Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

8 hours ago, Woff said:

Og du slipper å holde pusten! 

Sjekket litt opp siden det er veldig lenge siden jeg gjorde det sist, og ser det har kommet rimelig mainstream-artister på Atmos, så det det er jo et greit nok marked for de som har et godt Atmos-oppsett til å kjøpe seg gode rene musikkopplevelser.

Selv er jeg interessert i 3D-lyd, men er mer oppvokst med hodetelefoner, så jeg satser mer på slike løsninger. Xbox One X har forresten støtte for 2 ulike surround-løsninger for hodetelefoner. Dolby Atmos støtte som kom først (markedsført for spill og filmstøtte). Har lagt merke til at det også har kommet DTS Headphone:X støtte i det siste jeg ikke har fått testet enda.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meget bra at du er mottakelig for informasjon som ikke direkte er hva du ønsker!
Sånt liker iallefall jeg! 🙂

Nå vil du jo kunne oppleve surround veldig bra med hodetelefoner hvis disse er laget for det vil jeg tro. Og det er neppe alle som har de mulighetene jeg har til å spille både høyt og uforstyrret. 🙂 

Jeg måtte ha et gjensyn med nevnte Eric Clapton siden jeg nevnte han i forrige post. Har 4K plata "The Lady In The Balcony: Lockdown Session" og nøt denne med Atmos lyd, noe som er en opplevelse! Prøvde å sjekke mot stereo, men ble som vanlig utrolig skuffet. Jeg vil ha lyden RUNDT meg og ikke på ei flate foran meg, noe det samme du opplever med hodetelefoner.
Vet ikke om disse takler mange kanaler? Mitt anlegg er som nevnt 7.1.4, noe som betyr 11 lydkanaler (4 i taket) og en subwoofer.
Sub'en (SVS PB16 ULTRA) er kun egnet for rom hvor du IKKE har naboer veldig nært! Den mangler du nok i hodetelefonene dine,  sub'en kan levere peak på over 5.000 W og da rister det meste! 🙂

Lenke til kommentar

Teknisk sett er det det vel DSP-kvaliteten og algoritmene som bestemmer hvor bra Atmos kan bli i hodetelefoner. Med det du er vandt til med oppsettet ditt bør du vel helst teste dette for å se om det er bra nok til sammenligning.

Vet BBC bl.a har tilgang på et ekstremt bra 3D-system som fungerer meget bra og presis på hodetelefoner. 3D-lyd i headset har jo eksistert i mange år i varierende konsumentkvalitet, men når finnes i alle fall svært bra teknologi hos proffaktørene, så det er vel mest snakk om å få det til forbrukere på en rimelig nok og bra nok måte. Atmos har støtte for vanlig hodetelefoner og må vel sånn sett ha gjort en del kompromisser fordi dem ikke kan kontrollere miljøet 100%. Mener det var et prosjekt som brukte en spesifikk designet hodetelefon også.

En av utfordringene med surround som er løst med Atmos er jo at lydkilden kan tilpasses så mange høyttalere en vil fordi lydene er plasserbare objekter i 3D-rom og sånn sett kan mappes direkte til det høyttaler-oppsettet som blir brukt i hvert enkelt tilfelle. Dette kunne man ikke gjøre før Atmos, så det har nok gjort formatet mer brukbart og populært, da det var for mye ifs and buts før som sikkert kjølnet interessen for mange artister.

Blir interessant å følge med på hva som kommer etterhvert, for denne utviklingen kommer mest sannsynligvis til å bli videreutviklet.

Endret av vidor
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Takker for link, men det er nok ikke noe jeg kan få testet ut.. Ikke har jeg hodetelefoner og ikke klarer anlegget å 'dekode' dette til annet enn stereo lyd..
Ser egentlig ikke helt at dette kan sammenlignes med noe du kan oppleve med for eksempel mitt oppsett hvor lyden er et resultat av 11 kanaler (4 i tak) samt subwoofer.
Blir egentlig som å oppleve blu-ray kvalitet fra en dvd hvis du husker reklamesnuttene som de la inn på dvd'ene da formatet kom. 🙂Samme finner du nå, med "opplev hvor bra 4K er" på din vanlige tv..  

