Jump to content

Aleksander Stensen

Medlemmer
  • Content Count

    49
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

134 :)
  1. Trodde Tesla sin navigasjon var basert på google maps?
  2. Kan forstå at de må ta betalt for tjenester som de selv også betaler for(tilgang til nett).Betale for å bruke funksjoner som allerede er installert i bilen er for dårlig. Anser dette som ett desperat forsøk av BMW på å holde seg i live litt til mens de kinesiske og amerikanske elbilprodusentene bare får større og større teknologisk og økonomisk forsprang.
  3. Har vært spådd så mange kriser i Kina som har vist seg ikke å være så ille i etterkant, historien viser at veksten både i Kina, Eu og USA går i snitt bratt oppover uavhenging av finanskriser ol. Kinas økonomi ligger ifølge mange analytikere an til å bli størst innen 2030. Kinas bilmarked er størst i verden både i etterspørsel og leveranser. Tror de Kinesiske elbilprodusentene vil dra fra de vestlige med god margin. Noe en rekke bransjefolk har begynt å uttrykke bekymring for sammen med blant annet Sandy Munro.
  4. 240 GWh i 2030 er nok til 3 mill biler i året etter det jeg kan se utfra artikkelen. BMW har liknende mål. Tesla hevder at de er i ferd med å bygge fabrikker som skal klare 20 mill biler i året i 2030 og selv de vil sannsynligvis bare såvidt klare å holde følge med BYD som har gått forbi Tesla som verdens største elbil produsent. Er vi vitne til slutten for VW, BMW og Mercedes nå som de andre produktene deres reguleres vekk?
  5. Er tiden for store krigsmaskiner over? Ekspertene på youtube og google sier nei, men kan begynne å lure når bærbare våpen spiser tunge dyre tanks til frokost og raketter fraktet på lastebil senker flaggskip ute i praksis.
  6. I 2012 kostet ett solid state batteri 100.000 dollar pr 20 Ah celle med behov for ca 1000 celler for brukbar rekkevidde i en elbil. Jobben Toyota sannsynligvis har gjort må ha vært monumental og ekstremt kostbar for å få ned prisen til noe brukbart. Blir spennende å se hva de har fått til og om det blir nok og ikke for sent da utviklingen på konkurrerende teknologier også går framover. Ser at flere solid state produsenter hevder ladetid ned i 15 min. Med feks 10 ladere i drift på en typisk stasjon blir dette astronomiske mengder strøm som skal inn i batteriene på kort tid. Lite info å finne om hvordan dette skal foregå i praksis...lite atomkraftverk ved hver ladestasjon?
×
×
  • Create New...