Jump to content

Aleksander Stensen

Medlemmer
  • Content Count

    43
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

131 :)
  1. Nå har fagfolkene anbefalt atomkraft i flere tiår. Når skal vi legge irrasjonell frykt til side og høre på de?
  2. Skeptisk, men så har Musk sine folk klart på noen få år å kutte kostnader med opp til 20 ganger på rakettoppskytning. (50k $ pr kg til ISS med Nasa utstyr, 2,7k $ pr kg SpaceX). NASA har ikke vært i nærheten selv med nær uendelige ressurser og en endeløs kø med flinke folk som vil inn. Ikke umulig at han kan sitte på forslag som utbyggere og politikere ikke har tenkt på her.
  3. Iallefall underholdende å se hvor mye polarisert diskusjon som kommer etter Tesla artikler på TU😁
  4. Y er lettere å produsere og innholder komponenter med høyere kvalitet sier han. Videre går han gjennom motorer fra de forskjellige produsentene og det viser seg at Tesla har et solid forsprang på effektivitet. Tesla har masse klager som de må rydde opp i, samtidlig så er kundene deres også mest fornøyd. VW og Toyota på sin side risikerer å stå fast med astronomiske utgifter og varer som plutselig ikke selger. Omstille seg etter behov er noe sjefen i Nokia ville sagt😉
  5. Dette er såklart for dårlig av Tesla, men langt fra alle bilene har slike problemer. Da hadde de ikke eksistert lengre.
  6. Uavhengige eksperter som Sandy Munro virker happy: https://www.youtube.com/channel/UCj--iMtToRO_cGG_fpmP5XQ/videos Tesla har helt klart en vei å gå på service og kvalitet men det virker det som den veien er langt kortere enn feks hva de store produsentene har å slite med når de skal omstille seg og ta igjen et voksende forsprang på elbil teknologi fra blant annet konkurrenter som Tesla og Rivian.
  7. Fossilbiler er i ferd med å bli regulert ut av markedet gjennom strenge utslippskrav og flere land diskuterer når forbud mot diesel og bensin skal komme.
  8. Mange bra nyheter fra Tesla for tiden. Ryktene sier at Tesla er 6 år forran de andre, iferd med å lykkes i å produsere batterier under den magiske grensen på 100$/ kwh og i tillegg om kort tid vil lansere batterier med "million miles" garanti. Det viser seg at Model Y har hatt store framsteg på byggekvalitet og produksjon samtidlig som de kommer med en direkte konkurrent til rimelige elbiler som Leaf og eGolf i 2022. Cybertruck har nådd rundt 500.000 forhåndbestillinger ifølge ryktene. Om alt dette stemmer og de klarer å ta en del av kaken i Leaf og eGolf markedet så er det vel ikke lenge før Toyota og Volkswagens tid som størst er over?
  9. Godt å se at det blir mer konkurranse. Tesla solgte mest i fjor, ikke umulig at de gjør det samme i år med en bil som er spådd å selge mer enn alle forgjengerene sine til sammen.
  10. De fleste kjøper Tesla pga ytelse, pris og driftskosnader i forhold til det de bytter ut. Her ligger de forran de andre og kommer til å gjøre det en god stund til ifølge ekspertene: https://asia.nikkei.com/Business/Automobiles/Tesla-teardown-finds-electronics-6-years-ahead-of-Toyota-and-VW2 Skjer følgende tror jeg konkurrentene virkelig har noe å bryne seg på framover, spesielt om Tesla kommer med en direkte konkurrent til ID.3, Golf og Leaf. https://insideevs.com/news/391026/video-tesla-million-mile-battery-announcement/
  11. Historien viser nå at selv de værste atomkraftulykkene har tatt livet av langt færre totalt enn det kullforurensing gjør hvert år. På tide at man begynner å tenke rasjonelt på dette. Ny og tryggere atomkraft vil ta livet av langt færre mennesker enn alternativene vi har i dag og utsette klimaendringene en god del år.
  12. Disse flotte bilene er på god vei til å bli regulert vekk av nye strenge utslippsregler rundtom i verden. I tillegg tar for tiden brexit, handelskrig, treig økonomi og et knallsolid etterslep på elbil teknologi store jafs av omsetningen til tyskerene. Tesla fabrikken kan være med å bremse dette.
  13. Nok engang demonstrerer konkurrentene hvor langt de ligger bak Tesla.
  14. 1:Dette gjør det hele dyrere. En selvkjørende dings krever ekstremt mye jobb for å kunne fungere trygt rundt barn, hunder, katter, fugler, grevlinger, snø, slaps, hull i asfalten og vinglete biler på en parkeringsplass. Vedlikehold og masse unødvendig tap av energi trekker heller ikke i riktig retning. Jeg vil heller hatt ett batteri med enorm lagring, minst x10 av det vi har i dag og saktelade hjemme eller på gaten med mulighet for hurtiglading innimellom v behov på en billig ladestasjon. 2:Det er allerede knaphet på råstoff til batterier, hvorfor bruke kostbare ressurser unødvendig? 3:Tiden renner ut for Volkswagen, de burde bruke hver Planck-lengde av dagen på å utvikle brukbare batterier før de de går løs på noe som kunne vært på framsiden på Illustrert vitenskap i 1985?
×
×
  • Create New...