Gå til innhold

Er forbikjøringer i høyre felt lov før og i en rundkjøring?


Gavekort

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er omringet av senile pensjonister som ikke forstår dette med filbytte, så jeg har bare lyst til å avklare et spørsmål:

Hvis jeg ligger i dedikert høyre fil for å svinge til høyre i en rundkjøring, og kjører opp parallelt (eller sakte forbi) en som tutler på tomgang i venstre fil. Hvordan vil skylddelingen bli når den gamle gubben rett før rundkjøringen kom på at han hadde glemt kamferdrops, bytter fil til høyre og smeller i min venstre side?

 

Gjelder Trafikkregelen 12.1a i dette tilfellet?
https://lovdata.no/forskrift/1986-03-21-747/§12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja. Men jeg lurer på om det blir delt skyld siden jeg teknisk sett gjør en forbikjøring i høyre fil, noe som vanligvis er ulovlig. Hadde jeg holdt min posisjon så hadde det jo aldri blitt noen konflikt, men da hadde også en rundkjøring med plass til flere i bredden vært rimelig ubrukelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja blir vel et svar der? Konkretisert så er ikke rundkjøring direkte sammenlignbart med to felt i samme retning.

 

F.eks.:

 

Fire/tre armet runkjøring hvor bil A skal 270 grader rundt og bil B skal rett over så er det naturlig at bil A kjører saktere i inder del enn Bil B kommer til å gjøre. Ellers må folk som skal rett frem i rundkjøringer bremse ned og matche de som skal nesten helt rundt, dette vil være meget lite effektivt.

 

Ref SVV:

 

 

 

Begrepet vikeplikt innebærer at den fortrinnsberettigede så vidt mulig skal kunne fortsette kjøringen i sin normale trafikkrytme. Den som har vikeplikt må tilpasse seg denne rytme og ikke tvinge den andre til å foreta manøver han ellers ikke måtte ha foretatt.


plassering inn i runkjøringer og blir og presisert hos SVV.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for nyttig info. Vil du si at dette er gjeldende i et scenario der det er to dedikerte felt inn i rundkjøringen og han (jeg) som skal første til høyre forbikjører (under fartsgrensen) han som holdt venstre før rundkjøringen?

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Takk for nyttig info. Vil du si at dette er gjeldende i et scenario der det er to dedikerte felt inn i rundkjøringen og han (jeg) som skal første til høyre forbikjører (under fartsgrensen) han som holdt venstre før rundkjøringen?

 

Ikke uenig i ressonementet. Er vel en veldig rar rundkjøring i f.eks. Sarpsborg v. Hafslundsøy som er trearmet hvor alle armene inn i rundkjøringen er to filer og en arm har to filer ut.

Den ene armen har "rett frem" som venstre fil, og mange skal i utgangpunktet i høyre fil etter at de har forlatt rundkjøringen. Men mange velger da, istedenfor å og kjøre ut i venstre for å så bytte fil senere etter utgangen av rundkjøringen, å bytte i rundkjøringen. Dette skaper da problemer for de som da kommer inn fra 90 grader og skal til høyre. Mener forsikringsselskapene og da kommer til å legge hovedskyld på de som bytter fil, selv om de "var først inne" da de naturlig skulle holdt seg til innerste fil.

 

https://www.sa.no/samferdsel/hafslund/kjor-etter-intensjonen-i-rundkjoringen-ved-hafslund-hovedgard/o/5-46-108157

 

Men, for de som da kommer inn i rundkjøringen i venstre fil skal da holde venstre ut og så bytte fil etter at de har forlatt rundkjøringen. Dette gjør det enklere for alle parter i rundkjøringen.

 

Kanskje litt knotete forklart.

Lenke til kommentar

Jeg fikk en bil parkert i fanget i mye samme senarioet som du beskriver i førstepost. 

