Jump to content

Lunaris

Medlemmer
  • Content Count

    5218
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    32

Lunaris last won the day on October 8 2019

Lunaris had the most liked content!

Community Reputation

4397 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

6602 profile views
  1. Tesla har tapt rettssaker på dette før. De er skyldige i å ha gjort det før. De har ikke endret praksis. De fortsetter å få søksmål. Dette er "falsk informasjon"? Nei det er ikke. "Massevis" av info som tilsier at dette er feil, men av en eller annen grunn så kan visstnok ingen finne denne infoen? Kanskje dere bør informere tek.no om at artiklene deres er "helt feil"....
  2. At du ikke kaller Teslas kjøreassistent for noe den ikke er. Altså det er ikke noen fullverdig selvkjøring. Så det å kalle det FSD er feil. Det er også det de blir saksøkt for i Tyskland. De blir saksøkt for å love full selvkjøring, men det påpekes at dette ikke engang vil være mulig pga lovverk, så du kan umulig lansere noe som helst som du kaller selvkjøring med mindre det faktisk er det. Det du gjør er at du er med på Teslas misledende markedsføring mot forbrukere. Jeg tviler ikke på at du vet hva det innebærer, men med mindre du er veldig interessert i Tesla vil du jo ikke lese all den lille teksten med 1 million begrensninger. Og det er jo det vi delvis har Forbrukertilsynet til. Lansere noe med 1 million betingelser i liten tekst er bare ikke lov. Det skal være klart hva en funksjon er. Du må gjerne like Tesla og være begeistret over det. Du har selvfølgelig også lov til å kalle det FSD selv om det ikke er, fordi du er ikke ansvarlig for Tesla, men du må jo vite at selskaper aktivt benytter seg av fans i markedsføringen sin. Så om de kan få folk til å repetere deres løgner og spre dem rundt omkring da er de happy. Og det er irrelevant om du bryr deg, eller at du ikke har det som intensjon. Jeg synes likevel ikke at noen burde hjelpe selskaper med noe som regnes som meisledende og ulovlig markedsføring av Forbrukertilsynet. På lik linje med at jeg ikke ville likt det om folk gikk rundt og reklamerte si McDonalds til barn slik de gjør i f.eks USA, men som er ulovlig i Norge. Det er ulovlig av en grunn, ikke sant? Vi vil ikke ha barna våre fostret opp med McD. Markedsføringslover har en grunn utover bare "sånn er lov og sånn er ikke". Det jeg ønsker er en diskusjon rundt teknologi og funksjoner. Dessverre legger Tesla stadig opp til at de skal være selvkjørende, du kan leie ut bilen din som taxi etc... Alt dette er rene løgner. Alle som har peiling forstår det. Tesla har allerede beste SW for kjøreassistent på markedet. Jeg ser ikke hvordan de taper på å snakke om den, alle forstår jo at det er begrensninger og at den selvfølgelig er langt ifra selvkjørende. Dessverre ser en pga den misvisende markedsføringen at noen ikke tror det er tilfellet. Det er klart jeg har et problem med det. Og jeg ser ikke hvordan andre ikke har? Jeg er utrolig takknemlig for at når det blir reklamert for ting i Norge, så vet jeg at det er strenge begrensninger som gjør at de IKKE kan lyve for meg. Men om jeg kjøper Tesla basert på Elon Musk sin twitter? Da får jeg et produkt som er lang langt unna forventningene utifra det han mener en Tesla kan. Tesla er en bra bil, men basert på Elons beskrivelser så er det et mirakel av et ingeniørverk og det er jo bare ikke tilfellet. Elon Musk sin twitter feed har vel ca like mye % påstander som er sanne som USA sin president..... Du ville ikke gjentatt Trump sine løgner, så hvorfor gjenta Elon sine? Det er faktisk ikke ok i det hele tatt. Gjør hva du vil, men ikke kall meg en troll for å ta samme posisjon som Forbrukertilsynet. Og jeg skal vedde på at du hadde vært svært misfornøyd om vi ikke hadde dem i Norge. Og det er faktisk opp til oss som borgere å opprettholde dem, hvis vi gjør som næringslivslederne vil (USA) så forsvinner dem. Så ja, det er faktisk veldig viktig. Du kan mene jeg troller. Du kan mene forbrukerrettigheter er en vits, men jeg håper i det minste du tenker på det neste gang du repeterer FSD, fordi det var det Elon kalte det. Jeg kommer til å kalle det for kjøreassistent, fordi det er det det er.
