Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Maksimere restverdi er vel også en måte å tenke på seg selv..

Tja, 11 år faktisk. Skulle likt å vite hvor mange prosent av 2014-modellene som fortsatt er registrert. Så vi kunne sammenlignet med gjennomsnittlig levealder på alle norske personbiler (18,8 år). Dette med levetid burde jo egentlig registreres og følges med på statistisk for det burde ha innvirkning på bruktprisen. Ellers så vil man jo få en bølge av folk med skjegget i postkassa etter hvert. Jeg vil i hvert fall slippe å oppleve det flere ganger.

Du får gifte deg med den da.. :p

Det blir nok ikke noe giftemål på meg, med verken bil eller hen😂

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Salvesen. skrev (33 minutter siden):

Tar meg selv i å smugtitte på ny bilen, synes den har blitt utrolig pen! 

IMG_0794.jpeg

Er ikke så glad i hvite Teslaer, men bilen i seg selv ser faktisk ganske bra ut synes jeg. Ser liksom mer moderne ut enn forgjengeren :) 

Men du kan vel ta et bedre bilde enn et halvhjertet gjennom vinduet? :) 

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (24 minutter siden):

Tja, 11 år faktisk. Skulle likt å vite hvor mange prosent av 2014-modellene som fortsatt er registrert. Så vi kunne sammenlignet med gjennomsnittlig levealder på alle norske personbiler (18,8 år). Dette med levetid burde jo egentlig registreres og følges med på statistisk for det burde ha innvirkning på bruktprisen. Ellers så vil man jo få en bølge av folk med skjegget i postkassa etter hvert. Jeg vil i hvert fall slippe å oppleve det flere ganger.

Håper og tror de første teslaene hadde vesentlig dårligere levetid enn dagens. Men det får vi jo ikke svar på før om en god stund.

• Liker 1
Skrevet
24 minutes ago, Simen1 said:

Tja, 11 år faktisk. Skulle likt å vite hvor mange prosent av 2014-modellene som fortsatt er registrert. Så vi kunne sammenlignet med gjennomsnittlig levealder på alle norske personbiler (18,8 år)

Det er stadig eksempler. 2017 75d

Påkostet nylig 95 tusen bare i slitedeler. Til salgs for 160 tusen. Like før den ble mekanisk vraket egentlig, 8 år gammel. Man vil nok se mer og mer av dette, eldre, kompliserte, slitte biler som kjøpes av intetanende uten erfaring og kompetanse. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
kremt skrev (5 minutter siden):

Påkostet nylig 95 tusen bare i slitedeler. Til salgs for 160 tusen. Like før den ble mekanisk vraket egentlig, 8 år gammel. Man vil nok se mer og mer av dette, eldre, kompliserte, slitte biler som kjøpes av intetanende uten erfaring og kompetanse. 

Det kan fort bli at "gammel Tesla" blir synonymt med det mye eldre uttrykket "katta i sekken".

Visdomsord: Aldri ei en Tesla etter garantitid.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Bjerknez skrev (På 6.5.2025 den 19.51):

Men du kan vel ta et bedre bilde enn et halvhjertet gjennom vinduet? :) 

Med 😍 så fikk jeg inntrykk av at han drev med etthåndsfotografering fra bak soveromsgardina.. Det var derfor jeg snakket om å gifte seg med den.. :p

Jotun skrev (På 6.5.2025 den 20.06):

Håper og tror de første teslaene hadde vesentlig dårligere levetid enn dagens. Men det får vi jo ikke svar på før om en god stund.

Nja, jeg har inntrykk av at det er akselererende økning i problemer med tidlige X og 3 også.

Det var vel en 7.gangseier av Tesla som harselerte tidligere om at jeg baserte all min bitre erfaring med Tesla på bare ett eierskap av en av de eldste. Jeg vil bare presisere at jeg har en nær venn som eide en 2 år nyere S enn jeg hadde og baserer mine erfaringer på hans også. Samt en tredje kamerat som var tidlig ute med å kjøpe en model 3. Og en fjerde som har en bror som brente seg på en model X. Og en slektning som kvittet seg med en 3 etter 3 år fordi han begynte å bli nervøs for garantiutløpet (han baserte seg på andres erfaringer igjen).

