Gå til innhold

En by ga opp. En annen ladet feil. Elbusspionerer i USA har slitt – men enkelte lykkes


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234

komforten som passasjer i en elbuss er jo mye høyere enn i dieselbusser. Jeg måler støynivået nå og da, høyst uformelt via mobiltelefonen, målingene ligger jevnt over 80 desibel i dieselbussene.

Lenke til kommentar

Liten tvil om at batterier er framtida for busser, men alt er selvsagt ikke bare gull og grønne skoger ennå. Det er helt klart en del utfordringer som må løses og da ikke bare relatert til framdriftssystemet, men også en del andre problemer knyttet til noen bestemte modeller.

 

På lang sikt ser jeg for meg at elbusser:

- luker ut modellspesifikke barnesykdommer

- får faststoffbatterier som kan lades med svært høy effekt

- får todelt energilager: batterier for framdrift, varmtvannstank / isvannstank for oppvarming og nedkjøling. Denne tanken må fylles parallelt med at batteriet lades. Fyllingen må foregå i et lukket system slik at man trenger en tilsvarende tank ved hvert ladepunkt. Kanskje 100 liter eller noe sånt.

- blir lavere for å få ned luftmotstand

- blir inndelt i flere kupeer for å unngå at all varmlufta slipper ut hver gang den åpner dørene

- blir bedre termisk isolert

- får setevarme/kjøling som reduserer behovet for luftvarme/kjøling.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

komforten som passasjer i en elbuss er jo mye høyere enn i dieselbusser. Jeg måler støynivået nå og da, høyst uformelt via mobiltelefonen, målingene ligger jevnt over 80 desibel i dieselbussene.

 

Enkelte elbusser har imidlertid problemer med en ekstremt enerverende høyfrekvent pipelyd, som er et mareritt for de som ikke er halvdøve. Flere av trolleybussene i Bergen har det problemet, og det samme har Nissan Leaf, i hvert fall på eldre modeller. Etter en knapp times tur i en leaf hadde jeg hodepine.
Lenke til kommentar

 

komforten som passasjer i en elbuss er jo mye høyere enn i dieselbusser. Jeg måler støynivået nå og da, høyst uformelt via mobiltelefonen, målingene ligger jevnt over 80 desibel i dieselbussene.

 

Enkelte elbusser har imidlertid problemer med en ekstremt enerverende høyfrekvent pipelyd, som er et mareritt for de som ikke er halvdøve. Flere av trolleybussene i Bergen har det problemet, og det samme har Nissan Leaf, i hvert fall på eldre modeller. Etter en knapp times tur i en leaf hadde jeg hodepine.

Heldigvis er isolering av høyfrekvent lyd det rimligste og enkleste å utføre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

komforten som passasjer i en elbuss er jo mye høyere enn i dieselbusser. Jeg måler støynivået nå og da, høyst uformelt via mobiltelefonen, målingene ligger jevnt over 80 desibel i dieselbussene.

Jeg opplever støy på bussen som et minimalt problem, men noe jeg har stusset på når jeg har tatt elbussene nå og i fjor når det var kalt, er at det lukter flybensing/parafin. Denne lukten synes jeg har vært mye mer ubehagelig enn en evt. støy fra diselsbussene.

 

Har disse elbussene varmeaparat som går på diesel/parafin e.l.?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg opplever støy på bussen som et minimalt problem, men noe jeg har stusset på når jeg har tatt elbussene nå og i fjor når det var kalt, er at det lukter flybensing/parafin. Denne lukten synes jeg har vært mye mer ubehagelig enn en evt. støy fra diselsbussene.

 

Har disse elbussene varmeaparat som går på diesel/parafin e.l.?

Ja, det er mange elbusser som har måttet installere generatorer av forskjellige slag, for å unngå å miste en haug av rekkevidde på vinteren. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er mange elbusser som har måttet installere generatorer av forskjellige slag, for å unngå å miste en haug av rekkevidde på vinteren.

.....

Hvor bra for lokalmiljøet er disse agregatene?