  3. https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/dOan61/tesla-trekkes-for-retten-av-tyskland Se der ja, både i Norge og Tyskland er det innvendinger fra staten. Og i Tyskland skal de nå i retten. Dette reflekterer hva jeg har skrevet tidligere, mens du mente det var en ikke-sak... At jeg "troller". Skal du da si at tyske forbrukertilsynet også troller?
  4. Virker ganske urimelig søksmål. Hvorfor kjøre i 145 km/t i utgangspunktet? Virker som om sjåfør er ansvarlig her utifra beskrivelsen. Brannvesenet har jo redskaper for å kutte dører, fordi når biler kolliderer blir de jo deformerte. Du kan ikke bare åpne døren på en bil som har kjørt 145 km/t uten videre. Så hvordan håndtaket her skal ha skylden? Virker ekstremt søkt.
  5. Du mener villendene markedsføring er ulovlig i Norge? Ja visst det er. Du bør være takknemlig for det. Uærlig markedsføring lurer folk inn i kjøp de ellers ikke ville gjort. Jeg forstår ikke hvordan forbrukere frivillig går med på å gjøre rettighetene våre verre. Være med og hjelpe selskaper med ulovlig markedsføring av produkter.
  6. Er klar over at det ikke kommer til Norge før neste år. Jeg anerkjenner ikke at FSD er noe før level 4 eller 5 nei. Det er helt riktig. Hvis du kaller det Full Self Driving, så er det level 4 eller 5. De kommer ikke til å kalle det i Norge fordi det må være level 4 eller 5 for å kalle det det. Så jeg påpeker at det Elon sier kommer, kommer ikke. Jeg sier ikke at en del funksjoner ikke kommer, jeg sier full selvkjøring ikke kommer. Og det er faktisk det han påstod. Tesla Norge ja, men Elon han lyver. Tesla Norge har hvertfall fått med seg nok til at de ikke kommer til å kalle det det. Tesla endrer altså navn i Norge. Det viser jo poenget mitt rimelig bra da. Ellers så ser jeg ikke hvordan level 4 og 5 kan være i aktiv beta enn så lenge de kommer til å trenge sertifisering.
  7. Mer som ARM har konsultert advokater og de har sett over dokumenter og lover for å forsikre seg om at de kan selge uten at USA lovlig kan straffe dem.
  8. Hvorfor er det slik at om en post er kritisk til Tesla så er det "useriøst" og "trolling" ? Dette er overskriften på artikkelen: Elon Musk: – Selvkjøring kan komme før året er omme Det er ikke kun jeg som tolker det slik. Utifra det han sier er dette den logiske tolkningen. Og det er også dette som er gjeldene i Norge. Det er godt mulig at det ikke er full selvkjøring, og det er det du skrev som er i roadmapen, men så er det ikke det Elon sier. Og artikkelen er på det Elon sier. Om noe her er det du som kommer med alternative tolkninger og unnskyldninger på vegne av Elon her. Det virker ellers som om vi er begge enige om at full selvkjøring ikke kommer, så vet ikke hvordan du kan mene denne funksjonen skal komme? Du forstår åpenbart ikke. Musk må ikke snakke med meg nei. Han lyver for å drive salg ved å få det til å fremstå at Teslaer får mer oppdateringer enn de gjør. Du kan fritt kalle hva som helst "selvkjøring" i USA, dermed så kaller han en oppdatering til kjøreassistent for dette. Derimot hadde Tesla Norge sagt dette, hadde de blitt saksøkt, da det er en lovnad om en funksjon i Norge. Og selvkjøring har en forventning til at bilen kjører seg selv. Dette er kalkulert fra Musk. Han er smart fyr, han vet hva han driver med, men jeg kommer alltid til å være kritisk til næringslivsledere som gir misvisende eller direkte feil info (Husk han er tom dømt av SEC for løgn) for å drive salg. Og jeg påpekte at dette er strengt ulovlig i Norge. Så de kan komme med samme funksjonalitet, men å kalle det full selvkjøring? Lykke til i retten sier jeg da.