Da har jeg holdt meg til egen omgangskrets sine erfaringer og ikke orket å ta tak i takraset av erfaringer man finner på nett.

Jeg kjenner faktisk fire-fem stykker med model Y, men disse bilene er jo å regne som tenåringer i menneskealder så det er fortsatt litt tidlig å vente på alderdomsrelaterte helseproblemer på de bilene. Jeg skal ikke nekte for at det er teoretiske muligheter for at de holder kjempelenge, men gitt historikken til forgjengerne så vedder jeg ikke penger på det.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Skrevet
Simen1 skrev (4 timer siden):

Tja, 11 år faktisk. Skulle likt å vite hvor mange prosent av 2014-modellene som fortsatt er registrert. Så vi kunne sammenlignet med gjennomsnittlig levetid (50% fortsatt registrert) på alle norske personbiler (18,8 år). Dette med levetid burde jo egentlig registreres og følges med på statistisk for det burde ha innvirkning på bruktprisen.

Screenshot2025-05-07at00-05-5207844Personbilervraketmotpantetterstatistikkvariabelbilmerkealdervedvrakingogr.Statistikkbanken.png.2b0db9b793ceb3f16e4bf8bf3cc89f4d.png

Hadde jeg bare funnet en tabell over antall registrerte Teslaer i Norge pr år så kunne vi koblet dette litt tettere og fått en slags graf for hvor mange biler som faller fra i hvilken alder.

En stor svakhet med tabellen over er at utførsler fra landet og vraking andre steder ikke fanges opp. Min gikk ut av landet for "hugging" der, så min er ikke med i statistikken over.

Skrevet
13 hours ago, frohmage said:

Teknikens Vârld, som har funnet opp elgtesten, anser 72 km/t og oppover som godkjent. De tester også drøssevis med biler, men kommer til litt andre resultater enn videoen din. Her greier I4 eDrive40 74 kmt og Tesla Y Performance LR Dual Motor 75. Long range RWD greier 72. Du kan søke opp modellene de har testet i tabellen på nettsidene deres.     

Ja, men gjør jo ikke noe å klare 80km/t som det er på mange av elgveiene våre. 

Denne testen setter også fokus på dekk, som jeg er redd sklir ut (pun intended) om produsentene bare velger de som gir lengst rekkevidde

Skrevet
Simen1 skrev (12 timer siden):

Med 😍 så fikk jeg inntrykk av at han drev med etthåndsfotografering fra bak soveromsgardina.. Det var derfor jeg snakket om å gifte seg med den.. :p

Nja, jeg har inntrykk av at det er akselererende økning i problemer med tidlige X og 3 også.

Det var en 8.gangseier av Tesla som harselerte tidligere om at jeg baserte all min bitre erfaring med Tesla på bare ett eierskap av en av de eldste. Jeg vil bare presisere at jeg har en nær venn som eide en 2 år nyere S enn jeg hadde og baserer mine erfaringer på hans også. Samt en tredje kamerat som var tidlig ute med å kjøpe en model 3. Og en fjerde som har en bror som brente seg på en model X. Og en slektning som kvittet seg med en 3 etter 3 år fordi han begynte å bli nervøs for garantiutløpet (han baserte seg på andres erfaringer igjen).

Da har jeg holdt meg til egen omgangskrets sine erfaringer og ikke orket å ta tak i takraset av erfaringer man finner på nett.

Jeg kjenner faktisk fire-fem stykker med model Y, men disse bilene er jo å regne som tenåringer i menneskealder så det er fortsatt litt tidlig å vente på alderdomsrelaterte helseproblemer på de bilene. Jeg skal ikke nekte for at det er teoretiske muligheter for at de holder kjempelenge, men gitt historikken til forgjengerne så vedder jeg ikke penger på det.

