Gå til innhold

Så billig er nye Model 3 sammenlignet med konkurrentene


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Snowleopard: Jeg har inntrykk av at generelle elbiltreff hadde mer for seg før i tida, når det var en smalere nisje, omtrent som amcartreff, veteranbiltreff og sånt. Nå som annenhver nybil er helelektrisk så blir det nærmest som å invitere til et generelt folketreff.

 

Jeg vil tro det er mer logisk at bilforhandlerne stiller opp på ukentlige "lørdagsmesser" med hver sine modeller for prøvesitting og kort prøvekjøring på et felles messeområde. Et slikt sted ved hver by (kanskje flere i Oslo) og kanskje månedlig på litt mindre steder som ligger langt fra større byer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nylig kjøpt meg Kona, og er foreløpig veldig fornøyd med den. Men hadde gjerne tatt en sammenligning med prøvekjøring av hverandres biler om du eller noen andre vil stille opp. Selv holder jeg til i Oslo. Er det interessant og du holder til i samme område, send meg en PM så avtaler vi.

 

Om det er noen med nye i3s med oppgradert batteripakke eller Kia E-Niro eller andre modeller (e-tron, i-Pace, TMS/TMX 2018/2019) som vil hive seg med, så hadde det vært kult.

 

Crazy idé, kanskje er det interesse for at vi vil "go bigger" med et uformelt elbil-treff der man prøver å samle alt som er levert av elbil-modeller,så er selvsagt en mulighet. Men kanskje det er noe Elbilforeningen allerede gjennomfører eller planlegger?

 

:-)

Ja det hadde vært kjekt:) jeg holder til på Vestlandet dog:/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snowleopard: Jeg har inntrykk av at generelle elbiltreff hadde mer for seg før i tida, når det var en smalere nisje, omtrent som amcartreff, veteranbiltreff og sånt. Nå som annenhver nybil er helelektrisk så blir det nærmest som å invitere til et generelt folketreff.

 

Jeg vil tro det er mer logisk at bilforhandlerne stiller opp på ukentlige "lørdagsmesser" med hver sine modeller for prøvesitting og kort prøvekjøring på et felles messeområde. Et slikt sted ved hver by (kanskje flere i Oslo) og kanskje månedlig på litt mindre steder som ligger langt fra større byer.

 

Nå var poenget å få samlet 1 eller 2 eksemplarer av alt som kan krype og gå av elektriske kjøretøy, for å se bredden og historisk utvikling, og ikke et klassisk biltreff. Men ser selvsagt poenget ditt.

 

Salgsmesser a la "lørdagsmesser" er vel en idé til bilforhandlere som vil gjøre noen markedsføringsfremstøt. Kanskje noe ELbilforeningen kunne prøve å få til rundt i landet, spesielt der utbredelsen er liten. Trorikke det skorter på interessen, men mange sitter nok ennåpå gjerdet og lurer på om elbiler godt nok.

 

Dette hadde selvsagt vært interessant å få til, men ikke noe jeg ville vært med å organisere eller få arrangert, med mindre jeg får betalt for det...

 

;-)

 

Forøvrig så tror jeg mange forhandlere/importører er litt lunkne til det, da de fleste har begrenset kapasitet til å levere, og etterspørselen er ikke spesielt liten. Kundene oppsøker som oftest forhandlerne uten noe større innsats fra salgsleddet.

 

Ja det hadde vært kjekt:) jeg holder til på Vestlandet dog:/

 

OK, da blir det litt mere omstendelig å få til.

 

:-)

Lenke til kommentar

Tja, nå har jo Musk gått ut på Twitter og sagt at prisen skal rett opp fra 1 mai.

 

Så kan man jo si "ja men det er kun for full auto pilot".

 

Uansett. Prisen skal opp. Det gir ihvertfall meg ett inntrykk av at de har presset ned prisen på M3 ene og alene for å få opp salgstall, og så fort Musk-fansen har bestilt bil så er det opp med prisen.

 

Lenke til kommentar

Tja, nå har jo Musk gått ut på Twitter og sagt at prisen skal rett opp fra 1 mai.

 

Så kan man jo si "ja men det er kun for full auto pilot".

 

Uansett. Prisen skal opp. Det gir ihvertfall meg ett inntrykk av at de har presset ned prisen på M3 ene og alene for å få opp salgstall, og så fort Musk-fansen har bestilt bil så er det opp med prisen.

 

Hva er det du snakker om? Det er prisen på FSD som skal opp, ikke selve bilen.

Lenke til kommentar

Musk vil vel få inn penger.

Prinsippet er: Det er bedre med en fugl i hånden enn ti på taket. Dette er egentlig typisk Tesla. Gå ut og si at "Nå går prisen snart opp, kjøp kjøp!". Og helt riktig, prisen går opp. Men så etter et par uker eller måneder, går den enda mer ned igjen. Bait and switch er Musk en ekspert på.

Lenke til kommentar

Uenig.

 

Nissen Leaf kom tidlig på banen forsåvidt (var de i 2010?), men de overbeviste ikke verden om at biler kunne drives elektrisk. Leaf leverte det samme som alle andre: en annerledes småbil med dårlig rekkevidde - og egentlig kun fungerende/tiltenkt spesielt interesserte.

