Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
36 minutes ago, scuderia said:

Nja liker ikke at den kommer til å blåse varm luft rett på cpu kjøleren :( 350w som skal ut og vekk fra det kortet

Finne på et nytt kabinettdesign. F.eks. snu hovedkortet 90 grader mot urviser. Ha en kanal i bunn som leder I/O-sideluften fram til fronten av kabinettet etter at hovedkort er tiltet. RTX vil fortsatt blåse luft mot CPU og RAM, men den vil nå stige og dras ut på toppen pga. måten kabinett står. Nei ærlig talt, kanskje det må finnes opp enda bedre måter å montere grafikkort på, eller vannkjølt..

Edit:

Det ideelle ville vel vært å ha I/O-siden pekende opp og ut av kabinett, og så ha det som nå er CPU-siden pekende ut på bakside av kabinett? Med en snål variant ny PCIe-riser?

Nvidia-30-series-Airflow.thumb.PNG.5b1adef398fe7a4fc3cf0453b3637e7f.PNG

 

Edit2:

Dersom man speilvender enden som hovedkortet monteres på. Så vil jo CPU-siden av grafikkort havne ut på det som nå er bakside og I/O dersom man snur alle I/O-ene opp til toppen av kabinettet (altså hovedkort snudd 90 grader. Er jo ingen ulempe å ha enkel tilgang på toppen for I/O framfor på bakside som er et helvete å komme fram (kryping under pult).. Bare en tanke som ikke er helt fjern da. Pause.. Vent litt, stemmer dette da, for nå havnet jo alt snudd rundt..

Edit3:

PCIe 4.0-kontakten må jo peke vekk motsatt retning fra hovedkort for å få luftflyten ut av kabinettet, da på venstre side (tidligere I/O), eller at grafikkort flyttes til front av kabinett, med grafikkortets I/O side pekene oppover slik hovedkortets I/O side nå gjør. Uansett en form for PCIe riser eller et datterkort helt til høyre som har traces som møter PCIe 4.0 bus-en. Komplekst.

(dagens brainstorming, og da blir det en del strøtanker underveis)

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (21 minutter siden):

Er jo en kraftig minnebåndbredde på 3090 da. Så det er store forskjeller ute å går mellom 3090 og 3080.

Minnebåndvidde er kun 23,1% større på 3090, og den måler jo kun hastigheten på minne, i tillegg har 3090 en litt høyere clock på minne, så overklokking på 3080 vil vel gjøre gapet mindre. 

For å spille djevelens advokat, så har Radeon VII vesentlig høyere minnebåndvidde enn alle Ampere kortene, så jeg ville ikke lagt for mye i minnebåndvidde enda. 

Tror vi får vente til benchmarks, men jeg tror det blir litt som Nizzen skriver at 3090 koster mye fordi det er det beste skjermkortet på markedet, ikke fordi det gir spesielt god ytelse i forhold til pris. 

 

Aetius skrev (19 minutter siden):

Samtidig var det en del rykter om et kort med 20 GB. Det sier 3080 Ti (eller Super) for meg.

Ryktene har vel egentlig aldri sagt at det skal komme et 3080, 3080 ti og et 3090. Ryktene har vel kun spekulert i om toppkortet vil hete 3080 ti eller bli omdømt 3090 såvidt jeg har fått med meg. 

De fleste rykter jeg har sett har snakket om 3070, 3080 og 3080ti/3090. Flere rykter som sa 20GB, sa også 16GB for 3070 og 12GB for 3060. De fleste ryktene de siste dagene har vel sagt 10GB. Kan godt hende vi får 3060 Super, 3070 Super og 3080 Super, det får tiden vise.

Men inntil videre er det bare rykter uten noen som helst konkrete kilder, og da får man ta der for det det er, kun rykter. Venter man på rykter, kan man fort ende opp med å vente i det uendelig. Her blir det iværtfall skjermkort fra dag 1, så får tiden vise om det var et lurt valg :) 

Endret av Emile the rat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simkin skrev (30 minutter siden):

Samme oppsett som meg da, omtrent. Du går tilbake til X99? 