Seriøst, voks opp... 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
bzzlink skrev (3 timer siden):

Ja, men gjør jo ikke noe å klare 80km/t som det er på mange av elgveiene våre.

Neida, selvfølgelig ikke, men poenget mitt var at Tesla kanskje ikke er (langt) foran BMW, slik det kan fremstå på testen du posta. Med tallene fra Sverige ser det jo tvert imot ut som at i4 gjør det bedre enn MY om de har trekk på like mange hjul.

Skrevet
27 minutes ago, frohmage said:

Neida, selvfølgelig ikke, men poenget mitt var at Tesla kanskje ikke er (langt) foran BMW, slik det kan fremstå på testen du posta. Med tallene fra Sverige ser det jo tvert imot ut som at i4 gjør det bedre enn MY om de har trekk på like mange hjul.

En sportsedan mot en crossover SUV blir jo litt feige lag. Model 3 mot i4 og Model Y mot IX3 blir vel mer riktig

• Liker 1
Skrevet (endret)
16 hours ago, kremt said:

Sammenlign mot andre dyre biler med lavt produksjonsvolum, så finner du mye av det samme.

Et eksempel som kom opp i en tråd her for litt siden; 8000,- for å bytte bremseklosser foran på en e-tron. 95000 i slitedeler er det som kan forventes

15 hours ago, Simen1 said:

Det var en 8.gangseier av Tesla som harselerte tidligere om at jeg baserte all min bitre erfaring med Tesla på bare ett eierskap av en av de eldste. Jeg vil bare presisere at jeg har en nær venn som eide en 2 år nyere S enn jeg hadde og baserer mine erfaringer på hans også. Samt en tredje kamerat som var tidlig ute med å kjøpe en model 3. Og en fjerde som har en bror som brente seg på en model X. Og en slektning som kvittet seg med en 3 etter 3 år fordi han begynte å bli nervøs for garantiutløpet (han baserte seg på andres erfaringer igjen).

S og X kan holdes utenfor. Dette er biler med lavt produksjonsvolum og mye (uprøvd) teknologi.

Kan sammenlignes med å holde gamle Panamera, Cayenne, S klasse, 7 serie etc. på veien. Det koster MYE penger, eller mye egeninnsats.

Blir insteressant å følge de 15 163 Model 3'ene som ble registrert i 2019 fremover

Samme med de andre bilene med lang rekkevidde som var tidlig ute, og som nå er 6 år gamle -ish
Hyundai Kona 
Audi e-tron
Jaguar I-pace
Mercedes EQC

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Jeg prøver å regne litt på vrakprosent men er ikke i mål ennå. Uansett, her er litt mellomregning / forberedelser. Tall fra teslastats.no altså kun Teslaer.

Teslastatssalgogbestand.png.a9ccbc90cd42a3b792821d71de160c99.png

Av totalsummer ved utgangen av 2024 så var 1359 av 150916 Teslaer vraket mot pant i Norge. Det er faktisk bare 0,9%, men gir nok ikke hele det fulle bildet ettersom majoriteten av Teslaene er svært unge, samt at eksport eksport (avregistrering i Norge uten pant) ikke er regnet inn. Ei heller det antall biler som er avregistrert men folk har et håp om å sette i stand og registrere på nytt i Norge. Og alle bilene som er midlertidig avregistrert f.eks fordi eieren er på langvarig reise, sykdom eller førerkortbeslag.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
18 minutes ago, Simen1 said:

Jeg prøver å regne litt på vrakprosent men er ikke i mål ennå. Uansett, her er litt mellomregning / forberedelser. Tall fra teslastats.no altså kun Teslaer.

