Gå til innhold

KOMMENTAR: Når Xbox dropper diskdrevet bør du droppe Xbox


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott å se en artikkel om dette.

 

Vi kan vel også minne om at sist gang Microsoft prøvde dette, så ble det rabaler (da med Xbone) på grunn av DRM (Always-online-krav), ikke alle har like bra linje som man har i f.eks Oslo, Bergen og Trondheim, og at et marked kontrollert av Microsoft kommer til å kjøre prisene stadig oppover.

 

Som et lite sidespor her, kan man samtidig spørre seg hvor det ble av denne digitale butikk-o-sfæren vi ble lovet, som skulle være så mye billigere enn fysisk, siden man tross alt slipper det 1) fysiske mediet, 2) transport og 3) ørten mellomledd samt utsalgssted.

Hvorfor koster ei e-bok det samme, eller mer, enn paperback? Hvordan kan et digitalt spill koste mer enn et fysisk? Hvordan kan en "pakke" digitale spillkort (Hearthstone, MtG) koste mer enn en fysisk pakke? Og hvorfor godtar vi dette? Man betaler mer enn fullpris for det som bokstavelig talt er ei tekstfil. Den kan kopieres og selges en milliard ganger, gratis. Likevel skal den prismessig sidestilles med et fysisk produkt.

 

 

Med tanke på hvor mange som tyter om at Apple er lukket og låst, burde Xbox uten drev få samme reaksjon, da dette vil gjøre Xbox minst like låst som iOS. Hadde vært gøy å se kommentartråden om Apple annonserte at Mac ble 100% låst fra å installere programvare utenfor App Store.

 

Det handler ikke så mye om digitalt vs. fysisk, som det handler om å ikke gi over 100% kontroll til Microsoft.

 

 

 

Edit: tasteleif.

Endret av Snøspade
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Digital distribusjon er jo også vesentlig billigere, men ikke når Microsoft rår.

Det er når Microsoft lager noe at man bør droppe Microsoft, fordi de er Microsoft.

Takke seg til operativsystemer der man bestemmer selv, og spillprodusenter som ikke eies av de store og ekle aktørene.

 

Siden dere lager en så seriøs artikkel ønsker jeg gjerne å vite hvordan dere har funnet prisforskjeller, deriblant hvor dere har funnet prisen 290,- for sea of thieves, fysisk disk inkl frakt

 

Kanskje brukt, der prisen nødvendigvis ikke er den samme.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Tja, ryktene sier like fullt at at det kommer to versjoner av neste Xbox. Drev og heldigital.

Når det gjelder de arrogante svarene om fysiske spill. Jeg er heldigital på Nintendo Switch. Kjøper fysisk på PS4. Men. Jeg bytter alltid inn PS4-spillene mine ettersom de fleste har null gjennspillverdi for MEG. Nintendo derimot kan jeg finne på å spille gjennom flere ganger.

Lenke til kommentar

Man blir overvåket, og loggført i minste detalj, det er ikke gratis

All interaksjon er prisgitt reglementet Microsoft legger til grunn

Så håper man at MS-spilltjenerne er oppe

Man må ha et eget abonnement

Dårligere spill med dårligere grafikk, mindre utvalg

Man eier ingen av spillene

 

Hvordan gikk det med Zune-musikktjenesten forresten?

Veldig beleilig å aldri se filene man har betalt for igjen.

Lenke til kommentar

Når de introduserte Xbox var det meninga at den skulle være heldigital, og skulle selge digitale redeem-koder med installasjonsplate fysisk i butikk og i deres nettbutikk. Dette ble det rabalder av, pga den 24h DRM beskyttelsen.

 

Istedenfor har vi dagens løsning, dyr digital utgave (hadde det vært i butikk hadde vi fått mer priskonkurranse på det også) men samtidig herlig å kunne spille det digitale spillet samtidig på 2 xboxer og 1 PC. Det er umulig med fysisk plate isåfall.

Lenke til kommentar

Liker fysisk disk selvom det kanskje i fremtiden forsvinner!

Installerer spillet, spiller det, avinstallerer det og installerer så et nytt og spiller det.

Jeg har kanskje en 5 - 6 ''god-titler'' installert til enhver tid, og kommer det noen utvidelser på noen jeg ikke har lagt inn legges dette inn igjen fra disk på kort tid.

Jeg ser ingen grunn til å sitte ha drøssevis av installerte spill på maskinen til enhver tid.                        Jeg vil kanskje i fremtiden når internett er raskere og serveren til Sony og Microsoft er bedre vurdere å gå bort fra fysisk disk.

Lenke til kommentar

Flott å se en artikkel om dette.

