Gå til innhold

Anders selger «mandagsbilen»: – Det er mindre feil på min gamle Ford Mondeo enn på Teslaen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er et faktum at elektriske biler har begrenset levetid. Bare spør deg selv: Hva er den eldste elektriske bilen du har sett den siste måneden? Trolig ikke over 10 år.

 

Hvor mange elbiler hadde vi I Norge for 10 år siden? Og ingen tvil om at de kom med teknologi som er langt i fra så "bra" som i dag ift levetid.

 

Snittbilen vrakes under lenge før batteriene slites ut(om en ser på ladesykluser de er beregnet for, så kan jo lademetoder ødelegge for at de varer så lenge, såklart.)

Lenke til kommentar

Strengt tatt kom vel moderne elbiler til Norge med Nissan Leaf, så 2011, men poenget står. Det er ikke 10 år siden 2011, og vi vet ikke mye om levetiden til Leaf. 

 

Buddy, i-Miev og iOn er ikke ordentlige biler, de ble fullstendig irrelevante når Leafen kom. Onde tunger som min vil hevde de var irrelevante også før Leafen kom.  

Endret av tommyb
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det er et faktum at elektriske biler har begrenset levetid. Bare spør deg selv: Hva er den eldste elektriske bilen du har sett den siste måneden? Trolig ikke over 10 år.

8 7 el-biler til salgs på Finn som er eldre enn 10 år.

 

Elbiler har ikke begrenset levetid, men batteriene blir dårligere og dårligere basert på antall opp/ut ladninger.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

8 7 el-biler til salgs på Finn som er eldre enn 10 år.

 

Elbiler har ikke begrenset levetid, men batteriene blir dårligere og dårligere basert på antall opp/ut ladninger.

Problemet er at verdien elbiler er svært knytt til verdien på batteripakken. Er den dårlig på en 10-år gammel bil er det lite sannsynlig at en større reperasjon blir utført og bilen blir skrotet.

Lenke til kommentar

Problemet er at verdien elbiler er svært knytt til verdien på batteripakken. Er den dårlig på en 10-år gammel bil er det lite sannsynlig at en større reperasjon blir utført og bilen blir skrotet.

 

Tja, i overkant av 20k er vell ikke så mye? Koster fort det samme når en eller annen dings ryker i motoren på alternativet. 

 

https://www.tu.no/artikler/satser-pa-brukte-celler-nissan-vil-tilby-batteribytte-til-halve-prisen/433708

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, i overkant av 20k er vell ikke så mye? Koster fort det samme når en eller annen dings ryker i motoren på alternativet. 

 

https://www.tu.no/artikler/satser-pa-brukte-celler-nissan-vil-tilby-batteribytte-til-halve-prisen/433708

 

Mulig at man kan få et batteri til den prisen i fremtiden men i dag koster det 47000kr om du skifter det selv. Det kan være en utfordring. Gjør man det hos Nissan koster det over 70 000kr. Dette gjør vel at en leaf fra 2012 ikke har veldig høy verdi i dag.

 

Jeg har en fossil bil som har kjørt 100 000km og den er som ny. Kjørte nylig fra Bergen til Gjeilo med 4passasjerer. 500km tur retur brukte 25liter. En i følget kjørte en helt ny e golf. Han mistet middagen fordi han kun hadde 100km igjen ved Eidfjord og måtte lade der.

 

Regner med å kjøre akkurat like langt og raskt når bilen er 16-år og har kjørt 200000km.

 

Nå sier ikke jeg at elbiler er noe tull men det er fare for at de får samme verdiutvikling som luksusbiler i dag pga at de er svært dyre å reparere når ting går galt. Tesla er jeg generelt skeptisk til fordi de er bygget i USA. Biler derfra har ikke vert på topp i levetidsundersøkelser om man ser bort fra klassikere bygget på 60 og 70-tallet. Nyere amerikanske biler lider av lean tenking som gjør at tusenvis av komponenter er valgt på lavest mulig pris. Det har sin pris.

Lenke til kommentar

Er utrolig lite som kan ryke på en elbil i prinsippet da, så er nok ikke mye å være skeptisk til sånsett, spesielt på nyere elbiler.

Ser nesten daglig fossilbiler som selges billig grunnet motorhavari (oftest pga register)

Senest i går så jeg vel en her på forumet med en 2017 Modell Ford hvor registeret var havarert og han måtte betale bytte av motoren selv da bilen var kjørt for langt (var vel 170 000km eller noe) og det ble ikke akkurat billig..

 

Så ikke nødvendigvis kjempebillig å ha fossibil heller om man er uheldig..

