Jump to content

Black-March

Medlemmer
  • Content Count

    231
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

105 :)

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hvis foreldrene er villige til å adoptere henne bort så skal ikke det være noe problem. Men det vil fremdeles være en relativt lang prosess.
  2. Hvis strøm/vann er inkludert så kan han ikke reforhandle avtalen. Det eneste er hvis du for eksempel missbruker avtalen til å drive med cryptomining eller liknende, i stor skala. Prisen kan også kun justeres 1 gang årlig, og kun i tråd med konsumprisindeksen. Så hvis leien er 10 000 så kan han øke med 3.1% til 10310. Det går heller ikke an å etterjustere prisen hvis han ikke justerer opp hvert år.
  3. Nei, jeg har ikke lovparagrafer men det sier seg selv at man ikke automatisk har rett til å bruke verktøy som tilhører et aksjeselskap hvis man ikke er ansatt i selskapet. Det utstyret er felleseie i selskapet. Det jeg ville ha gjort er å: 1. Ringt Politiet på mandag, fått en mening på om de kan hente det som tyvgods eller om denne saken må gå via forliksrådet. 2. Gi beskjed om at du kommer til å holde dem ansvarlige for tap og ekstrautgifter i forbindelse med at de ikke har returnert det. Feks fakturere for tidsbruk i forbindelse med arbeid du gjør med å få verktøyet tilbake, kreve leie, kreve erstatning for slitasje osv. Og jeg tviler meget sterkt på at du har rett til å trekke i lønn, det har man nesten aldri under norsk lov. Men det kan hende at du har lov til å holde lønn tilbake inntil verktøyet blir returnert. Men hvis du skal prøve deg på noe slikt må du nesten bare kontakte advokat. Forøvrig er det ikke dumt å kontakte en advokat uansett, en kort telefonsamtale fra en advokat kan fort løse hele saken.
  4. At styret et passivt har ikke noe å si for verktøyene sin del. For inntil den tid de to personene har et styrevedtak som spesifikt gir dem tillatelse til å bruke verktøyene i en annen bedrift så er det daglig leder som bestemmer. Det er så enkelt. Med mindre det for eksempel eksisterer en annen avtale, for eksempel at de har fått skriftlig tillatelse av tidligere daglig leder. For en aksjeeier eller et styremedlem har ikke bruksrett på verktøy tilhørende en bedrift. Alt de kan gjøre er å spørre fint om å låne det, og hvis de ikke har fått lov men tar seg til rette allikevel så er det ulovlig.
  5. Høres veldig merkelig ut, å legge på seg 30 kilo på et år et faktisk ikke lett å gjøre. De fleste som går opp i vekt gjør det i nogenlunde jevnt tempo, feks et par kilo i året over 10 år og du har lagt på deg 20.. Men 30, på ett år, noe er galt.
  6. Det har ikke dritt å si om de sitter i styret. Styremedlemmer har ikke bruksrett på utstyr som tilhører et selskap. Som styremedlemmer så kan de ta opp saken, i styret, men med mindre de klarer å sikre seg en majoritet for å ta med seg verktøyet så har de ingen som helst rettigheter til å gjøre det. Og med mindre det finnes et styrevedtak som garanterer dem bruksrett på verktøyet så er det den som er daglig leder som bestemmer om de får lov eller ikke.
  7. Selv om jeg eier aksjer for 100 000 kroner i Norsk Hydro så betyr ikke det at jeg kan bevege meg fritt innenfor industriområdene deres eller ta med meg verktøy derifra. Med deres eierandel har de rett til en andel av utbyttet samt en viss grad av styrerett gjennom styremøter og avstemninger. Men med mindre styret godkjenner at de tar med seg utstyret så er det godt mulig at dette kan ansees som tyveri. Så jeg ville ha ringt politiet, forklart situasjonen. Hvis dette har foregått en stund ville jeg også ha sett på mulighetene for å kreve erstatning for bruken av verktøyet, eventuelt andre tap. Og hvis de nekter å levere det tilbake så blir det en sak for enten politiet eller forliksrådet i neste omgang. Husk å dokumentere alle utgifter og all tidsbruk du har i forbindelse med denne saken. Hvis du for eksempel må kjøpe inn nytt verktøy fordi de nekter å levere tilbake noe du trenger så er det en ekstra utgift du har på grunn av at de har stjålet med seg verktøyet.
  8. Har litt samme inntrykket, mobiloperatørene gir ikke samme rabattene som før.
  9. Dette er kanskje et litt tåpelig spørsmål men jeg har i alle år kjøpt telefonene mine uten at de var tilknyttet noe abonnement. Men jeg lurte på om det er noe å spare på å kjøpe med abonnement i stedet? Eller om det egentlig bare er en avbetalingsløsning?
