Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
oophus skrev (32 minutter siden):

Det er jo ikke bedre at man stoler på et system som feiler, selv om det feiler sjeldnere? Det er jo da man blir sløve og stoler for mye på systemet.. 

jo det er bedre om en stoler like mye på to system der ett er bedre… folk kjører timevis med FSD uten problemer nå. Man kommer stort sett ikke minutter engang med AP om en er utenfor motorvei.

det er åpenbart bedre å være uoppmerksom på fsd vs ap.

dog bør en ikke være upppmerksom på noen av de og begge har systemer for å detektere dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (15 minutter siden):

det er åpenbart bedre å være uoppmerksom på fsd vs ap.

Hvor ofte er du uoppmerksom på AP?
Vil du være mer uoppmerksom med FSD trur du? 

Hva vil resultatet isåfall være ved en feil som vi begge vet kommer på FSD om du grunnet et "bedre" system en AP har en tendens til å tillate deg til å være oftere uoppmerksom? 

Sett deg så i den gjengse sjåførens sko, så selv om du personlig ikke vil være mer eller mindre oppmerksom med FSD, så kan du jo tippe om så er tilfellet hos snittsjåføren. 

Litt lesestoff:
Rethinking Advanced Driver Assistance System taxonomies: A framework and inventory of real-world safety performance - ScienceDirect

Man kan vel gjøre seg enig i det denne studien sier. Så lenge fabrikantene ikke selv er ærlige om egne tall og statistikk, så kan det ikke komme en situasjon der man kan være sikre på at dette er en forbedring. 

Endret av oophus
Skrevet

Er Tesla i stand til å levere god service når salget øker så kraftig? Mange opplever lange ventetider og dårlig oppfølging ved service. Nå som Tesla selger enorme mengder biler, er jeg usikker på hvordan de skal sikre nok kapasitet framover.

Får Tesla-eiere rask hjelp ved feil eller skader, eller må vi regne med enda lengre ventetid?

Jeg er også litt usikker på om det er lurt å kjøpe en bil som det selges så mange av, spesielt med tanke på service og annenhåndsverdi.

Hva tenker folk?

Skrevet (endret)
OddZen skrev (37 minutter siden):

Er Tesla i stand til å levere god service når salget øker så kraftig? Mange opplever lange ventetider og dårlig oppfølging ved service. Nå som Tesla selger enorme mengder biler, er jeg usikker på hvordan de skal sikre nok kapasitet framover.

Får Tesla-eiere rask hjelp ved feil eller skader, eller må vi regne med enda lengre ventetid?

Jeg er også litt usikker på om det er lurt å kjøpe en bil som det selges så mange av, spesielt med tanke på service og annenhåndsverdi.

Hva tenker folk?

Stortsett ja, er min erfaring. Det samme med leiebil når de må ha bilen utover åpningstid. Dog har jeg venta på ny bakluke siden mars i år og har ikke fått time og oppfølging på det før nå i midten av desember. Men utenom det har jeg fått rask hjelp av mobilservice på kosmetiske ting og en knekt powerstrut.

Ellers er det ganske så enkelt å bestille service via appen. Men på flere av servicestedene på østlandet nå er det ikke mulig å få time før i januar. 

Annenhåndsverdi er en annen ting. Når det blir så mange av en bil, går det jo naturligvis utover annenhåndsverdien som jeg fint fikk merka forrige mnd selv. Prøvde å selge privat til litt under markedspris uten særlig med interesse/meldinger. Blir fort sånn når det ligger hundrevis av samme bil på Finn. Må enten skille seg ut en god del eller ligge et godt stykke under markedspris. 

Endret av Iterion
  • Liker 1
Skrevet
3 hours ago, oophus said:

Det er jo ikke bedre at man stoler på et system som feiler, selv om det feiler sjeldnere? Det er jo da man blir sløve og stoler for mye på systemet.. 

Men om systemet feiler sjeldnere enn menneskelige sjåfører da?

Skrevet (endret)
bzzlink skrev (10 timer siden):

Men om systemet feiler sjeldnere enn menneskelige sjåfører da?

Det er det langt, langt unna fra å gjøre. 

Du tenker at Tesla ville holdt statistikken sin hemmelig om det kunne blitt brukt til god PR? 

Endret av oophus
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
13 hours ago, Jotun said:

Det er alltid en grunn til at Tesla selger biler som rakkern.

