Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
bzzlink skrev (20 minutter siden):

Waymo har også overvåking, selv om de har gjort dette i mange år. De anslår at 2% av tiden så kjøres de av remote sjåfører.

Så dette med førerløse biler er nok et luftslott ja, kommer aldri til å bli noe av. Samme som månelandingen, bare juks.

Jeg trur vi blir nødt til å definere hva som menes med ordet "overvåking". Trur du at Waymo har en person per bil som "overvåker" bilene når de ferdes der ute?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
oophus skrev (6 minutter siden):

Jeg trur vi blir nødt til å definere hva som menes med ordet "overvåking". Trur du at Waymo har en person per bil som "overvåker" bilene når de ferdes der ute?

Har du en kilde at tesla gjør det?

Det er ganske åpenbart når fsd ikke er aktivt. Tesla har jo fått klager for dette hele veien siden det er enten på eller av, ikke slik som mange andre der en kan gjøre justeringer også tar bilen over igjen automagisk.

Pr nå er det ekstremt mye spekulering på 'begge sidee', fasit kommer nok etterhvert :)

Skrevet
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Har du en kilde at tesla gjør det?

Du kødder? Vi snakket akkurat om en fyr som stoppet en bil, hoppet ut og kjørte den av gårde? Han overvåker situasjonen 100% av tiden. 

Alle biler må ha en mulighet for manuell overkjøring. Det finnes ingen unntak for det, og Tesla har nå nylig startet å jobbe med funksjonaliteten, uten at det tydeligvis fungerer siden personen som de har satt på feil plass må ut av bilen og kjøre bilen videre manuelt, fremfor å teste en slik løsning. Hos Waymo så foregår "handover" uten at et menneske aktivt må aktivere den. Systemet gjør alt slikt autonomt. 

Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Det er ganske åpenbart når fsd ikke er aktivt. Tesla har jo fått klager for dette hele veien siden det er enten på eller av, ikke slik som mange andre der en kan gjøre justeringer også tar bilen over igjen automagisk.

Du prater om funksjonalitet som burde virke slik innunder SAE nivå 2. En selvkjørende bil på nivå 4 trenger ikke ratt og pedaler, og må ha "handover" på en annen metode. Men det er enorm forskjell på en "handover" på flere sekunder til brøkdels av et sekund som jo FSD fungerer med. 

Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Pr nå er det ekstremt mye spekulering på 'begge sidee', fasit kommer nok etterhvert :)

Er vell heller tvilsomt at Tesla plutselig skal svare på spørsmål angående FSD og denne "robotaxi" lanseringen, så lenge de har nektet til nå, og ønsker at DNV og NHTSA skal holde kjeft? 

  • Liker 1
Skrevet
oophus skrev (5 minutter siden):

Du kødder? Vi snakket akkurat om en fyr som stoppet en bil, hoppet ut og kjørte den av gårde? Han overvåker situasjonen 100% av tiden. 

Alle biler må ha en mulighet for manuell overkjøring. Det finnes ingen unntak for det, og Tesla har nå nylig startet å jobbe med funksjonaliteten, uten at det tydeligvis fungerer siden personen som de har satt på feil plass må ut av bilen og kjøre bilen videre manuelt, fremfor å teste en slik løsning. Hos Waymo så foregår "handover" uten at et menneske aktivt må aktivere den. Systemet gjør alt slikt autonomt. 

Du prater om funksjonalitet som burde virke slik innunder SAE nivå 2. En selvkjørende bil på nivå 4 trenger ikke ratt og pedaler, og må ha "handover" på en annen metode. Men det er enorm forskjell på en "handover" på flere sekunder til brøkdels av et sekund som jo FSD fungerer med. 

Er vell heller tvilsomt at Tesla plutselig skal svare på spørsmål angående FSD og denne "robotaxi" lanseringen, så lenge de har nektet til nå, og ønsker at DNV og NHTSA skal holde kjeft? 

Mulig jeg misforsto deg, men jeg leste det som om du mente tesla hadde 1:1 forhold med remote operatører som fulgte med hele tiden.

At de har folk i bilen er Ingen hemmelighet nei:p

 

Som sagt, time will tell. 

Skrevet
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Mulig jeg misforsto deg, men jeg leste det som om du mente tesla hadde 1:1 forhold med remote operatører som fulgte med hele tiden.

Det har dem jo akkurat nå med en person i passasjersetet på hver bil. Det blir ikke særlig annerledes enn FSD på generell basis, de bare tar en mye større risiko med "handover" tid som tilsier samme nivå som før. Altså nivå 2. 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...