Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

bshagen skrev (5 timer siden):

@Jotun Så egentlig litt sånn jeg opplevde det også, hadde aldri *store* problemer med det, men det var likevel irriterende når det skjedde

Eg har en sving på hovedveien ut fra der eg bor der hver gang eg møtte en bil av litt størrelse og eg var i innersving så fikk bilen noia. 

Etter å ha flyttet over til tidlig er dette problemet borte.

Men merker fortsatt disse uforklarlige nedbremsingene når det ikke er biler til stede. Noenganger skyldes dette at bilen tror fartsgrensen pluitselig er 40. Da bremser den ikke så hardt. Andre ganger ser den spøkelser.... De er ubehgagelige. Spesielt om man har bil bak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du kjøre bilen med “dum” ACC? At du stiller inn maks hastigheit som bilen følgjer og den kun senker hasrigheita om du ligg bak ein anna bil?

Det ville kanskje eliminert problemet når det er fartsgrensekonflikt, men i venstresving med store kjøretøy imot eller når den ser spøkelser er det kanskje andre faktorar som den uansett vil reagere på.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Zeph said:

Kan du kjøre bilen med “dum” ACC? At du stiller inn maks hastigheit som bilen følgjer og den kun senker hasrigheita om du ligg bak ein anna bil?

Det ville kanskje eliminert problemet når det er fartsgrensekonflikt, men i venstresving med store kjøretøy imot eller når den ser spøkelser er det kanskje andre faktorar som den uansett vil reagere på.

Jada er to steg. Cruisecontrol (girspaken ned en gang) og Autopilot (girspaken ned to ganger)

På vanlig cruise kan man overstyre farten, men man må styre manuelt.

Fabtombremsing er likt på begge men lettere å unngå ved vanlig cruisecontrol da man kan svinge lenger unna når man møter lastebiler på dårlig merkede veier.

Lenke til kommentar
On 8/3/2023 at 5:11 PM, AL123 said:

Man må jo ikke ha noe annet enn ratt og pedaler, men man venner seg jo til endel utstyr, spesielt det som har vært standard på andre biler i 20 år.

Pedalene forsvinner nok snart. Blir bare å bevege yoke forover og bakover.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 3.8.2023 den 18.21):

Det er ikke kost kutt. Det er for å oppnå 100% produsert av Tesla. Det er de helt åpne om at målet er. Så da må de enten lage USS selv, eller fjerne og bruke kamera med egen software. De fleste Bosch made etc ting kommer til å forsvinne etterhvert. Iallefall om Tesla skal gjennomføre planen sin. Kilde er en av de mange shareholder calls.

Så Tesla klarer å bygge kamera selv, men ikke en sensor som folk flest klarer å lage hjemme i garasjen? Dessuten, hva er poenget dersom produktene blir dårligere? 100% selvprodusert blir de uansett ikke, da må de isåfall øke utviklingsbudsjettet sitt med 5 gangen, og de vil ende opp med å være teknologisk bakpå etter få år. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
AL123 skrev (17 timer siden):

Så Tesla klarer å bygge kamera selv, men ikke en sensor som folk flest klarer å lage hjemme i garasjen? Dessuten, hva er poenget dersom produktene blir dårligere? 100% selvprodusert blir de uansett ikke, da må de isåfall øke utviklingsbudsjettet sitt med 5 gangen, og de vil ende opp med å være teknologisk bakpå etter få år. 

 

Det er målet deres, ref calls presentasjoner.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (17 timer siden):

Så Tesla klarer å bygge kamera selv, men ikke en sensor som folk flest klarer å lage hjemme i garasjen? Dessuten, hva er poenget dersom produktene blir dårligere? 100% selvprodusert blir de uansett ikke, da må de isåfall øke utviklingsbudsjettet sitt med 5 gangen, og de vil ende opp med å være teknologisk bakpå etter få år. 

Tesla kjøper kameraer av andre så "produsert selv" kan neppe være grunnen til å droppe parkeringssensorer.