Ja det er helt enormt som Tesla selger nå. En bekjent spurte meg om råd om Tesla, og jeg ba ham å ihvertfall stikke innom BOS for å se på Smart, Peugeot, Mercedes og hva de nå har. Men etter 10 minutter uten å få oppmerksomhet der,  gikk han rett over gaten og kjøpte en Tesla.

TM3 2019 modeller trodde jeg var litt tungsolgte, men de selges raskt til bra priser nå sies det.

  • Liker 2
Skrevet
oophus skrev (17 timer siden):

Hvor ofte er du uoppmerksom på AP?
Vil du være mer uoppmerksom med FSD trur du

Hva vil resultatet isåfall være ved en feil som vi begge vet kommer på FSD om du grunnet et "bedre" system en AP har en tendens til å tillate deg til å være oftere uoppmerksom? 

Sett deg så i den gjengse sjåførens sko, så selv om du personlig ikke vil være mer eller mindre oppmerksom med FSD, så kan du jo tippe om så er tilfellet hos snittsjåføren. 

Litt lesestoff:
Rethinking Advanced Driver Assistance System taxonomies: A framework and inventory of real-world safety performance - ScienceDirect

Man kan vel gjøre seg enig i det denne studien sier. Så lenge fabrikantene ikke selv er ærlige om egne tall og statistikk, så kan det ikke komme en situasjon der man kan være sikre på at dette er en forbedring. 

Dette er poenget. En "tror og føler". Det blir for vagt. 

Men ja, jeg tror at det er lettere å bli uoppmerksom når systemet er så bra. Og det er allerede folk som filmer at de jobber på pcen på vei til jobb osv. Men det er fortsatt bare en følelse. 

Meg bekjent er det ikke mer ulykker pr km på FSD vs AP. Tvert i mot er AP tallene ganske uhyggelige. Spesielt ift død. Har jo vært en del krasj i stillestående kjøretøy etterhvert. 

Skrevet
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Dette er poenget. En "tror og føler". Det blir for vagt.

Bortsett fra at det ikke er det? Det er forskning på det, og kilden du fikk er kun én av dem.

Konklusjonene går stort sett på de samme hos samtlige av analysene. Funksjoner som fungerer i bakgrunn er betydelig mye bedre for å redusere uhell enn systemer som tar over hele eller deler av kjøringen på dagens ADAS. 

Salvesen. skrev (18 minutter siden):

Men ja, jeg tror at det er lettere å bli uoppmerksom når systemet er så bra. Og det er allerede folk som filmer at de jobber på pcen på vei til jobb osv. Men det er fortsatt bare en følelse. 

Jo bedre systemet blir, jo større blir uhellene når de først inntreffer. Da spiller det liten rolle om dagens ADAS minsker antall ulykker totalt sett. Antallet inkluderer som sagt også små "fenderbenders" på parkeringsplasser og den slags. Stoler man mer og mer på systemet grunnet større og større kilometre kjørt per feil, så vil feilene oftere være fatale når de først inntreffer. 

 

Salvesen. skrev (22 minutter siden):

Meg bekjent er det ikke mer ulykker pr km på FSD vs AP. Tvert i mot er AP tallene ganske uhyggelige. Spesielt ift død. Har jo vært en del krasj i stillestående kjøretøy etterhvert. 

Du sier du ikke liker synsing, men hopper til synsing når det passer seg? Du får finne kilder på dette da vet du, siden Tesla er så flinke med åpenhet i statistikken sin. /s

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Salvesen. skrev (36 minutter siden):

Da var Tesla over på nivå 3 i Texas. Lurer på om myndighetene er klar over dette og at de har permit for det

Om du vil se de ulike "permits" for ADV i Texas, så kan du kikke her:
Texas CAV Deployments Dashboard

Legg merke til forskjellen mellom typen klassifisering Tesla kjører på kontra de andre. 

Skrevet
oophus skrev (29 minutter siden):

Du sier du ikke liker synsing, men hopper til synsing når det passer seg? Du får finne kilder på dette da vet du, siden Tesla er så flinke med åpenhet i statistikken sin. /s

Dette finnes jo på etterforskningene til dødsfallene. Som NTHSA eller hva de heter driver med? 

Skrevet
Salvesen. skrev (35 minutter siden):

Slik jeg leser det omhandler den saken om å rapportere sent og ikke feil? Kun skumlest så kan ha oversett noe. 

Det er såklart kritikkverdig men førerer bare til å det kommer senere ikke feil. Så det kan mangle noe i dagens rapporter, ja. 

