Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

12 minutes ago, PaladinNO said:

Wow, det virker jo faktisk slik! :wow:

Bare synd kortene man vil ha står listet til 99.999 Kr...

https://www.elkjop.no/product/data/pc-komponenter/grafikkort/215363/asus-geforce-rtx-3090-24gb-gddr6x-tuf-gaming TUF er f.eks listet på samme pris som på komplett. Usikker på hvor godt de er binnet da, men sett ut ifra prisen burde de være det. Har uansett tenkt å sette på vannblokk når den tid kommer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Emsal skrev (7 timer siden):

Har uansett tenkt å sette på vannblokk når den tid kommer.

Ah, da er det ikke noe problem. Du må gjerne bestille på Elkjøp og fortelle oss hvordan det gikk. :)

Selv skal jeg ikke røre vann (samme som noen av naboene mine i helgene), og jeg venter på norsk pris på Gigabyte Aorus 3090 Master.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
48 minutes ago, PaladinNO said:

Stort sett bare innbilning. Med mindre du sitter med 3x 4K-skjermer er 10 GB VRAM mer enn nok. Det kommer også an på spillet du spiller (optimalisering etc.).

3080 har også raskere minne og større båndbredde enn 1080 Ti.

Men ja, jeg er også fristet av 3090 pga. "bare" 10 GB VRAM på 3080. Men det er jo omtrent gitt med det store mellomrommet at det kommer et 3080 Ti / Super med 20 GB VRAM etterhvert

Så lenge jeg får makset Cyberpunk 2077@1440p med ray tracing på er jeg happy. Vil et 3080 klare det? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dawgster skrev (10 minutter siden):

Tenker på 2560x1440.

Basert på den infoen vi har fått så langt, riktignok kun i fra Nvidia, så tenker jeg at det er overveiende sannsynlig at det vil gå fint med 2560x1440 + RT med 3080.
Men det er ren spekulasjon så lenge verken kortet eller spillet er ute enda ;)

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
1 minute ago, Vakuum said:

Ingen grunn til at 3080 ikke skal klare å makse Cyberpunk for alle 1440p-variantene. Kommer iallefall ikke til å være minnemengden det står på.

4K som 3080 er "ment for" er 8 847 360 piksler. 3440x1440 er bare 4 953 600. Selv 5120x1440 er 7 372 800.

Bare forstå skepsisen, siden 2080ti var det nye 4k kortet når det kom ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (2 minutter siden):

8K testen de viste under lanseringen var 1440p oppløsning oppskalert med DLSS 2.0 til 8K etter det jeg har lest i ettertid. Så ikke ekte 8K generert grafikk, men bedre enn 1440p sendt til en 8K skjerm og oppskalert der.

Nei, jeg forventer ikke akkurat at 8K-gaming blir så veldig utbredt, men med HDMI 2.1 så har de hvertfall lagt til rette for 8K-oppløsning for de som vil.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (14 minutter siden):

8K testen de viste under lanseringen var 1440p oppløsning oppskalert med DLSS 2.0 til 8K etter det jeg har lest i ettertid. Så ikke ekte 8K generert grafikk, men bedre enn 1440p sendt til en 8K skjerm og oppskalert der.

Den benchmarken nvidia har vist, om den er ekte. Så var enkelte spill i ren 8K, mens de spillene hvor 3090 ikke klarte 60fps ble det brukt DLSS 2.0 for å oppnå 8k 60fps, i de spille var det skalert opp fra 1440p med DLSS 2.0.

Om bildekvaliteten forblir det samme, så er det fremdeles ganske imponerende :) 

Lenke til kommentar

For min del, om det er nativ oppløsning eller skalering ved f.eks checkerboarding (ofte brukt på konsoll) eller ved bruk av DLSS..så lenge det ser jævlig bra ut og kjører godt så bryr det meg EGENTLIG ei.

Tror denne utviklingen her virkelig vil skyte fart nå de neste årene. Med ny konsoll hardware og satsning på rask SSD-løsning så blir det mye morro på alle fronter :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sarasin skrev (5 minutter siden):

MSI Ventus 3080/3090 lagt ut på kompletts oversiktsliste til 8000/17000. Placeholder-priser?

https://www.komplett.no/kampanje/121235/nvidia-geforce-3080-3090-3070?tag=Vis alle

Syns det ble nevnt en plass at prisene Komplett har satt, er prisene de skal ha. I alle fall inntil videre. Det kan jo alltids skje ting senere som fører til endring. Dollarkurs, manko etc. 

 

Rett meg gjerne hvis jeg tar feil :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...