Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Falfal skrev (34 minutter siden):

For dere som har Tesla, hvor mye opplever dere verditapet er på bilen? En ny Tesla Model 3 LR AWD går nå for 470k, med nullrentekampanje er det i praksis kanskje 410k. Er det realistisk å tenke at man kan eie en Tesla i 3 år og selge den for 300k da? Kanskje spesielt mulig siden nybilprisene skal opp fremover? Jeg er ikke av typen som kjører kjempemange kilometer, vil mest bare ha en pålitelig bil på langtur til fjells (i alt mulig føre), og litt til å kjøre til andre byer. 

Du kan forvente å tape mellom 45-50% på 4 år. De første 3 åra er da bilen faller mest i verdi, så ja. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
36 minutes ago, Falfal said:

For dere som har Tesla, hvor mye opplever dere verditapet er på bilen? En ny Tesla Model 3 LR AWD går nå for 470k, med nullrentekampanje er det i praksis kanskje 410k. Er det realistisk å tenke at man kan eie en Tesla i 3 år og selge den for 300k da? Kanskje spesielt mulig siden nybilprisene skal opp fremover? Jeg er ikke av typen som kjører kjempemange kilometer, vil mest bare ha en pålitelig bil på langtur til fjells (i alt mulig føre), og litt til å kjøre til andre byer. 

Jeg kjøpte TM3LR standard farge med vinterhjul og hengerfeste for 483.000,- i mai 2019.

Solgte den i februar 2023 for 280.000,-

Så for meg var dette et helt normalt verditap.

For å skjønne verditapet, så pleier det å funke, å se på finn.no etter sammenlignbare biler, og så se på prisen til den som er 3dje billigste. og trekke fra 8%

Men det er viktig også å se på hvor i landet man bor. Kjøpergruppen din innsnevres endel av at folk ikke gidder å reise superlangt  for å se på, og kjøpe bil.

Når det gjelder at det kommer moms på elbiler, så ville jeg ikke tillagt så altfor mye påvirkning av prisen på det. Jeg tror den generelle prisen på biler kommer til å gå ned, eller stå stille, selv om det kommer moms.

• Liker 1
Skrevet
Falfal skrev (55 minutter siden):

Jeg er på nummer syv og i snitt har alle solgt for over forventet prisfall. Både ved innbytte og privat. Men det varierer og det er mest pga jojo prisingen til Tesla. Er en uheldig så kjøper en på ‘topp’ og selger på bunn.

Skrevet
Salvesen. skrev (9 timer siden):

Har fartet rundt i en helt ny Octavia denne uken i Ungarn, de var helt ubrukelige mot høye kjøretøy(lastebiler m.m). Slår seg ikke av og en blir konstant blinket på.

’ap’ var også veldig dårlig, spesielt skifte av felt var katastrofe. Ville ikke fullføre 9/10 ganger.

Fra en som kjører både Tesla og ID7 GTX så kan jeg med hånden på hjertet si at VAG sin løsning er mye bedre enn Model Y. 
Lysene på ID7 er helt rå. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Vurderer nyeste modell y standardutgaven, som virker litt nedstrippet og priset temmelig snilt. Noen som har gode eller dårlige erfaringer med denne og hvordan er kundeservicen til Tesla blitt? Har hørt tidligere at den har vært dårlig.

Skrevet
6 hours ago, herzeleid said:

Vurderer nyeste modell y standardutgaven, som virker litt nedstrippet og priset temmelig snilt. Noen som har gode eller dårlige erfaringer med denne og hvordan er kundeservicen til Tesla blitt? Har hørt tidligere at den har vært dårlig.

Helt greit.
4-12 uker levering på  meste av deler, noe greiere på f.eks lykter og muttere
Det kjedelige er at de kommer ikke til å selge noe merservice, f.eks foreslå indre kupefilter på 100.000km, girolje på 200.000km, eller smøringen av bremsene sine bevegelige deler ved tydlig gnukking.
Det greie er at når bilen er ferdig, så er den ferdig. Du slipper å vente på at noen i kundemottaket må taste og sette opp skjema, så du får faktisk ut bilen kl10, i stede for at den plutselig blir behandlet ferdig like før stengetid. 

Vil egentlig si at det er en av de greiere bilene vis du klarer litt bil. Du kan f.eks bruke EPC til å skaffe delenummer, og så bestille forsterkede trejdepartsdeler. Og du har tilgang på servicemanualen, noe som er overraskende greit vis du ikke vil bli overrasket av skjulte torx skruer eller kabelfester.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
herzeleid skrev (14 timer siden):

hvordan er kundeservicen til Tesla blitt? Har hørt tidligere at den har vært dårlig.

Jeg synes den varierer veldig.

Hadde nå nylig en erfaring der de strakk seg langt med å finne ut av en feilmelding jeg fikk. De gjorde da en fjerndiagnostikk og jeg ble oppringt av en tekniker godt utpå kvelden som redegjorde for hva de hadde sett på og hva feilmeldingen kom av. Det var da mest sannsynlig en brukerfeil, men diagnostiseringen kostet meg allikevel ingenting. Det gikk også kjapt - fikk feilmeldingen på morgenen samme dagen.