 

Disse agregatene burde jo egentlig være ganske bra, siden de kan gå med et konstant turtall og sånn sett potensielt gå veldig effektivt.

 

Men lukten indikerer vel at dette ikke alltid er tilfellet, og at rensing (som jo fungerer veldig bra på vanlige dieselbusser) kanskje er ikke-eksisterende?

 

 

Det kan godt hende at elbuss + agregat er bedre enn dieselbuss, men dette er vel ikke gitt.

Dette er litt typisk. Hovedtanken er god, men gjennomføringen er dårlig, slik at den endelige løsningen blir langt fra optimal....

Lenke til kommentar

.....

Hvor bra for lokalmiljøet er disse agregatene?

 

Disse agregatene burde jo egentlig være ganske bra, siden de kan gå med et konstant turtall og sånn sett potensielt gå veldig effektivt.

 

Men lukten indikerer vel at dette ikke alltid er tilfellet, og at rensing (som jo fungerer veldig bra på vanlige dieselbusser) kanskje er ikke-eksisterende?

 

 

Det kan godt hende at elbuss + agregat er bedre enn dieselbuss, men dette er vel ikke gitt.

Dette er litt typisk. Hovedtanken er god, men gjennomføringen er dårlig, slik at den endelige løsningen blir langt fra optimal....

Jeg regner med at man slipper dette ved senere modeller, men ja. Det har vist seg å være et problem at varme krever såpass mye energi. 

Lenke til kommentar

komforten som passasjer i en elbuss er jo mye høyere enn i dieselbusser. Jeg måler støynivået nå og da, høyst uformelt via mobiltelefonen, målingene ligger jevnt over 80 desibel i dieselbussene.

 

Dette må da være dieselbusser fra 60 tallet. Dagens busser har langt lavere støytall
Lenke til kommentar

 

Ja, det er mange elbusser som har måttet installere generatorer av forskjellige slag, for å unngå å miste en haug av rekkevidde på vinteren.

.....

Hvor bra for lokalmiljøet er disse agregatene?

 

Disse agregatene burde jo egentlig være ganske bra, siden de kan gå med et konstant turtall og sånn sett potensielt gå veldig effektivt.

 

Men lukten indikerer vel at dette ikke alltid er tilfellet, og at rensing (som jo fungerer veldig bra på vanlige dieselbusser) kanskje er ikke-eksisterende?

 

 

Det kan godt hende at elbuss + agregat er bedre enn dieselbuss, men dette er vel ikke gitt.

Dette er litt typisk. Hovedtanken er god, men gjennomføringen er dårlig, slik at den endelige løsningen blir langt fra optimal....

 

Men dette er da vel ikke en motor men en brenner som varmer indirekte

Lenke til kommentar

- får todelt energilager: batterier for framdrift, varmtvannstank / isvannstank for oppvarming og nedkjøling. Denne tanken må fylles parallelt med at batteriet lades. Fyllingen må foregå i et lukket system slik at man trenger en tilsvarende tank ved hvert ladepunkt. Kanskje 100 liter eller noe sånt.

En liten regneøvelse: Vi antar at vannet er varmet til godt som 100C, og kan utnytte varme ned til 20C. så har vi at dT=80K. Energiinnholdet i denne 100 liters tanken er da: 1e5g * 4.19J/gK * 80K = 33.5MJ = 9.3kWh.

 

Hvis vi litt konservativt antar at et batteri har 150Wh/kg, så veier et batteri med samme mengde utnyttbare energi som denne vanntanken 62kg, som er ca halvparten om vi antar selve tanken veier rundt 20kg. Men siden vi bare får varme ut av vanntanken kan man få en effektiv virkningsgrad på rundt 300% i en varmepumpe, så det ekveivalente batteriet kan veie så lite som 20kg. Til sammenligning trenger man bare en 1 liters webastotank for tilsvarende varmemengde fra forbrenning.