OT: 3080 frister veldig, fin pris. Men ingen nvlink, noe drit da. 

Skjer ikke at jeg går tilbake til X99 uansett hvor bra det er i enkelte spill.

Nizzen skrev (26 minutter siden):

Det oppsettet med 3200c13 tweaket minnet er raskere enn 3900x i Battlefield V multiplayer med 2080ti, så da vet du det :D

Sikkert, men når det kommer til numpy er den en glohet snile. Dessuten er den ikke bedre i MH:W, Civ 6, eller HOI4. Strømforbruket er jo i en helt annen verden også, så over tid må jeg kjøre flere eller raskere vifter. Kjøpte den primært fordi prisen var såpass lav (3500 kr) at jeg kan selge den videre uten større bekymring, dessuten er det en morsom plattform å leke med.

Lenke til kommentar
siDDis skrev (9 minutter siden):

De fleste trenger ikkje å tenke på å oppgrade PSU, nvidia sine anbefalinger er for de med 300watt CPU.

Eg har 500watt PSU, og trur eg skal greie med fint med 3080, sjølv om det er litt på kanten.

Jeg får gi min 650W Gold et forsøk, er ikke verre enn å bestille en kraftigere om det ikke skal holde. Har jo trossalt en 65W CPU. 

Lenke til kommentar
siDDis skrev (5 minutter siden):

De fleste trenger ikkje å tenke på å oppgrade PSU, nvidia sine anbefalinger er for de med 300watt CPU.

Eg har 500watt PSU, og trur eg skal greie med fint med 3080, sjølv om det er litt på kanten.

Vil ikke gå, det kan jeg si allerede nå.

https://www.guru3d.com/articles-pages/msi-geforce-rtx-2080-ti-lightning-z-review,8.html

2080 ti oc tar opp til 330 watt alene. 

En 500W er sjeldent høyere enn Gold sertifisert (dersom det var en dyr PSU), som betyr 87-89% efficiency, som betyr 435-445W i bestefall. Selv om de fleste vil være bronse eller uten sertifisering, som vil si 82%, 410W eller lavere.

Siden 2080 ti har en TDP på 250W, og 3080 har en TDP på 320W, betyr det at kortet fort kan trekke opp til 370-400W. 

Da har man fort kun 30-40W å gå på til resten av systemet, så det regnestygget går ikke opp. 

Guru3D måtte bruke en 600W PSU til 2080 og 650W til 2080 ti, og 3080 gir ut langt mer varme enn Turing (derfor de kom med ny kjøler).

500W er ikke på kanten, det vil ikke funke, det kan jeg si basert på Turing og strømbruk. Nvidia har hatt kort tidligere med mye varme, slik som Titan Z, så ville absolutt stolt på nividia sine anbefalninger.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (Akkurat nå):

Vil ikke gå, det kan jeg si allerede nå.

https://www.guru3d.com/articles-pages/msi-geforce-rtx-2080-ti-lightning-z-review,8.html

2080 ti oc tar opp til 330 watt alene. 

En 500W er sjeldent høyere enn Gold sertifisert (dersom det var en dyr PSU), som betyr 87-89% efficiency, som betyr 435-445W i bestefall. Selv om de fleste vil være bronse eller uten sertifisering, som vil si 82%, 410W eller lavere.

Siden 2080 ti har en TDP på 250W, og 3080 har en TDP på 320W, betyr det at kortet fort kan trekke opp til 370-400W. 

Da har man fort kun 30-40W å gå på til resten av systemet, så det regnestygget går ikke opp. 

Guru3D måtte bruke en 600W PSU til 2080 og 650W til 2080 ti, og 3080 gir ut langt mer varme enn Turing (derfor de kom med ny kjøler).

500W er ikke på kanten, det vil ikke funke, det kan jeg si basert på Turing og strømbruk. Nvidia har hatt kort tidligere med mye varme, slik som Titan Z, så ville absolutt stolt på nividia sine anbefalninger.

 

Burde jeg bare bestille en PSU asap? ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...