Gå til innhold

KOMMENTAR: Når Xbox dropper diskdrevet bør du droppe Xbox


Anbefalte innlegg

Rage 2:
Ms Store: 669,-

Fysisk: 549,-

G2A.com: 474,-

 

Division 2
MS Store: 679,-

Fysisk: 537,-
play-asia.com: 504,-

 

Dead or Alive 6

MS Store: 649,-

Fysisk: 549,-

BuyGames.ps: 434,-

 

Forza Horizon 4

MS Store: 649,-

Fysisk: 428,-

cdkeys.com: 349,-

 

Crackdown 3:

MS Store: 649,-

Fysisk: 499,-

Online-Gold.de: 483,-

 

Sea of Thieves:

MS Store: 549,-

Fysisk: 290,- (Reell pris: 349,-)

CDKeys.com: 314,-
 

 

Så da er det bare Sea of Thieves som ble billigere fysisk, dog er Net on Net utsolgt og viser (utgått) så der kommer det neppe på lager igjen. Power har i noen butikker, men jeg kjører ikke til Alta for å spare 24 kroner. Reell pris er nok Coolshop, til 349,- 

Og alle prisene over er fra billigste cd-key-butikk som selger en kode til spillet. Mange av spillene fåes LANGT billigere, om man kjøper en brukerkonto som eier spillet istedet. Man kan fortatt spille det på sin egen konto, naturligvis.

Skal man kjøpe en Xbox One X uten diskdrev? HELL YES! Det gjør jeg gladelig. Som vist over er det helt klart billigst med digitale versjoner, og man slipper å styre rundt med en plastplate. Helt perfekt. Hvis MS nå endelig får implementert gamesharing funksjonaliteten som var planlagt til One, uten at sutreboys sutrer på nett, så blir det enda bedre. 

Tåpelig artikkel. Nei, man bør på ingen måte droppe Xbox når den lanseres uten diskdrev.

Endret av thklinge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aaah så du snakker om unntakstilstander ikke normen. Du kan med andre ord ikke selge spill til full pris, men om du er heldig kan du få like mye for spillet som du kjøpte det for. Vesentlig forskjell, tviler på at du vil innrømme det. Hadde du sagt at Nintendo sine spill holder prisen sin over lang tid slik at brukte spill fortsatt er verdyt mye hadde jeg vært enig med deg. Sier du at brukte spill kan selges til prisen av nye velger du et unntak som kan stemme om spillet hadde nedsatyt pris i utgangspunktet.

Videre så holder ikke spillene seg i pris på samme måte på andre ko0nsoller. Resident Evil 7 på Xbox One koster nå under 100 kroner på Elkjøp.

https://www.elkjop.no/product/gaming/spill/spill-xbox-one/XONERESI7BIOH/resident-evil-7-biohazard-xone

 

Leser du min første kommentar ser du at jeg sier "man kan gjerne kjøpe et spill for så å selge det igjen noen år senere for samme pris." Hvis du tolket det som at man *alltid* kan gjøre det er det på din kappe. Men er man tålmodig og følger med litt så går det stort sett.

 

Ja, det er eksempler hvor man går i minus hvis man selger, men jeg nevnte heller ikke at man også kan gå i pluss. Da jeg solgte unna en del spill til Gamecube for noen år siden fikk jeg sikkert tredobbel pris av hva jeg ga for dem selv.

 

 

 

Vesentlig forskjell, tviler på at du vil innrømme det.

???

 

Det du sier motsier ikke det jeg sier på noen måte.

Lenke til kommentar

Jeg mener fortsatt at å introdusere diskdrevet på Xbox one var den største feilen de gjorde med den, og er glad for at vi nå endelig får mulighet til å velge det bort.

 

Dette med at fysiske butikker er billigere handler jo ikke om sluttbrukeren i det hele tatt, det virkelige monopolet hadde jo vært om Microsoft underkutta alle fysiske butikker og laget at marked hvor man ikke kunne tjene penger på å selge spill til konsollen utenfor Microsoft storen.

 

Og ingenting stopper de fysiske butikkene fra å selge installasjonskoder isteden for plater, hadde ikke Microsoft ønsket dem hadde de ikke eksistert allerede, uavhengig av om det selges media eller kode.