  9. Beklager men om du lanserer en tjeneste som heter "Full Self Driving" i et land som Norge, og bilen ikke kan kjøre av seg selv, så må du A: Endre navnet B: Betale en bot og endre navnet Og vet du hvem som ikke kunne brydd seg mindre om Elon Musk? Forbrukertilsynet. De bryr seg om deg og meg. Kommer det oppdateringer til kjøreassistenten deres? Godt mulig. Det kommer ikke noe FSD derimot. Hvordan forsvarer du til deg selv engang å kalle det "Full self driving" når det du beskriver er en kjøreassistent? Det er jo bare PR tull fra Elon, som er lovlig i USA, men ikke i Norge. Her kan du ikke markedsføre et produkt som noe det ikke er. Og jeg bryr meg heller ikke mye om Elon må jeg si, så jeg går utifra det han sier. Og det han lover er en tjeneste som heter "Full Self Driving" Om han mener noe annet med dette, så får han si det. Så enkelt er det. Som sagt det kommer ikke no "Full selvkjøring" funksjon til Norge innen 2019 eller i 2020 for den del. Kanskje en gang i fremtiden på en ny modell... Kan minne på at Tesla har brutt norsk markedsføringslov før og markedsført et produkt de ikke leverte. Kan og minne på at Tesla kjørte inn lastebiler med Teslaer som ikke var EU godkjente (gamle skrap) og satte folks liv i fare på veiene. Heldigvis stoppet Vegvesenet de fleste og gav dem pålegg. Dette for å spare et par kroner i frakt per Tesla. Jeg stoler på at norske myndigheter stopper Tesla i å gjøre noe ulovlig. Derimot er Tesla veldig villige til å gjøre ting som er ulovlige. Jeg kan ikke helt heller se hvordan du kan stole på et selskap så blindt? Spesielt når de har historie med å lure kunder og bryte lover. Og ja det har andre selskap som VAG og gjort, stoler ikke på dem heller. Det er ikke noe anti-Tesla, det er bare sånn selskaper operer. Det er derfor vi trenger kontroll og oversyn. Derfor vil jeg og konsekvent nekte å prøve å tolke hva enn Elon sier og, og heller følge Forbrukertilsynet i forhold til forventninger basert på utsagn. Full selvkjøring betyr full selvkjøring. Det kommer ikke. Altså løgn.
  10. Ikke bare tryggere, men mer effektivt og. Det skal ikke mer en en tulling som gjør noe dumt på motorveien for å skape lang kø. Hvis det er tett trafikk som kjører 80 km/t så vil en person som bremser hardt føre til stopp bakover. Samtidig må det gjøres riktig. Altså jeg mener ikke at det skal være 0 ulykker, men det må jo testes og sertifiseres av norske myndigheter (du kan ikke stole på noen selskaper, se Boeing eksempelvis). Derimot til tross for at jeg gleder meg ser jeg jo også at vi har en ganske langt vei å gå. Jeg mener som sagt så har vi ikke begynt å undersøke hvilke krav vi skal stille til disse bilene, hvem som er ansvarlig i tilfelle ulykke etc. Vi er minst 2 år vekke på lovgivningssiden, og hvem vet hvor mye på teknologisiden? Og til tross for hvor gode biler Tesla er, så kommer de ikke til å bli selvkjørende. De kan nok få en del gode oppdateringer for førerassistent, men folk som tror bilen blir selvkjørende blir lurt.
  11. Hvor smart summon kan brukes er egentlig irrelevant. Det som har noe å si er at vi ser fra smart summon at sensorene ikke er gode nok for full selvkjøring. Begge videoene hos tek.no så la den ikke merke til hverken garasjevegg eller menneske som gikk inn i blindsonen til bilen. Arstechnica viser jo og videoer der Tesla strever enormt. Derimot så må den kunne klare å løse disse problemene innen 1 ms i 130 km/t. Sist jeg sjekket har ikke Tesla testet noenting i snøforhold, så med en gang det er snø så har du ingen garantier. Det kan godt være de kan få oppdatering av funksjoner for kjøreassistent, men du trenger ikke mer enn en hjerne og øyne for å se at en Tesla er langt ifra noe selvkjøring. Det er ingen andre heller. Kan og minne på at om Tesla lover selvkjøring i Norge, så er dette faktisk ulovlig. Tesla prøvde seg med hestekrefter, og det måtte de betale for. Sier du det kommer selvkjøring, så påvirker det salg. Det er derfor Elon sier det selv om han vet det er en ren løgn. Jeg synes ikke noe om folk/selskaper som gjør ting som bryter norsk lov egentlig. Har ikke noe imot bilene deres da. De har jo beste kjøreassistent på markedet og det er jo veldig bra, men det gjør det ikke greit å lyve om fremtidige funksjoner som ikke kommer. Da får du rettmessige søksmål om mangel ved produkt. Og da taper du. Og uansett om du skal ta et ekstremt dumt argument om at Tesla faktisk har full selvkjøring klart et par måneder etter de lanserte en summon funksjon som fungerer i 5 km/t, men kun i gode værforhold med god plass rundt seg, og ikke objekter i blindsonene til bilen, så finnes det ingen sertifiseringsordning for selvkjøring. Altså for å bruke selvkjøring, så må bilen være sertifisert for det, men ingen sertifisering finnes. Så om du har en Tesla som KAN kjøre selv, så vil den bli stoppet, fordi den ikke har noen fører. Og det er ikke lov å ha en bil på veien uten fører.
