Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (1 time siden):

I grunn ting vi allerede vet men likevel.

Yep - jeg hadde varsling ved strømfeil på mitt Asus GTX 670.

Savner denne funksjonen - burde vært standard på alle skjermkort.

EDIT:
Varslingen var en liten LED på hver PCIe-inngang på kortet. Lyste grønt (konstant) ved OK, og rødt ved feil.
Ved feil så varslet også maskinen under boot (hvis det var bilde i det hele tatt, men f.eks. feil på den ene strøminngangen) med et tekstbilde som beskrev feilen.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mazeking skrev (10 timer siden):

Vet ikke om flere er opptatt av dette, men jeg er veldig spent på hvordan 3080 serien vil fungere på 4K tv med 120 Hz. Leser på flere forum at folk er veldig usikre på hvilke TVer dette vil fungere best på i forhold til pris.

For meg blir denne kombinasjonen en gamechanger når det kommer til gaming. Leser at flere bruker LGc9 og cx og at bildet vistnok er perverst bra på dagens generasjon av GPU. Hvilke sony og samsung tver som vilfungere bra strides det om på reddit pga HDMI standard og implementasjonen av gsync på TV med 4K@120Hz mot de nye GPUene.

Noen flere her som er i samme båt?

Finnes det noe som helst slags anslag for når 3080 vil dukke opp her til lands?

RTX 30xx-serien er de første gaming GPUene som faktisk støtter 120Hz 4K med 4:4:4 uten chroma subsampling 10 og 12 bit over HDMI 2.1.

nVidia og LG har allerede samarbeidet med å få sertifisert bl.a. RTX 20xx-serien mot LG CX (dog med chroma subsampling). Tror rangen er 40 til 120fps. Så du vil få best støtte fra nvidia og LG dersom du tenker på å bruke en TV til gaming. 

Dette med 12bit vs. 10bit er uvesentlig, da OLED-panelene er 10bit. Mao. 10bit holder plenty.

Lenke til kommentar

Det ideelle utenom vannkjøling for et 3080 of 3090 FE kort hadde vært et kabinett som lar deg montere kortet flush mot høyre sidevegg og ventilere varmluften fra den ene viften rett ut sidepanelet mens den andre kjører det rett ut bak.

ITX kabinetter har ofte slike løsninger og med en AIO kjølt CPU og sterk nok PSU,  SX8200 Pro og/eller Optane SSD kan det bli en riktig så rå gamingrigg. Har sett noen 5 liters ITX kabinetter som støtter fullsize PSU og kunne vært et interessant prosjekt.

Det optimale hadde da også vært 10x00K, Tiger Lake eller muligens Ryzen 4000.

EDIT:
En annen opsjon er kabinetter som mitt som lar deg sidemounte GPU. Men siden det er glass der måtte jeg evt. finne en måte å skjære ut et "funnel" hull i glasset uten at det pulveriseres (tempered glass krever industrielt utstyr) som leder luften rett ut eller bytte til en metallsidedør og gjøre det samme.

Alternativt er det muligens også nok rom mot sidedøren i et Evolve X, ved sidemounting, at man kan 3d printe en funnel kanal som leder luften fra den innerste viften rett ut av kabinettet på annen måte.

(ikke mitt bygg, kun for å illustrere)
1jhhqle3vh931.jpg?width=960&crop=smart&a

XReLODx.jpg

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
15 minutes ago, PgUp said:

 

Hva ville vært "gode grunner" til å kjøpe 3090 utenom gaming? Blir det store fordeler i f.eks. blender?

Samme grunnene som de som kjøpte RTX Titan :) De som jobber med slikt som krever mye Vram, kjøper det. De som ikkje har peiling lar som regel være :p
 

Lage 3dmodeller og panorere i realtime kan kreve mye vram. Altså det blir mere smooth, jo mere man cacher inn videominnet.

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Mala said:

@Theo  Jeg har pr. i dag montert GPU vertikalt, men ser for meg at dette er en dårlig måte å gjøre det på med ett FE kort, det ser sikkert pent ut men i forhold til kjøleløsningen på det så er det neppe optimalt ? 

Absolutt ikke optimalt nei hvis man ikke kan lage hull i sidedøren. Men på mitt kabinett kan jeg bytte til metalldør og så drille et hull der FE kortet har innerste viften slik at denne luften går rett ut. Kan også "isolere" denne exhausten med en liten funnel. 

Alternativt kan jeg bytte til en AIO CPU kjøler med 240 radiator som monteres i toppen mot bakenden av kabinettet. Deretter montere 3080 FE i øverste PCIe spor på X570 Taichi og så 3d-printe en sort funnel som går fra innerste FE viften, rett opp og ut av kabinettet på innsiden av radiatoren. (har plass til 360+ i toppen).

Men det er da kanskje enklere å kjøpe et AIO 3080 med toppmontert 240 radiator selv om det nok vil bli dyrt ?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (10 minutter siden):

Absolutt ikke optimalt nei hvis man ikke kan lage hull i sidedøren. Men på mitt kabinett kan jeg bytte til metalldør og så drille et hull der FE kortet har innerste viften slik at denne luften går rett ut. Kan også "isolere" denne exhausten med en liten funnel.

