Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Fikk du den konklusjonen ut av det sitatet?

Har lest og lest men klarer ikke få til samme konklusjon som deg?

Har forøvrig ikke vært deltagende i den diskusjonen så alle er/var ikke hverken enig eller uenig.

Endret av Jotun
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
oophus skrev (11 minutter siden):

Rart det der. Så mye diskusjon det har vært her inne på om S og X spiste av 3/Y salg eller ikke. Nå er altså alle enige om at de gjorde det? 

Var vel heller motsatt. Etter at 3 og Y kom har Tesla knapt solgt noe av S og X og de skal nå slutte å produsere de. Og det er vel Ikke så rart i når man ser prisen i forhold til kvaliteten på bilen(e). Er mye jeg heller ville valgt foran både X og S, med mye bedre kvalitet også. 

Skrevet
On 1/29/2026 at 8:19 AM, Iterion said:

De må jo nesten komme med noe nytt snart da, selv om jeg er klar over at bil kanskje ikke er det største fokuset til Tesla om dagen…

Jeg vil tro at den lange Model YL med 6-seter, som selges i Kina, kommer hit snart. Den kan sikkert konfigureres med 7 seter også. Jeg ser Peugeot 5008 og tilsvarende biler  fungerer utmerket for en familie med 3 barn. 

Ut fra kinesiske priser vil pristillegget for YL være ca 45000. Rekkevidden er tilnærmet lik.

Skrevet
8 minutes ago, J-Å said:

Jeg vil tro at den lange Model YL med 6-seter, som selges i Kina, kommer hit snart. Den kan sikkert konfigureres med 7 seter også. Jeg ser Peugeot 5008 og tilsvarende biler  fungerer utmerket for en familie med 3 barn. 

Ut fra kinesiske priser vil pristillegget for YL være ca 45000. Rekkevidden er tilnærmet lik.

Var vel planlagt å komme hit Q1 mener jeg så er vel rett rundt hjørnet. Men blir kina produsert og mangler hengerfeste.

Skrevet
4 hours ago, Complexity said:

Var vel planlagt å komme hit Q1 mener jeg så er vel rett rundt hjørnet. Men blir kina produsert og mangler hengerfeste.

Uten hengerfeste blir det neppe noen suksess. MB EQB kunne leveres enten med 7 seter eller hengerfeste, den solgte dårlig, ca. 0.5% av elbilsalget, og erstattes nå av GLB, som ikke har denne begrensningen.

Skrevet (endret)
4 minutes ago, J-Å said:

Uten hengerfeste blir det neppe noen suksess. MB EQB kunne leveres enten med 7 seter eller hengerfeste, den solgte dårlig, ca. 0.5% av elbilsalget, og erstattes nå av GLB, som ikke har denne begrensningen.

Nei hengerfeste må man jo ha så det er en bommert. Men det kommer nok etterhvert. Iallefall om de starter produksjon i Tyskland.

Endret av Complexity
Skrevet
Just now, kremt said:

Long wheelbase er som regel levert i kina. Det vil være overraskende dersom produksjonen utvides av denne.

Nå som de har stoppet produksjonen av X må de jo ha en erstatter. Vanlig Y 7seter er jo ganske ubrukelig har jeg forstått. Blir for kort 

Skrevet
herzeleid skrev (25 minutter siden):

Er det noen grunn til å insistere på å bruke Tesla-verktsted og ikke bruke verkstedet forsikringsselskapet har avtale med ved skader? 

Kommer vel ann på hva slags skader det er. Karosseriskader, understell- eller bremser f.eks. kan godt håndteres av andre godkjente verksteder med rett kompetanse.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Eg sender bilen dit forsikringsselskapet skal ha den. 

Med mindre det er en Tesla årsak. Altså noe veldig spesielt. Men kan ikke helt forstå ka det skal være i en forsikringssak.

Tesla verkstedene er vel ikke kjent for å være verdens beste så tenker de andre kan klare jobben vel så bra.

Karosseri og Tesla er hvertfall uaktuelt. Alt for lang ventetid her.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Kommer vel ann på hva slags skader det er. Karosseriskader, understell- eller bremser f.eks. kan godt håndteres av andre godkjente verksteder med rett kompetanse.

Jotun skrev (17 minutter siden):

Eg sender bilen dit forsikringsselskapet skal ha den. 

Med mindre det er en Tesla årsak. Altså noe veldig spesielt. Men kan ikke helt forstå ka det skal være i en forsikringssak.

Tesla verkstedene er vel ikke kjent for å være verdens beste så tenker de andre kan klare jobben vel så bra.

Karosseri og Tesla er hvertfall uaktuelt. Alt for lang ventetid her.

Takk for tips!

• Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (4 minutter siden):

Skal ikke se bort ifra at det er mere effektivt enn å brenne diesel i en motor.

En diesel generator er vel en diesel motor med påhengt generator. Omtrent som om du lader bilen fra en hybridbil. Det blir noen tap

• Liker 1
Skrevet (endret)
13 minutes ago, Trestein said:

En diesel generator er vel en diesel motor med påhengt generator. Omtrent som om du lader bilen fra en hybridbil. Det blir noen tap

Noe tap blir det ja, men en generator opererer på det mest effektive turtallet sitt hele tiden. Kombinert med veldig effektiv elbil så er det ikke sikkert det er værre enn dieselmotor i en bil som nesten aldri opererer på mest effektivt turtall.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Complexity skrev (1 minutt siden):

Noe tap blir det ja, men en generator oppererer på det mest effektive turtallet sitt hele tiden. Kombinert med veldig effektiv elbil så er det ikke sikkert det er værre enn dieselmotor i en bil som nesten aldri oppererer på mest effektivt turtall.

De fleste hybrider kan vel kjøre motoren på optimalt turtall , med noen unntak som har mekanisk overføring. 

En outlander er vel kun en motor/generator uten kobling fra motor til drivverk. Det eneste forskjellen er kortere el ledninger fra generator til motor. 

Man må også huske at turtall alene ikke er noen garanti for høy virkningsgrad. Last må være høy også. Står diesel motoren med 10% Last fordi kun 2 biler lader så blir virkningsgrad på både motor og generator elendig. Lader flere biler samtidig kan virkningsgrad bli høyere 35-40%Dette er med konstant turtall og årsak til at mange generatorer nå kan kjøre ulike turtall for å oppnå høyere virkningsgrad ved lav belastning

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...