Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor billig kan en bil være?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurderer å kjøpe en ekstra bil som kun kommer til å gå rundt 500 til 1500 km i året. Det trenger ikke å være en stor bil, men en helt enkel en som kan brukes til og fra butikken ved behov. Rett og slett en ekstra bil som kan brukes når den andre er på verksted eller når en av oss er på reise en ukes tid.

 

Hvor lavt kan kostnadene med en bil reelt sett gå?

 

Og hvilken bil vil være det billigste valget over en 5-10 års periode? Er det billigst over tid å kjøpe en enkel liten bil som er 5-10 år gammel for 40000 kr? Eller en 15-20 år gammel bil til 10-20000?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvis du skrur selv så er det ikkenoe i veien for å kjøpe en veteranbil, som nok blir det aller billigste.

 

En med kosmetiske mangler og fersk EU kontroll kan du få veldig billig!

Veteranbil med LMK forsikring og årsavgift koster 1000kr å ha skilt på i året...

 

Edit: Feks noe sånt https://www.finn.no/139540252

Endret av daruu
  • Liker 1
Skrevet

Skal du ha det som bil nr 2, så er jo det helt åpenbare valget en elbil som er 5-10 år gammel... En LEAF 2011->, eller en trilling fra 2010-->. 

 

La oss si at du skal nr2 bilen i 10 år. Da har du bare i veiavgift betalt nærmere 30 000,-

Med elbil ser det ut til at det ikke kommer noe slik avgift de nærmeste årene, men etter hver kommer med en lav takst. Så la oss si at du betaler 10 000,- i veiavgift i løpet av 10 år. 

 

Så kommer bompenger og parkering, som jo avhenger av hvor du bor. Men dette blir fort mange penger i løpet av 10 år. 

 

Drivstoffet blir nok ikke så mye på en nr 2 bil, men det blir jo fort et par tusenlapper i året.  Med en fossilbil kommer du neppe under 1 krone per km. Med elbil koster det sjeldent mer enn 0,15 krone per km. Hvis du i løpet av 10 år kjører så lite som 40 0000 km så er forskjellen i kostnad ca 34 000,- kroner... 

 

Bare i forskjell i kostnad på veiavgift og drivstoff har man jo nesten betalt for hele bilen. 

  • Liker 2
Skrevet

Med så lite bruk hadde eg satsa på bil med fersk EU-kontroll og utan nemneverdige feil i prisleie 10-25 000. Ein får nødvendigvis færre reparasjonar når bilen blir køyrt lite. Då blir fort kostnadane ved ein reparasjon i ny og ne mindre enn dei faste kostnadane ved ein dyrare bil.

  • Liker 1
Skrevet

Hvor ofte ser du for deg å trenge denne ekstra bilen?

Kan fort bli mye billigere å leie om det er snakk om f.eks en uke eller to pr år

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Hvor ofte ser du for deg å trenge denne ekstra bilen?

Kan fort bli mye billigere å leie om det er snakk om f.eks en uke eller to pr år

 

 

Hvis det hadde vert bilutleie tilgjengelig i kommunen så hadde vi nok vurdert det ja. Nabobil eller liknende hadde vert perfekt.

 

Men det er det ikke og kjøring er noe man må gjøre rundt om kring her jeg bor. Så vil nok trenge bilen omtrent 1-2 ganger i uka.

Endret av Black-March
Skrevet

Kjøpte min winter beater Mitsubishi Galant 2001 modell til 10.000kr for 2 år siden.

Utmerket bruksbil. Relativt pålitelig. Masse kosmetisk rust og dårlig lakk gjør at den aldri vinner noen skjønnhetskonkurranse, men det passer meg ypperlig å ha til kontrast til godbilen som da får all oppmerksomheten :)

Skrevet

Beste valget er nok en Toyota Avensis feks. Disse går og går og går, kun oljeservice du trenger å tenke på ;) (jada til dere andre, du har jo selvfølgelig slitedeler som bremser og andre ting som må byttes etter hvert, men kan kan fort finne en bil hvor dette er byttet på til en lav pris)

Skrevet

Billigste er vell å kjøpe "skrap" som går for rett over vrakpant og krysse fingrene for at de varer så lenge som mulig. Med en gang de streiker, får kjøreforbud, må fikse noe osv så vrakes de og så kjøpes ny bil. Koster nok dog mye ellers psykisk og fysisk. 

  • Liker 1
Skrevet

Man må vurdere hvor mye man vil ofte på komfort, driftssikkerhet, krasjsikkerhet osv for å spare noen kroner i året. Det kan fort bli forholdsvis dyrt å spare penger har jeg funnet ut. Å kjøre rundt i og ha et gammelt vrak stående er jo også en belastning. Hva er penger i banken verdt hvis du blir lemlestet av en fyllekjører f.eks. I trafikken vet man aldri hva som skjer og er ikke alltid i kontroll over det selv.

Skrevet

Man må vurdere hvor mye man vil ofte på komfort, driftssikkerhet, krasjsikkerhet osv for å spare noen kroner i året. Det kan fort bli forholdsvis dyrt å spare penger har jeg funnet ut. Å kjøre rundt i og ha et gammelt vrak stående er jo også en belastning. Hva er penger i banken verdt hvis du blir lemlestet av en fyllekjører f.eks. I trafikken vet man aldri hva som skjer og er ikke alltid i kontroll over det selv.

 

Ja jeg mener ikke det er en god løsning, på ingen måte. Helst ser jeg at alle kjøper moderne biler for økt sikkerhet og miljø for resten. Men ser også at det ikke er mulig :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...