Gå til innhold

Klimautslippene steg til nytt rekordnivå i fjor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet, slik jeg ser det, er at Equinor egentlig ikke ønsker en billig konkurrent til olje og gass, og det samme er nok tilfelle med finansdepartementet.

Problemet finst i aller høgste grad òg i Stortinget. Dei mest miljøfiendtlege partia, som SP og SV, kjempar med nebb og klør for at fornybar energi ikkje skal verte ei viktig eksportnæring, for å verne om olje- og gasseksporten.

 

Til dømes har dei lukkast med å forby private kablar for straumeksport. Dermed er døra stengd for private som kunne tenkje seg å byggje ut flytande havvind i norsk sektor i Nordsjøen. Nordsjøen har potensiale for å produsere all krafta som trengst i heile Europa til saman, men det vert ikkje lønsamt utan europeiske prisar på krafta. Noreg kan ikkje på nokon måte bruke so mykje kraft som vi har potensiale til å produsere, so prisen her ville gå fullstendig i kjellaren når utbyggjarane vert tvungne til å føre krafta i land her.

 

I tillegg har erfaringa med omgjering av ordninga for nedsett elavgift for datasenter, som kunne vorte vår nye kraftkrevjande industri, synt at norske styresmakter gjerne sprayar Roundup over åkeren straks det nye satsingsområdet spirer for alvor. Statlege støtteordningar og råmevilkår kan ein ikkje lite på at er stabile.

Lenke til kommentar

Er det irrelevant om ungene skulker skolen for å demonstrere for klima, eller for å spille playstation?

 

 

Det er irrelevant for mitt poeng hvorvidt de hadde gyldig fravær eller ikke, hva du surrer med vet ikke jeg, men det fremstår ganske irrelevant det også, ettersom jeg aldri har nevnt noe i nærheten av det du spør om ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fikk fri, i den grad de ikke var på skolen, hvorvidt fraværet var gyldig eller ikke vet ikke jeg, og det var i grunn helt irrelevant ?

Du vet ikke nei. Vet du egentlig noe som helst? Aner du *egentlig* noe om hvor mange av de demonstrerende ungdommene som har null miljøengasjement?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herregud for noen tullinger som kun kommenterer opp og ned disse streikende ungdommene i en artikkel som ikke omhandler dem. Kun artikkelbildet er derfra. Dette er liksom TU. Skjerp dere for h eller stikk av.

 

Anyways.. Det er tydelig at man må tenke annet enn kjøp og salg av CO2-kvoter. De burde i såfall bli dobbelt så dyre som i dag, kanskje enda mere. Så kunne disse midlene bli øremerket og brukt til fornybart i utviklingsland som ønsker stadig vekst men ikke har råd til dyre installasjoner.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Verdt å se på årsak; "Økningen skyldes blant annet økonomisk vekst og større behov for energi ..". Så skal en gjøre noe som monner, må en få til endring slik at etterspørsel etter energi går ned. Det er også et poeng å produsere energi så miljøvennlig som mulig.

Lenke til kommentar

Anyways.. Det er tydelig at man må tenke annet enn kjøp og salg av CO2-kvoter. De burde i såfall bli dobbelt så dyre som i dag, kanskje enda mere. Så kunne disse midlene bli øremerket og brukt til fornybart i utviklingsland som ønsker stadig vekst men ikke har råd til dyre installasjoner.

 

Hjelper nødvendigvis ikke så mye når det er land hvor det per nå ikke er kvoter.

Kina er på vei, men dette skjer nok ikke før 2020. Og frem til da vil nok utslippene der øke kraftig:

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/kina-vil-ha-nasjonalt-kvotemarked/id2582827/

 

En del land gjør også jobben, mens andre henger etter.

 

Selv om dette er noen av de med størst utslipp, synes jeg USA og Europa generelt har gjort en god jobb i et 10-års perspektiv:

https://www.bp.com/content/dam/bp/business-sites/en/global/corporate/pdfs/energy-economics/statistical-review/bp-stats-review-2018-full-report.pdf

 

Ref artikkelen er det dessverre en liten økning for noen "flinke" land de siste årene, men f.eks. USA ligger fortsatt godt an:

"In the United States, the emission reductions seen in 2017 were reversed, with an increase of 3.1% in CO2 emissions in 2018. Despite this increase, emissions in the United States remain around their 1990 levels, 14% and 800 Mt of CO2 below their peak in 2000. This is the largest absolute decline among all countries since 2000."

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...