Gå til innhold

Så mye koster det å lade en mobil til 100 prosent hver eneste dag i ett år


Anbefalte innlegg

Dette blir feil uansett. At man må lade mobilen fra bortimot 0 til 100 hver dag tror jeg de fleste kan identifisere seg med. At man må lade elbilen fra 0 til 100 hver dag tror jeg skjer ytterst sjelden. Jeg har for eks. ikke gjort det på 5 år med min elbil. Å ta et bruksmønster som er helt vanlig for mobiler og sette det opp mot et helt urealistisk bruksmønster for elbil er problemet til denne artikkelen. Hvilken nytte har jeg av å vite hvor mye jeg må betale om jeg hadde kjørt rundt i bilen i 8 timer hver dag et helt år?

 

Nå blir det vel feil å si at de fleste ladder telefonen fra 0-100 hver dag, ettersom de mest solgte telefonene for tiden har langt bedre batterier.

For ikke å nevne andelen eldre som ikke bruker telefonene konstant, eller har en doro.

Bor man lengre nord eller sør i landet, automatisk lysstyrke, osv.

 

Både telefon utregningen og elbil utregningen er basert på værste tilfelle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om man har ladet telefonen opp til 100% og lar den stå i laderen, forbruker man strøm da ?

Om man napper ut telefonen, men lar laderen stå tilkoblet. Forbruker man strøm da ?

Bare lurer.

Noe vil nok gå tapt fordi mobilen mister alltid noe strøm og den vil da lade opp til 100% igjen, men elektroniske kretser vil stenge for lading når den når 100%. Så gitt at mobilen alltid er 100% så vil ikke laderen kunne gi den mer.

 

Og laderen vil forbruke noe strøm når den er i veggen. Det er eksempelvis kondensatorer i en lader. Disse holder en liten elektrisk lading for en kortere periode. Denne vil utlades over tid, og jeg tror den da vil kunne fylles med noe strøm fra vegg med mindre ladere har en sperre for strømmottak når de ikke lader. Så er ikke helt sikker her.

 

Uansett er disse tallene forsvinnende små.

Lenke til kommentar

Er ein del ladere som går over på vedlikeholdslading når 100% er oppnådd samt at di fleste ladere har eit visst forbruk ved å være påkobla straumnettet.

 

Elles syns eg artikkelen gir eit greit bilde på forholdstallet mellom diverse dingser og kva kostnad ladinga påfører meg/samfunnet. Dvs lite å spare på lading av smådingser, men desto meir å spare på krevjande EL-kjøretøy. Er forsatt opp til kvar enkelt å finne sitt bruksmønster og som nokon var inne på er det fullt mulig å lade smartere samt snylte på gratis ladepunkt rundt oss. Er sikkert di som lar det gå sport i å ikkje betale for noko av sitt eige ladebehov.

Lenke til kommentar

 

Om man napper ut telefonen, men lar laderen stå tilkoblet. Forbruker man strøm da ?

Bare lurer.

Ja, men ytterst lite. Helt ubetydelig lite. Du får et hint om du kjenner på en lader som står i kontakta uten tlf. tilkoblet. Jo varmere den er jo mer energi forbruker den. Men de fleste er knapt lunkne. Kanskje ikke merkbart engang. På de tider av året hvor en allikevel bruker energi på oppvarming går det egentlig i null. Varmeovnen vil fyre tilsvarende mindre. Og motsatt om huset må kjøles ned. Da brukes ekstra energi på kjøling. Men fremdeles forsvinnende lite. Neppe målbart. Strømforbruk og ditto kostnad er ingen grunn til å ta ut mobilladeren. Brannfare derimot, det er en langt bedre grunn. Men ingen grunn til å bli hysterisk der heller. Bare ikke kjøp det billigste rælet på Ebay og monter på barnerommet.

Lenke til kommentar

Mange gode ord fra el-bil eiere her :) Men det vel en årsak til at el-bilene slipper unna avgifter også, at det er flere ulemper å eie en el-bil enn fossil bil? Bare å se på Danmark. Jeg venter i spenning fra el-bil eiere som har en god forklaring på dette som vanlig :) :)

Lenke til kommentar

Er det noen her som har fått med seg at det ikke stemmer, tallene angående lading av elbil :p

Dere kommer som vanlig med gode forklaringer på fordelene å eie el-bil, men ingen av ulempene :) Dere ror dere i land hvis det er noen ulemper, og finner opp en eller annen årsak til dette og vips så er det bare fordeler å eie el-bil fra dere   :) :)

