Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

MuppetOwl skrev (4 minutter siden):

Gleder meg til Flight Simulator 2020 benchmarks ? Blir nok 3090 bare for å være sikker på at det flyter bra også med mye trafikk og VR muligheter senere. Hadde sett for meg at 3080 havnet på ca 12-13k så 3090 med 24gb til 17k var egentlig overraskende rimelig ?

FS2020 er nok en av de spillene som vil ha godt av mer en 10GB VRAM

FS må få på plass DX12-støtte før det kan 'skinne' med 3090 :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
siDDis skrev (10 minutter siden):

Det er eg helt enig med, men eg vil nevne at 3070 med bare 8GB, kan bli litt i det minste laget når du skal kjøre noen AI modeller som DLSS, streaming greiene, RTX, audio noise cleaning osv....

En av hovedutfordringene innenfor AI er å lage kompakte modeller som ikke er på flere gigabytes. Nvidia er flinke på dette, og mener nok at 8GB vil holde. Men det blir knapt...

Hvis slik A.I. er så ekstremt ressurskrevende vil det ta lang tid før det får et gjennombrudd i laptoper og mobiltelefoner. Målet her må vel være å få en laptop med et 1650-type kort til å kunne bruke greenscreen og støykansellering samtidig? Det hadde jo vært perfekt for en forretningslaptop.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (1 minutt siden):

Hvis slik A.I. er så ekstremt ressurskrevende vil det ta lang tid før det får et gjennombrudd i laptoper og mobiltelefoner. Målet her må vel være å få en laptop med et 1650-type kort til å kunne bruke greenscreen og støykansellering samtidig? Det hadde jo vært perfekt for en forretningslaptop.

AI på mobil blir ofte utført i nettskyen, fordi du kan fint vente flere sekunder på resultatet.

Lenke til kommentar

Ser mange sammenligner ytelse på RTX 3080 og RTX 3090. Hvis vi ser på grafen som Jensen brukte under presentasjonen:

image.thumb.png.d6acd42dde2e90c972e0f8e77d0a472c.png.4e8de8e0158be1e1fd669e97ac2c13af.png

Der opererte Nvidia med en skala som de kaller for "relativ ytelse". Om dette kan overføres til driekte tall på spesifikasjoner, eller målt ytelse er vanskelig å si, da alt er relativt (no phun intended).

Jeg har derfor tatt meg den friheten å plotte inn specs på 2080 ti, Titan RTX, 3080 og 3090, for å sjekke om den "relative ytelsen", mellom 3080 og 3090 kan tilsvare forskjellen på den "relative ytelsen" mellom 2080 ti og  Titan RTX.

1786380696_relativytelse.thumb.png.d3398c39e521450d7f38d95bdfb570d4.png

Regner med de fleste som meg ser den sammenfallende likheten mellom 2080ti og Titan, og likheten mellom 3080 og 3090.

Tror vi kan konkludere med at 3090 er denne generasjonens Titan, mens 3080 tar over for 2080 ti. Tipper også at forskjellen i spillytelse blir like minimal som den var fra 2080 ti til Titan RTX.

 

Lenke til kommentar
Donkey Kong skrev (9 minutter siden):

Toppkortet (ti) kommer alltid noen måneder senere. Men kan vanskelig forestille meg en ti som skal være mer beefy enn 3090.

Med tanke på navn vil det nok ikke komme noe 3080 ti, da måtte det plassert seg mellom 3080 og 3090, og der er det nok ikke nok rom for.

Et 3080 ti, som er bedre enn 3090 gir ikke mening, tror navnsettingen ganske tydelig viser at det ikke kommer noe 3080 ti. Isåfall, om det skulle komme et 3080 ti måtte det antageligvis vært et 3090 med nerfa Tension Cores og RT-cores (noe som er lite trolig med hvor stort nvidia satser på DLSS og RayTracing).

Skulle det kommet noe bedre måtte det vel blitt et Ampere basert Titan til over 30K.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
1 hour ago, Betroz said:

Jeg ser dere ble hypnotisert av Jensen sin myke, hypnotiske stemme :p
Måtte bare le da de unge gamerene skulle teste 3090 på en 8K skjerm, og alle de dårlig scriptede kommentarene :D

Virker som 3080 blir det beste kjøpet. 699 dollar er helt innafor. Jeg hadde rett da at RTX 3090 ble det nye Titan kortet.

Det var en lettelse :) Da blir det 3080 FE på meg dag-1 (fikk bare sett de første 10min).

Ble det nevnt noe om mengde minne og nvcache bruk av dette?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...