fatt i noe annet jeg skrev:

"det jeg er nysgjerrig på (og ikke har kunnskap om) er om dette problemet lett lar seg løse, eller må de re-designe hele vaksinen og begynne fra scratch? Eller, vil det passere, pga. "få" rammede?"

Jeg kan selvsagt ikke avkreve deg et "svar" på det medisinsk/faglige vedr. den problemstillingen, men det at du ikke kommenterer det, tolker jeg som at du ikke synes det er spesielt opprørende om koronavaksinen ble sluppet på markedet med den omtalte bi-effekten?

Det er ikke noe så enkelt som å fjerne en komponent. Dette er mest sannsynlig noe vedkommende ville fått av å gjennomgå infeksjon med koronaviruset også. Hvis en av en million får den den bivirkningen så er det innenfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (14 timer siden):

i så fall er vel Sputnik-vaksinen sikkert også grei?

hvis man hele tiden kun fremholder "et lite antall" som tar skade av vaksine, men det "redder" mange flere, må jo et heksebrygg være direkte dårlig for at det liksom ikke har noe positivt ved seg.

Det er jo en cowboy vaksine, med antageligvis mye værre bivirkninger enn oxford vaksinen.

Sitat

Russland og Kina

Både Kina og Russland har opplyst at at de ligger langt fremme i utviklingen av en vaksine. I Russland er planen å starte med vaksinering av folk i risikogrupper i høst.

Tre av de kinesiske vaksinene er av den mer tradisjonelle typen, basert på inaktivert virus. Slike vaksiner lages ved å gro viruset kunstig, og inaktivere det, slik at det ikke kan smitte og gjøre mottakeren syk. Den som får vaksinen blir immun mot viruset.

– Det er de vaksinene som kanskje vil være raskest klare. Samtidig så kan de vaksinene skape potensielt flere bivirkninger, og må derfor vurderes nøye, sier Røttingen.

Den russiske og en av de kinesiske vaksinene er såkalte rekombinante vaksiner. Der man tar et forkjølelsesvirus og bytter ut et par av genene med et gen fra koronaviruset.

– Begge har kommet til fase tre, men i Russland valgte man å godkjenne denne vaksinen allerede etter fase 1, sier Røttingen.

https://www.nrk.no/urix/disse-vaksinene-har-kommet-lengst-i-kapplopet-1.15153256

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...