Kost og en overdreven tiltro til hva disse 720p web-kameraene kan få til er nok den viktigste grunnen samt at terskelen for å levere "beta" som ikke holder mål er ganske lav når man har en kundemasse som godtar mer enn de fleste. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt en del rundt i Norge i sommer, og kommer av og til ut for et rart fenomen på navigasjonen: Enkelte veier nekter bilen å navigere via! Selv om det er korteste og raskeste vei.
Veien viser som vanlig "strek" på kartet, så den er tydeligvis kjent for navigasjonssystemet, men den eksisterer ikke som en vei det er mulig å kjøre på.

F.eks. Trollstigen: Selv når jeg sto på toppen og kunne se Åndalsnes der borte, så ville navigasjonen at jeg kjørte ned igjen til Valldal og rundt Vestnes for å komme til Åndalsnes. En omvei på flere timer. Kan det være at vinterstengingen ikke er opphevet i kartdatabasen?

I Bergen var nye Osvegen med 10 km tunnel og 100-grense også synlig på kartet, men samme problemet der: bilen visste ikke om den som mulig vei å kjøre. Bilen prøvde hele tiden å få meg inn på alle andre veier i området, for den trodde tydeligvis jeg kjørte i skauen. Veien ble åpnet i oktober ifjor, så merkelig hvis den ikke skal kunne navigeres på. Spesielt når den viser på kartet...

Er dette noe alle Teslaeiere opplever? Alle har jo samme software... og vil det bli fikset, eller må man melde inn slikt?

Andre som har opplevd dette fenomenet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (4 minutter siden):

.. fenomenet?

Har opplevd lignende ved bruk av Google Maps på mobilen, der den plutselig skal ha meg på en omvei. Jeg tenkte ikke på at det kunne være fordi den har vært stengt før, det var en interessant tanke i grunn. Kan være at det er derfor den oppfører seg sånn noen ganger, det skal jeg sjekke neste gang jeg ser noe sånt 🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (5 minutter siden):

Ja, sant det :) 

EDIT: han fortjener litt tyn for Twitter/X skal sies :D 

Er nok en god del områder han absolutt fortjener tyn, men han gjør absolutt mye bra også. Etter min mening iallefall:)

Nå pleier jeg å unngå Elon diskusjonen og prøve å fokusere på selskapet Tesla.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, ozone said:

Jeg har kjørt en del rundt i Norge i sommer, og kommer av og til ut for et rart fenomen på navigasjonen: Enkelte veier nekter bilen å navigere via! Selv om det er korteste og raskeste vei.
Veien viser som vanlig "strek" på kartet, så den er tydeligvis kjent for navigasjonssystemet, men den eksisterer ikke som en vei det er mulig å kjøre på.

F.eks. Trollstigen: Selv når jeg sto på toppen og kunne se Åndalsnes der borte, så ville navigasjonen at jeg kjørte ned igjen til Valldal og rundt Vestnes for å komme til Åndalsnes. En omvei på flere timer. Kan det være at vinterstengingen ikke er opphevet i kartdatabasen?

I Bergen var nye Osvegen med 10 km tunnel og 100-grense også synlig på kartet, men samme problemet der: bilen visste ikke om den som mulig vei å kjøre. Bilen prøvde hele tiden å få meg inn på alle andre veier i området, for den trodde tydeligvis jeg kjørte i skauen. Veien ble åpnet i oktober ifjor, så merkelig hvis den ikke skal kunne navigeres på. Spesielt når den viser på kartet...

Er dette noe alle Teslaeiere opplever? Alle har jo samme software... og vil det bli fikset, eller må man melde inn slikt?

Andre som har opplevd dette fenomenet?

Forekommer meg at jeg har opplevd noe liknende.

Men som beskrevet av meg her:

Det er mest sannsynlig en god del bugs/unøyaktigheter i det underliggende kartmaterialet. Det er for systematisk at det kan være avhengig av tilfeldigheter som trafikksituasjonen eller overbelastning av datamaskinen.

Hadde virkelig vært fint om man et eller annet sted kunne se kartet på nettet og forske litt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...