  10. Det høres ikke så altfor vanskelig ut, du har akkurat nok til å få det til å gå rundt. 1. Forsøk å snakke med sjefen din om du feks kan få litt overtid. Selv tjener jeg omtrent 80000 ekstra i året (etter skatt) på overtid. Og jeg har en liten regel om at alt som er morro og unødvendig strengt talt skal finansieres med overtid. Feks skjermkort, motorsykkel, tv osv. 2. Har du regnet med rentefradraget på leiligheten? Med et lån på 3.5 millioner vil jo fradraget være på rundt om kring 20 000 kroner i året. 3. Forventer du fremtidig lønnsøkning? Kan du gjøre noe for å øke lønnen? Hva skal til for å bli forfremmet eller få større ansvar. 4. Du har ikke sagt hvilken motorsykkel det er snakk om, men kunne du feks ha gått for noe billigere? En dyrere sykkel har også jevnt over dyrere deler/vedlikehold osv. Og du kan ha det mye morro på feks en A2 sykkel som vil bety myeee lavere forsikringspremie enn en A sykkel. CBR500R, CB500F, CB500X osv er fantastiske sykler. 5. Hvor bor du? Kan du kanskje erstatte leasingen på bilen med bildeling og eventuelt buss? Trenger du virkelig bilen i tillegg til sykkel? Kan du dele bil med en kompis eller søsken? 6. Å spare i fond når man har gjeld oppover ørene er ikke lurt uansett, spare i fond er noe man begynner med når gjeldsgraden synker, gjerne under 50%. Ellers så utsetter du deg for unødvendig risiko. Det viktigste for deg er å få ned gjeldsgraden og reforhandle lånerenten på sikt. Med lavere gjeldsgrad får du lavere rente. Det samme kan skje om du har sikkerhet via foreldre. 7. Leasingavtalen på bilen kan jo kanskje selges videre? Eventuelt kan du jo prøve å kansellere eller forandre den, det kan jo gå.
  11. Det er ingen grunn til å tro Apple's propaganda i dette tilfellet. Selv om Apple har et poeng i at små og useriøse verksteder kan skade deres renomme så er det også viktig å huske på at det finnes veldig mange verksteder som har reparatører som er langt mer kompetente enn Apple's egne "spesialister", for alt Apple selv gjør er jo å "bytte alt" hver eneste gang det er en liten feil på en komponent. Feks sendte jeg min iPhone for å bytte batteriet for et par år siden, da Apple annonserte at du kunne bytte batterier for 300 kr. Men i stedet for å bytte batteriet for 300 kr fikk jeg beskjed om at jeg måtte bytte hele telefonen i stedet for 4200. Eller at jeg kunne få den tilbake uten batteribytte for 600 kroner. Fordi at de mente det var noe feil med ladepluggen, som jeg aldri selv hadde opplevd å ha problemer med. Men å bytte ladepluggen? Nei, det går ikke an. De påstod jeg måtte bytte hele telefonen i stedet. Til tross for at det å bytte ladepluggen er noe som er så enkelt at jeg gjorde det selv på en times tid uten erfaring. Jeg valgte å få telefonen tilbake i samme stand. Men når jeg fikk telefonen tilbake fra "merkeverkstedet" så hadde de faen i meg ikke klart å legge pakningen på telefonen riktig. Så den lå tydelig på utsiden av telefonen. Har faktisk bildet fremdeles. Du kan se pakningen henge på utsiden på toppen av telefonen. På grunn av skaden på telefonen klagde jeg meg til å slippe gebyret, orket ikke å bruke tiden på å gå via forbrukerrådet for å få batteribyttet i stedet. Og ladepluggen som de ikke kunne bytte? Som jeg aldri hadde hatt problemer med tidligere? Den fungerte ikke i det hele tatt når jeg fikk telefonen tilbake, så jeg gadd ikke å krangle med dem og byttet den i stedet selv, det tok meg en times tid. Så det er null grunn til å legge særlig vekt på Apple sine argumenter om useriøse og uprofesjonelle verksteder. Selv om slike absolutt finnes så er Apple's egne verksteder minst like amatørmessige i behandlingen av produktene og tydeligvis ikke kapable til å utføre enkle reparasjoner en gang. Eller så mye som å returnere en telefon i samme stand som de mottok den. Og når du sammenligner Apple's egne verksteder med de tredjeparts verkstedene som bytter en enkelt komponent på et kretskort som det er feil på, i stedet for å bytte hele kretskortet, så ser de rett og slett amatørmessige ut.
  12. Den som ønsker kan lese mer her. https://www.independent.co.uk/life-style/gadgets-and-tech/eu-right-repair-technology-decade-b1809408.html Men kort fortalt, produsenter av elektronikk som kjøleskap, brødristere, vaskemaskiner og TVer må fra nå av forsikre at produktene de selger kan repareres de 10 første årene etter at produktet ble solgt.
  13. Det har du selvfølgelig helt rett i. Og det viste jeg jo egentlig også, men var 100% fokusert på når veiene dukket opp og ble borte i stedet for å bruke et sekund på å tenke over tallets betydning. Kan vel kalle det tunellsyn
  14. Det har du helt rett i, men det var da heller ikke det jeg spurte om. Alt jeg ønsket var og for eksempel kunne se alle veier innenfor et område som feks et 50x50 km eller helst 100x100 km. Slik at man kan se alle veier i en hel kommune, eller kanskje 2-3 kommuner samtidig. Forøvrig fant jeg det. Når man velger "VIS I KART" hos statens vegvesen så vises stort sett alt av både små og store veier på en god måte. Men det er litt tregt. Statens vegvesen har det.
  15. Jeg prøver å finne en oversikt over alle veier i Norge, noe ala Google Maps men hvor alle veiene er synlige hele tiden. Uavhengige av hvor viktige eller store de er. For eksempel så er jeg her 2 KM over bakkenivå i følge Google Maps, men det er kun noen få veier som er synlige. Og for å se alle de små veiene som finnes så må jeg zoome helt inn til 500 meter. Jeg leter etter en eller annen form for karttjeneste hvor jeg kan se alle veier, uavhengig av om det er en liten grusvei eller en motorvei, hele tiden. Eller i alle fall 2-4 km over bakkenivå. Slik at det er lett å finne frem til feks skogsveier og fjellveier.
×
×
  • Create New...