Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

717 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      95
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

Just now, MistaPi said:

Man trenger ikke å halvere alle disse tingene. :) Med en god balansering så trenger ikke å gå så hardt utover bildekvaliteten eller grafikken, det kommer jo ann på hvor kresen man er og hvor stor TV man har eller hvor nærme man sitter. Men uansett, så lenge CPU'en vil klare 60FPS (noe jeg vil tro vil gjelde for de flertallet av spillene mtp hvor kraftig CPU konsollene har denne gangen) så vil en 60FPS performance mode være mulig. Men det er ikke dermed sagt at utviklerne vil ta seg tid til å gi oss det valget. 

Det er riktig, man trenger ikke nødvndigvis å halverererere. Men, skal du doble FPS, så må du doble ytelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Sjalottløk said:

Mitt poeng er at alle fokuserer på FPS og oppløsning. Dette er noe som enkelt kan selges på papir. Men hva skjer med Assets, textures og andre detaljer? Ingen snakker om det?

Det er sant, poenget mitt er bare at 30 fps gjør mange spill neste uspillbare særlig på nyere OLED tv'er med lynrask pixel responstid.
Hadde en 3 år gammel Sony LCD og "treigheten" til LCD sin måte og oppdatere bildet gjør at det ikke er like plagsomt som på OLED. Når jeg gikk over til en LG CX ble 30fps "hakkingen" i f.eks Ghost Of Tsushima grusomt. 
Jeg kjøpte Watch Dogs: Legion og det er ikke spillbart i mine øyne med 30fps hakkingen, jeg håper det kommer en oppdatering, men er vel ikke så veldig sannsynlig.

Uansett så burde det være ett krav til utviklere at de må tilby både en performance og en quality mode. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, MacBain said:

Det er sant, poenget mitt er bare at 30 fps gjør mange spill neste uspillbare særlig på nyere OLED tv'er med lynrask pixel responstid.
Hadde en 3 år gammel Sony LCD og "treigheten" til LCD sin måte og oppdatere bildet gjør at det ikke er like plagsomt som på OLED. Når jeg gikk over til en LG CX ble 30fps "hakkingen" i f.eks Ghost Of Tsushima grusomt. 
Jeg kjøpte Watch Dogs: Legion og det er ikke spillbart i mine øyne med 30fps hakkingen, jeg håper det kommer en oppdatering, men er vel ikke så veldig sannsynlig.

Uansett så burde det være ett krav til utviklere at de må tilby både en performance og en quality mode. 

Har en Sony TV selv(XE93), og den greier helt fint å vise 30 fps. Jeg har ikke hatt noen problemer med det. Jeg har også en 144hz monitor. Jeg vet ikke hva som skyldes dine problemer med å vise 30 fps, men det skal ikke oppleves som grusomt. 

Lenke til kommentar
12 minutes ago, MacBain said:

Det er sant, poenget mitt er bare at 30 fps gjør mange spill neste uspillbare særlig på nyere OLED tv'er med lynrask pixel responstid.
Hadde en 3 år gammel Sony LCD og "treigheten" til LCD sin måte og oppdatere bildet gjør at det ikke er like plagsomt som på OLED. Når jeg gikk over til en LG CX ble 30fps "hakkingen" i f.eks Ghost Of Tsushima grusomt. 
Jeg kjøpte Watch Dogs: Legion og det er ikke spillbart i mine øyne med 30fps hakkingen, jeg håper det kommer en oppdatering, men er vel ikke så veldig sannsynlig.

Uansett så burde det være ett krav til utviklere at de må tilby både en performance og en quality mode. 

Prøvd BFI?

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Sjalottløk said:

Har en Sony TV selv(XE93), og den greier helt fint å vise 30 fps. Jeg har ikke hatt noen problemer med det. Jeg har også en 144hz monitor. Jeg vet ikke hva som skyldes dine problemer med å vise 30 fps, men det skal ikke oppleves som grusomt. 

XE93 er en LCD tv, det er OLED som særlig sliter med innhold med lavere framerate. Som sagt har alltid hatt LCD tv'er inntil nå og har tolerert 30fps uten problemer, men med OLED blir det for hakkete.

 

5 minutes ago, Theo343 said:

Prøvd BFI?

Ja, du blir hakkingen erstattet med blinking som gjør det enda verre. Mulig mine øyene har for rask oppdateringsfrekvens 😄.

Lenke til kommentar
Sjalottløk skrev (1 time siden):

Det er riktig, man trenger ikke nødvndigvis å halverererere. Men, skal du doble FPS, så må du doble ytelse.

Joda, man får dobbelt så mye tid med å rendre et frame i 30FPS kontra 60FPS. Men en 60FPS performance mode trenger ikke å gå utover spillet eller grafikken i 30FPS modusen så lenge CPU'en klarer å henge med (at utvikleren ikke begrenser 30FPS modusen med CPU arbeid for å kunne tilby en 60FPS modus), dvs det vil ta tid og penger å utvikle en godt balansert 60FPS modus, men ihvertfall med AAA spill er nok det en dråpe i havet. Det er nok ikke så mye å frykte for dem som sverger til 30FPS med best mulig grafikk og/eller bildekvalitet. Grafikk, bildekvalitet, spill design og spillmekanikker vil nok fortsatt stort sett bli prioritert over 60FPS. Med strikkmotor CPU'ene forrige generasjons konsollene hadde var som oftes en 60FPS performance mode ikke en mulighet selv på PS4Pro og XBO-X, men noen unntak var det jo.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Er det noen her med Astro A50 4 gen som har prøvd den på ps5? 
Sjekket rundt litt, men finner ikke mye info om det er bra headsett med tanke på 3d audio 

Vurderte nye steelseries 7p
men så kom jeg over en så godt som ubrukt Astro A50 til 2000kr 
Da måtte jeg slå til, med Astro adapter til ps5 

Men merker jeg angrer litt nå, vet det vil fungere som en drøm på pc, men tenkte jeg ville bruke den på pc samt ps5 
Har en Logitech g933 i skrivende stund 

Så håper noen her vet om det fungerer, eller om jeg evt må selge den og kjøpe en 7p 

Lenke til kommentar

Komplett har Arctis 7 wireless på salg nå i hvert fall. 40% av nypris.