Endret av jendor1
Lenke til kommentar

Dere kommer som vanlig med gode forklaringer på fordelene å eie el-bil, men ingen av ulempene :) Dere ror dere i land hvis det er noen ulemper, og finner opp en eller annen årsak til dette og vips så er det bare fordeler å eie el-bil fra dere   :) :)

 

Kan du fortelle oss noen ulemper med elbil da? Hvis du ser bort fra rekkevidden? (som forøvrig kommer seg veldig. selv billigbilen Tesla Model 3 når jo bortimot 50 mil på en lading noe som rekker i massevis for de aller fleste)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Dere kommer som vanlig med gode forklaringer på fordelene å eie el-bil, men ingen av ulempene :) Dere ror dere i land hvis det er noen ulemper, og finner opp en eller annen årsak til dette og vips så er det bare fordeler å eie el-bil fra dere   :) :)

 

Kan du fortelle oss noen ulemper med elbil da? Hvis du ser bort fra rekkevidden? (som forøvrig kommer seg veldig. selv billigbilen Tesla Model 3 når jo bortimot 50 mil på en lading noe som rekker i massevis for de aller fleste)

Der kom den ??ingen andre ulemper uten om rekkevidde ?

Lenke til kommentar

 

Der kom den ingen andre ulemper uten om rekkevidde

??

Jeg spurte deg jo om du kunne nevne noen ulemper utenom rekkevidde?

Husk alltid å sette bilen lading, avhengig av strøm(uansett hvor man er), lang ladetid, planlegge lang turer alltid, kø på ladestasjoner. Rekkevidden er halvert på vinteren, huske å ha vinter jakke på seg for å unngå å fryse i bilen(spare strøm), batteriet utslitt når garantien går ut(koster 100.000-200.000 kr) å kjøpe nytt batteri), ligger 10 km/t under fartsgrense for å spare strøm, regnskoger blir ødelagt på grunn av gruvedrift(mineraler), ikke nok mineraler å lage batterier(som Musk også sier), svinedyre reservedeler til el-bil osv.. Men du kommer vel med en god forklaring på dette

Endret av jendor1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var ødeleggelse av regnskogen jeg lurte på. Det er regnskog i både Afrika og Sør-Amerika. Men deres ødeleggelser av regnskog er hvor mye i forhold til nye soyaplantasjer som gir bio i biodrivstoff og kraftfor til kyrne som gurper?

 

Gruvedriften er en skitten affære, men de utvinner materialer til langt mer enn batterier til elbiler.

Lenke til kommentar

Kan du fortelle oss noen ulemper med elbil da? Hvis du ser bort fra rekkevidden? (som forøvrig kommer seg veldig. selv billigbilen Tesla Model 3 når jo bortimot 50 mil på en lading noe som rekker i massevis for de aller fleste)

 

Model 3 er vel ikke noen "billigbil". Uten subsidiene koster den da like mye som tyske premiumbiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Kun elbilen kan beskyldes for å legge tusenlapper på strømregningen din."

 

Men samtidig kutter den ett annet budsjett med langt mer enn den totale strømregninga man har, inkludert det ekstra som brukes til å lade elbilen.

 

Og skulle man brukt 40 kWh per dag i kjøring på elbilen, så kommer man altså 26,7 mil ved et forbruk på 1,5 kWh per mil, som stemmer greit for en liten elbil som Leaf. En Telsa er naturligvis noe dyrere per mil med ca 2 kWh i årviss snitt per mil.

 

Samme kjørelenge på en dieselbil med 0,45 liter per mil til ihvertfall 15 kroner per liter vil da tilsvare en daglig kostnad på (13,33 liter á 15 kr=) 200,- kroner. Det er altså fort 4x så dyrt å kjøre dieselbil i dette tilfellet. Noe mindre med en litt mindre tørst bil.

 

Sagt på en annen måte, for hver 1000-lapp den legger på strømregninga, så kutter den 4000 fra drivstoffbudsjettet man hadde før. Synes det er en god deal, jeg.

 

:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klart, for de som har bil blir ikke regnestykket så ille. For de uten bil blir det kun høyere utgifter.

??

Merkeligste jeg har hørt på lenge. Forventer du at man skal tjene penger på å eie bil? Det koster uansett.

 

Forøvrig en stor nødvendighet her i nordnorge uten tog,tbane og buss maks 2 gang i døgnet. Så da er det kjekt å spare litt med elektrisk.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...