Men jeg har også opplevd at de satte seg helt på bakbeina ifbm en EU-kontroll der hovedlysene måtte justeres, og de da insisterte på at jeg da måtte hente bilen og booke ny avtale for den jobben + regodkjenning. Og dette var på tross av at hovedlyktene var blitt byttet under ett år i forveien, så behovet for å justere dem burde jo ikke vært der i utgangspunktet.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
15 hours ago, herzeleid said:

Sammenligner med Skoda, siden jeg kjøpte en Skoda og en Tesla omtrent samtidig. Tesla har konsekvent hatt mye kortere ventetid på verksted, og man kan gjøre alt via app, veldig effektiv inn/utlevering. Skal sies at jeg bor i stor oslo, så jeg kan velge og vrake i verksteder. 

Mobilservice ved at de kommer hjem til deg, og gjør servicen der bilen står er også et stort pluss med Tesla. 

Begge har satt seg på bakbeina hver sin gang om lånebil ved garantireparasjoner. 

Dersom du liker å ringe og prate med noen hos forhandleren, så ikke velg Tesla. Alt fikses i tekstmeldinger og app. (Skal sies at Skoda har blitt flinkere på det de siste par åra også.)

• Innsiktsfullt 3
Skrevet
Randeboy skrev (12 timer siden):

Va skjedde med gigacast egentlig? Juniper har de jo gått mer bort fra det. 

Spurte Chat GPT om det. Det vart viss for kostbart? For lang tid å utvikle. Utrolig hva CHAT GPT finner ut av

Spurte litt om rustbeskyttelse på Tesla vs BMW og resultatet var mildt sagt sjokkerende

• Liker 1
Skrevet

Ganske sjukt å se på uber sjåførene med fsd i usa om dagen. De klikker på en knapp og tjener penger for å observere bilen, stort sett uten å gjøre noe som helst. Når nivå 3 kommer kan de enten tjene penger ved å ‘Netflix and chill’ eller ta seg en ekstra jobb som å programmere osv. 

nivå 4/5 lever bilen sitt eget liv og tjener penger. 

det begynner å bli veldig crazy! Og emphasise begynner, for ja vi er nok langt unna der enda. Men fortsatt kult å se utviklingen.

begynner dog å bli veldig utålmodig på å få det her hjemme… 

• Liker 1
Skrevet
Trestein skrev (6 timer siden):

Utrolig hva CHAT GPT finner ut av

Heeelt utrolig ja.

Her er chatgpt i slaget.

Hva er et nettroll?

Et nettroll (eller bare troll) er en person som bevisst provoserer, irriterer eller skaper konflikter på internett – for eksempel i kommentarfelt, på sosiale medier, i diskusjonsfora eller i chat-grupper.

Hensikten med et nettroll er ofte å:

Få oppmerksomhet

Skape sinne eller kaos

Forstyrre en diskusjon

Få andre til å reagere følelsesmessig (“å mate trollet”)

Er trestein.no på diskusjon.no et nettroll?

Jeg kan ikke gå direkte inn på enkeltpersoner da det kan være feil og direkte krenkende, men det er tydelige tegn, spesielt i enkelte tråder på forumet, som tydelig vil kunne defineres som trolling kun for å skape dårlig stemning.

Chatgpt er rå!

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)

Fikk meg 3-4 mil med en 2023 Plaid i dag. Litt fuktighet på veien men moro ble det til. Helt rått..

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Skrevet
19 hours ago, Salvesen. said:

Ganske sjukt å se på uber sjåførene med fsd i usa om dagen. De klikker på en knapp og tjener penger for å observere bilen, stort sett uten å gjøre noe som helst. Når nivå 3 kommer kan de enten tjene penger ved å ‘Netflix and chill’ eller ta seg en ekstra jobb som å programmere osv. 

nivå 4/5 lever bilen sitt eget liv og tjener penger. 

det begynner å bli veldig crazy! Og emphasise begynner, for ja vi er nok langt unna der enda. Men fortsatt kult å se utviklingen.

begynner dog å bli veldig utålmodig på å få det her hjemme… 

Jeg kjenner på at jeg har veldig lyst til å prøve FSD, Videoene jeg har sett av den nye versjonen nå ser veldig bra ut. 

Med robotaxi, virker det jo som om nivå 3/4 er nært forestående? Altså at bilen greier seg selv, men at sikkerhetspiloten sitter i VR ett eller annet sted, klar til å ta over om det skulle trengs?

Er det noen land i europa som kan tenkes å være tidligere ute på lovgivning enn andre tro? Hvor man får se FSD supervised rullet ut før andre steder. Jeg booker noen feriedager og en leiebil så fort dette kommer ett eller annet sted i Europa 

Og skulle FSD supervised kommet til Norge, så blir det bilbytte på meg til noe med HW4 pronto.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...