Gå til innhold

En by ga opp. En annen ladet feil. Elbusspionerer i USA har slitt – men enkelte lykkes


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234

Jeg opplever støy på bussen som et minimalt problem, men noe jeg har stusset på når jeg har tatt elbussene nå og i fjor når det var kalt, er at det lukter flybensing/parafin. Denne lukten synes jeg har vært mye mer ubehagelig enn en evt. støy fra diselsbussene.

 

Har disse elbussene varmeaparat som går på diesel/parafin e.l.?

Hei!

 

Jeg vet ikke hva disse elbussene har, men jeg har aldri kjent den lukten som du beskriver. Eneste vet er at alle jeg har spurt (en rundt 10 stykk) synes at elbussen er merkbart mer komfortable å sitte på med en diesel og gass bussene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Nei, dette er leddbussene til Kolumbus (Rogaland).

 

Ja, tar man Kolumbus sine leddbusser på motorveien eller på brostein er det en god grunn til å investere i støydempende hodetelefoner.

Moderne turbusser er godt støydempet.

 

Jeg må også kle meg godt om vinteren, dieselbussen er ofte ikke varm før etter 15 minutter kjøring. Er fristet til å ta med pledd til å legge over beina, men det blir kanskje for gubbete?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordelen med vann er at det er lett å hurtiglade. Fyller man 100 liter (med dT=80) på 1 minutt så har man med ditt tall på 9,3 kWh*60 = 558 kW "ladeeffekt". Dette kan selvsagt varmes ved hurtigladeren ved hjelp av en varmepumpe som man ikke trenger å drasse med seg.

Du har ingen gevinst av en raskere påfylling av en slik tank med mindre du gjør det oftere enn når du ellers trenger å lade, siden du uansett er begrenset av ladetiden. Ladeeffekten et batteri kan ta i mot er proporsjonalt med størrelsen så tiden det tar å lade et batteri er gitt av batteriteknologien, og ikke av hvor stort det er, ladetiden er dermed invariant med hvorvidt du henter energi til varmeløsningen fra det eller ei. Det som teller blir da systemvekten, som er veldig dårlig for vanntanken.

 

Så har du at det fysisk er vanskeligere å lage en enkel tilkopling for vann enn for elektrisitet, selv på høye effekter. Vannkoplingen vil ha deler som holder 100 grader og må skjermes, og koplingen må være helt tett, og ikke ha bevegelige deler som kan bli våte (For de vil da ise igjen om vinteren). Fullstendig løsbart, men mye mer tungrodd enn en pantograf som henter høyspent ladestrøm.

 

 

Dvs. du må nok legge til i hvert fall 10 kg om du skal ha varmepumpe om bord i bussen. Om en buss har en varmekilde på 30 kg eller 120 kg er en differanse på 90 kg, ca det samme som 1 passasjer.

Som sagt du har nok undervurdert hvor stor den vanntanken din trenger å være. Når vi ser eksempler på at busser i kalde klima ender med å bruke 70% av energien på oppvarming*, så er det klart at det er langt mer enn 10kWh som trengs, da er det nok snakk om nærere 100-200kWh i varmeenergi, noe som blir til 1-2tonn vann, noe som blir en vesentlig tilleggsvekt.

 

Da er det bedre å legge på 30-60kWh batterikapasitet og en vamepumpe og øke ladeeffekten med 100-200kW (De tar alt i mot rundt 400kW, så det er ingen stor endring)

 

Alternativt, legge inn en dieseldrevet webasto slik mange av bussene i oslo har. **

 

Angående adskilte kupeer så går det fint an å kombinere med flere dører. Dvs. kun de dørene som skal brukes til på/av-stigning åpnes med knapp, mens de resterende er lukket. Se for deg f.eks 4 enkeltdører langs siden i stedet for 2 sett med dobbeltdører og interne skyvedører som skiller lufta i kupeene fra hverandre. Dvs. man slipper å lufte ut hele bussen for hver enkelt person som skal av og på.

Jeg mistenker du ikke bruker bybusser. Normalen er at alle dørene åpnes på alle stopp i alt annet enn veldig stille tider. Inndeling i kupeer vil ikke gjøre noe annet enn å vanskeliggjøre av og påstigning.

 

 

 

*) https://www.citylab.com/transportation/2019/01/electric-bus-battery-recharge-new-flyer-byd-proterra-beb/577954/

 

**) https://www.aftenposten.no/osloby/i/0ErbQE/tror-alle-busser-i-oslo-kan-vaere-utslippsfrie-om-ti-aar

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg fant ikke noen mer passende tråd i farta, men det handler i hvert fall om buss og miljø.

 

NRK Troms: 08:41

Dieselavgift gir ekstrautgifter

Regjeringas forslag om økt avgift på biodiesel påfører busselskapene store ekstrautgifter. Konsernsjef Roger Harkestad i Tide Buss, sier de får fem millioner kroner i ekstrautgifter i Midt-Troms.

Dette gir en indikasjon på hvor enorme CO2-utslipp bussflåten har. Her er en detaljering av hva forslaget går ut på.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...