 

For majoriteten er det ingen verdi i å eie ett spill, så nylig tall fra Storbritannia hvor nå 80% av spillsalg er uten fysisk medium. Folket har talt med lommeboka, og at prisen digital vanligvis er høyere viser jo bare enda bedre at folk ønsker fordelene ved heldigital kjøpsprosess.

 

redigert: her er noe artig lesestoff om hvorfor vi velger både fysisk og digitalt: https://www.gamesindustry.biz/articles/2018-09-14-why-do-gamers-still-buy-physical-games

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

For 99kr mnd for Game Pass er mange spill gratis eller man får vesentlig lavere priser om man laster ned og med Gold medlemskap er der også rabatter og enkelte gratis spill å hente. F.eks Horizon 4 (og hundrevis av andre spill) gratis om man har Game pass.. Spiller man mye er det mer lønnsomt enn å kjøpe så dette stemmer jo ikke helt..

 

Jeg personlig kjøpte Xbox One S nettopp fordi den hadde 4K Blu-ray avspiller siden en dedikert 4K spiller kostet dobbelt så mye som XB One S når jeg handlet. Spill delen er bare en grei bonus for min del.

Lenke til kommentar

Jeg mener fortsatt at å introdusere diskdrevet på Xbox one var den største feilen de gjorde med den, og er glad for at vi nå endelig får mulighet til å velge det bort.

 

Dette med at fysiske butikker er billigere handler jo ikke om sluttbrukeren i det hele tatt, det virkelige monopolet hadde jo vært om Microsoft underkutta alle fysiske butikker og laget at marked hvor man ikke kunne tjene penger på å selge spill til konsollen utenfor Microsoft storen.

 

Og ingenting stopper de fysiske butikkene fra å selge installasjonskoder isteden for plater, hadde ikke Microsoft ønsket dem hadde de ikke eksistert allerede, uavhengig av om det selges media eller kode.

 

For majoriteten er det ingen verdi i å eie ett spill, så nylig tall fra Storbritannia hvor nå 80% av spillsalg er uten fysisk medium. Folket har talt med lommeboka, og at prisen digital vanligvis er høyere viser jo bare enda bedre at folk ønsker fordelene ved heldigital kjøpsprosess.

 

redigert: her er noe artig lesestoff om hvorfor vi velger både fysisk og digitalt: https://www.gamesindustry.biz/articles/2018-09-14-why-do-gamers-still-buy-physical-games

 

Disk drevet (4K Blu-ray) var 90% av grunnen til jeg kjøpte Xbox så det var ett veldig riktig valg av Micrisoft å ha disk drevet. Spesielt siden en dedikert 4K BD koster endel mer enn en XB One S.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Disk drevet (4K Blu-ray) var 90% av grunnen til jeg kjøpte Xbox så det var ett veldig riktig valg av Micrisoft å ha disk drevet. Spesielt siden en dedikert 4K BD koster endel mer enn en XB One S.

 

Hva som er best for deg er ikke nødvendigvis hva som er best for Microsoft :p

 

Jeg kjøpe XBOS selv da jeg trengte en mediespiller til tven og bruker ikke drevet, så da har vi anekdoter som går begge veier.

 

At en spillkonsoll er den mest fornuftige valget til mediespiller er jo egentlig bare ett enormt spark i retning elektronikkprodusentene.

Lenke til kommentar

Xbox uten diskdrev synes jeg ikke noe om.

 

Bruker diskdrevet på min Xbox X (i tillegg til Xbone spill) til 4k UHD disker - til 3D blu ray og har også flittig blitt brukt til gjensyn med gamle Xbox 360 titler - som jeg har over 100 stk av.

 

Prøvde å kjøre digitalt en stund på Xbone, men etterhvert gikk jeg tilbake til fysisk fordi prisen var bedre.

 

Bruker den også til 4k HDR streaming med Atmos på Netflix og Amazon Prime.

 

Er egentlig klar for å gå over til digitalt - med alt, spill, film, musikk osv - men da må det være samme kvalitet til samme pris - som fysisk. Hittil er det ikke det, derfor handles nesten alt på disk allikevel.

 

Ganske dust egentlig, det burde jo være billigere - håper vi får til et digitalt opplegg med sunn konkurranse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har et poeng. Du har antakeligvis helt rett i at online butikken til MS er dyrere enn andre steder (uten at jeg sjekket selv) og du har også rett at MS har monopol på Xbox spill i online og kan presse prisene opp om de ønsker det. Artikkelen er ikke feil, men..