 

Men tror mange (inkludert meg) gikk for en Tesla da de digger teknologi, og den absurde ytelsen som er priceless. Leaf/egolf og andre biler selges nok mest til folk som faktisk tenker miljø og vil spare noen kronasjer på å pendle til jobb.

 

Har forøvrig og en litt eldre ford Mondeo som jeg var godt fornøyd med, men den føles ut som en veteranbil nå.

 

Er helt merkelig å faktisk måtte vente på at bilen blir varm ?

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mulig at man kan få et batteri til den prisen i fremtiden men i dag koster det 47000kr om du skifter det selv. Det kan være en utfordring. Gjør man det hos Nissan koster det over 70 000kr. Dette gjør vel at en leaf fra 2012 ikke har veldig høy verdi i dag.

 

Jeg har en fossil bil som har kjørt 100 000km og den er som ny. Kjørte nylig fra Bergen til Gjeilo med 4passasjerer. 500km tur retur brukte 25liter. En i følget kjørte en helt ny e golf. Han mistet middagen fordi han kun hadde 100km igjen ved Eidfjord og måtte lade der.

 

Regner med å kjøre akkurat like langt og raskt når bilen er 16-år og har kjørt 200000km.

 

Nå sier ikke jeg at elbiler er noe tull men det er fare for at de får samme verdiutvikling som luksusbiler i dag pga at de er svært dyre å reparere når ting går galt. Tesla er jeg generelt skeptisk til fordi de er bygget i USA. Biler derfra har ikke vert på topp i levetidsundersøkelser om man ser bort fra klassikere bygget på 60 og 70-tallet. Nyere amerikanske biler lider av lean tenking som gjør at tusenvis av komponenter er valgt på lavest mulig pris. Det har sin pris.

 

Ja og det er jo fremtiden som gjelder, det er vell få leaf som trenger å skifte i dag foruten om uforutsette problemer såklart.

Lenke til kommentar

Ja og det er jo fremtiden som gjelder, det er vell få leaf som trenger å skifte i dag foruten om uforutsette problemer såklart.

Joda fremtiden gjelder men for oss som har levd en stund vet at fremtid for blir nåtid og fortid. Jeg tror det kommer mange mye bedre elbiler om få år. Å kjøpe biler med ny tekniologi og selge dem før garantien går ut er nok trygt. Poenget er at om el biler skal ha noe for seg må levetiden være lang. Ellers går vinninga opp i spinninga. Regelendringene vi ser i div bransjer om lengre levetid på forbrukerartikler kommer til bilindustrien også.

 

Vi vil se regler for nye standarder på lading, garantier for å sikre at batterier holder lenge nok og at kostnader er forutsigbare for oss forbrukere. Det kan være inbyttesystemer, standardisering av batterier, regler for resirkulering osv.

 

Regler for energiforbruk kommer nok til el biler også. Å ikke ha avgifter på 2,5tonn tunge elbiler som bruker dobbelt så mye strøm som nødvendig er ikke bærekraftig. Det hjelper verden lite om vi globalt øker energiforbruket i kraftproduksjon for å dekke etterspørsel etter store elbiler. De må bli lettere vare lenger og være enkle å bygge med lavt energiforbruk.

Lenke til kommentar

Joda fremtiden gjelder men for oss som har levd en stund vet at fremtid for blir nåtid og fortid. Jeg tror det kommer mange mye bedre elbiler om få år. Å kjøpe biler med ny tekniologi og selge dem før garantien går ut er nok trygt. Poenget er at om el biler skal ha noe for seg må levetiden være lang. Ellers går vinninga opp i spinninga. Regelendringene vi ser i div bransjer om lengre levetid på forbrukerartikler kommer til bilindustrien også.

 

Vi vil se regler for nye standarder på lading, garantier for å sikre at batterier holder lenge nok og at kostnader er forutsigbare for oss forbrukere. Det kan være inbyttesystemer, standardisering av batterier, regler for resirkulering osv.

 

Regler for energiforbruk kommer nok til el biler også. Å ikke ha avgifter på 2,5tonn tunge elbiler som bruker dobbelt så mye strøm som nødvendig er ikke bærekraftig. Det hjelper verden lite om vi globalt øker energiforbruket i kraftproduksjon for å dekke etterspørsel etter store elbiler. De må bli lettere vare lenger og være enkle å bygge med lavt energiforbruk.

 

Men hvem er det som sier at levetiden ikke er lang? Alt tyder på at dagens batterier og flere år tilbake lever ut bilens levetid under normale omstendigheter. Det vet en ut i fra spesifikasjonene til batteriet. Det er bare opp til leverandørene av bilene å behandle de godt. Det har dog leaf hatt problemer med. 