Kanskje verdt å sjekke ut ?

 

EDIT: Det fungerer kanskje ikke på PS5, derav P-utgaven ? Sykt at det snart ikke kan bli en standard blandt PC og alle  konsollene.

 

Burde funke:

https://steelseries.com/blog/arctis-xbox-series-x-playstation-5-compatibility-headsets-344

 

 

 

Endret av Mala
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mala skrev (18 minutter siden):

Komplett har Arctis 7 wireless på salg nå i hvert fall. 40% av nypris.

Kanskje verdt å sjekke ut ?

 

EDIT: Det fungerer kanskje ikke på PS5, derav P-utgaven ? Sykt at det snart ikke kan bli en standard blandt PC og alle  konsollene.

 

Burde funke:

https://steelseries.com/blog/arctis-xbox-series-x-playstation-5-compatibility-headsets-344

 

 

 

Usikker på hva som er forskjellen (utenom tilkoblingstypen) mellom 7 og 7P. Jeg har 7X og det fungerer helt perfekt på PS5, Xbox Series X og på jobbmaskinen til Teams-møter. Det eneste 7X mangler kontra 7P er 3D Audio på PS5. 7P funker ikke på Xbox, vel og merke, mens 7X funker på PS5. Så hvis man spiller på begge konsollene så er 7X et bedre valg. Jeg har lest at 7 er laget for PC, men hvilke forskjeller det er snakk om aner jeg ikke. Kan godt være en funksjon som kun funker på PC, slik som 3D Audio på PS5 med 7P.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MrCradock skrev (51 minutter siden):

Usikker på hva som er forskjellen (utenom tilkoblingstypen) mellom 7 og 7P. Jeg har 7X og det fungerer helt perfekt på PS5, Xbox Series X og på jobbmaskinen til Teams-møter. Det eneste 7X mangler kontra 7P er 3D Audio på PS5. 7P funker ikke på Xbox, vel og merke, mens 7X funker på PS5. Så hvis man spiller på begge konsollene så er 7X et bedre valg. Jeg har lest at 7 er laget for PC, men hvilke forskjeller det er snakk om aner jeg ikke. Kan godt være en funksjon som kun funker på PC, slik som 3D Audio på PS5 med 7P.

Dette er solid info!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Vet du hvorfor det? Trodde "alt" som fikk lyd ut fra PS5-en i stereo kunne bruke 3D audio.

Jeg leser litt mer om dette nå og det virker som det er litt motstridende meldinger der ute om dette. En snakket med Steelseries på chat og de bekreftet at 7X støtter 3D audio. Det er vel bare å skru på 3D audio i PS5 og teste? Jeg kan gjøre det nå.

En annen ting som er forskjellig fra 7X og 7P er at 7X har en game/chat-bryter på hodetelefonen. Kan justere forholdet mellom lyd fra game og chat. Den er genial og veldig enkel i bruk. Når man er på 50/50 så er det et lite hakk i bryteren som gjør at man kjenner det. Jeg har sikkert gamet 200 timer PS5 siden jeg fikk maskinen med headset på. Utrolig behagelig og anbefales!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (Akkurat nå):

Et tilleggsspørsmål. Er det bare jeg som ikke finner 7 X/P i noen norske butikker?

7P har jeg sett hos både CDON og et par andre steder (muligens Komplett og Coolshop). 7X har jeg ikke sett noen steder siden det 2020-headsettet er helt nytt og kom ut i oktober. Jeg kjøpte direkte fra Steelseries. Inkludert gebyr fra DHL endte det på litt i underkant av 3000. Jeg har hatt mange forskjellige headsett gjennom tidene og nå ville jeg bare ha et skikkelig bra som fungerte på begge konsoller i tillegg til jobbmøter. Vet at prisen var litt stiv, men om man venter litt så kommer det sikkert for salg i noen norske butikker også. Jeg bestilte det i november.

Lenke til kommentar
MacBain skrev (På 10.1.2021 den 0.09):

Det er sant, poenget mitt er bare at 30 fps gjør mange spill neste uspillbare særlig på nyere OLED tv'er med lynrask pixel responstid.
Hadde en 3 år gammel Sony LCD og "treigheten" til LCD sin måte og oppdatere bildet gjør at det ikke er like plagsomt som på OLED. Når jeg gikk over til en LG CX ble 30fps "hakkingen" i f.eks Ghost Of Tsushima grusomt. 
Jeg kjøpte Watch Dogs: Legion og det er ikke spillbart i mine øyne med 30fps hakkingen, jeg håper det kommer en oppdatering, men er vel ikke så veldig sannsynlig.

Uansett så burde det være ett krav til utviklere at de må tilby både en performance og en quality mode. 

100% enig her.
Har selv LG B9 og  30fps spill er en lidelse og jeg har ingen tro på at det kommer noe oppdateringer til feks LG tver
som retter dette.Eneste håp er at det kommer en 60fps oppdatering til feks TLOU2 for PS5 for da skal jeg spille dette spillet en gang til.
Men jeg sjekker fps info nå før jeg kjøper nye spill.Akkurat nå spiller jeg Resident Evil3 på PS5 og den flyter veldig bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...