Gå til innhold

Har kjørt Teslaen én million kilometer


Anbefalte innlegg

Bengt Who skrev (14 minutter siden):

En elbil som lades på overskuddskraft fra et kullkraftverk tar vare på energi som ellers ikke ville blitt lagret (ikke laget). Da er den utslippsfri. Du kan jo sette deg inn i hvor vanskelig det er å regulere varmekraftverk og hvordan de blir generelt gående med for stor produksjon.


For de som er interessert i å kjøpe billig kraft som er helt utslippsfri, hvor finner de denne energien fra kullkraft som ellers ikke ville blitt produsert?

Hvor finner jeg dokumentasjon på at kraftverkene bare fyrer på med kull, selv om nettet ikke har behov for denne kraften, i stedet for å redusere produksjonen nattestid?

Har ikke kraftleverandørene generelt sett kraftverk som kan skalere produksjon etter etterspørsel, selv om noen kraftverk uansett går for fullt, ettersom det er mer økonomisk.

Vanligvis vil noen kraftverk forsyne den jevne bruken av elektrisitet, mens andre skalerbare kraftverk vil ta seg av toppene. Det er neppe slik at man automatisk får noe utslippsfri kraft fra et kullkraftverk selv om man benytter kraften om natten.

 

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, du vet altså noe jeg ikke vet. Du kjenner årsaken til de 1.000 000 kjørte kilometrene og kan dermed konkludere at han kjører bil kun for å være den i verden men lengst kjørelengde på Tesla? Hva jobber denne fyren med? Kan det være at han bruker bil aktivt i jobben? Eller at han prioriterer å feriere med lavere klimaavtrykk enn om han reiste med fly?

Jeg vet ikke jeg, så jeg spør deg. For mitt inntrykk er at du vet alt om denne mannen og hvordan han bruker bilen sin og hvorfor han har kjørt så langt med sin Tesla.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, 0laf said:

I og med at mannen har kjørt en million kilometer med Teslaen sin, mye av det i land som Tyskland, hvor elektrisitet fremdeles i stor grad produserer ved brenning av olje og gass, så er argumentet ditt feil.

 

Vel nå har jo Tyskland økt kraftproduksjonen fra sol og vind de siste årene. De har vel også atomkraftverk i drift ennå? Iirc så passerte de i vår over 1/3 av kraftproduksjonen med bærekraftig miljøkraft. altså ikke fossilkraft. Dette kommer da i tillegg til de argumentene du fikk tidligere i tråden som viser at el-biler selv på ren kullkraft forurenser mindre enn fossilbiler. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis miljøvennligheten som diskuteres er mellom;

A. Personen kjører en million kilometer i en elbil.

B. Personen kjører ikke en million kilometer.

Må vi nesten også vite hva personen sitt energiforbruk hadde vært om han ikke kjører som i tilfelle B... ville han hatt ett tidsfordriv med høyere energiforbruk en tilfelle A?

 

Artikkelen sier at en million kilometer krever batteri bytte. Hvor mye er denne kosten? 

Og 100 000 km på 4 måneder er drøyt...

Lenke til kommentar
bojangles skrev (2 timer siden):

Ok, du vet altså noe jeg ikke vet. Du kjenner årsaken til de 1.000 000 kjørte kilometrene og kan dermed konkludere at han kjører bil kun for å være den i verden men lengst kjørelengde på Tesla?


Jeg går ut i fra artikkelen jeg kommenterer, hvor det står at "Mannen er rett og slett ekstremt glad i å kjøre bil, og har kjørt både til Beijing og til Nordkapp ...".

Så vidt jeg har forstått er vedkommende aksjemegler, og kan derfor utføre sitt arbeid fra en laptop mens han er på veien, men han kunne selvfølgelig like gjerne vært hjemme.

Fant også en artikkel om mannen på Tesla sine nettsider

"People always ask me why I drive so much.
The answer is easy: Because I can!

I don’t have a long commute – in fact, I often work from home. I simply love driving."

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
2 minutes ago, 0laf said:


Jeg går ut i fra artikkelen jeg kommenterer, hvor det står at "Mannen er rett og slett ekstremt glad i å kjøre bil, og har kjørt både til Beijing og til Nordkapp ...".

Så vidt jeg har forstått er vedkommende aksjemegler, og kan derfor utføre sitt arbeid fra en laptop mens han er på veien, men han kunne selvfølgelig like gjerne vært hjemme.

Så du vet altså ingenting reelt om hans kjøremønster, hva han alternativt ville gjort om han ikke kjørte el-bil til disse destinasjonene eller hvordan hans klimaregnskap ville sett ut. Likevel så drar du veldig konkrete konklusjoner. Du om det. 

Uten at jeg heller kjenner noen detaljer om hva han fyren gjør og hvorfor han kjører så langt så tenker nå jeg at det må være langt bedre at han kjører 1 million kilometer i elbil enn om han skulle kjørt fossilbil. Om han har fulle lommer så ville kanskje alternativet vært å fløyet privat jetfly eller helikopter rundt forbi? 

