Gå til innhold

Har kjørt Teslaen én million kilometer


Anbefalte innlegg

oophus3do skrev (3 timer siden):

Avgjørelsene er allerede tatt, og de bruker mer penger på å gå elektrisk enn noen annen. 

For deler av produsentane ja og delvis politisk, men tyskarane bremsar der dei kan. Skal verte interessant å følgje marknaden der. Folk flest og i populærkulturen er dei til dels særs negative. (Enkelte er overtydde om at batteriet går tomt berre enn høyrer på radio og lader mobilen).

(Eg vil difor oppmode alle som er på kaien i Hitshals og kjem i snakk med tyske turistfiskarar om å spørje om dei har med ekstra drivstoff på kanner, for det er jo knapt bensinstasjonar att i Noreg.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knipsolini skrev (5 timer siden):

Skulle gjerne lært mer om hvor mye vedlikehold det har krevd ja. Om batteripakken har gått 850.000km og har 86% kapasitet så er jo det verdifull informasjon. 


I følge denne artikkelen (på tysk), ble batteriet byttet ut etter 290 000 km, og deretter igjen på 540 000 km.
Kapasiteten etter 460 000 km kjørt på det nåværende batteriet, er 86%.

Det ble byttet motor fire ganger, siste motorbytte var på 320 000 km.
Hele framakselen er gjennomgått, med nye slitedeler, mesteparten av batterikjølingssystemet er byttet, inkludert kontrollenheten og viftene, det er montert ny touch-skjerm og styringssystemet er helt byttet ut,  dørhåndtakene er reparert, den bakre støtfangeren er byttet, og 12 volts batteriet er byttet to ganger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
25 minutes ago, 0laf said:


I følge denne artikkelen (på tysk), ble batteriet byttet ut etter 290 000 km, og deretter igjen på 540 000 km.
Kapasiteten etter 460 000 km kjørt på det nåværende batteriet, er 86%.

Det ble byttet motor fire ganger, siste motorbytte var på 320 000 km.
Hele framakselen er gjennomgått, med nye slitedeler, mesteparten av batterikjølingssystemet er byttet, inkludert kontrollenheten og viftene, det er montert ny touch-skjerm og styringssystemet er helt byttet ut,  dørhåndtakene er reparert, den bakre støtfangeren er byttet, og 12 volts batteriet er byttet to ganger.

La oss ta frem et par viktige kommentarer. Legger ved omtrentlig norsk oversettelse.

Quote

 seit Kilometerstand 540.000 ist der aktuelle Akku drin, dieser hält also mittlerweile fast eine halbe Million Kilometer. Die Restkapazität beträgt 86%, am Supercharger ist das Ladetempo spürbar gesunken und selbst bei der Ladung mit Wechselstrom schaltet sich die Akku-Kühlung deutlich hörbar zu.

Samme batteri siden 540 000 km, 86% kapistet etter altså nesten en halv million km. Ved hurtigladning er hastigheten sunket betydelig, og ved normal ladning er batterikjølesystemet blitt tydelig mer bråkete.

 

Quote

Auch der Motor wurde öfter getauscht, insgesamt viermal. Das liegt aber nicht am Elektromotor an sich (der ja prinzipiell wartungsfrei ist), sondern an einer Reihe von Konstruktionsfehlern, die Tesla in den ersten Motorenserien hatte. Der letzte Motorentausch war bei 320.000 km, seitdem ist der gleiche Motor verbaut, dieser arbeitet tadellos und nur minimal lauter als im Neuzustand.

Motoren byttet ut 4 ganger, men kun på grunn av konstruksjonsfeil. Sist bytte var etter 320 000 km, og seneste motor er i nesten ny stand, med det de rapporterer som "minalt mer bråkete" enn da den var ny.

Lenke til kommentar

Batteri som har holdt i 460.000 km og holder fortsatt 86% av kapasiteten! Motor som har gått 680.000 km og fortsatt er ok! Reperasjonskostnader på kr 1,3 per mil (13.000 € over 100.000 mil) er bra! Det skal tillegges at sjåfør er svært varsom med sin bil.

