Jump to content

Itholia

Medlemmer
  • Content Count

    194
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

184 :)

1 Follower

Recent Profile Visitors

987 profile views
  1. Kraftverk er den godkjente termen å bruke som navn på energiverk på norsk. Om du vil endre det får du ta det opp med språkrådet. At feilaktige termer brukes av fagfolk får du adressere på utdanningene rundt om i det ganske land. Problemet du nevner er energibransjen ikke alene om, og jernbanen i media er et mareritt av ikke-eksisterende ord som slenges rundt.
  2. Hadde klart det enda kjappere i dag, men det forutsetter at alt annet venter på ekspressen som bare tar med passasjerer fra Oslo.
  3. Man kan ikke utbedre dagens baner, mer enn de allerede er gjort uten å legge store deler av dem i nye traseer. Det er i dag kun over Dovrefjell og Saltfjellet at man forholdsvis enkelt kan gjøre det, og over Dovrefjell er man i gang med det. Dessuten er det å bygge dobbeltspor det man sparer tid på, ikke å øke hastigheten fra 80 til 160. Det er ingen krav til krengetog over visse hastigheter, det er dog krav om trykkabin i hastigheter over 200 km/t, uten at dette er særlig fordyrende. Det stiller andre krav til inngangspartiene (blant annet at delte dører ikke kan brukes). På fjerntogene er mesteparten av trafikken by til by trafikk i området som nevnes (Oslo - Trondheim/Bergen/Kristiansand).
  4. Det skjer langt oftere påkjørsler med dødelig utfall i forbindelse med busser, enn skinnegående transport. Det er faktisk flere som dør av å bli påkjørt av T-banen i Oslo pr år, enn av trikkene.
  5. Europas største sammenhengende trehusbebyggelse ligger ikke i Stavanger, men et lite hakk lengre nord i Trondheim. Der bebyggelsen strekker seg fra Ila, via Skansen, Midtbyen, Møllenberg, Rosendal og Rosenberg. Med armer opp Bakklandet og Singsaker.
  6. Å la pendlere komme på flytoget blir som å sette en plasterlapp på et beinbrudd. Ny Oslotunnel vil tvinge seg frem, jo før den bygges jo bedre er det.
  7. Når DC-10 endelig ble pensjonert fra nyttetrafikk var det det klart tryggeste flyet i sin tid. Dessverre ble flytypens rykte ødelagt (delvis med rette) av de få ulykkene tidlig i karrieren.
  8. Så man skal bytte fra et informasjonssystem som er forholdsvis vanskelig å slå ut DAB + Mobil, og over til ett nett der man kan ta ut en enkelt sender og legge hele nettet dødt i hele landet? Lurt....
  9. Di4 bruker rundt 2,3 kg diesel/km, mens et godstog bruker marginalt mer, men fortsatt under 3,5 kg/km
  10. NSB har prøvd å tydeliggjøre det i over 20 år uten at det har sunket inn. Navnebyttet sørger for en større distansering.
  11. Varierer, har man bare dysleksi har man bare problemer med bokstaver. Dyskalkuli er for tall.
  12. Burde hengt opp flere fly fra luftforsvarets historie, og gjort det permanent!
×
×
  • Create New...