 

2 filer inn i rundkjøringen, den til høyre er dedikert til rett frem og høyre, den til venstre er dedikert til rett frem og venstre (altså  2 filer rett frem). Jeg holdt høyre filen, la meg langt ut i rundkjøringen, og passerte en blond snelle som brått skulle bytte fil og ut av rundkjøringen til høyre felt, til tross for at hun hadde venstre inn i rundkjøringen. Hun fikk all skyld, da hun bytta felt og dermed har vikeplikt. 

 

Fordi feltene var dedikert til ulike kjøre retninger ble det ikke omtalt som forbikjøring, men å følge trafikkflyten. 

 

Fikk forøvrig igjen 90k på en bil jeg betalte 6 tusen for, og ingen ble skadet, så jeg kjøpte blomster til henne og oppsøkte henne etter jeg fikk forsikringsoppgjøret for å takke henne, og hun takket ja til en tur på byen. 

Endret av StyxTech
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

§ 12.Forbikjøring 1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde: a) Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre. b) Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå til høyre. c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt. d) Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

 

 

Hovedregelen er at forbikjøyring skal skje til venstre, men eit av unntaka er beskrevet i punkt c) og vil være gjeldande i denne situasjonen. Også der det ikkje er køyretøy foran deg så vil du kunne passere bilar i ei saktegåande fil til venste for deg så lenge du ikkje køyrer fortare enn fartsgrensa, eller kanskje meir relevant ikkje køyrer fortare enn det som er forsvarleg inn mot eit kryss.

 

 

For å sette det litt på spissen:

Når du ligg i dedikert fil for å svinge til høgre der det er lysregulering der du har grøn pil til høgre medan dei som ligg i venstre fil og skal rett fram har raudt lys, så treng ikkje du å være så solidarisk at du stopper før du passerer bilen i høgre fil for å vente saman med han som skal rett fram. Har du grønt lys i høgre fil og ingen bilar foran deg så skal du sjølvsagt berre køyre.

Dersom bilisten i venstre fil ombestemmer seg og vil ha kamferdrops likevel så er det vanlege vikepliktsreglar for filskifte som gjeld.

Lenke til kommentar

Ja. Men jeg lurer på om det blir delt skyld siden jeg teknisk sett gjør en forbikjøring i høyre fil, noe som vanligvis er ulovlig. Hadde jeg holdt min posisjon så hadde det jo aldri blitt noen konflikt, men da hadde også en rundkjøring med plass til flere i bredden vært rimelig ubrukelig.

Forbikjøring er ikke ulovlig i høyre fil hvis du er under fartsgrensen og holder deg i dette feltet.  

Det er helt vanlig at høyre felt kan ha trafikk som beveger seg raskere enn venstre felt mange steder i f.eks. rushtid - det er ingenting ulovlig i dette.

 

Uansett er vikeplikt sterkest.   Kun hvis du kjører spesielt hensynsløst i forhold til øvrig trafikk kommer evt §3 inn i bildet, den om å vise hensyn, den kan trumfe det meste.  Men noen drar også hensynsfullhet for langt og stopper opp på forkjørsvei for å slippe innpå trafikk som har vikeplikt, uten tanke på at forkjørsretten faktisk skaper bedre flyt og tryggere trafikkavvikling.

 

Men generelt - en som skifter felt uten å gi tegn,  sjekke at det er klart i speil og vri på hodet for å sjekke dødvinkel, da er det soleklart brudd på vikeplikten og bør ikke være skylddeling.   (Men har begge samme forsikringsselskap kan du vedde på at de forsøker å vinkle det til skylddeling hvor begge får bonustap.  Lønnsomt for forsikringsselskapet...)

Lenke til kommentar

Jeg fikk en bil parkert i fanget i mye samme senarioet som du beskriver i førstepost. 

 

2 filer inn i rundkjøringen, den til høyre er dedikert til rett frem og høyre, den til venstre er dedikert til rett frem og venstre (altså  2 filer rett frem). Jeg holdt høyre filen, la meg langt ut i rundkjøringen, og passerte en blond snelle som brått skulle bytte fil og ut av rundkjøringen til høyre felt, til tross for at hun hadde venstre inn i rundkjøringen. Hun fikk all skyld, da hun bytta felt og dermed har vikeplikt. 