// EDIT

Så noen andre vise til G2A og andre online butikker som selger CD-keys. Så lenge dette fremdeles blir mulig, så må MS også konkurrere mot disse 3. parts nettsidene om priser og det lille argumentet du hadde blir rett og slett irrelevant.
// EDIT SLUTT

Prisforskjellene alene er fremdeles ikke et godt nok argument etter min mening. Først og fremst er dette veien teknologien går. Det er både raskere og lettere å bruke online butikken. Internett hastigheten blir bare bedre og bedre, konsoller blir kraftigere og såvidt jeg vet, er ikke disc-drives raske nok til å gjøre noe annet enn å "identifisere" spillet som kjøpt. Resten av spillet blir uansett lastet ned, selv om du eier en fysisk kopi.

Ser man på det litt større bilde også, vil det fremdeles være konkurranse på priser mellom Playstation og Xbox, selv om fysiske kopier forsvinner. Mange spill er også tilgjengelig på PC, og vil være tilgjengelig i Steam, Origin, Epic eller en av de andre spillbutikkene. I teorien, i hvert fall, er det bare bli eksklusive titlene som fritt kan presses opp i pris, mens resten av biblioteket fremdeles( i hvert fall til en grad) må konkurrere mot Playstation-store og pc-spillere sine valgte butikker.

Forstår hvor du vil, men er ikke enig i at å droppe xbox pga dette er veien å gå. Spør du meg, burde vi alle støtte de som oppdaterer sine produkter å tråd med den tilgjengelige teknologien og heller droppe enkelte spill det er for høye priser. Om det er season-pass, pay-to.win eller bare alt for dyr kjøpspris.

Vi vet alle at pre-orders ikke er lurt. Special editions gir sjeldent verdi for pengene og prisene på spill som ikke selger godt med en gang blir justert ned en liten stund senere. Med litt tålmodighet og økonomisk sans fra spillere, så klarer vi holde prisene på spill nede som forbrukere, uten å droppe hele konsoller som utvikler seg i rett retning.

Endret av seppo-
Lenke til kommentar

Hvorfor koster ei e-bok det samme, eller mer, enn paperback? Hvordan kan et digitalt spill koste mer enn et fysisk? Hvordan kan en "pakke" digitale spillkort (Hearthstone, MtG) koste mer enn en fysisk pakke? Og hvorfor godtar vi dette?

 

Fordi de kan. Og fordi convenience is king.

Lenke til kommentar

https://www.eurogamer.net/articles/2019-03-26-sony-confirms-plans-to-stop-giving-shops-full-game-download-codes-to-sell

 

Sony slutter å selge cd keys / koder til butikker. Det skal altså ikke mer til før, i dette tilfellet, Sony har monopol på digitale kjøp. Hvor mye skal til for at MS følger på etter hvert? Skjer kanskje ikke med det første, men med konsoll uten diskdrev er en uansett prisgitt produsenten.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt bare et spill på plate siden XBox One kom, og det var på impuls da jeg og tenåringen var innom GameStop for noen måneder siden. Hun skulle spille Black-Ops III med en klassevenninne.

Jeg har ikke kjøpt en eneste Blu-Ray plate siden Avatar kom ut, og har ingen interesse av et slikt drev i min neste XBox.
Gi meg heller større / raskere SSD.

 

Har en XBox One Scorpio og en XBox One, og med dette ene unntaket så er det digital download som gjelder. Sjøl spiller jeg for det aller meste spill med et PvP element, så da lever spillet uansett bare så lenge som online tjenestene rundt det lever.

Lenke til kommentar

Skulle denna släppts samtidigt som PS4 nu (alltså bägge utan drev) till samma pris hade inte MS sålt i närheten som de gjort med drev. Det är tack vare drevet Xbox är en bra maskin. PS4 har väl mycket bättre egna spel har jag förstått. Det är otroligt många som köper Xbox på grund av 4k BluRay/Kodi etc.

Lenke til kommentar

Har en ekstern DVD brenner jeg bruker på pc'en min hvert 3e år jeg må lete etter noe på en gammel plate.

 

Når den fjernes totalt fra alle konsoller kan jo det være en løsning for de kansje 20% som sverger til fysiske plater? Så kan de bare betale ekstra for ett drev om ønskelig.

 

Så kan resten bruke pengene på mere lagring til digitale spill.

 

Xboxen min har jeg aldri brukt drevet på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...