Gå til innhold

Anders selger «mandagsbilen»: – Det er mindre feil på min gamle Ford Mondeo enn på Teslaen


Anbefalte innlegg

Man MÅ ikke ha elektriske dørhandtak og 17" penisforlenger i midtkonsollen da vettu.

Siden erverv av splitter ny elbil, har jeg plagdes mer med elbilen, enn den 20 år gamle dieselbilen.

I rettferdighetens navn skal det sies at elbilproblemene for det meste skyldes elendig infrastruktur, så det er ikke bilens feil direkte.

Men, det er problemer jeg opplever når jeg kjører elbil/problembil.

Problemer som ikke eksisterer med dieselbil.

Det er ting som ikke fungerende ladepunkt, kø på ladepunkt, motorvarmerstativ som bukker under fordi elbilister ikke har peiling på el, og tror det er helt ok å lade 2 biler på 10A hver, fra en dobbel schukostikk som i aller beste tilfelle kun klarer 16A...

 

Dette er problemer som ingen elbilfanatikere fortalte meg om, før jeg kjøpte.

Merkelig, dere er jo veldig så oppmerksom på problemer dere selv aldri har opplevd på dieselbiler. Hvorfor ser dere ikke hverdagslige problemer med elbiler?

Vet ikke om du så at jeg nevnte NYE fossibiler og ikke 20 år gamle?

 

Selv nye Audi A4 har nesten mere dildall en Model 3 som kan ryke og som blir dyrt.

 

Høres forresten ut som du har helt feil elbil? Er alltid ledige Superchargers her i nordnorge iallefall og de leverer alltid power i bøttevis.

 

Heller aldri opplevd kø på noen av Fortum ellet grønn kontakt sine ladepunkter.

 

 

Nå er det lange avstander mellom alt så vi har ikke "fjottete" elbiler uten rekkevidde her som kansje ødelegger for andre.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om du så at jeg nevnte NYE fossibiler og ikke 20 år gamle?

 

Selv nye Audi A4 har nesten mere dildall en Model 3 som kan ryke og som blir dyrt.

 

Høres forresten ut som du har helt feil elbil? Er alltid ledige Superchargers her i nordnorge iallefall og de leverer alltid power i bøttevis.

 

Heller aldri opplevd kø på noen av Fortum ellet grønn kontakt sine ladepunkter.

 

 

Nå er det lange avstander mellom alt så vi har ikke "fjottete" elbiler uten rekkevidde her som kansje ødelegger for andre.

Jeg har ingen problemer å melde om på 2017 modell dieselbil heller, men nå valgte jeg å nevne 2000 modell, kun for å understreke at selv en gammel, godt brukt en, medfører mindre hodebry enn en helt ny elbil.

 

Superchargers? De virker bare på feil elbil, jeg kjøper ikke feil elbil bare for å få tilgang til det.

Jeg kjøper bil av folk som kan å bygge bil, og det har alltid lønnt seg tidligere. Jeg har hatt kun en problembil i hele mitt liv, og det var min første.

Den lærte meg å aldri kjøpe en bil fordi den er laget av folk som kan å hype opp drit (Tesla, BMW, VW).

Bil kjøpes av folk som ikke kan å hype opp, men som kan å bygge bil (Toyota, Honda, Suzuki, Kia/Hyundai, PSA, Volvo eksklusiv Geely).

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ingen problemer å melde om på 2017 modell dieselbil heller, men nå valgte jeg å nevne 2000 modell, kun for å understreke at selv en gammel, godt brukt en, medfører mindre hodebry enn en helt ny elbil.

 

Superchargers? De virker bare på feil elbil, jeg kjøper ikke feil elbil bare for å få tilgang til det.

Jeg kjøper bil av folk som kan å bygge bil, og det har alltid lønnt seg tidligere. Jeg har hatt kun en problembil i hele mitt liv, og det var min første.

Den lærte meg å aldri kjøpe en bil fordi den er laget av folk som kan å hype opp drit (Tesla, BMW, VW).

Bil kjøpes av folk som ikke kan å hype opp, men som kan å bygge bil (Toyota, Honda, Suzuki, Kia/Hyundai, PSA, Volvo eksklusiv Geely).

Virker jo som du har kjøpt feil elbil om du er så plaget med ladetrøbbel?