 

Folk flest så ikke på EL som en fullverdig drivlinje før Tesla.

 

Hadde ikke Tesla levert sporty biler, og som i tillegg hadde lang rekkevidde, hadde ikke Nissan klart å selge så mange Leafer. Folk hadde aldri vurderer strøm, engang ...

 

Så selv om Leaf er "folkebilen", og utvilsomt en av de mest solgte elbiler på denne kloden, så hadde de aldri lykkes uten E. Musk.

 

... Og dette innlegget er skrevet av en lykkelig Leaf-eier. Jeg ble overbevist av Tesla om at elbil fungerer. Hadde dessverre ikke penger nok, og begynte derfor å tråle markedet for rimeligere biler. (Nissan Leaf ble et trygt og godt valg for meg.)

 

Men uten Tesla ville ingen hevet øyenbrynene over elbil - og jeg hadde sikkert kjørt rundt med dinosaurer på tanken selv!

Helt enig med deg her. For mange, meg inkludert, var Leaf en sær og rar greie med kort rekkevidde, men det var Roadster og senere S som fristet. Hadde jeg hatt råd, hadde jeg bestilt en S allerede i 2013 da den kom. Prismessig var den som en Passat med utstyr + litt ekstra, men forventede drivstoffkostnader og andre goder ville gjøre den billigere å eie og drifte.

 

Leaf var den billige og sære saken som begynte å ligne en bil, og til lavere pris enn trillingene, men likevel langt bedre specs, så ble den for mange alternativet. Denne kunne f.eks. en sykepleier som var enslig mor kjøpe, og komme bedre ut av det sammenlignet med en gammel og godt brukt bensin eller dieselbil i Oslo, og det var før bomprisene virkelig skjøt i været.

 

Begge to hadde en viktig rolle, men Tesla var den som gjorde elbil kul, og Leaf gjorde elbil oppnåelig.

 

Forøvrig fornøyelig at Leaf på den tiden kostet omtrent det samme som Hyundai Ioniq i grunnversjon ble lansert til. <fornøyelig tilbakeblikk fra den tiden:

 

https://www.dinside.no/motor/nissan-leaf-terningkast-seks/61735699

  • Liker 2
Lenke til kommentar

All kritikk er ikke hat, men det er veldig lite saklig, konstruktiv kritikk mot Tesla her og mye hat. Hadde man holdt seg til saklig kritikk så hadde situasjonen vært en annen, men her er det enkelte som bruker utrolig mye tid på å rett og slett rakke ned på Tesla med stadige usakligheter.

så la vær å bli usaklig selv når du omtaler andre bilmerker. Ikke minst oppfattes det som usaklig når noen gjør det stkk motsatte av å kritisere og nermest hyller ukritisk nevnte bils egenskaper og betydning. Det hele fremstår som meget merkelig til tider.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det handler om å kjenne sitt eget behov. Jeg var selv på nippet til å kjøpe Leaf en gang, men tilfeldigheter gjorde at det ble en Tesla i stedet for. Leafens sterkeste sider er økonomi, lettkjørthet og enkelhet i byer. Teslaens sterke sider er at den dekker et annet transportbehov, langkjøring, på en helt annen måte. Men det koster. Jeg kunne sikkert spart titusner i året om jeg hadde valgt Leaf i stedet for, så det er jo litt surt, men så er jeg veldig fornøyd med bilen på måter jeg neppe ville blitt med Leafen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

BMW i3 burde vært med i oversikten her. Samme segment som e-Golf og Leaf, og selger som hakka møkk. Koster 326.000,- inkl. ut denne mnd. i sk. Fully Charged utgave. Det innebærer alt ekstrautstyr, inkl. vinterhjul. Og de legger ikke på "leveringsomkostninger". Så 326k ferdig ut døra.

 

Helvete har offiselt fryst over! BMW leverer noe uten noe ekstrakostnader :D Før så var jo ratt ekstrautstyr for 30 000 :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jøss. Mulig jeg tolker negativt men det er vist umulig at jeg har en Leaf fordi jeg liker Leaf. Enten så har jeg den pga avgiftfritak, eller så har jeg den fordi jeg ikke har råd til en Tesla.

Det er faktisk en ganske god bil.

Da har du misforstått mitt innlegg. Mulig jeg var upresis?

 

Selv har jeg Leaf 24kwh (altså korteste rekkevidde). Fantastisk bil!

Vi digger den! Blir brukt hver eneste dag, og dekker alle våres behov i hverdagen.

 

Bilen er kjapp og kvikk (nok), og jeg har ingen problemer med å frese kjappere enn Tesla'er ut av lyskryss. Dette kun fordi tesla-eieren ikke er like på hugget som meg, da. Riktignok. Motormessig er bilene i to helt forskjellige ligaer. Men i hverdagen, rundt i byen, er det sjeldent jeg klarer å utnytte motoren min fullt ut. Det er allerede for mye trafikk, og for lave fartsgrenser, til at min lille elbil kommer til kort.

 

Så ja; fantastisk bil.