Og, er nok ikke helt enig med deg i at surround var en utfordring før.. Jeg har hatt 5.1 anlegg siden det kom rundt 1990 med 'Dolby Pro Logic' og fulgt utviklingen hele veien. Hvor vanskelig er det å plassere 5.1 kanaler riktig?

Men at det kommer MER å glede seg til når det gjelder "
omgivelseslyd" både til film og ren musikk er vel hevet over enhver tvil. Det eneste som MANGLER i så måte er at brukerne setter KRAV og ikke lar seg dulle bort i streamet (ødelagt og komprimert) musikk rett inn i hodet, sånn du ser ungdommen i dag.. 
Det ble heldigvis lagt et BRA grunnlag for akkurat "omgivelseslyd" på de fleste musikkinnspillingene du finner GANSKE tidlig, derfor er det i dag mulig å nyte lyden remixet til flere enn en eller to kanaler. Og du kan nå faktisk kose deg med den gode gamle quadrofoni'en spilt på (Atmos)anlegget! 🙂   
     

Lenke til kommentar
Woff skrev (På 3.5.2022 den 18.11):

Synd at dere kollektivt stemmer vekk surround på et elendig grunnlag.

Jeg synes ikke vi stemmer vekk surround, men jeg personlig synes ikke "lissom-surround" har imponert meg versus ordentlig stereo. Poenget mitt var vel mer at et ordentlig stereo-sett med god lyd er såpass bra at ingen lydplanker med "lissom-surround" kan konkurrere lydmessig. Men de funker ålreit til filmer. Hadde jeg hatt samme høyttalerne jeg har i stereo-paret til surroundhøyttalere hadde det jo vært noe heeelt annet, men det er helt urealistisk for min del.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 timer siden):

jeg personlig synes ikke "lissom-surround" har imponert meg versus ordentlig stereo

Jepp, du er jo ved kjernen av å sammenligne epler og bananer! Det kan aldri bli rettferdig å sammenligne et par fantastiske høyttalere med en ymse lydplanke!
Ikke om jeg fatter at lydplankene engang er verdt pengene uansett! Å prøve å få til Atmos lyd fra en liten planke ser for meg ut som en umulighet!

"Lydplanken" min består av 2 * Arendal 1723 Tower THX, 1 * Arendal 1723 Center THX, 4 * Arendal 1723 Surround S THX, 4 * Arendal 1723 Bookshelf S THX (tak-kanaler) og 1 * SVS PB16 ULTRA subwoofer.
Det er kr 143.000,- for å få presentert lyden i Atmos 7.1.4 før du tar med kostnadene til å spille av platene og få de dekodet og  forsterket.
Dette er MIN realitet og jeg skal love deg at du ikke ville stemt bort lyden her!! 🙂
"Bare" 
Arendal 1723 Bookshelf S THX som står for høyde-kanalene her spiller nok 'skjiten' ut av mye vil jeg tro! 🙂  (https://arendalsound.com/product/1723-bookshelf-s-thx/)

  

Lenke til kommentar
Woff skrev (1 minutt siden):

Jepp, du er jo ved kjernen av å sammenligne epler og bananer!

Ja, det var meningen å sammenligne epler og bananer også :) Jeg snakket jo kun om "ordentlig" stereo vs lydplanke(av ålreit kvalitet - typ testvinner men ikke skammelig dyr). Nå er det vel nesten litt drøyt å kalle det jeg har ordentlig, da. KEF LS50 II er det jeg sitter på. Men jeg syns ikke det er far off å sammenligne den typen stereohøyttalere med lydplanke. Det er i samme prisklasse som de dyre lydplankene og de er like enkle å sette opp; les: smarte, trådløse, HDMI-inngang og sånt.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Woff said:

Takker for link, men det er nok ikke noe jeg kan få testet ut.. Ikke har jeg hodetelefoner og ikke klarer anlegget å 'dekode' dette til annet enn stereo lyd..