  12. Så SpaceX skal installere 1 million paraboler og 1 million datasenter? Kilde? Bigblue oppgir jo altså at de deres satellitt bruker mer enn 240 ms på dette. Så hvorfor tviler du? Om SpaceX eksempelvis har 5 ms så er det revolusjonerende mye bedre. Datasenter på bakken kan bruke strøm i størrelsesorden MWh, GWh, med routing til faste porter og kabler. En satellitt må nødvendigvis alltid gjøre beregninger når de sender data for å opprettholde forbindelse. Og har langt mindre strømbudsjett. Det er jo klart at det er ekstra utfordringer med routing? Fant kilder som sier kommunikasjonssatellitt bruker rundt 1-1.5 kWh. En basestasjon med Telenor + Telia, 3 20 Mhz bånd med MIMO og du er oppe i 4-6 kWh. Dette er for 20W antenner. Altså all den andre elektronikken er hva som trekker mye strøm. Det er klare grenser for beregninger og signalbehandling du kan gjøre på en typisk satellitt (igjen vet ikke hvilket budsjett SpaceX har) og satellitter har i dag en del forsinkelse her. Så helt uten at SpaceX har sagt noe, hvordan er alle så skråsikre på at spaceX sine satellitter er utrolig mye bedre enn alle andres? At forsinkelse gjennom dem ikke er et problem? DET fremstår for meg som tvilsomt.
  13. https://www.tek.no/artikler/stadig-flere-bruker-teslas-nye-smart-summon-selv-om-den-er-langt-ifra-feilfri/475600
  14. Her beskriver du den løsningen jeg og tenker meg. Altså SpaceX må ha hundrevis av paraboler med tilknyttede datasentre over hele verden. Og da bruke en algoritme for å finne nærmeste etc. Espen sitt scenario var et tilkoblingspunkt (som sikkert er tilfellet akkurat nå) og da var poenget mitt at all data fra deg som bruker i Norge måtte blitt routet via en server i Vest-USA som gir deg mye delay. Derimot har du fortsatt problemet med at om jeg i Norge skal koble til en server i Amsterdam, det er nærme, men jeg må opp til satellitt, ned til Oslo, opp til satellitt, ned i Amsterdam, og så tilbake. Poenget mitt er at selv om selve overføringen går raskere i verdensrommet så er det å helt ignorere routing, og kostnad ved routing, og du ignorerer hvor lang tid det tar mellom en satellitt mottar et signal før det sendes videre. Som Bigblue sier så har de rimelig langt delay her. Lengre enn tid frem og tilbake til jordkloden. Altså den største begrensende faktor er irrelevant i forhold til avstand og alle her som sier du vil ha veldig lav latency ignorerer dette, til tross for at vi ikke har noe info fra SpaceX om dette. Altså om du tenker deg en 100 ms delay mellom signal mottatt (Basert på uttalelser må bigblue ha 300 ms+ og de sier det er veldig bra) og sendt ut, hva ender du opp med om du går via 5 satellitter til USA? 500 ms + si 100ms, vs si 150 ms med fiber. Ok, raskere enn fiberen, men når du tar med prosessering, så er den langt tregere. Nå jeg vet ikke, men langt langt dyrere satellitter sliter med dette, og SpaceX har ikke sagt noe, så jeg vil si det er urimelig å anta at dette vil være et totalt ikke-problem. Selv med langt bedre ytelse enn konkurrenter så kan du ikke ha mer enn 100 ms for gaming, og det må være stabilt. 150-200 er du i USA territorium, og "ingen" i Europa spiller på USA servere grunnet ping, så 100 er virkelig grensen. Selv 100 er veldig dårlig, mtp at du alltid er under 40 i for Norge.(Ping til server i Norge er 1ms).
  15. Det er jo Telenor or Telia som må legge til støtte for VoLTE for telefoner i deres nett. Selvfølgelig må det og være støttet av telefonen de legger inn, men om de ikke konfigurerer en mobil for å bruke VoLTE så vil den mobilen aldri kunne bruke det heller.
×
×
  • Create New...