 

Men: det var ikke Nissan som overbeviste meg om at el-motor i det hele tatt fungerte. Når jeg ser tilbake til feks 2005, og de holdninger som rådde da, så hadde ingen av oss tiltro til elbil. Konsensus var at elektrisk drevne biler ikke fungerte. De kom seg knapt opp i 50 km/t trodde vi. Og kunne aldri brukes av andre enn spesielt interesserte.

 

Nissan overbeviste ingen. Eller; dersom du ble tvunget inn i en bil en ukes tid, hadde man sikkert blitt overbevist. For all del. Men folk flest brydde seg ikke. Vi ville ikke høre og lese om Leaf - for Vi var ikke interessert i temaet. Og da hjelper det ikke at bilen er aldri så bra.

 

Tesla klarte å få medieomtale hele tiden. De klarte å sette elbil på agendaen. Ingen andre har klart noe i nærheten engang. (Dette er nå iallefall min mening)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

BMW i3 burde vært med i oversikten her. Samme segment som e-Golf og Leaf, og selger som hakka møkk. Koster 326.000,- inkl. ut denne mnd. i sk. Fully Charged utgave. Det innebærer alt ekstrautstyr, inkl. vinterhjul. Og de legger ikke på "leveringsomkostninger". Så 326k ferdig ut døra.

 

Derfor det står så mange i butikkene?

Lenke til kommentar

Qualbeen: Uenig.

 

For meg var Leaf den elbilen jeg hørte om som jeg kunne tenke meg å eie. Jeg hadde ikke hørt om trillingene så for meg var det Buddy og Think som var før Leaf. Og Leaf var Nissan. Et kjent og solid bilmerke med en stor satsing på noe som så ut som en bil. Den var velutstyrt med alt moderne biler hadde og en rekkevidde som gjorde jobben også utenfor byer.

 

Jeg viste om Tesla, men det var i en prisklasse som gjorde den uaktuell. I forhold til Tesla kunne jeg fortsatt med Astraen min og det hadde vert den bilen som var fornuftig. Mot Leafen tapte den.

 

Jeg ser på Nissan som den første seriøse satsingen på en elbil som var en normal, velutstyrt, stødig bil.

 

Men det er min mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Qualbeen: Uenig.

 

For meg var Leaf den elbilen jeg hørte om som jeg kunne tenke meg å eie. Jeg hadde ikke hørt om trillingene så for meg var det Buddy og Think som var før Leaf. Og Leaf var Nissan. Et kjent og solid bilmerke med en stor satsing på noe som så ut som en bil. Den var velutstyrt med alt moderne biler hadde og en rekkevidde som gjorde jobben også utenfor byer.

 

Jeg viste om Tesla, men det var i en prisklasse som gjorde den uaktuell. I forhold til Tesla kunne jeg fortsatt med Astraen min og det hadde vert den bilen som var fornuftig. Mot Leafen tapte den.

 

Jeg ser på Nissan som den første seriøse satsingen på en elbil som var en normal, velutstyrt, stødig bil.

 

Men det er min mening.

 

Folkens, dette er ikke et tema der dere blir enige. Fasiten er selvfølgelig (som alltid) at flere faktorer har påvirket samtidig, og det er forskjell på hva som har trigget hvem. Selv ble jeg interessert i elbiler med Citroen Saxo / Peugeot 106, som så ut som "ordentlige biler". I diskusjonen deres har dere glemt i-Miev, som kom før Leaf, og ble omtalt av "alle" som elbilen som skulle endre alt, fordi det var den "første elbilen som var som en vanlig bil". (Et utsagn jeg, med min Citroen/Peugeot-fascinasjon var sterkt uenig i.) Jeg ble ordentlig "trigget" da jeg hørte om Roadster, men visste at det aldri kunne bli "familiens bil". -Derimot, da Model S ble vist som prototype i 2009, og det ble kjent at den skulle få sju seter og koste 50.000, DA bestemte jeg meg for at den MÅ jeg ha.

 

Personlig ble jeg aldri trigget av Leaf, først og fremst fordi det nok en gang var en elbil som så ut som et merkelig misfoster.

 

-Men poenget er at alle disse bilene har vært med på å sørge for at vi er der vi er i dag! Både Leaf, i-Miev (med søsken), tidlig PSA, Th!nk, og Tesla har vært med på å få elbil i Norge til å være det det er i dag. Disse modellene har påvirket folk forskjellig, i forskjellig grad, litt etter "ambisjonsnivået" til folk. -Men alle er verdige game-changere i den utviklingen som har skjedd!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke. Hvor mange står det i butikkene? i3 selger bra. Det viser salgstallene. Og det syns ute i trafikken.

Rart at ikke BMW kan bruke konseptet fra i3 på en bil som ser ut som 3 eller 5 seie. Gjerne med mulighet for hengerfeste og ev stasjonsvogn. Det viser egentlig hvor lite markedet er. Dessuten bruker en moderne bensinbil utrolig lite når man kjører den økonomisk. Det er fullt mulig å kjøre Oslo Bergen tur retur på 12 timer uten å stoppe på bensinstasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...