Gå til innhold

Innolith hevder at det nye batteriet deres gir elbiler rekkevidde på 1000 kilometer


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Det tilsvarer rundt regnet fire ganger mer i forhold til dagens beste litium-ionbatterier."

 

Da er vi der at batteriene har like bra energitetthet som TNT? Skeptisk. 

 

"Han var tidligere tilknyttet batteribedriften Alevo, som gikk i konkurs 2017. Også Innoliths direktør har bakgrunn fra denne bedriften."

 

Og der er vell skeptissen begrunnet. Gjermund Cappelen var tydeligvis involvert der sist gang de gutta var oppe og gikk. :p 

Endret av oophus3do
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er nok greit med en sunn dose skepsis, men man kan jo håpe at dette har noe for seg. Hvis de kan levere det de lover og hvem som helst kan bruke det i bilene sine så vil jo elbiler generelt gjøre et stort sprang fremover.

 

Men de er nok ikke de eneste som jobber med slikt og som har lovende resultater de håper å kunne kommersialisere om noen år.

Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke Musk som skal presse energitettheten opp men hans herskare av forskere. Godt att noen vet hvordan penger skal brukes.

 

Men for min del er ikke rekkevidde så viktig lenger som kriterie for hva slags elbil man ønsker seg så lenge de kan håndtere rundt 300km ish på en lading slik som mange kan i dag, da er det behovet dekket inn, Checked. Nå kunne de kanhende heller konsentrere seg om å presse prisene ned og hive på ett hengerfeste for eksempel. Hører jo stadig at drivlinjen til en elbil er så enkel i forhold til en fossilbil så noe som kan konkurrere med Diesel Teslaen jeg har i hagen som dekker alle behov fra å kjøre speidertroppen med full oppakning på tur, dra vognlass på vognlass med remedier til alle lokal-verdenens hjørner, fungere som familiebil og handlevogn, etc. etc. etc. og alt på samme dag og en tank, samtidig som den ikke koster mer enn 250knok... Det burde da vitterlig ikke være så vanskelig. Eller?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke Musk som skal presse energitettheten opp men hans herskare av forskere. Godt att noen vet hvordan penger skal brukes.

 

Men for min del er ikke rekkevidde så viktig lenger som kriterie for hva slags elbil man ønsker seg så lenge de kan håndtere rundt 300km ish på en lading slik som mange kan i dag, da er det behovet dekket inn, Checked. Nå kunne de kanhende heller konsentrere seg om å presse prisene ned og hive på ett hengerfeste for eksempel. Hører jo stadig at drivlinjen til en elbil er så enkel i forhold til en fossilbil så noe som kan konkurrere med Diesel Teslaen jeg har i hagen som dekker alle behov fra å kjøre speidertroppen med full oppakning på tur, dra vognlass på vognlass med remedier til alle lokal-verdenens hjørner, fungere som familiebil og handlevogn, etc. etc. etc. og alt på samme dag og en tank, samtidig som den ikke koster mer enn 250knok... Det burde da vitterlig ikke være så vanskelig. Eller?

 

Med et hengerfeste på bilen er det ikke 300km på batteriet ditt lengre.

Har du 300km rekkevidde med henger og last, da er det noe annet.

Tror det er alt for tidlig å si nei takk til mere rekkevidde, om bilen skal utføre annet tyngre arbeid, og ikke bare frakte

"matpakker".

Lenke til kommentar

Har lest litt om dette og problemet er materialet som skiller elektrolyttplatene. Som i en kondensator der tinnfolie er surret rundt og rundt isolert med ett matriale. Jo fastere form dette matrialet er jo bedre ladeegenskaper osv. I blybatterier er jo jo dette bare vann. Riktig?

Lenke til kommentar

Det hadde vært fint om TU kunne fortalt litt mer om hvordan de har tenkt å oppnå så høy energitetthet.

 

Det står jo at de skal fjerne de mest reaktive komponentene og da kan de lagre mer energi... Og jeg som trodde at det var mer reaktive komponenter man trengte for å lagre mer energi.

Lenke til kommentar

Det står jo at de skal fjerne de mest reaktive komponentene og da kan de lagre mer energi... Og jeg som trodde at det var mer reaktive komponenter man trengte for å lagre mer energi.