Det er ferdig prosessert lyd i demoen, så man trenger kun stereo og vanlige hodetelefoner for å teste.

Lenke til kommentar

Det testet jeg jo umiddelbart og var egentlig det jeg mente om å se på hvor god en 4k film er når du kun har en gammel tv..
Joda, jeg hører forskjellen, men stygt å sammenligne det med den lyden jeg snakker om som surround. Her er forskjellen en litt mer 'farget' lyd, men selve lyden kommer jo fra akkurat de samme elementene enten den er prosessert eller ikke.  Med andre ord en helt annen verden! Jeg håper endelig for din del at du har hørt surround fra et anlegg som har mer enn ett eller to lyd-elementer? Når jeg snakker om surround kan jeg altså høre (som en annen her sa det) en enkelt lyd på en side for eksempel bak meg OG KUN DER.. Det er nok ikke veldig mye i bruk i ren musikk, men selv der klarer du fint å høre forskjell på hvor i det tredimensjonale rommet du er i.
   

Lenke til kommentar

Hei :)

Har noen her hørt på eller eid Dali 505 høyttalere? Jeg vurderer ett sett jeg så på finn, men finner svært lite info om hva folk synes om de. Brukeranmeldelser var veldig polariserte og mange av de var fylt med bare svada virket det som. Ikke var det mye tester å oppdrive heller, iallefall ikke noe steder jeg ser på som troverdige.

 

Lenke til kommentar
Fenrisúlfr skrev (10 timer siden):

Hei :)

Har noen her hørt på eller eid Dali 505 høyttalere? Jeg vurderer ett sett jeg så på finn, men finner svært lite info om hva folk synes om de. Brukeranmeldelser var veldig polariserte og mange av de var fylt med bare svada virket det som. Ikke var det mye tester å oppdrive heller, iallefall ikke noe steder jeg ser på som troverdige.

 

Ikke hørt de, men ville prøvd de før kjøp, da disse er eldgamle..

 

 

Lenke til kommentar
18 hours ago, Fenrisúlfr said:

Hei :)

Har noen her hørt på eller eid Dali 505 høyttalere? Jeg vurderer ett sett jeg så på finn, men finner svært lite info om hva folk synes om de. Brukeranmeldelser var veldig polariserte og mange av de var fylt med bare svada virket det som. Ikke var det mye tester å oppdrive heller, iallefall ikke noe steder jeg ser på som troverdige.

 

505 ligner ganske mye på 104, som jeg hadde fra tidlig 90-tallet og var inngangen min til mer seriøs hifi (ihvertfal mer enn kompaktanleggene på elkjøp o.l.). Samme str på elementer, men diskanten var noe endret om jeg ikke husker feil og var hakket mer detaljert enn 104. Med en god forsterker vil jeg tro disse spiller strålende enda, etter prisen.

Bør nok testes grundig når de er så gamle som de er. Men har du flaks kan de gi gode lyttestunder i flere år fremover.

Mener jeg solgte mine for ca 900 for 10 år siden. Vil tro det er bra prutningsmonn på slike, og 500-serien hadde ikke samme kultstatus som 100.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Pop said:

505 ligner ganske mye på 104, som jeg hadde fra tidlig 90-tallet og var inngangen min til mer seriøs hifi (ihvertfal mer enn kompaktanleggene på elkjøp o.l.). Samme str på elementer, men diskanten var noe endret om jeg ikke husker feil og var hakket mer detaljert enn 104. Med en god forsterker vil jeg tro disse spiller strålende enda, etter prisen.

Bør nok testes grundig når de er så gamle som de er. Men har du flaks kan de gi gode lyttestunder i flere år fremover.

Mener jeg solgte mine for ca 900 for 10 år siden. Vil tro det er bra prutningsmonn på slike, og 500-serien hadde ikke samme kultstatus som 100.