Alt i alt svært interessant å få data for biler med ny teknologi

Typisk nok er den tyske artikkelen slurvete med statistikk da den angir biler i Tyskland skrotes etter 150.000 km. Levealder er definert som når halvparten av en modell er avregistrert. Levealder var i 2015 18 år i Tyskland (opp fra 8 år i 1965 i følge tyske AM & S!). Gjennomsnittlig årlig kjørt distanse i Tyskland 11.672 km. Altså går/gikk tyske biler ca 210.000 km før de var utrangert (norske tall er ca 18 år og 12.140 km per år (ned 2,4% siden 2013)).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

Trist å se at en tråd om hvordan det er å kjøre elbil veldig langt, har kokt bort i trolling og svar på trolleriet. Folk må lære seg å ignorere trolling og heller diskutere sakens kjerne og det som er interessant rundt den.

Jeg ville heller sagt at det er bra at forumet er såpass liberalt. Er masse interessant kunnskaps flyt her som jeg ihvertfall setter veldig pris på. 

Synes ellers det er for lett å stemple diskusjoner som trolling. Det som diskuteres er jo innenfor artikkelens innhold. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
On 11/28/2019 at 10:35 PM, Trestein said:

Det jeg lurer på er hvor mange timer han har ladet og hva timelønna hans er. Det fleste av oss får ikke betalt å stå å lade.

om jeg måtte ha ladet i en halvtime hver dag hadde dette kostet meg mye mere enn det jeg betaler årlig for bensin

Har man høy nok timelønn forstår man gjerne at man kan gjøre andre ting mens bilen lader, dog ikke alltid selvfølgelig. :)

Lenke til kommentar
0laf skrev (På 28.11.2019 den 16.37):


For de som er interessert i å kjøpe billig kraft som er helt utslippsfri, hvor finner de denne energien fra kullkraft som ellers ikke ville blitt produsert?

Hvor finner jeg dokumentasjon på at kraftverkene bare fyrer på med kull, selv om nettet ikke har behov for denne kraften, i stedet for å redusere produksjonen nattestid?

Har ikke kraftleverandørene generelt sett kraftverk som kan skalere produksjon etter etterspørsel, selv om noen kraftverk uansett går for fullt, ettersom det er mer økonomisk.

Vanligvis vil noen kraftverk forsyne den jevne bruken av elektrisitet, mens andre skalerbare kraftverk vil ta seg av toppene. Det er neppe slik at man automatisk får noe utslippsfri kraft fra et kullkraftverk selv om man benytter kraften om natten.

 

Vannkraftverk kan brukes effektivt til å regulere, men det er veldig få av de i det området av Polen. Varmekraftverk kan slippe ut trykket for å regulere seg inn. Da blir den energien tapt. Og skal de ha nok reserver til behovet øker igjen om morgenen kan de ikke bare redusere på fyringa. Dette er tydeligvis for vanskelig for deg og  da foreslår jeg at du slutter å uttale deg.

Den kraften som Norge i hovedsak importerer er nettopp slik overskuddskraft. Prisen har jo til og med vært negativ for selve kraften til tider. Da kan vi stenge igjen en del vannkraft mens billig overskuddskraft kan dekke behovet. Hvis det var enkelt å regulere slik som du tror så ville jo ikke prisen vært så lav.

Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (1 time siden):

Vannkraftverk kan brukes effektivt til å regulere, men det er veldig få av de i det området av Polen. Varmekraftverk kan slippe ut trykket for å regulere seg inn. Da blir den energien tapt. 

Polen har 9 vannkraftverk, samt noen mer moderne kullkraftverk som er lettere å regulere, som tar seg av toppene i elektrisitetsforbruket.

Alle nett har en viss mengde overskuddskraft, noen mer enn andre, og denne kraften kan overføres til andre nett gjennom eksportkabler slik at den kan utnyttes i nett som er lettere å regulere, og som effektivt kan bruke strømmen.

Selv om strømmen er såkalt overskuddskraft, så er kraft generert med kull fremdeles kullkraft, den kraften er produsert ved å brenne kull, den blir ikke plutselig 100% utslipps-fri fordi vi importerer den til Norge, eller bruker den på elbil.

Bengt Who skrev (1 time siden):

Dette er tydeligvis for vanskelig for deg og  da foreslår jeg at du slutter å uttale deg.

