Gå til innhold

Bilkjøperne forlater hybrider – flere velger elbil


Anbefalte innlegg

Er det noen spesiell grunn til at du ikke vil plugge inn bilen hver dag etter pendling og handling?

Enig, for ikke å snakke om at når gjennomsnittlig reiselengde i norge er 15km, så er medianreisen mindre. Veldig mange har nok nærere 10 enn 20 km til jobb. 20 km rekkevidde rekker for veldig mange.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Batteripakka på en hybridbil kan også ryke. De er i tillegg såpass små at de mye fortere oppnår maks antall ladesykluser enn batteripakka i en større elbil.

Skulle det gå så ille at de feiler er de også billigere å bytte. Men siden de lades så ofte vil det være fornuftig av produsentene å ta høyde for dette ved å legge til mer brick protection. Da tåler batterier mange fler ladesykler, tilsvarende til at beste braksis på BEV er å lade ofte men ikke fullt.

 

Meg bekjent er det ikke jevnt over noe svakere nybilgarantier på PHEV vs BEV eller ICE biler, men fasit får vi neppe før vi har noen flere år med erfaring.

Lenke til kommentar

Er det noen spesiell grunn til at du ikke vil plugge inn bilen hver dag etter pendling og handling?

Tja, kan sikkert finne på noe.

Men det er ikke der argumentet ligger. Argumentet er at vis rekkevidden er god nok så vil bilen bli brukt på andre måter, da den ikke er begrenset på samme måte.

Min erfaring med hybrider med større batterie er at de blir veldig kjedelig å kjøre når de går over til bensin, så det blir kun en pendlebil vis man har valget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Sannsynlegvis mange fleire. Den viktigaste skilnaden er då at motoren normalt er ute av garanti etter 6 år, medan batteriet framleis har to år att på garantien. Ein typisk bensinmotor har forventa levetid på ca 250.000 km. Statistikken tilseier at eit Tesla-batteri varer mykje lenger.

Av det jeg har skjønt så er det foruroligende høyt antall brukte Tesler hvor batteripakka er skiftet etter ganske kort tid. Tror ikke det er like vanlig forekomst av motorbytter på BMW 5-serie(eller hva nå enn Tesla-fansen sammenligner med for tiden).

 

Men du er sikker så da har nok en god link til statistikk på det.

Har selv skiftet både motorer og girkasser på relativt nye 5serie, 7 serie og x5 biler flere ganger. Kostnadene på en sånn jobb kommer fort på 150-200.000

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Er relativt enkelt å bytte batteripakken på Tesla f.eks, man bare skrur den ut på undersiden.

Blir nok ett market for brukte batteripakker og slikt etterhvert, og det er nok enklere og raskere enn å bytte registerreim på hvilkensomhelst moderne bil :p

Drivlinjen på en bensinbil er forholdsvis enkel å vedlikeholde. Normal service og diagnostikk og man skifter slitedeler etter hvert som det trengs. Det finnes millioner av bensinbiler som er mer enn 50 år gamle.

 

En registerreim koster noen hundrelapper.

 

Drivlinjen til en batteribil er en "black box". Ryker batteriet så må det hives på dynga og man må ut med flere hundre tusen for en ny. En elbil ute av garanti er å kjøpe en tikkende bombe(i bokstavlig forstand når det gjelder Tesla).

En registerreim til en bil koster et 5-sifret beløp, fordi de aller færreste har kompetanse og nødvendig verktøy for å bytte selv.

 

Og ingen batterier hives på dynga. De få som er avskrevet, blir resirkulert til nye batterier. Når et batteri går i "stykker" mtp garanti, så har det fremdeles 60-70% kapasitet igjen. Batteriet brukes da til energilagring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Drivlinjen til en batteribil er en "black box". Ryker batteriet så må det hives på dynga og man må ut med flere hundre tusen for en ny. En elbil ute av garanti er å kjøpe en tikkende bombe(i bokstavlig forstand når det gjelder Tesla).

 

Ryker batteriet utenfor garanti så får man solgt det for noen tusener eller titusener til folk som bygger andre batteripakker av det (som regel ryker bare en liten del av batteriet så resten er brukbart). Alt av batteripakker på bruktmarkedet (eller kollisjonsvraking osv.) selges omtrent på dagen pr. nå.

 

Nytt batteri kan man kjøpe hos bilopphuggeren for noen titusener, ingen grunn til å kjøpe nytt når man får få år gamle gode batterier til langt lavere priser enn nye. Akkurat som man ville gjort med en havarert motor eller girkasse til fossilbil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Svindel? Hva er det hybrider lover som de ikke leverer?

 

Lavere utslipp tross større forbrenningsmotor? 

 

La oss være ærlige her – de eneste ladehybridene som faktisk selger, er monster-SUV som bruker elektromotoren som avlat for å få enda større bensinslukere gjennom avgiftsøyet. Det er mange nok som mener at også BEV er miljøsvindel, men hybrid-SUV er til sammenligning miljøsvindel satt i system. Ikke at helelektriske SUV er så lett å forsvare, heller…

 

De har på sett og vis rett i sin påstand – man kjøper ikke bil for å spare miljøet. Det de samme debattanter velger se bort i fra er at alternativet til BEV ikke er fortsatt fossilbil, men derimot ingen bil.

Golf og Passat Gte er vel ingen monster suv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...