Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må allikevel bruke spesifikke briller. 

Så eg står fortsatt på en noe blassere hud som funker litt med polariserende briller enn motsatt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Snowleopard skrev (På 12.7.2025 den 8.09):

Men siden Tesla foreløpig ikke kommer med V2L og HUD-løsning (3.parts er bare jalla-løsninger som kan blokkeres ut når som helst av Tesla, og jeg orker ikke noe som må dras med som f.eks. bærbare V2L-opsjoner), så da ender jeg sikkert opp med en KIA eller en Ioniq av et slag, som har både det og sin versjon av Camper mode.

Var vel deg og complexity som startet diskusjonen rundt HUD i denne Tesla tråden.

Skrevet
Syar-2003 skrev (12 minutter siden):

Var vel deg og complexity som startet diskusjonen rundt HUD i denne Tesla tråden.

Jeg nevnte at Tesla ikke har HUD, men diskusjonen har siden det, utviklet seg langt utenfor det temaet. HUD har og vært oppe i Elbil-tråden, så egentlig burde den fint kunne ha utviklet seg der istedet.

Jeg mente å si at diskusjon om HUD-teknologi har egentlig mer felles interesse, enn å bli låst ned i Tesla-tråden. Siden jeg ikke er moderator, får jeg heller ikke flytt den delen. Men er jo noen moderatorer som leser trådene, virker det som. Så kanskje noen ser poenget, og tar hintet, og jobben!

Skrevet
Duriello skrev (37 minutter siden):

Litt usikker på om det er nevnt tidligere, men; 

https://www.elbil24.no/nyheter/lanserer-storre-model-y/83352881

Vil anta at den kommer til Europa etter hvert også? Men skal leveres først i Kina virker det som. Spent på hvor lenge Tesla kan leve av salget av nye Model Y og 3. Tipper hvertfall ut året her og sikkert neste år også. Blir et stort utvalg av de eldre modellene på Finn.no nå. 

Så da kan man vel ikke regne med en splitter ny modell fra Tesla før om 2-3 år vil jeg tippe. Men de har jo overraska før. Skulle gjerne hatt et mer fresht interiør, med enda litt flere valgmuligheter når det kommer til både lakk, seter og tilleggsutstyr. Ikke minst så skal det bli godt å se et helt nytt bildesign 😏 Begynner å bli lei av Y spesielt nå og interiøret må opp noen hakk, imo. 

Skrevet
Iterion skrev (10 minutter siden):

Vil anta at den kommer til Europa etter hvert også? Men skal leveres først i Kina virker det som. Spent på hvor lenge Tesla kan leve av salget av nye Model Y og 3. Tipper hvertfall ut året her og sikkert neste år også. Blir et stort utvalg av de eldre modellene på Finn.no nå. 

Så da kan man vel ikke regne med en splitter ny modell fra Tesla før om 2-3 år vil jeg tippe. Men de har jo overraska før. Skulle gjerne hatt et mer fresht interiør, med enda litt flere valgmuligheter når det kommer til både lakk, seter og tilleggsutstyr. Ikke minst så skal det bli godt å se et helt nytt bildesign 😏 Begynner å bli lei av Y spesielt nå og interiøret må opp noen hakk, imo. 

S/X gir vell en god indikasjon på at Tesla ikke kommer til å gjøre store endringer på bilene deres, men små endringer hele tiden samt facelift/interiør lift osv I blant. 

Men, når en har verdens mest solgte bil samt vi bor i ett land der den virkelig selger bra så har det lite å si hvordan den ser ut da en ser den hele tiden uansett og den blir 'vanlig' etter kort tid.

  • Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (31 minutter siden):

S/X gir vell en god indikasjon på at Tesla ikke kommer til å gjøre store endringer på bilene deres, men små endringer hele tiden samt facelift/interiør lift osv I blant. 

Men, når en har verdens mest solgte bil samt vi bor i ett land der den virkelig selger bra så har det lite å si hvordan den ser ut da en ser den hele tiden uansett og den blir 'vanlig' etter kort tid.

Det er sant men funker ikke å kun holde på med facelifts i all evighet heller liksom. Men for all, når salget går som det går, så får de jo også litt ekstra god tid på både å designe og planlegge hvordan neste bil skal bli og se ut :)  Jeg bare savner som sagt litt ekstra tilvalg.

Småting som f.eks å ikke ha håndtak til å holde på hver sid av bilen og baki er ting som kan irritere meg hehe. Og enda mer dersom bilen ikke har blinklysspaker f.eks. Trenger absolutt ikke gjøre som Audi og ha tilleggspakker til flere hundre k liksom, men litt mer enn det de har nå må da gå an?  Liker godt valgmulighetene BMW f.eks, får da går det an å få bilen til å skille seg litt mer ut også. 

Skrevet
ProphetSe7en skrev (På 10.7.2025 den 23.43):

Hvilken forsikring har dere valgt på deres bil? Toppkasko som er det naturlige valget her?

Så på vilkår for forsikring mot "motorskade" hos ulike forsikringsselskaper, men det dekker vel knapt mer enn nybilgarantien til Tesla gjør? Motorskade-dekningen dekker jo ikke problemer som følge av slitasje eller manglende vedlikehold. Og ting som er feil ved bilen fra produksjonen dekker jo Tesla.

Er det noe poeng da?