Alternativt kan jeg bytte til en AIO CPU kjøler med 240 radiator som monteres i toppen mot bakenden av kabinettet. Deretter montere 3080 FE i øverste PCIe spor på X570 Taichi og så 3d-printe en sort funnel som går fra innerste FE viften og rett opp og ut av kabinettet på innsiden av radiatoren. (har plass til 360+ i toppen).

Men det er da kanskje enklere å kjøpe et AIO 3080 med toppmontert 240 radiator selv om det nok vil bli dyrt ?

Hva med å montere det selv? Håper kraken g12 passer eller noen lignende brakett, så slenge på en aio. 

Et par tusen ekstra, og hvis man da betaler 8k som jeg håper, så blir det ikke så verst.. I wish!

Lenke til kommentar
1 minute ago, OddZen said:

Hva med å montere det selv? Håper kraken g12 passer eller noen lignende brakett, så slenge på en aio. 

Et par tusen ekstra, og hvis man da betaler 8k som jeg håper, så blir det ikke så verst.. I wish!

Oh sheet.Jeg visste ikke at det fantes DIY AIO løsninger som Kraken G12. Fantastisk :)

Utfordringen blir da det quirky PCB designet til 3080FE som virker å være delt opp i flere kort.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, PgUp said:

Satser på at du ser en film om klimaendringer og fikser det problemet også da :)

 

Men on topic: Hva ville vært "gode grunner" til å kjøpe 3090 utenom gaming? Blir det store fordeler i f.eks. blender?

Det beste slik jeg ser det er å kjøpe 3080 og sette bort resten av pengene 1-2 generasjoner til det kommer kort med AV1 encode. Da vil man få encode med høy kvalitet og framerate, feks 120 FPS med moderat båndbredde. 1440p@120 med kun 8-10000 kbps, ja takk. Det vil bli et stort skifte om noen år når alle plattformer skal bort fra H264. De skal dog bort for å spare båndbredde, men økt kvalitet får du på kjøpet.

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Theo343 said:

Det ideelle utenom vannkjøling for et 3080 of 3090 FE kort hadde vært et kabinett som lar deg montere kortet flush mot høyre sidevegg og ventilere varmluften fra den ene viften rett ut sidepanelet mens den andre kjører det rett ut bak.

ITX kabinetter har ofte slike løsninger og med en AIO kjølt CPU og sterk nok PSU,  SX8200 Pro og/eller Optane SSD kan det bli en riktig så rå gamingrigg. Har sett noen 5 liters ITX kabinetter som støtter fullsize PSU og kunne vært et interessant prosjekt.

Det optimale hadde da også vært 10x00K, Tiger Lake eller muligens Ryzen 4000.

EDIT:
En annen opsjon er kabinetter som mitt som lar deg sidemounte GPU. Men siden det er glass der måtte jeg evt. finne en måte å skjære ut et "funnel" hull i glasset uten at det pulveriseres (tempered glass krever industrielt utstyr) som leder luften rett ut eller bytte til en metallsidedør og gjøre det samme.

Alternativt er det muligens også nok rom mot sidedøren i et Evolve X, ved sidemounting, at man kan 3d printe en funnel kanal som leder luften fra den innerste viften rett ut av kabinettet på annen måte.

(ikke mitt bygg, kun for å illustrere)


 

:hmm:

Kunne det vært en idé og montere en AIO på mikkemusmåte på den interne FE 30xx-eksosen med f.eks. et par kraftige strikk og en mellomleggsring for at AIO-en ikke skal bremse viften til Nvidia-kortet, iom. at jeg synes å huske at propellbladsiden ligger på eksossiden. Altså viftebladene er nok montert for å suge ut av framfor å trykke luft inn i Nvidia-kjøleribben.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Absolutt ikke optimalt nei hvis man ikke kan lage hull i sidedøren. Men på mitt kabinett kan jeg bytte til metalldør og så drille et hull der FE kortet har innerste viften slik at denne luften går rett ut. Kan også "isolere" denne exhausten med en liten funnel. 

Alternativt kan jeg bytte til en AIO CPU kjøler med 240 radiator som monteres i toppen mot bakenden av kabinettet. Deretter montere 3080 FE i øverste PCIe spor på X570 Taichi og så 3d-printe en sort funnel som går fra innerste FE viften, rett opp og ut av kabinettet på innsiden av radiatoren. (har plass til 360+ i toppen).

Men det er da kanskje enklere å kjøpe et AIO 3080 med toppmontert 240 radiator selv om det nok vil bli dyrt ?

Tror ikke det er sidedøren som er problemet for min del. Godt med plass i Lian-Li kabinettet mellom glass og kort. Jeg tenkte mer på hvordan viftene er plassert og retningen de tar luft og pusher luft på 3080 FE kortet :) 

 

Mulig du har en del mindre å gå på nærmest gjelden avstand til sideglasset da. Men tenk også på at det vil blåse herlig varm luft rett på komponentene bak. Eg er litt spent på hvordan det hadde fungert i praksis hos meg.

 

Kanskje vi helle bare burde gå for ett 3 vinters tredjepart kort :p

Endret av Mala
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, bovjer said:

Vet noen om Founders Edition kortene kommer til komplett.no ?

Liker retur ordningen og kundeservicen de har på varer. Greit å ha de betingelsene når man kjøper et kort til 8000,-

FE er KUN på nvidia.no
Liker du det ikkje, så er det bare å kjøpe et 3. parts kort. Liker du ingen av dem, så synn for deg ?

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...