 

Ja etterhvert vill en betale avgifter på elbiler også, da kommer vekt inn i biler. Ingen som betviler dette, vell? 

Lenke til kommentar

Men hvem er det som sier at levetiden ikke er lang? Alt tyder på at dagens batterier og flere år tilbake lever ut bilens levetid under normale omstendigheter. Det vet en ut i fra spesifikasjonene til batteriet. Det er bare opp til leverandørene av bilene å behandle de godt. Det har dog leaf hatt problemer med. 

 

Ja etterhvert vill en betale avgifter på elbiler også, da kommer vekt inn i biler. Ingen som betviler dette, vell?

 

En bils levetid avhenger lite av batteriet. Det er tusen andre ting som blir slitt og som kan ryke. Elektronikk og moduler display osv er ikke billige når de må skiftes.

Lenke til kommentar

Syns elbil produsentene burde gjøre det lettere å fikse problemene selv:

 

 
er vel teknisk mulig å bytte, problemet er vel å blande sammen ulike batterier funger dårlig i praksis.
Men så er vel også problemet med delene i tesla er så vanskelig å få tak i at det er kun tesla som selger de.
 
Heldigvis kommer flere kina biler slik konkuransen blir bedre, ulempen er ikke sikkert kina forhandler er særlig villig å gi god service hvis den bilen ryker også, Folk håper vel å ungå å få halv prisen på bilen etter 1 år. Er jo slik å kjøpe BMW og tesla prisene faller fort.
Lenke til kommentar

En bils levetid avhenger lite av batteriet. Det er tusen andre ting som blir slitt og som kan ryke. Elektronikk og moduler display osv er ikke billige når de må skiftes.

Moderne biler har nok like mye om ikke mer elektronikk og moduler som ikke er billige når de må skiftes.

 

Moderne motorstyringer er utrolig avansert, og deaktiverer silyndere og slikt når de ikke trengs. Også blir vel utslippskrav bare strengere og strengere. Har du tittet i EGR ventilen på bilen din? Burde rengjøre den før den går tett som de ofte gjør siden eksosen skal brennes dobbelt og all gørra sendes tilbake i innsuget på motorn.

 

Moderne fossibiler har fanzy display og elmltorer og slikt til å åpne luker og dører som f.eks en Tesla har + en meget avansert fossilmotor og girkasse som man må ta gjevnlig service og vedlikehold på.

 

Kompis kjøpte seg en Skoda Superb Diesel. Er nok mye mere dilldall som kan feile på den en på min Model 3. Tillogmed kroken er jo elektronisk på Skodan.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Moderne biler har nok like mye om ikke mer elektronikk og moduler som ikke er billige når de må skiftes.

 

Moderne motorstyringer er utrolig avansert, og deaktiverer silyndere og slikt når de ikke trengs. Også blir vel utslippskrav bare strengere og strengere. Har du tittet i EGR ventilen på bilen din? Burde rengjøre den før den går tett som de ofte gjør siden eksosen skal brennes dobbelt og all gørra sendes tilbake i innsuget på motorn.

 

Moderne fossibiler har fanzy display og elmltorer og slikt til å åpne luker og dører som f.eks en Tesla har + en meget avansert fossilmotor og girkasse som man må ta gjevnlig service og vedlikehold på.

 

Kompis kjøpte seg en Skoda Superb Diesel. Er nok mye mere dilldall som kan feile på den en på min Model 3. Tillogmed kroken er jo elektronisk på Skodan.

Man MÅ ikke ha elektriske dørhandtak og 17" penisforlenger i midtkonsollen da vettu.

Siden erverv av splitter ny elbil, har jeg plagdes mer med elbilen, enn den 20 år gamle dieselbilen.

I rettferdighetens navn skal det sies at elbilproblemene for det meste skyldes elendig infrastruktur, så det er ikke bilens feil direkte.

Men, det er problemer jeg opplever når jeg kjører elbil/problembil.

Problemer som ikke eksisterer med dieselbil.

Det er ting som ikke fungerende ladepunkt, kø på ladepunkt, motorvarmerstativ som bukker under fordi elbilister ikke har peiling på el, og tror det er helt ok å lade 2 biler på 10A hver, fra en dobbel schukostikk som i aller beste tilfelle kun klarer 16A...

 

Dette er problemer som ingen elbilfanatikere fortalte meg om, før jeg kjøpte.

Merkelig, dere er jo veldig så oppmerksom på problemer dere selv aldri har opplevd på dieselbiler. Hvorfor ser dere ikke hverdagslige problemer med elbiler?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...