Gå til innhold

Tesla-salget stupte i juli etter en knallgod junimåned


Anbefalte innlegg

Du klarer ikke å pumpebremse for å kompensere bortfall av ABS. Systemet virker lynkjapt og vil dessuten bremse "fullt" på hjul som har grep. Dét får du heller ikke til "manuelt"

Forskjellen er i hvert fall ikke stor. Husker fra glattkjøring at man sammenlignet ABS med pumpebremsing, og man kunne oppnå bedre resultater med pumpebremsing enn ABS.

 

I tillegg kommer "selvfølgeligheten" - i en panikksituasjon klarer man ikke finberegne pumpingen, der ABS funker fint når sjåføren "står" på bremsepedalen, vil bil uten ABS skli på stive hjul.

Sant. Men det er ikke sånn at man har null bremseeffekt, slik jendor1 ga inntrykk av. Forskjellen det er snakk om er noe ala å klare å stoppe på 30 meter vs 40 meter i en gitt hastighet. Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg lurer på er, hva skjer egentlig med alle el-bilene som er blitt byttet ut med nyere modeller med bl.a. bedre rekkevidde? Og hvor lenge er de egentlig blitt brukt? Og hvor miljøvennlig er det egentlig at vi stadig driver og oppgraderer el-bilparken vår, som om det var mobiltelefoner? Jeg bare spør. (Og nei, jeg er absolutt ikke mot el-biler som sådan.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er, hva skjer egentlig med alle el-bilene som er blitt byttet ut med nyere modeller med bl.a. bedre rekkevidde? Og hvor lenge er de egentlig blitt brukt? Og hvor miljøvennlig er det egentlig at vi stadig driver og oppgraderer el-bilparken vår, som om det var mobiltelefoner? Jeg bare spør. (Og nei, jeg er absolutt ikke mot el-biler som sådan.)

 

Det er vell lite tvilsomt at alle står i gården til folk å samler støv. De selges nok i de aller fleste tilfeller til andre folk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er, hva skjer egentlig med alle el-bilene som er blitt byttet ut med nyere modeller med bl.a. bedre rekkevidde? Og hvor lenge er de egentlig blitt brukt? Og hvor miljøvennlig er det egentlig at vi stadig driver og oppgraderer el-bilparken vår, som om det var mobiltelefoner? Jeg bare spør. (Og nei, jeg er absolutt ikke mot el-biler som sådan.)

 

Bruktmarkedet

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke uventet. Når Tesla er en beta bil, så måtte jo dette komme. Bra at folk har våknet, når en stakkars software oppdatering kan føre til at bremsene slutter å fungere.

 

Har du eksempler på en slik oppdatering som gjøt at bremsene slutter å virke? Den eneste jeg vet om er oppdateringen som gjorde at bremsene ble bedre, som rettet et problem på kort tid uten at folk måtte inn på verksted. Du vet, slik tilfellet er med "andre" biler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det jeg lurer på er, hva skjer egentlig med alle el-bilene som er blitt byttet ut med nyere modeller med bl.a. bedre rekkevidde? Og hvor lenge er de egentlig blitt brukt? Og hvor miljøvennlig er det egentlig at vi stadig driver og oppgraderer el-bilparken vår, som om det var mobiltelefoner? Jeg bare spør. (Og nei, jeg er absolutt ikke mot el-biler som sådan.)

 

Bruktmarkedet

De blir nok solgt til folk som bor relativt nær jobben og som har hytte eller drar til skisteder. Det er nok av disse bilistene. Og noen blir brukt som bil nummer 2.

Lenke til kommentar

Her sammenlignes e-Pler og appelbensiner.

 

618 + import = 631 - diesel.

Er det noen som kan si hvor mange ikke-elektriske Golf som ble solgt?

Det var 92,4% elbilandel for Golf ifølge http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=52041, så noe sånt som 47 biler som ikke var elektriske.

 

Edit:

Dieselandelen totalt i juli var 18,8%, det var 24,9% hybrid- og 38% nulluttlippsbiler

Endret av teitur
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er mange elbiler uten klimaanlegg

Snakker ikke om klimaanlegg men at man må stå ekstra lenge å lade pga rapidgate ja har blitt bedre med siste versjon men skjer fortsatt når det er hett ute og batteriet har ikke godt av det heller men det er ikke så farlig man har 8 års garanti på batteri.

Lenke til kommentar

Altfor tidlig å dra konklusjoner. Men det interessante er hva som skjer fremover etter forhåndsbestilte Model 3 er utlever,t og ikke minst hva som skjer generelt med elbilsalget når bomringer ikke er gratis lenger.

Fritak fra bompenger er en stor begrunnelse for å velge elbil. Når bompengene går opp 50% så kan man selv tenke seg til hvilken effekt det har.

 

Elbilandelen vil uavhgengig av det flate ut uansett. Stort sett er elbil den andre eller tredje bilen for folk som har mer enn gjennomsnittlig god råd, bor i enebolig og trenger å kjøre billig frem og tilbake til jobb. Etter hvert så fylles dette markedet opp.

 

Ser frem til nye kreative forslag fra Elbilforeningen for å banke en firkantet kloss inn i et rundt hull. Det meste er jo tatt ut allerede, men de har sikkert noen lure ideer i retning av mye høyere avgifter på alt som ikke er elbil. Kanskje negativ moms på elbiler og at Staten sender deg 50 kroner hver gang man kjører gjennom en bomring. Forbud mot buss og trikk og bane, kanskje?

Endret av uname -l
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...