Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
GnilreG skrev (19 minutter siden):

Hei

har nettopp fått min mod 3, ny. Det jeg sliter med er at den ikke justerer fartsgrensen til skiltene den leser. Er dette virkelig en funksjon som ikke er på Tesla? Eller har jeg en bug. På jobb var det noen som sa den hadde det, men fungerer ikke hos meg. Hadde faktisk ikke kjøpt bilen om jeg viste det ikke var slik 😞

Høres ut som en bug isåfall. Fungerer det aldri liksom? Verken på motorvei eller andre veier? Funket nå veldig bra på min Model 3 2021 modell hvertfall. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
20 minutes ago, GnilreG said:

Hei

har nettopp fått min mod 3, ny. Det jeg sliter med er at den ikke justerer fartsgrensen til skiltene den leser. Er dette virkelig en funksjon som ikke er på Tesla? Eller har jeg en bug. På jobb var det noen som sa den hadde det, men fungerer ikke hos meg. Hadde faktisk ikke kjøpt bilen om jeg viste det ikke var slik 😞

Tror det er sånn her det funker:

Feil fart
Den prioriterer kart. Så er kartet feil, så blir det feil i bilen.

Jeg har inntrykk av at alle biler gjør det?

Autojustering

Den justerer farten ned ved endring av grense, men ikke opp uten at man klikker ned spaken

• Liker 1
Skrevet
Jotun skrev (12 minutter siden):

Uten å være sikker her eg sitter i sofaen men er ikke det noe man må aktivere under autopilot/cc menyen?

Selvsagt, det glemte jeg av! 😎

Skrevet

Takk, men har vært der og aktivert det. Men ønsker det også på standard, selv om det ikke virke på den andre der heller. Ønsker automatisk endring av fart, men ikke at den styrer for meg på veien.

Skrevet (endret)
2 hours ago, GnilreG said:

Takk, men har vært der og aktivert det. Men ønsker det også på standard, selv om det ikke virke på den andre der heller. Ønsker automatisk endring av fart, men ikke at den styrer for meg på veien.

Vet ikke hvordan det er på nyere biler uten girspake, men på min veteran holder jeg bare nede girspaken litt for å få cruisecontrol til å gå til gjeldende fart. Kansje lignende hos deg med en knapp?

At den justerer fart opp selv fungerer bare med Autopilot og da styrer den også selv.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Iterion skrev (5 timer siden):

Høres ut som en bug isåfall. Fungerer det aldri liksom? Verken på motorvei eller andre veier? Funket nå veldig bra på min Model 3 2021 modell hvertfall. 

Aldri ja. Får ta kontakt med Tesla.

• Liker 1
Skrevet (endret)
15 hours ago, Trestein said:

Hvorfor bytte bil? Har ikke du tesla?

Jeg har ikke kjøpt selvkjøring, så får vel ikke oppgradert HW uten å kjøpe ny bil.

Slik jeg skjønner det så fungerer det på min 2023, men ikke like bra som på en ny bil, siden jeg mangler støtfangerkameraet (og de andre kameraene har ikke like god oppløsning, og blir lettere blenda av sol)

AI sier at de som har krysset av for selvkjøring i ekstrautstyrslisten når de kjøpte bilen får oppgradert bilen av Tesla. (Til den HW som sitter i min bil vel og merke, ikke til HW4 som er helt ny)

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
29 minutes ago, bzzlink said:

Jeg har ikke kjøpt selvkjøring, så får vel ikke oppgradert HW uten å kjøpe ny bil.

Slik jeg skjønner det så fungerer det på min 2023, men ikke like bra som på en ny bil, siden jeg mangler støtfangerkameraet (og de andre kameraene har ikke like god oppløsning, og blir lettere blenda av sol)

AI sier at de som har krysset av for selvkjøring i ekstrautstyrslisten når de kjøpte bilen får oppgradert bilen av Tesla. (Til den HW som sitter i min bil vel og merke, ikke til HW4 som er helt ny)

Fin unnskyldning for å kjøpe seg ny bil da ;)

Ser i appen min at de skal ha 74500kr for FSD til min 2019 modell. Er vel blandt de første utgavene med Hardware 3 jeg har så får vel ikke oppgradert det engang. 