Teslastatssalgogbestand.png.a9ccbc90cd42a3b792821d71de160c99.png

Av totalsummer ved utgangen av 2024 så var 1359 av 150916 Teslaer vraket mot pant i Norge. Det er faktisk bare 0,9%, men gir nok ikke hele det fulle bildet ettersom majoriteten av Teslaene er svært unge, samt at eksport eksport (avregistrering i Norge uten pant) ikke er regnet inn. Ei heller det antall biler som er avregistrert men folk har et håp om å sette i stand og registrere på nytt i Norge. Og alle bilene som er midlertidig avregistrert f.eks fordi eieren er på langvarig reise, sykdom eller førerkortbeslag.

Kult

Hva med å ta bare 2019 modeller og eldre?
Det er jo liten sjanse for at noe blir vraket mens det fortsatt er under garanti. Annet enn hvis de blir kollisjonsskadet.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dette er ingen eksakt vitenskap, men grove estimater basert på markedsandel i fire tidsepoker. Må tolkes med noen klyper salt. Grovt sett ser det ut som vrakprosenten følger alder ganske greit. Desto eldre Tesla, jo flere av de er vraket pr nå. Ja, dette slår inn åpne dører, så vet ikke om det er så verdifullt med tanke på å beregne holdbarheten.

Teslastatsvraket.png.c109f7dfcafb5a71f297f8841dd3faa7.png

I tillegg kommer de svakhetene med metoden som jeg nevnte ovenfor.

Edit: Jeg la til vektet snittalder på de ulike modellene samt årlig vrakprosent per modell.

Endret av Simen1
Skrevet (endret)

Tesla har jo fått skikk på de dyre komponentene som batteri, motor og elektronikk så jeg vil tro vrakprosenten på de nyere biler ikke vil bli så ekstrem.

Model 3\Y er også veldig simpelt bygget ellers og deler er billige så de holder seg nok på veien så lenge ikke rusta tar dem.

Nye Model Y er jo designet for å være lettere å reparere også. Bakluken f.eks er ikke lenger en hel del, men to separate deler. Så man slipper å bytte hele bakluken om man får seg en trykk bak.

ive-always-liked-the-smooth-rear-design-of-the-model-y-but-v0-mrdxtydwg7de1.webp.b2d6f39319d3419b1b2c8cb419553a43.webpive-always-liked-the-smooth-rear-design-of-the-model-y-but-v0-2hr7owqzg7de1.webp.0c1875ad3c1225cd87ba5475d39bd882.webp

Er også noen deler i fronten som er redesignet for å være billigere å erstatte etter en liten ulykke.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Må jo ta med årsak til vraking også. 

Vraking etter ulykker bør holdes utenfor da det ikke handler om Tesla suger eller ikke som vel er meningen å finne ut av?

• Liker 3
Skrevet

Jeg har iallefall ingen betenkeligheter med å kjøre dagens model 3/Y til den "dør". Kvaliteten er noe helt annet enn 2013 S.  Og det var en av grunnene til at jeg ventet til 2015 for å kjøpe, 2013 føltes bare jalla i mine øyne. 

Dog er det nok tvilsomt at jeg kommer til å kjøre noen av de til døden, jeg er for glad i ny bil samt enkelheten med garanti etc. 

Jeg er på nr 7 nå, og ingen av de har vært på ett lasteplan. Broderen sin ioniq 5 gikk på planet for minst andre gang i går, helt dau. Har ikke vært i nærheten av noe slikt med mine. Selv 2015 modellen. Og for hver nye jeg har kjøpt har det vært mindre å mindre problemer og opplevd kvalitet og komfort har stadig blitt bedre. 

Men, nå jinxer jeg kanskje meg selv. Den nye kan være en mandagsbil for alt jeg vet men ikke funnet noe å påpeke enda. selv ikke dugg i lykter, men nå er det jo ganske tørt da. 

• Liker 2
Skrevet
Jotun skrev (21 minutter siden):

Vraking etter ulykker bør holdes utenfor da det ikke handler om Tesla suger eller ikke som vel er meningen å finne ut av?

Det burde være en egen post der man ser hvor lite som skal til før en bil kondemneres isåfall.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...