 

Fordi feltene var dedikert til ulike kjøre retninger ble det ikke omtalt som forbikjøring, men å følge trafikkflyten. 

 

Fikk forøvrig igjen 90k på en bil jeg betalte 6 tusen for, og ingen ble skadet, så jeg kjøpte blomster til henne og oppsøkte henne etter jeg fikk forsikringsoppgjøret for å takke henne, og hun takket ja til en tur på byen. 

 

 

Hva betyr "dedikert". Tenker du på at det er to felter inn og to felter ut?

 

Holdt på å få en inn i meg litt nedenfor Sinsenkrysset.

Jeg kommer i "høyre felt" og kjører en anelse fortere enn de i "venstre felt", hvor da en kutter foran meg på veien ut;

https://www.youtube.com/watch?v=5kfKZciH3C8

(Her lå jeg sannsynligvis også i blindsonen, så var ekstra forsiktig)

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Hva betyr "dedikert". Tenker du på at det er to felter inn og to felter ut?

 

Holdt på å få en inn i meg litt nedenfor Sinsenkrysset.

Jeg kommer i "høyre felt" og kjører en anelse fortere enn de i "venstre felt", hvor da en kutter foran meg på veien ut;

https://www.youtube.com/watch?v=5kfKZciH3C8

(Her lå jeg sannsynligvis også i blindsonen, så var ekstra forsiktig)

 

Denne rundkjøringen har ingen utkjøring til høyre og det er 2 felt før den og 2 felt ut av den oppover mot Bjerke.  Du ligger altså korrekt i høyre felt for å fortsette i høyre felt rett fram mot Bjerke og bilen som lå i venstre felt har helt klart vikeplikt ved feltskiftet.  Dersom en rundkjøring har plass til 2 felt skal det også kjøres som om det er 2 felt (selv om vegmerking mangler/er slitt bort)

 

Muligens var føreren ukjent med at det ikke var noen utkjøring til høyre, men det står på et stort skilt forut for rundkjøringen (litt før der filmingen starter).  Men slik er det ofte med de som er uvant med å kjøre i Oslo/større byer - da kan både plassering og feltskifter bli litt vilkårlige, men det unnskylder ikke feltskifte som bryter vikeplikten.  Han legger seg jo også tilbake i venstre felt videre.

 

I denne situasjonen hadde jeg gitt en kraftig bært til bilisten som vinglet over i høyre.  Men det er forsåvidt lurt å kjøre litt avventende og defensivt i slike situasjoner og unngå uker med bil på verksted osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som nevnt over her - det er en liten, hårfin forskjell på "forbikjøring" og "passering". Den øvelsen TS beskriver gjør jeg ofte. Har aldri bekymret meg for at det skulle kalles "forbikjøring" av den ulovlige typen om du glir inn mot ei rundkjøring en anelse raskere enn bilen på siden av deg - uavhengig av hvilken side dere er på, og så lenge dere holder dere i deres egne kjørefelt. 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Som sagt, det burde lages egne lover for rundkjøringer, ihvertfall et eget kapittel

Så slipper man å sitte her og synse

 

TS passerer til høyre for en bil. Dette kan åpenbart forsvares ut fra §12 i trafikkreglene. I motsetning til Avatar lenger opp i tråden, vil jeg mene at bokstav d) er mest relevant. Den andre bilen ligger i et felt som er forbeholdt rett fram og venstre. TS ligger i et annet felt. Han har lov til å passere til høyre. Som Avatar nevner, i motsatt fall ville du ikke hatt lov til å passere annen trafikk om du har en dedikert fil som tar av til høyre.

 

Om den som passeres skifter felt, så gjelder ordinære regler for vikeplikt ved feltskifte.

 

Hva er det som er uklart i denne situasjonen og som gjør at det må synses?

 

§ 12.Forbikjøring 1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde: a) Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre. b) Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå til høyre. c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt. d) Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...