 

Vet ikke om du så linken jeg postet her om Model 3en som nå var rullet 160 tusen km uten en eneste feil?

 

Jeg har også en 2006 modell diesel og den har til tider skapet meg mye hodebry, og selv den er så "avansert" at jeg måtte frem med en pc og datakabel for å programere dysen til hjernen i bilen så den skulle fungere etter den var skiftet. Tipper da at en 2019 diesel sikkert er vesentlig mer avansert og kan på sikt skape enda mer hodebry.

 

Firmabilen - en 2015 Ranger viste feilmeldinger på girkasse og oppførte seg merkelig. Tok den til verksted og de oppdaterte programvaren på den MANUELLE girkassen?!? Og problemet ble borte....

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Virker jo som du har kjøpt feil elbil om du er så plaget med ladetrøbbel?

 

Vet ikke om du så linken jeg postet her om Model 3en som nå var rullet 160 tusen km uten en eneste feil?

 

Jeg har også en 2006 modell diesel og den har til tider skapet meg mye hodebry, og selv den er så "avansert" at jeg måtte frem med en pc og datakabel for å programere dysen til hjernen i bilen så den skulle fungere etter den var skiftet. Tipper da at en 2019 diesel sikkert er vesentlig mer avansert og kan på sikt skape enda mer hodebry.

 

Firmabilen - en 2015 Ranger viste feilmeldinger på girkasse og oppførte seg merkelig. Tok den til verksted og de oppdaterte programvaren på den MANUELLE girkassen?!? Og problemet ble borte....

Har du engang lest artikkelen, som du kommenterer under? ^^

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virker jo som du har kjøpt feil elbil om du er så plaget med ladetrøbbel?

Vet ikke om du så linken jeg postet her om Model 3en som nå var rullet 160 tusen km uten en eneste feil?

Jeg har også en 2006 modell diesel og den har til tider skapet meg mye hodebry, og selv den er så "avansert" at jeg måtte frem med en pc og datakabel for å programere dysen til hjernen i bilen så den skulle fungere etter den var skiftet. Tipper da at en 2019 diesel sikkert er vesentlig mer avansert og kan på sikt skape enda mer hodebry.

Firmabilen - en 2015 Ranger viste feilmeldinger på girkasse og oppførte seg merkelig. Tok den til verksted og de oppdaterte programvaren på den MANUELLE girkassen?!? Og problemet ble borte....

For oss som har levd en stund så fantes det utrolig pålitelige biler med null problemer på 80 og tildels 90 tallet.

 

Det var Mercedes 123 som man kunne kjøre til karroseri var rustet vekk. Toyota corollaer med bakhjulstrekk fra 70 tallet som gikk i det evige.

 

Disse bilene går ofte ennå i Afrika og arabiske land. De kan holdes på veien i det uendelige om det får et oljeskift og noen bytter ut slitte hjuloppheng og bremser. Dette blir også slurvet med.

 

Poenget er at vi muligens må trekke lærdom av disse bilene. At biler kastes etter 10-år er ikke bra for miljøet. Se på flyindustrien. Det lager fly som varer utrolig mye lenger en biler. De blir oppgradert etterhvert som vi får nye radiosystemer og navigasjon systemer.

 

Dette kunne vert gjort med biler også. Bedre rust beskyttelse. Mulighet for oppgradering av dashbord og interiør. Modul basert el systemer der nye enheter kunne vert plugget inn. Inbytte motorer med lavere utslipp og bedre virkningsgrad.

 

Dette vil garantert gi høyere kost på å eie bil men kunne ha doblet levetiden og spart store ressurser på resirkulering, avfalls håndtering og energibruk ved omsmelting av metall som ville blitt halvert.

 

Jeg er helt sikker på at jeg aldri vil klare å slite ut motor og drivverk på min bil om jeg følger fabrikantene anvisninger om vedlikehold. Det som kommer til å skje er at interiør blir slitt. Det kommer lakkrust. Hjuloppheng kommer til å kreve en totalrenovering, gummi kommer til å aldres, bremser og hjullager må byttes, vindusheiser og dørlåser må skiftes, elsystemer kommer til å få kontaktproblemer og brudd/kortslutninger vil komme oftere. Til slutt er bilen lite verd og det koster for mye å reparere.

