Gå til innhold

Bilkjøperne forlater hybrider – flere velger elbil


Anbefalte innlegg

Olje og oljefilter.

 

Noen empiri på at servicekostnadene til en Tesla er vesentlig lavere enn for fossilbiler? Av det jeg har sett så er det lite som tyder på det.

Så du sier at det bare er Tesla som duger som elbil (siden du kun nevner Tesla når Sturle snakket om elbiler generelt)? Skulle det ikke være massevis av "Tesla-killers" på markedet nå da?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer veldig an på bruksmønsteret. For de som kjører 2 mil til jobb og 2 mil hjem fra jobb, kan en plug-in hybrid være med på å kutte over halvparten av drivstofforbruket med kun 4 mil el-rekkevidde. Dette er sånn sett mer fornuftig bruk av et batteri i forhold til Teslaer med 100kWh, som stort sett bare bruker en brøkdel av potensialet sitt på en normal dag.

Da kan de like gjerne kjøpe en elbil som dekker dette forholdsvis beskjedne behovet.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Reklameres som det beste fra to verdener. Men i praksis, det verste fra to verdener: En eksosmotor og et minibatteri.

Oppå alt dette kommer kompromissene med mindre plass, kompleksitet og kostnader.

Ladbare hybrider er genialt. 100% el-kjøring i den daglige kjøringen som ofte utgjør 80-90% av total årlig kjørelengde. Her går lave drivstoffutgifter og lave totale utslipp hånd i hånd. Lave lokale utslipp både hjemme når man børster snø av bilen og på de daglige småveiene. Man får også trent opp den gode vanen det er å plugge inn når man parkerer hjemme, som forberedelse til et framtidig elbilkjøp.

 

Ren elbil er ikke for alle. Ladbar hybrid er en glimrende løsning for svært mange, så fremt man skaffer seg lademulighet hjemme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er relativt enkelt å bytte batteripakken på Tesla f.eks, man bare skrur den ut på undersiden.

Blir nok ett market for brukte batteripakker og slikt etterhvert, og det er nok enklere og raskere enn å bytte registerreim på hvilkensomhelst moderne bil :p

Drivlinjen på en bensinbil er forholdsvis enkel å vedlikeholde. Normal service og diagnostikk og man skifter slitedeler etter hvert som det trengs. Det finnes millioner av bensinbiler som er mer enn 50 år gamle.

 

En registerreim koster noen hundrelapper.

 

Drivlinjen til en batteribil er en "black box". Ryker batteriet så må det hives på dynga og man må ut med flere hundre tusen for en ny. En elbil ute av garanti er å kjøpe en tikkende bombe(i bokstavlig forstand når det gjelder Tesla).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ladbare hybrid (Passat GTE, ny okt 2016). Drivstofføkonomisk ikke mye å hente på elbil for vår del. Fylte 44 liter i dag etter ca 2500 km, denne tanken var mest bykjøring men også litt mellomlangt i området 12-16 mil. Bruker ca 0,45-0,5 på ordentlig langkjøring der bensinen står for tilnærmet all energi, men det er < 20% av årlig kjørelengde.

 

Ønsker meg likevel elbil av andre grunner. Mest fordi jeg er teknologisk interessert og tror BEV er fremtiden, og så kontant pådrag/fravær av girkasse. (Passaten har elmotoren mellom bensinmotor og girkasse så det blir giring selv i elmodus, og naturligvis ikke mulig med fullt pådrag uten å dra i gang bensinmotoren som også tar merkbar tid hvis den er kald.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Dategrunnlaget er 1340 bilar. Av dei som har fått nytt batteri, er alle utanom fire produsert i 2012 eller 2013 (sannsynlegvis feil på kontaktor). Eventuelle feil ser ut til å komme fram tidleg. Medianen fekk nytt batteri ved 26.000 km. Det tre som hadde gått lengst ved batteribyte skifta ved 77.000, 80.000 og 138.000 km.

Sjekket finn på drosjekjørte E-klasse med +300 000 km på telleren. Av de ti jeg sjekket så var det ikke utført motorbytte på noen av dem.
Ti? Det var ikkje mange. Statistisk sett vil du ikkje finne nokon Tesla som har skifta batteri heller, dersom du berre sjekkar ti. Korleis veit du at ingen av dei har skifta motor?

 

Hvor er statistikken på at en elektrisk drivlinje har lengre levetid enn en fossil drivlinje? (Merk at kilometerstanden ved vraking ikke sier noe om hvorvidt det var drivlinjen som var årsaken).

Elektriske motorar berre går og går, og dei fleste elbilar i handelen i dag har fast utveksling og ingen clutch. Det er rett og slett svært lite som kan gå gale.

 

I min førre bil, ein VW juksediesel, rauk ein utruleg dyr plast-dimp i girkassa etter 100.000 km. I min fyrste bil rauk toppakningen. i den andre rauk clutchen. I den tredje braut oljepumpa saman i Tyskland, ved 250.000 km, og motoren skar seg. Trur ikkje eg har hatt ein einaste eksosbil utan problem med motor eller drivline.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Elektriske motorar berre går og går, og dei fleste elbilar i handelen i dag har fast utveksling og ingen clutch. Det er rett og slett svært lite som kan gå gale.