  • Liker 1
Skrevet
Markiii skrev (25 minutter siden):

Så på vilkår for forsikring mot "motorskade" hos ulike forsikringsselskaper, men det dekker vel knapt mer enn nybilgarantien til Tesla gjør? Motorskade-dekningen dekker jo ikke problemer som følge av slitasje eller manglende vedlikehold. Og ting som er feil ved bilen fra produksjonen dekker jo Tesla.

Er det noe poeng da?

For min del er denne ekstra kostnaden så liten at jeg nekter å stå der en dag og de peker på at jeg ikke kjøpte dekningen for lappen i året eller hva det er.

Skrevet
1 hour ago, Markiii said:

Så på vilkår for forsikring mot "motorskade" hos ulike forsikringsselskaper, men det dekker vel knapt mer enn nybilgarantien til Tesla gjør? Motorskade-dekningen dekker jo ikke problemer som følge av slitasje eller manglende vedlikehold. Og ting som er feil ved bilen fra produksjonen dekker jo Tesla.

Er det noe poeng da?

Kikka hos mitt forsikringsselskap og der sto det ettertrykkelig at forsikringen ikke dekket skader som falt under produsentens garanti. Så jeg droppa det

  • Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (45 minutter siden):

Kikka hos mitt forsikringsselskap og der sto det ettertrykkelig at forsikringen ikke dekket skader som falt under produsentens garanti. Så jeg droppa det

Ja for hva gjenstår egentlig da? Tesla dekker uansett ikke ting som er en følge av slitasje eller dårlig vedlikehold, akkurat som maskinskadeforsikring. Men hvis det ikke er det, så dekker Tesla det så lenge bilen er under garanti. Og da får man heller ikke brukt maskinskadeforsikringen.

Merkelig.

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Iterion skrev (5 timer siden):

Vil anta at den kommer til Europa etter hvert også? Men skal leveres først i Kina virker det som. Spent på hvor lenge Tesla kan leve av salget av nye Model Y og 3. Tipper hvertfall ut året her og sikkert neste år også. Blir et stort utvalg av de eldre modellene på Finn.no nå. 

Så da kan man vel ikke regne med en splitter ny modell fra Tesla før om 2-3 år vil jeg tippe. Men de har jo overraska før. Skulle gjerne hatt et mer fresht interiør, med enda litt flere valgmuligheter når det kommer til både lakk, seter og tilleggsutstyr. Ikke minst så skal det bli godt å se et helt nytt bildesign 😏 Begynner å bli lei av Y spesielt nå og interiøret må opp noen hakk, imo. 

Vi får se når den tid kommer. 😅

Enig i det du skriver om valgmuligheter, men det skjer nok ikke med det første. Hadde vært kult om T kjøper opp folka bak S3xy og implementerer ting som dette f.eks.

Angående interiør, og brukte av utgående model, bortsett fra ventilasjon i setet og bedre glasstak så foretrekker jeg faktisk interiøret i forrige utgave. Den nye er stiligst utvendig da. 

Sitter å følger med på bruktmarkedet på pre juniper nå, og er litt inne på tanken om å kjøpe en av pre juniper lagerbilene, frister litt med 1-2 år gratis supercharging. 😅 Edit* Ser nå at det ikke lengre er tilfellet, så da...

Endret av Duriello
Skrevet (endret)

Angående toppkasko/super kasko etc
Maskinskade gjelder til bilen er 10 år og inntil 250.000 km (altså langt utover nybilgarantien/reklamasjonsretten).
Kommer man i en situasjon hvor reklamasjon i nybilgarantiperioden "ikke" fører frem tar forsikringsselskapet over saken mot forhandler/produsent. 
Man har også høyere dekning på fastmontert tilleggsutstyr og løsøre.
Dekker lakk og foliering med inntil 50.000.
Utvidet dekning (varighet) for leiebil ift kasko.
I tillegg til dette har man totalskade garanti inntil bilen er 3 år (100.000km) hvor får man ny tilsvarende bil/utstyrt/modell.
(det er ikke bare å tegne en superkasko med samme vilkår når bilen er ute av nybilgaranti)

Dette er noen av punktene som er gjeldende hos mitt selskap. 


Maskinskade får man ikke tegnet individuelt og det følger som nevnt med flere forbedrede dekninger.
Jeg mener super/toppkasko har en verdi.

 

Endret av Syar-2003
Skrevet
2 minutes ago, Duriello said:

Vi får se når den tid kommer. 😅

Tviler, det er veldig Kina typisk å ha L biler av diverse merker.

Skrevet
Emsal skrev (9 minutter siden):

Tviler, det er veldig Kina typisk å ha L biler av diverse merker.

Siden TMX/TMS er så pass mye dyrere, å tipper jeg en L-versjon med valg på 6 eller 7 seter bil komme både til Berlin-fabrikken og til Texas-fabrikken. Tesla trenger noen ikke alt for dyre alternativer til de som finner TM3 og TMY for liten nå.

Så trenger de og en TM2, til de som vil ha en mindre og billigere bil. Dog spørs det om EM/Tesla er så sikker nå på at de vil lykkes med å få robotaxi og FSD godkjent, at det fjerner behovet for blier til privatmarkedet, eller om de vil bli verdens største (robo)-taxiflåte-operatør med egne, egenproduserte biler.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...