Da er det liksågreit å kjøpe ny bil om man vil ha 😅

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (9 minutter siden):

Kan hengerfeste ettermonteres på en 2023 (facelift) model 3?

EH41302 som eksempel. Det er oppgitt hengervekt i vognkortet. Det er mulig denne faktisk har hengerfeste da, men det fremkommer ikke av annonsen.

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=EH41302

Er bilen oppgitt med tilhengervekt, så kan det ettermonteres. Bare bestille hos Tesla. Om den mot formodning har dette allerede, men selve kroken mangler, ville jeg sjekket f.eks. finndel.no elller tilsvarende, for å få kjøpt fra en bruktbilforhandler. Trenger jo ikke hele opplegget om det bare er den løse kroken som mangler!

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
bzzlink skrev (På 22.3.2026 den 16.55):

Tror det er sånn her det funker:

Feil fart
Den prioriterer kart. Så er kartet feil, så blir det feil i bilen.

Jeg har inntrykk av at alle biler gjør det?

Autojustering

Den justerer farten ned ved endring av grense, men ikke opp uten at man klikker ned spaken

Dessverre justeres fart ikke alltid ned heller. F.eks om jeg kjører på motorvei med 110-grense og den endres til 100km/t så justerer bilen ikke farten ned av en eller annen merkelig grunn. Skulle virkelig ønske dette var konsekvent. 

Skrevet
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 timer siden):

Dessverre justeres fart ikke alltid ned heller. F.eks om jeg kjører på motorvei med 110-grense og den endres til 100km/t så justerer bilen ikke farten ned av en eller annen merkelig grunn. Skulle virkelig ønske dette var konsekvent. 

Min 2022 model 3 er veldig flink å justere ned! Det gjør den åpenbart på grunnlag av kartdatabase (noen steder lenge før skiltet er synlig, så vegvesenet har tydeligvis endret litt på plassering), men også basert på skilt!
Står et skilt på en gårdsvei som går parallelt og litt for nær hovedvei, så kan du banne på at bilen min ser det...

At bilen justerer farten opp igjen når det blir tillatt, er litt mer tilfeldig. Juryen er fremdeles ute på om Tesla forstår det norske "oppheving av fartsgrense". 

I tillegg så virker det som at bilen kun justerer opp igjen automatisk hvis jeg ikke har touchet høyre kontrollhjul og økt farten litt etter bilen justerte ned automatisk. Men siden bilen alltid leser loven som en prest, så er det vanskelig...: er ikke lett å kjøre 60-sonen i 60 hvis man har kø bak seg...

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
5 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

5 hours ago, Jotun said:

Hmmm. Det gjør min? Men bare ned til maks overskridelse..... har ikke forsøkt å ha null overskridelse.

Den justerer ned til maks overskridelse på kjerrevei.

På motorvei kl A og B gjør den ikke det. (Som er bra for det hadde irritert vettet av meg)

Skrevet

I dag fikk jeg oppleve lakkkvaliteten på Tesla på nært hold. Kom i prat med en som vasket bilen før meg i en selvvaskehall hvor han sa til meg etter vask at det hadde løsnet et lite flak med lakk nederst på hjulbuen bak når han spylte av bilen. 

Dette var i følge han en knapt år gammel Model 3. Et lite felt på rundt 1 cm var lakken helt borte. 

Hvordan er dette egentlig mulig?

Jeg har aldri noensinne opplevd at lakken har løsnet på noen av mine biler i løpet av de 32 årene og sikkert rundt 10 bilene jeg har hatt. Selv ikke de rustne ungdomsbilene jeg har hatt. 

Tesla er jo en bil jeg har litt skapsans for og kanskje kommer til å vurdere i fremtiden, men for en som liker og holde bilen ren og vaske den jevnlig så er jo slike ting ikke akkurat ønsket. 

Jeg tenker hvor bra bil en Tesla hadde vært hvis dem la litt jobb i kvaliteten. Det er det eneste jeg har i mot Tesla (ved siden av manglende headup display). Jeg viste at Tesla hadde problemer med dette på eldre modeller, men er dette problemet fortsatt gjeldende, eller var han som blandet lakken den morgenen bakfull?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...