Vi kan utveksle anekdoter i det uendelige. Kanskje se på offisiell statistikk? Consumer Reports anbefaler ikke en en eneste Tesla-modell fordi de hele tiden har masse feil. Så mye at verkstedkapasiteten er sprengt.

 

Dette er det man ser på med et biljøp. Ikke om en elektromotor slutter å virke, men holdbarheten til bilen som helhet og hvor mye og hvor dyrt det er det som skal fikses. En bil med flere og dyrere feil enn gjennomsnittet, trekker ned.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ti? Det var ikkje mange. Statistisk sett vil du ikkje finne nokon Tesla som har skifta batteri heller, dersom du berre sjekkar ti. Korleis veit du at ingen av dei har skifta motor?

Elektriske motorar berre går og går, og dei fleste elbilar i handelen i dag har fast utveksling og ingen clutch. Det er rett og slett svært lite som kan gå gale.

I min førre bil, ein VW juksediesel, rauk ein utruleg dyr plast-dimp i girkassa etter 100.000 km. I min fyrste bil rauk toppakningen. i den andre rauk clutchen. I den tredje braut oljepumpa saman i Tyskland, ved 250.000 km, og motoren skar seg. Trur ikkje eg har hatt ein einaste eksosbil utan problem med motor eller drivline.

No har eg kjørt bil i 30 år og over ein million km. Har ennå tilgode å få stopp eller havari. Har heller ikkje hatt bilen på verksted meir enn ein gong då ein airbag sensor rauk for 10 år sia. Skifter olje og filter etter anvisning og tennplugger kvar 80 000 km.

 

Det som eg har skifta mykje av er bremser som ruster,endeledd og fôringer. Tviler på om dette slites mindre på biler som ved 2 tonn. Fører statestikk på bilene mine. Vedlikehold ligger på typisk 20 til 30 øre PR km. Øker med alder. Dekk kost er også lave. Kjører ofte 60 000 km på et sett. Vinterhjul noe kortere.Bensin ca 90 øre PR km. Verdifall omtrent det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Elektriske motorar berre går og går, og dei fleste elbilar i handelen i dag har fast utveksling og ingen clutch. Det er rett og slett svært lite som kan gå gale.

Vi kan utveksle anekdoter i det uendelige. Kanskje se på offisiell statistikk? Consumer Reports anbefaler ikke en en eneste Tesla-modell fordi de hele tiden har masse feil. Så mye at verkstedkapasiteten er sprengt.
Diskuterer vi Tesla eller elbilar og hybridar? Dersom du diskuterer Tesla er du i feil tråd.

 

Ta bilar med begge deler, då. Kor stor del av Totota Prius hamnar på verkstad pga problem med elmotor eller batteri vs bilar som hamnar på verkstad pga feil med eksos-greiene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Diskuterer vi Tesla eller elbilar og hybridar? Dersom du diskuterer Tesla er du i feil tråd.

 

Ta bilar med begge deler, då. Kor stor del av Totota Prius hamnar på verkstad pga problem med elmotor eller batteri vs bilar som hamnar på verkstad pga feil med eksos-greiene?

Toyota Prius er på topp i holdbarhet uansett kategori så du kan neppe ta den til inntekt for din hypotese om at hybrid drivlinje er problematisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ti? Det var ikkje mange. Statistisk sett vil du ikkje finne nokon Tesla som har skifta batteri heller, dersom du berre sjekkar ti. Korleis veit du at ingen av dei har skifta motor?

Elektriske motorar berre går og går, og dei fleste elbilar i handelen i dag har fast utveksling og ingen clutch. Det er rett og slett svært lite som kan gå gale.

I min førre bil, ein VW juksediesel, rauk ein utruleg dyr plast-dimp i girkassa etter 100.000 km. I min fyrste bil rauk toppakningen. i den andre rauk clutchen. I den tredje braut oljepumpa saman i Tyskland, ved 250.000 km, og motoren skar seg. Trur ikkje eg har hatt ein einaste eksosbil utan problem med motor eller drivline.

No har eg kjørt bil i 30 år og over ein million km. Har ennå tilgode å få stopp eller havari. Har heller ikkje hatt bilen på verksted meir enn ein gong då ein airbag sensor rauk for 10 år sia. Skifter olje og filter etter anvisning og tennplugger kvar 80 000 km.
Aldri eit eksosanlegg? Her eg bur er det både vått og salt på vegane, so her held sjeldan eksosanlegget like lenge som bilen.

 

Plastdimpen i girkassa var ikkje direkte havari, men eg kom ikkje over 2. gir. Bilen med gåen toppakning kom seg heim på tre sylindrar, men derifrå måtte han tauast. Bilen med gåen clutch kom seg framover, men slura straks eg ga på litt. Bilen med gåen oljepumpe kom seg til ein parkeringsplass, men der var det full stopp. Bilen vart taua derifrå til skroting av ADAC.

