Gå til innhold

Anders selger «mandagsbilen»: – Det er mindre feil på min gamle Ford Mondeo enn på Teslaen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Haha, for en gjeng dere er altså.

 

Med maks effekt mente jeg maks dreiemoment som den kurven så fint viser. At bilen ikke klarer mere enn 250km/t er jo fordi motorene har 18000 omdreininger i minuttet da og det begynner å bli nok.

 

Prøv å kun bruk 1 gir i din bil å se hvor raskt den er til 100km/t eller hva toppfarta blir.

 

Eller se om du klarer å ruse den opp i 18000rpm

0-250 med GSX-R på ett gear går helt fint (4).

0-299++ på ett gear (6) går helt fint det også. Gjerne også bakkestart, om du vil.

Det er ingen vesensforskjell på elektro og bensin her, sett fra fysikkens perspektiv.

Forskjellen er at den gjengse bensinmotor ofte har et mer sofistikert drivverk med gearkasse, for bedre å utnytte motoren.

Elmotoren hadde også blitt bedre utnyttet, hadde den hatt ei gearkasse.

 

Rusing til 18 000 går ikke med GSX-R, da det er en motor tunet for mellomregister, men andre motorer i tilsvarende kjøretøy kan ruse opp til 20 000 rpm. Ikke at det har noen betydning for annet en "it goes to 11" type diskusjoner.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Vel. Hadde jeg vært deg, ville jeg ikke skryt av å kunne så fryktelig mye om elmotorer.

 

En elmotor har fullt dreiemoment fra første omdreining. Maks effekt får de først når det får tilført maks spenning.

 

375080c1748aab1f7b79969743f21230.png

Tja. Om du bare tar starten av kurven kan det se litt slik ut, men det 100% punktet er veldig kunstig valgt. Elmotorer vil kunne levere effekt langt forbi der momentkurven begynner å droppe, og siden elektriske drivlinjer stort sett ikke har gir vil de også måtte gjøre det. Her er en mer komplett eksempelkurve, inklusive ett ICE eksempel:

 

clip_image002_001.gif

 

Det som skjer er at når motorkontrolleren ikke lengre kan levere høyere spenning for å fullt ut motvirke indusert back-emf i motoren går strømmen ned. back-emf øker med omdreiningshastighet, så etter at Vmax er nådd faller tilgjengelig dreiemoment.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fy faen sier jeg bare.....

Og rustgarantien dekker vel bare igjennomrusting tipper jeg, så dette får du ikke dekt før det er hull rett igjennom. Forhåpentligvis før garantien går ut....

Det stemmer. Tesla retter kun rust på garanti dersom det er rustet helt gjennom metallet, og det må skje før garantien går ut.

I tillegg sier Tesla at rustgarantien blir opphevet om man anti-rustbehandler(lanolin, mercasol osv) bilen sin...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Skal ikke skje.
Dette skipet kan ikke synke.
Røyking er ikke skadelig.....

 

Problemet er ikke når det ikke skjer. Problemet er når det skjer.

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Med samme "målemetode" har bjørn +/-2,7% tap til nå. Altså kun se på rekkevidden opplyst av bilen. Og dette er jo påvirket av oppdateringer osv. 

Ja de er noen smartinger siden de har forandret på typical wh/km siden de har levert bilen. De har gjort deler av batteriet utilgjengelig etter hva han sier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja de er noen smartinger siden de har forandret på typical wh/km siden de har levert bilen. De har gjort deler av batteriet utilgjengelig etter hva han sier.

 

Ja noe har de gjort, jeg har ikke mistet noe særlig. Tror det er 5km ved 100%. Men ser ut som min standard tur(tur/retur) jobb nå trekker ca 5% mer. Men, det er også kaldere om dagen så det må tas med i beregningen. Men noe har de absolutt endret.

Lenke til kommentar

Og dette er noe du kan dokumentere?

Nei ikke akkurat dokumentere, men siden batteriene til Nissan blir misshandlet deluxe, og Nissan sier at 5% degradering i året er normalt så..

 

Men finnes noen eksempler også

 

https://youtu.be/ZwMA4K9tMEY

 

Dette er jo den gamle Leaf - men den nye er vel helt identisk med unntak av noen kosmetiske endringer, og batteriene blir like misshandlet.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Wow det var skikkelig ille. Rart de ikke har byttet batteri på garanti på den der, den første hadde vel 5 år 100 tusen km garanti mot kapasitet på minimum 70 %. Under dette og man fikk nytt batteri. Det verste er de USA bilene som har gått i varmt klima, som Phoenix AZ, der man samtidig står ladet til 100 % hele tiden.

Lad andre merker like høyt opp og la de stå i varmt klima hele tiden så er jeg ikke sikker på at Nissan er så mye verre enn de andre.

Lenke til kommentar

Wow det var skikkelig ille. Rart de ikke har byttet batteri på garanti på den der, den første hadde vel 5 år 100 tusen km garanti mot kapasitet på minimum 70 %. Under dette og man fikk nytt batteri. Det verste er de USA bilene som har gått i varmt klima, som Phoenix AZ, der man samtidig står ladet til 100 % hele tiden.

Lad andre merker like høyt opp og la de stå i varmt klima hele tiden så er jeg ikke sikker på at Nissan er så mye verre enn de andre.

Når batteriene overopphetes av normal kjøring i kalde norge (ref. Teslabjørn sin test av nye Leaf) så blir de nok torturert ekstra i varme klima ja.

 

Omtrent alle andre produsenter har aktiv batterikjøling så tviler på at andre er like ille.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...