Lenke til kommentar

Har du tenkt på sikkerhet og da?

En bil fra 80-90 tallet ville jeg ikke kjørt i dag selv om den hadde splitter ny motor..

 

Eide en 92 Modell Ford sierra for noen år siden og den var meget pålitelig (med unntak av ett motorhavari) men de bilene bretter seg som papp om man skulle havne i en ulykke, så det var en av grunnene til at jeg bytta den ut i noe nyere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du tenkt på sikkerhet og da?

En bil fra 80-90 tallet ville jeg ikke kjørt i dag selv om den hadde splitter ny motor..

Eide en 92 Modell Ford sierra for noen år siden og den var meget pålitelig (med unntak av ett motorhavari) men de bilene bretter seg som papp om man skulle havne i en ulykke, så det var en av grunnene til at jeg bytta den ut i noe nyere.

Ny biler er nok tryggere,men ser man på de beste bilene fra 80 tallet så var de ganske trygge. Tenker da på BMW 5serie og Mercedes 190 S og e klasse samt moderne volvoer fra den tiden. Ville ikke ha vert betenkt på å kjøre en slik i våre hastigheter.

 

Dessuten er slike ting også mulig å forbedre. Tenk på en rally bil. En ekstra rør ramne og avstivninger kan gjøre underverker på sikkerhet. Den største forbedringen som har kommet er faktisk stabilitetskontroll. Dette fikk biler på tidlig 90 tall.

 

Dette burde vert mulig å oppgradere til om bilen på forhånd hadde ABS system.

Lenke til kommentar

Ny biler er nok tryggere,men ser man på de beste bilene fra 80 tallet så var de ganske trygge. Tenker da på BMW 5serie og Mercedes 190 S og e klasse samt moderne volvoer fra den tiden. Ville ikke ha vert betenkt på å kjøre en slik i våre hastigheter.

 

Dessuten er slike ting også mulig å forbedre. Tenk på en rally bil. En ekstra rør ramne og avstivninger kan gjøre underverker på sikkerhet. Den største forbedringen som har kommet er faktisk stabilitetskontroll. Dette fikk biler på tidlig 90 tall.

 

Dette burde vert mulig å oppgradere til om bilen på forhånd hadde ABS system.

 

Biler fra 80 tallet er å regne som rene dødsfeller om man sammenligner med dagens biler.

 

Tesla er de tryggeste bilene på markedet idag, bedre enn Volvo som har hatt sikkerhet i høysetet i ganske lang tid.

 

Audi E-Tron er også helt på topp.

Endret av Simkin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Skal ikke påstå at det er feil, men hvor har du det fra?

Klart de er tryggest i verden. De fikk jo høyeste score på Euro NCAP testen. De Tesla Model 3 deler den plassen med 26 andre er av lavere viktighet.

 

66780db4d5c11504b97b7ab914671bf5.png

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Skal ikke påstå at det er feil, men hvor har du det fra?

Tesla påstår iallefall selv at de har vunnet no tester med Model 3

 

https://www.tesla.com/no_NO/blog/model-3-lowest-probability-injury-any-vehicle-ever-tested-nhtsa

 

 

Var vel for ett år siden så vet ikke om det stemmer lenger dog.

 

 

Den scorer uansett veldig bra på crashtester. Å lage sikre biler er mye enklere når man slipper å tenke på en stor stålklump under panseret.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Tesla påstår iallefall selv at de har vunnet no tester med Model 3

 

https://www.tesla.com/no_NO/blog/model-3-lowest-probability-injury-any-vehicle-ever-tested-nhtsa

 

 

Var vel for ett år siden så vet ikke om det stemmer lenger dog.

 

 

Den scorer uansett veldig bra på crashtester. Å lage sikre biler er mye enklere når man slipper å tenke på en stor stålklump under panseret.

Ville du heller hatt den stålklumpen bak deg, om du krasjet?

Lenke til kommentar

Det er en fordel at motoren er fremme. Da slipper kupeen å absorbere bevegelses energi fra den. Å krasje med en bil som har en 700kilos klump som skal stoppes blir som å stappe to amerikanske v8 motorer inn i bakasjerommet. Det kreves mye mere stål for at fronten skal arbsorbere energien. Foretrekker en 100kg motor foran.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...