 

Det som eg har skifta mykje av er bremser som ruster,endeledd og fôringer. Tviler på om dette slites mindre på biler som ved 2 tonn. Fører statestikk på bilene mine. Vedlikehold ligger på typisk 20 til 30 øre PR km. Øker med alder. Dekk kost er også lave. Kjører ofte 60 000 km på et sett. Vinterhjul noe kortere.Bensin ca 90 øre PR km. Verdifall omtrent det samme.

Eg har ikkje skifta noko av det der på elbilen min, utanom dekk. Vedlikehald ca 20 øre/km og drivstoff nesten ingenting. Dekk skiftar eg nok oftare enn mange vil meine er naudsynt, for vegfeste er ikkje det eg vil spare pengar på.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ladbare hybrider er genialt. 100% el-kjøring i den daglige kjøringen som ofte utgjør 80-90% av total årlig kjørelengde. Her går lave drivstoffutgifter og lave totale utslipp hånd i hånd. Lave lokale utslipp både hjemme når man børster snø av bilen og på de daglige småveiene. Man får også trent opp den gode vanen det er å plugge inn når man parkerer hjemme, som forberedelse til et framtidig elbilkjøp.

 

Ren elbil er ikke for alle. Ladbar hybrid er en glimrende løsning for svært mange, så fremt man skaffer seg lademulighet hjemme.

 

Jepp, skjønner ikke hva det klages over. Jeg kjøpte nettopp en A3 E-tron og er strålende fornøyd. Klarer alt av bykjøring uten å bruke bensinmotoren i det hele tatt. Har faktisk fyllt bensin for bare 100kr siden begynnelsen av mars.

 

På langtur bruker den også lite bensin om du starter med fullt batteri og kjører i hybridmodus. Tok en sverigetur her om dagen og endte opp med 0.26 på mila.

 

Vil gjerne ha elbil etterhvert, men sitter litt på gjerdet, både med tanke på hvordan de holder seg over tid, og pris.

 

At rekkevidden oppgis til 40km, men den klarer kanskje 30km på flat mark, det bryr jeg meg lite om, er såpass fornøyd uansett.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer veldig an på bruksmønsteret. For de som kjører 2 mil til jobb og 2 mil hjem fra jobb, kan en plug-in hybrid være med på å kutte over halvparten av drivstofforbruket med kun 4 mil el-rekkevidde. Dette er sånn sett mer fornuftig bruk av et batteri i forhold til Teslaer med 100kWh, som stort sett bare bruker en brøkdel av potensialet sitt på en normal dag.

Det er det som er tanken.

Min livets realiteter går litt lengre. Så det er plutselig 2 mil + 2 mil + 1-2 mil for handletur. Så vis elbilen kommer med 180km rekkevidde så tåler den 3 dager med pendling mellom lading.

Det er nå dog litt av det som er problemet. Vis den ladbare hydriden ikke har en vis rekkevidde, så er den ikke spesielt attraktiv sammenlignet med en bedre og eventuelt billigre løsning.

Det blir litt sånn at man står der i butikken og tenker: '4mil dekker jo dagsbehovet, men det er jo fort 20mil tur/retur til hytta"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min livets realiteter går litt lengre. Så det er plutselig 2 mil + 2 mil + 1-2 mil for handletur. Så vis elbilen kommer med 180km rekkevidde så tåler den 3 dager med pendling mellom lading.

Er det noen spesiell grunn til at du ikke vil plugge inn bilen hver dag etter pendling og handling?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det noen spesiell grunn til at du ikke vil plugge inn bilen hver dag etter pendling og handling?

Cowboyene måtte bindefast kjøretøyet sitt etter hver tur, vil ikke tilbake ditt :p

 

Jeg ville heller ikke hatt en bensinbil med 5 liters tank, selv om det ville fungert i det daglige.

Lenke til kommentar

Ja, og på en elbil kan batteripakka ryke. På en gammel bil vil kosten være så høy at bilen like greit kan kondemneres.

 

Batteripakka på en hybridbil kan også ryke. De er i tillegg såpass små at de mye fortere oppnår maks antall ladesykluser enn batteripakka i en større elbil. 

 

Av det jeg har skjønt så er det foruroligende høyt antall brukte Tesler hvor batteripakka er skiftet etter ganske kort tid. Tror ikke det er like vanlig forekomst av motorbytter på BMW 5-serie(eller hva nå enn Tesla-fansen sammenligner med for tiden).

 

Men du er sikker så da har nok en god link til statistikk på det.

 

 

Artig at du bruker BMW 5-serie som eksempel: Til alle med N47 motoren! Det kjente problemet med registerkjedet!

Følger man med på F10/F11-annonsene på Finn over en periode er det ikke veldig få biler som har fått utført motorbytte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville heller ikke hatt en bensinbil med 5 liters tank, selv om det ville fungert i det daglige.

La oss nå gjøre sammenligningen litt mer realistisk. Si 30 liter tank og at du har en utømmelig bensinpumpe hjemme der bensinen koster 3 kroner literen og bilen fyller seg selv når du sover (hvis du husker å koble den til).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...