Dette er et åpent diskusjonsforum, det er heldigvis ikke deg som bestemmer hvem som skal uttale seg, og om hva.

Dersom du ikke er komfortabel med diskusjonsformen og at andre ikke er enig med deg, foreslår jeg at du får deg en blogg eller slutting med "flamingen" du bedriver, som er i mot forumets regelverk.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 29.11.2019 den 10.40):

Trist å se at en tråd om hvordan det er å kjøre elbil veldig langt, har kokt bort i trolling og svar på trolleriet. Folk må lære seg å ignorere trolling og heller diskutere sakens kjerne og det som er interessant rundt den.

Enig. Det er egentlig å bare ignorere de som på død og liv skal deraile hver enkelt tråd som har noe med Tesla/elbil å gjøre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, debattklovn said:

Billig og billig, fru Blom. Teslaen er ikke akkurat skambillig i innkjøpspris. Og

Når man slipper 10 tusen i året på service, og slipper å bruke 1400kr per måned på diesel\bensin så blir det ikke så ille.

Tesla sin lånerente har jo også vært så god at det omtrent har lønnet seg å finnansiere bilen hos dem.

En kurrant Volvo kan jo fort finne på å koste rundt en million den og, men da må du betale for service og drivstoff i tillegg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg bet meg merke i et tall fra den linken:

Elektrisitetsforbruk for husholdninger økte med 346 GWh (+0,8%) i løpet av 2018, samme år som elbilbestanden økte med 52 851 stk (+37%). Nå er det mye annet enn elbiler som forårsaker endringen i elforbruk i husholdninger, men dersom vi kunne tilskrevet kun elbilene denne økningen ville hver elbil forbrukt 6547 kWh. Dersom hele bilparken på 2 768 864 biler hadde blitt konvertert til rene elbiler, og de hadde brukt 6547 kWh/år hver, så ville de totalt brukt 18,1 TWh. I 2018 brukte husholdninger og jordbruk 43,2 TWh. Totalproduksjonen var 147 TWh og eksporten var på netto 10,1 TWh.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (26 minutter siden):

Når man slipper 10 tusen i året på service,

Gjør man det? Så fint - hvordan mener du jeg kan få refundert de ~30 000 jeg har brukt på service på Teslaen i år? For ikke å nevne de ~15 000 på dekk og felger og en reparasjon til ~40 000 som jeg ikke har giddet å ta (komfortmessig).

 

Poenget er at hvis man kjøper Tesla for å spare penger så har man misforstått. Enten er verditapet enormt, eller hvis man kjøper en rimelig en så koster reparasjoner ganske mye. For ikke å nevne relativt dyre dekk og forsikring. Drivstoffordelen spises glatt opp av disse tingene. Jeg var klar over at Teslaen kom til å koste meg vesentlig mer enn gamlebilen, så det var andre grunner for at jeg kjøpte min. (Jeg visste bare ikke hvor mye mer, på det tidspunktet.)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Gjør man det? Så fint - hvordan mener du jeg kan få refundert de ~30 000 jeg har brukt på service på Teslaen i år? For ikke å nevne de ~15 000 på dekk og felger og en reparasjon til ~40 000 som jeg ikke har giddet å ta (komfortmessig).

 

Poenget er at hvis man kjøper Tesla for å spare penger så har man misforstått. Enten er verditapet enormt, eller hvis man kjøper en rimelig en så koster reparasjoner ganske mye. For ikke å nevne relativt dyre dekk og forsikring. Drivstoffordelen spises glatt opp av disse tingene. Jeg var klar over at Teslaen kom til å koste meg vesentlig mer enn gamlebilen, så det var andre grunner for at jeg kjøpte min. (Jeg visste bare ikke hvor mye mer, på det tidspunktet.)

Vet ikke hvorfor du har brukt så mye penger på service? Er jo ingen intervall for service iallefall. 

Tesla har lakt ut videoer av hvordan man bytter kupefilter selv, og smøring av bremser er en smal sak når man alikevell bytter dekk. Og ellers skal det ikke være noe å gjøre på Model 3 iallefall.

Og forsikringa på min Model 3 er lavere en den var på min gamle Dieselbil, men har sjønt det slik at Model S og spesielt performance modeller kan koste skjorta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...