Ah, konge. På det verkstedet jeg jobbet for før hadde vi 104 stående som verkstedanlegg, likte godt lyden i de. Jeg husker godt hvor oppgitt lærlingene ble når de ikke fikk lov til å høre på rap av verkstedsjefen, hehe.

Å prøvelytte gjør jeg alltid, tipper jeg gjør et greit kjøp da de er tilnærmet strøkne. Virker som at de bare har stått til pynt, da jeg fikk tilsendt mer bilder av selger og jeg fant ikke en skavank. 

Mens jeg er her inne, vet dere tilfeldigvis om noen nettsteder hvor man kan lære seg det litt mer tekniske bak Hi-Fi og lyd generelt?

Endret av Fenrisúlfr
Lenke til kommentar
Fenrisúlfr skrev (20 timer siden):

Hei :)

Har noen her hørt på eller eid Dali 505 høyttalere?

Jeg! Hadde et par som jeg kjøpte etter konfirmasjon for mange mange år siden. Knallhøytalere som er gode på allslags musikk, dog mangler de kanskje litt i bunn. Men de begynner å bli veldig gamle nå, så de burde være billige syns jeg. Kan drives av en potet omtrent, så ikke vanskelig å finne en forsterker til de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, bshagen said:

Jeg! Hadde et par som jeg kjøpte etter konfirmasjon for mange mange år siden. Knallhøytalere som er gode på allslags musikk, dog mangler de kanskje litt i bunn. Men de begynner å bli veldig gamle nå, så de burde være billige syns jeg. Kan drives av en potet omtrent, så ikke vanskelig å finne en forsterker til de

Det er godt å vite. Bor i kjellern til noen, så bass blir nok skrudd ned uansett. Jeg kan jo alltids fylle på litt med en sub hvis det trengs og jeg finner en grei deal :)

Det virker som en fair pris selger har satt, alt tatt i betraktning. Det er en pakke med litt ekstra stæsj, og på de ekstra bildene jeg har fått så ser det nesten nytt ut. Ikke en ripe i lakken engang, og bildene var tydelige og i godt lys som ikke ville vært snill imot skavanker. Baksiden av elementene ser greie ut, ingen misfarging eller andre ting som jeg reagerer på.

har avtalt å møtes i morgen, så får jeg se hva jeg gjør etter prøvelytting. Jeg kunne få prøve i fred så lenge jeg ville, så det tyder på at det er en selger som ikke er redd for at det er noe i veien. 

Det er primært bilanlegg jeg har drevet med tidligere, men det begynner å bli en stund siden. Blir spennende å dykke litt mer ned i dybden når det kommer til Hi-Fi :)

Lenke til kommentar

Tja, hva skal man si?

Jeg kom hjem med høyttalerene, en receiver og koblingsmateriell, og satte igang med å justere etter rommet og personlige preferanser. Etter å ha vært igjennom de sangene jeg alltid bruker til slikt så slenger jeg med nedpå for å høre på resultatet. Jeg kjenner roen senke seg, slenger på Dark side of the moon og lukker igjen øynene. Det som følger kan bare beskrives som 42 minutter og 35 sekunder med ren og skjær nirvana for ørene. Man glemmer hvor mye man savner noe til man blir mint på det igjen. 

For å besvare mitt eget spørsmål, det er en deilig og varm tone med komplimenterende diskant og solid bass respons. Mellomtoner er klare samtidig som det er kraftig. Ingen "essing" eller elementer i lyddesignet som tar over, rett og slett en skikkelig velbalansert høyttaler etter min mening. 

Har hørt på mange gode høyttalere ifra kjente kvalitetsmerker gjennom årene, men det er ingen som har klaffet med mine preferanser like godt før. 

Lenke til kommentar

@Fenrisúlfr Bra du koser deg med høyttalerne, de der kan du ha lenge og som du sier så kan de parres med en sub om du må. Den gamle blå-serien til Dali er legendarisk og var utrolig gode høyttalere for prisen den gangen og er til og med gode i dag. Nytes best med høyttaleren-grillene tatt av. Grattis med et knallkjøp :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...