 

Den eneste fordelen denne vanntanken har over batteriet er at den er billig, men å dra med seg ekstra vekt øker strømforbruket på drivlinjen, så da må du inn med ekstra batteri uansett. Det er forhåpentligvis også tydelig at 10kWh for oppvarming ikke rekker lenge for en buss, så en reell løsning vil måtte se vesentlig mye mer vekt i termisk masse.

 

- blir lavere for å få ned luftmotstand

Man må kunne gå oppreist i bussen.

 

- blir inndelt i flere kupeer for å unngå at all varmlufta slipper ut hver gang den åpner dørene

Uforenelig mer rask av og påstigning. Moderne busser går i motsatt retning. De maksimerer sidearealet som kan åpnes som dører og har åpnere kuper for raskere på og avstigning.

 

- blir bedre termisk isolert

Varmen forsvinner ut dørene ikke gjennom skroget.

 

- får setevarme/kjøling som reduserer behovet for luftvarme/kjøling.

Hjelper ikke de som står.

Lenke til kommentar

Fordelen med vann er at det er lett å hurtiglade. Fyller man 100 liter (med dT=80) på 1 minutt så har man med ditt tall på 9,3 kWh*60 = 558 kW "ladeeffekt". Dette kan selvsagt varmes ved hurtigladeren ved hjelp av en varmepumpe som man ikke trenger å drasse med seg. Dvs. du må nok legge til i hvert fall 10 kg om du skal ha varmepumpe om bord i bussen. Om en buss har en varmekilde på 30 kg eller 120 kg er en differanse på 90 kg, ca det samme som 1 passasjer. En buss veier i området 6-8 tonn og har en tillatt totalvekt på rundt 20 tonn. Varmeapparatet i en Volvo v9700 er på 32 eller 36 kW. Jeg hentet specs her. Varmeapparatet går nok på full guffe til bussen er varm, ca 10 minutter eller 5 kWh, deretter avtar det og behovet følger utetemperatur og åpning av dører. 9,3 kW er kanskje nok til 30-60 minutters normal bruk. Hvis det er for lite for å rekke fram til neste lader, så kan man energieffektivisere (isolere bussen bedre, varme setene etc) eller øke størrelsen på tanken.

 

Volvoen jeg linket er 3,65m høy, ca 1,65 meter høyere enn skikkelig høy person. Med ca 50 cm klaring fra gulv til bakke så er det fortsatt gode muligheter til å redusere høyden. Gåhøyde trengs kun langs midtgangen så bussen kan godt ha hvelvet tak (inkl. toppen av dørene).

 

Angående adskilte kupeer så går det fint an å kombinere med flere dører. Dvs. kun de dørene som skal brukes til på/av-stigning åpnes med knapp, mens de resterende er lukket. Se for deg f.eks 4 enkeltdører langs siden i stedet for 2 sett med dobbeltdører og interne skyvedører som skiller lufta i kupeene fra hverandre. Dvs. man slipper å lufte ut hele bussen for hver enkelt person som skal av og på.

 

Hvor varmen forsvinner kommer an på type kjøretur. Langdistansebusser har nok hovedsaklig varmetap gjennom skroget, bubusser hovedsaklig gjennom dørene. For bybusser, som jeg snakker om, vil inndeling av kupeen redusere varmetapet fra dørene slik at isolering av skroget vil få større effekt.

 

Det stemmer. Setevarme hjelper ikke de som står, det er en av ulempene med å stå. Ideelt skulle man forbudt ståplasser av sikkerhetsgrunner (setebelter er påbudt for sittende, men det er merkelig lov å stå uten belte og sikring).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Enkelte elbusser har imidlertid problemer med en ekstremt enerverende høyfrekvent pipelyd, som er et mareritt for de som ikke er halvdøve. Flere av trolleybussene i Bergen har det problemet, og det samme har Nissan Leaf, i hvert fall på eldre modeller. Etter en knapp times tur i en leaf hadde jeg hodepine.

Det er jo en selvfølge at en må elminiere høyfrekvente lyder. VW har jo klart det på sin ID-serie, så da må det gå an på busser også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...