Det er både og. Rapportere sent fordi NHTSA allerede har rapporter på uhellene, og da Tesla rapportere noe. Samt hva Tesla selv definerer som uhell, noe som er annerledes enn det generelle og hva alle andre rapporterer på. 

Skrevet
oophus skrev (1 minutt siden):

Det er både og. Rapportere sent fordi NHTSA allerede har rapporter på uhellene, og da Tesla rapportere noe. Samt hva Tesla selv definerer som uhell, noe som er annerledes enn det generelle og hva alle andre rapporterer på. 

Ja altså jeg er ingen forkjemper for juksing av noe som helst. Om det er sent eller feil. Det bør helst overrapporteres også skille ut det som er "for mye" om det går an. Innenfor ett vist nivå såklart slik at en ikke overbelaster de som mottar sakene 😛

Skrevet
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Ja altså jeg er ingen forkjemper for juksing av noe som helst. Om det er sent eller feil. Det bør helst overrapporteres også skille ut det som er "for mye" om det går an. Innenfor ett vist nivå såklart slik at en ikke overbelaster de som mottar sakene 😛

Det er jo ikke noe som burde klassifiseres som "for mye" om det er et uhell forårsaket i forbindelse med ADAS? Poenget med rapporteringen og kravene er jo læring og sikkerhet. 

FSD inkluderer for mye av det som gjør ADAS farlig. Om FSD har bedre AEB enn AP, så for all del, implementer dette, men det tviler jeg sterkt på at det har, da det ville sett ekstremt dårlig ut for Tesla sin del om så var tilfellet.  

  • Liker 1
Skrevet
oophus skrev (1 minutt siden):

Det er jo ikke noe som burde klassifiseres som "for mye" om det er et uhell forårsaket i forbindelse med ADAS? Poenget med rapporteringen og kravene er jo læring og sikkerhet. 

FSD inkluderer for mye av det som gjør ADAS farlig. Om FSD har bedre AEB enn AP, så for all del, implementer dette, men det tviler jeg sterkt på at det har, da det ville sett ekstremt dårlig ut for Tesla sin del om så var tilfellet.  

Ja det er litt derfor jeg skrev 

Sitat

"for mye" om det går an

 

En ting er iallefall sikkert, AP er ikke trygt om en stoler for mye på det. Ikke er FSD det heller. Men, FSD har mindre kjangs for å feile om en stoler for mye på det(like mye). Da den takler langt flere ting. Men som du sier kan problemet være at en da stoler enda mer på  det og til slutt feiler det og da er uhellet ute. 100% enig i dette og som sagt ser jeg nå flere og flere som tøffer seg og viser at de jobber i bilen osv der borte. Noe som er veldig uheldig all den tid dette ikke er innenfor scope av systemet. 

Men, med introduksjon av telefonbruk i visse tilfeller som nevnt over nærmer det seg nok det samme for pc bruk. Men en bør såklart unngå å gjøre det før det er implementert og i mitt tilfelle være veldig varsom i startfasen før det er bygget en del empiri på hvordan det fungerer i praksis. 

 

Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Men som du sier kan problemet være at en da stoler enda mer på  det og til slutt feiler det og da er uhellet ute. 100% enig i dette og som sagt ser jeg nå flere og flere som tøffer seg og viser at de jobber i bilen osv der borte. Noe som er veldig uheldig all den tid dette ikke er innenfor scope av systemet. 

image.png.76d276d818a719ad94dd10572070e6e9.png

Førermonitoreringen til Tesla holder ikke mål, selv etter flere runder med "fixes" med krav fra myndighetene. De utnytter hardware og software som ikke var designet for det formålet for å prøve å "fikse" problemet med manglende førermonitorering. 

Da er det litt skummelt å se slike bilder. Bil med setet tilbaketrukket, med pute og pledd. Det burde være dags å innrømme at dette ikke fungerer, og at det ikke skal på norske veier. 

Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Men, med introduksjon av telefonbruk i visse tilfeller som nevnt over nærmer det seg nok det samme for pc bruk. Men en bør såklart unngå å gjøre det før det er implementert og i mitt tilfelle være veldig varsom i startfasen før det er bygget en del empiri på hvordan det fungerer i praksis.

Jeg prøvde å finne informasjon på det, og finner bare kilder på at Elon Musk har sagt noe dumt. Texas har ikke fått inn noen søknad på dette av det jeg kan finne. 

Husk hva som må til for at dette skal regnes som nivå 3 selvkjøring. Det holder ikke å påstå at man nå kan tekste og kjøre. 

Endret av oophus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...