Er jo forrensten ikke sikkert at det å sitte hjemme er et alternativ for fyren. Det er jo oss vanlige lønnsslaver som "må" leve A4 livet. Fordi jobb, lønnsnivå og samfunnets forventninger, evt. vår opplevelse av hva samfunnet og miljøet rundt oss forventer tilsier A4 liv. De med dype lommer står gjerne litt friere til å velge det de selv ønsker. Om han vil reise 1 million km i bil i løpet av noen år så hvorfor ikke? Bilen er jo alt produsert, og det er i det minste ikke lokale utslipp der han sluker mil etter mil langs landeveien. Kanskje er det livsstilen hans som gir ham motivasjon og ork til å fikse jobben og sålenge det virker for ham så bryr jeg meg ikke særlig om hva han velger, men jeg er jo glad han ikke valgte å reise i privatjet eller helikopter for klima-avtrykket hadde nok da økt betraktelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (4 timer siden):

Korrekt, men den energien produseres oftest ved å brenne biprodukter fra oljen som raffineres, samt at olje benyttes i en hel rekke produkter, ikke bare til drivstoff.

 

Gjør dette det no bedre ut fra miljøpåvirkningen?

Plast og andre produkter fra oljeindustrien kan fremstilles fra andre råstoff som er fornybare. Ikke at det alltid er bedre heller....

Lenke til kommentar
-Birger- skrev (2 minutter siden):

Det tror jeg ikke du har underlag for.  Motbevis meg gjerne


Trenger du virkelig bevis for at de fleste kjøper strømmen der den er billigst, også hoteller og restauranter ?

bojangles skrev (4 minutter siden):

Så du vet altså ingenting reelt om hans kjøremønster, hva han alternativt ville gjort om han ikke kjørte el-bil til disse destinasjonene eller hvordan hans klimaregnskap ville sett ut. Likevel så drar du veldig konkrete konklusjoner. Du om det.


Nei, han kunne selvfølgelig vært hjemme å brent fulle oljefat for alt jeg vet, men jeg finner det helt irrelevant hva han kunne gjort i stedet for å kjøre en million kilometer.

Når mannen selv sier at han kjører mye kun fordi han kan, så virker det pussig å henge seg opp i hans motiver, og å forsøke å vri dette til noe annet enn det er, det er helt rystende at man ikke forstår at dette er miljøsvineri, men i stedet gjør sitt beste for å få det til å bli positivt, kun fordi det er snakk om en Tesla.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espenito skrev (4 timer siden):

Spørsmålet er vel om synergieffekten ved å bevise at det er mulig å kjøre 1 000 000 km med elbil rundt omkring i verden,  er såpass stor at det er mer miljøvennlig enn å la bilen stå?

Det kan du si. Antagelig når dette kun noen få som allerede er interessert. Dette er ikke Forsidestoff på de store meningsbærende sidene.

Lenke til kommentar
-Birger- skrev (2 minutter siden):

Her har du ikke peiling så bevis gjerne påstanden din.

Jeg finner det så irrelevant, at jeg gidder ikke bruke tid på det.

For det første har mannen kjørt denne bilen rundt i halve verden, slik at hvorvidt tyske hoteller og restauranter kjøper fornybar energi, er egentlig ikke så veldig relevant for denne saken.

Videre antar jeg at det er vanskelig, om ikke umulig, å finne dokumentasjon på energimiksen som benyttes av en samlet tysk bevertningsbransje, men generelt sett fremstår det høyst sannsynlig for meg at disse kjøper strømmen der den er billigst, ikke der den er mest miljøvennlig, som er min påstand, men ettersom jeg ikke har peiling så burde det vel være deg som legger frem bevis for at jeg tar feil ?

Lenke til kommentar

Enig, en langtidstest er relevant i en tid hvor elbil

blir fremhevet som en av løsningene for fremtiden.

Det kan være et poeng for allmenheten å få vite noe om levetidspotensialet på elbiler. 

Da særlig for andrehåndskjøpere som vil bli en større kjøpegruppe etterhvert.

Heller ikke her vil alle se seg råd til å  handle nytt.

Å nytte kjøretøyer som ikke er nye er vel også ønskelig fra et miljøperspektiv(?)

Å gjøre denne mannen til en "skurk" ved å ha kjørt "unødvendig" er ensporet pirk.

Er han virkelig den eneste.....?

Endret av KjeRogJør
  • Liker 2
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Trestein said:

Det jeg lurer på er hvor mange timer han har ladet og hva timelønna hans er. Det fleste av oss får ikke betalt å stå å lade.

om jeg måtte ha ladet i en halvtime hver dag hadde dette kostet meg mye mere enn det jeg betaler årlig for bensin

De fleste lader jo om natta og har full tank hver morgen. 

Nå kryper jo bensinprisen oppimot 20kr her i Tromsø iallefall, så blir jo 1400kr å fylle en 70 liters tank.

Disse eldre Teslan'e lader litt sakere enn de nye, men la oss si at det tar 3 kvarter å lade den, og det koster 100kr.

Da har du ikke like lang rekkevidde som du får med bensinen, men kansje halvparten. så 200kr for like mye rekkevidde som du må betale 1400kr for på en bensinbil. 

1400kr, eller 1.5 times venting og 200kr. Tid er penger for noen men man kan absolutt få gjort jobb mens man venter på at bilen skal lade så det er ikke helt bortkasta.

Og de aller fleste kjører vel under 50 mil om dagen og berges fint på strømmen man lader med hjemme og vil da spare tid på å slippe å dra innom en bensinstasjon for å tanke. 

(savner definitivt ikke lukten av diesel på handa etter tanking)

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hadde håpet å lese mer om hvordan Teslaen har klart seg over en million kilometer og hvor mye vedlikehold det har krevd i forhold til en vanlig fossilbil. Men etter å ha lest gjennom tre sider handler det mer om å diskutere en påstand tilsynelatende ingen har kommet med: at det var miljøvennlig å kjøre en million kilometer fordi det var i en Tesla.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...