 

Vi kan vel også minne om at sist gang Microsoft prøvde dette, så ble det rabaler (da med Xbone) på grunn av DRM (Always-online-krav),

 

Greit å minne om at dette ikke er sant og at det du kommer med her er en solid feilrepresentering av hva Microsoft kom med. De ville at det skulle være et krav om å logge inn en gang hver 24. time. Always online var rykter som aldri ble bekreftet av Microsoft. https://www.gamespot.com/articles/microsoft-confirms-required-24-hour-check-in-for-xbox-one/1100-6409419/ Det tok meg mindre enn et halt minutt å finne denne kilden, men jeg skjønner om du heller vil spre faktafeil enn å faktisk bruke tid på uviktige ting som sannheten når det styrker argumentet ditt.

 

Grunnen til at det ble rabalder er fordi de fjernet muligheten til å velge det å selge spillene sine når man er ferdig med dem eller muligheten til å låne bort spill til en venn. Det har de foreløpig ikke gjort så lenge vi kan velge å kjøpe en Xbox med diskdrev. For min del så betaler jeg gjerne litt mer for å kunne ha spillet digitalt på grunn av personlig preferanser, så dette er et fint valg for meg. Så lenge de fortsatt selger fysiske spill og konsoller med diskdrev så har de ikke fjernet valgmuligheten til noen.

 

Det er også idiotisk å sammenlikne always online med spill som kun kan lastes ned. Always online DRM har blitt brukt på spill du kan kjøpe fysisk og det har vært fraværende på spill du laster ned. Dersom du laster ned spill på Xbox One kan du fortsatt spille dem om du mister nettverkstilgangen så lenge det var ferdig lastet ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøper alltid fysisk når jeg kan, av den grunn at det kan selges videre.

 

Vet ikke hvordan det er på XBox, men på Nintendokonsoller kan man gjerne kjøpe et spill for så å selge det igjen noen år senere for samme pris. Gratis er billig det.

 

Så du mener det finnes noen som sammenlikner prisen på et brukt spill (500 kroner) og et nytt spill (500 kroner) og så bestemmer seg for å kjøpe det brukte spillet til tross for at de sparer 0 kroner? Jeg har alltid trodd at det å kjøpe brukt var for å spare penger, men jeg har nok misforstått.

Lenke til kommentar

Tull. Jeg har 210 XBONE spill og 0 fysiske plater. Det eneste jeg har brukt drevet til er noen blu-ray filmer.

 

Dette "vi må beskytte muligheten til å selge brukte spill og bytte plater" vaset som det ble ropt så høyt om når XBONE ble sluppet er også hovedårsaken til at vi i dag ikke har muligheten til å dele spillbibliotket vårt med ti av våre venner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du mener det finnes noen som sammenlikner prisen på et brukt spill (500 kroner) og et nytt spill (500 kroner) og så bestemmer seg for å kjøpe det brukte spillet til tross for at de sparer 0 kroner? Jeg har alltid trodd at det å kjøpe brukt var for å spare penger, men jeg har nok misforstått.

Kanskje man har kjøpt på salg eller brukt i utgangspunktet. Kjøpte for eksempel Mario Kart til 400 på salg for et par år siden, og solgte det videre for 400 for noen uker siden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Nå er det da ytterst få som klager på at både musikk- og filmbransjen gikk over til digitale løsninger, etter år med hyling over hvor gammeldags bransjen er og ikke kunne modernisere seg. Hvorfor skal spill bransjen være noe annerledes?

Lenke til kommentar

 

Så du mener det finnes noen som sammenlikner prisen på et brukt spill (500 kroner) og et nytt spill (500 kroner) og så bestemmer seg for å kjøpe det brukte spillet til tross for at de sparer 0 kroner? Jeg har alltid trodd at det å kjøpe brukt var for å spare penger, men jeg har nok misforstått.

Kanskje man har kjøpt på salg eller brukt i utgangspunktet. Kjøpte for eksempel Mario Kart til 400 på salg for et par år siden, og solgte det videre for 400 for noen uker siden.

Aaah så du snakker om unntakstilstander ikke normen. Du kan med andre ord ikke selge spill til full pris, men om du er heldig kan du få like mye for spillet som du kjøpte det for. Vesentlig forskjell, tviler på at du vil innrømme det. Hadde du sagt at Nintendo sine spill holder prisen sin over lang tid slik at brukte spill fortsatt er verdyt mye hadde jeg vært enig med deg. Sier du at brukte spill kan selges til prisen av nye velger du et unntak som kan stemme om spillet hadde nedsatyt pris i utgangspunktet.

Videre så holder ikke spillene seg i pris på samme måte på andre ko0nsoller. Resident Evil 7 på Xbox One koster nå under 100 kroner på Elkjøp.

https://www.elkjop.no/product/gaming/spill/spill-xbox-one/XONERESI7BIOH/resident-evil-7-biohazard-xone

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...