LIthium-ion celler trenger pr. i dag en flytende elektrolytt. Denne elektrolytten kan ikke være vannbasert så man må gjerne til volatile organiske løsemidler for å finne elektrolytter med akseptable ekenskaper. Disse elektrolyttene inngår ikke i batteriets elektrokjemiske evne til å lagre ladning, men er nødvendige for at batteriet skal kunne transportere ladningen.

 

Disse elektrolyttene er reaktive og brannfarlige. Å bli kvitt de vil være et pluss, men viktigere er det å kunne gå til en fast elektrolytt. Dagens flytende elektrolytter er begrensende for batteriene fordi de ikke hindrer dendrittvekst. Faste elektrolytter kan tillate langt hardere bruk uten at man får dendritter som kan kortslutte cellen. Ulempen med faste elektrolytter er gjerne at effekttettheten blir for lav (I.e. ladningsmobiliteten gjennom alektrolytten er alt for lav)

 

Innolith sier ikke rett frem at dette er et solid-state batteri, men jeg merker meg likevel at artikkelen ikke sier noe om effekttetthet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har selv en fusjonsreaktor som produserer 10^12 MW pr gram hydrogen på gang. Liten nok til å ha i en bil eller et fly. Har planer om pilotanlegg. Trenger bare noen milliarder fra investorer og 3-5 år så kan den kommersialiseres. Nevner noen navn så dere skjønner at dette er veldig seriøst: NASA, Lochheed, Iter, Tesla og Boeing.

Send meg en PM om noen er interessert da!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Det står jo at de skal fjerne de mest reaktive komponentene og da kan de lagre mer energi... Og jeg som trodde at det var mer reaktive komponenter man trengte for å lagre mer energi.

LIthium-ion celler trenger pr. i dag en flytende elektrolytt. Denne elektrolytten kan ikke være vannbasert så man må gjerne til volatile organiske løsemidler for å finne elektrolytter med akseptable ekenskaper. Disse elektrolyttene inngår ikke i batteriets elektrokjemiske evne til å lagre ladning, men er nødvendige for at batteriet skal kunne transportere ladningen.

 

Disse elektrolyttene er reaktive og brannfarlige. Å bli kvitt de vil være et pluss, men viktigere er det å kunne gå til en fast elektrolytt. Dagens flytende elektrolytter er begrensende for batteriene fordi de ikke hindrer dendrittvekst. Faste elektrolytter kan tillate langt hardere bruk uten at man får dendritter som kan kortslutte cellen. Ulempen med faste elektrolytter er gjerne at effekttettheten blir for lav (I.e. ladningsmobiliteten gjennom alektrolytten er alt for lav)

 

Innolith sier ikke rett frem at dette er et solid-state batteri, men jeg merker meg likevel at artikkelen ikke sier noe om effekttetthet.

Effekttetthet og energitetthet er vel i grunn det samme. 1kwh pr kg sier de. Høres helt vilt ut når resten av produsentene ligger rundt 300.

Hadde man virkelig gått inn for stateoftheart batterier hadde lipo/laptop batterier vært best. Men de er dyre.

Lenke til kommentar

Effekttetthet og energitetthet er vel i grunn det samme.

Nei. Det er to helt forskjellige parametre. Energitetthet er hvor mye energi som kan lagres. Effekttetthet er hvor raskt energien kan forflyttes. Disse kan variere uavhengig av hverandre. Kapasitorer har f.eks svært høy effekttetthet, men elendig energitetthet (Sammenlignet med batterier). Endret av sverreb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har selv en fusjonsreaktor som produserer 10^12 MW pr gram hydrogen på gang. Liten nok til å ha i en bil eller et fly. Har planer om pilotanlegg. Trenger bare noen milliarder fra investorer og 3-5 år så kan den kommersialiseres. Nevner noen navn så dere skjønner at dette er veldig seriøst: NASA, Lochheed, Iter, Tesla og Boeing.

Send meg en PM om noen er interessert da!

Om det er så seriøst, hvorfor spør du etter interesse på diskusjon.no? Blir ikke mer åpenbart enn det her..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...