Gå til innhold

Telia lanserer «Fri data»-abonnement kalt Telia X


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor tror du at de ikke har regnet på det? Fordi du synes det er "for lite"? Tipper de har ganske god oversikt over hva man kan bruke 3 Mbps til.

Fordi 3 Mbps datastrøm krever 3.7 Mbps forbindelse. 3 Mbps er nok til en bitrate på 2400 kbps.

 

Man kan ikke ha akkurat det man skal ha. Man må ha litt ekstra. Hvis man uproblematisk skal benytte 3 Mbps må man ha >=4.7 Mbps. Hvis hastigheten halveres i 2 sekunder og bufferen tømmes er den eneste måten å kompensere for å øke hastigheten i de kommende sekundene. Hvis det er hard cap på 3 Mbps vil det aldri være nok båndbredde til å utnytte 3 Mbps på en god måte.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Infrastrukturen koster å bygge og vedlikeholde, men den koster enten man har trafikk eller ikke.

Å ha trafikk fra Infrastrukturen til Internett koster under 1 øre per GB. Jo mer data som benyttes, desto lavere blir prisen per GB.

 

Hvis du leier kapasitet i et datacenter får du en meget fin pris per GB når du passerer 500 TB per måned, men hvis du kun bruker 25 eller 50 TB så må du regne med å betale noen øre per GB.

Ja, jeg tenkte meg vel kanskje noe slikt, at du snakket om kostnaden for trafikk mellom internett og den mobile infrastrukturen. Men det er jo ikke et så veldig relevant tall akkurat i denne diskusjonen, vil jeg si...

 

Ellers så hopper du kanskje litt bukk over det at det finnes begrensede bånd-ressurser tilgjengelig rent fysisk også. Det er ikke slik at man bare kan pøse på med kunder på den infrastrukturen og de båndene som allerede er bygget ut. Der er et tak. Og om man vil flytte taket må man oppgrader infrastrukturen, og evt. bygge tettere basestasjoner slik man gjør med 5G, noe som også selvsagt har en pris.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bredbånd kan du garantere hastighet. Selv her kan du få hastighet som er lavere enn oppgitt, men da kan og tilbyder få problemer siden de ikke har levert som lovet. Stort sett klarer de å holde det.

Nå har det vel seg slik at de fleste som leverer bredbånd, leverer hastighet OPP til XX. Så om en ISP leverer 80Mbit isteden for 100Mbit, så får de ikke noen problemer av den grunn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg bruker alltid mobildata fra det samme stedet. Da skal det ikke være noe problem for tilbyderen og sørge for nok kapasitet der og tilby data til en fornuftig pris.

 

Det er ikke folk på farta som har det største behovet for data men folk som må bruke mobildata hjemme fordi det ikke finnes noe alternativ der de bor.

 

Problemet er at tilbyderne skjærer alle kundene over én kam og kommer med de samme forklaringer og unnskyldninger for at det ikke kan leveres nok data til en fornuftig pris.

 

Jeg håper de kommer med noe tilsvarende på mobilt bredbånd, for eksempel 30 Mbps og ubegrenset data til en fornuftig pris, altså på riktig side av 1000 kr per måned.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Jeg bruker alltid mobildata fra det samme stedet. Da skal det ikke være noe problem for tilbyderen og sørge for nok kapasitet der og tilby data til en fornuftig pris.

 

Det er ikke folk på farta som har det største behovet for data men folk som må bruke mobildata hjemme fordi det ikke finnes noe alternativ der de bor.

 

Problemet er at tilbyderne skjærer alle kundene over én kam og kommer med de samme forklaringer og unnskyldninger for at det ikke kan leveres nok data til en fornuftig pris.

Og om du ikke har noe annet alternativ hjemme så finnes det dedikerte rene data abonnement for det...?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For folk som mener vi skal betale for hastighet og ikke kvote som på bredbånd. Det går ikke.

 

Bredbånd kan du garantere hastighet. Selv her kan du få hastighet som er lavere enn oppgitt, men da kan og tilbyder få problemer siden de ikke har levert som lovet. Stort sett klarer de å holde det.

 

Det er absolutt vanligast at breibåndleverandørar opererer med "opp til" hastigheit eller med hastigheit mellom X og Y.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uavhengig av hvilke tilbud som er best, så er vel folk oppegående nok til å innse at dette tilbudet kom som svar på Chili mobil. Så som mange har poengtert, bra at Chili skaper konkurranse.

 

Så spørs det jo om Telia kaster deg ut etter at du har brukt 300 GB de også. Kjapp matte tilsier at en maks får ca. 1000 GB i måneden ved maks forbruk.

Lenke til kommentar

Uavhengig av hvilke tilbud som er best, så er vel folk oppegående nok til å innse at dette tilbudet kom som svar på Chili mobil. Så som mange har poengtert, bra at Chili skaper konkurranse.

 

Så spørs det jo om Telia kaster deg ut etter at du har brukt 300 GB de også. Kjapp matte tilsier at en maks får ca. 1000 GB i måneden ved maks forbruk.

Telia er ikke slik.. De holder faktisk hva de lover. De har heller aldri tatt betalt for overforbruk. Men derimot strupet hastigheten ned til det nærmest ubrukelige.

Telenor f.eks krever jo en syk pris om du bruker mer enn datakvoten så der må man passe på

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes abonnementet er en god begynnelse.

 

Men jeg synes folk er litt vel enkle her når de snakker om båndbredden som trengs for video steaming...

 

Netflix, YouTube og de fleste andre strømmesider bruke adaptiv bitrate, som vil si at hvor mye båndbredde man faktisk trenger avhenger av hva man ser på.

Noen av bitratene som tas frem her er greie retningslinjer, men sier ikke så mye om faktisk opplevelse når man streamer.

 

Effektiv video koding er faktisk en ganske stor vitenskap, og Netflix for eksempel har en blog med masse informasjon rund dette.

https://medium.com/netflix-techblog/performance-comparison-of-video-coding-standards-an-adaptive-streaming-perspective-d45d0183ca95

Endret av SuperFlue
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes abonnementet er en god begynnelse.

 

Men jeg synes folk er litt vel enkle her når de snakker om båndbredden som trengs for video steaming...

 

Netflix, YouTube og de fleste andre strømmesider bruke adaptiv bitrate, som vil si at hvor mye båndbredde man faktisk trenger avhenger av hva man ser på.

Noen av bitratene som tas frem her er greie retningslinjer, men sier ikke så mye om faktisk opplevelse når man streamer.

 

Effektiv video koding er faktisk en ganske stor vitenskap, og Netflix for eksempel har en blog med masse informasjon rund dette.

https://medium.com/netflix-techblog/performance-comparison-of-video-coding-standards-an-adaptive-streaming-perspective-d45d0183ca95

Nja.. Båndbredden hos f.eks Netflix reguleres etter hvor raskt nett man har heter det.. Alt innhold der er jo Full HD eller 4K opprinnelig så blir endel lavere kvalitet med 3Mbps som er under halvparten av hva man egentlig trenger. Eller satans mye buffering.. Det sier jo mye om kvaliteten som faktisk oppleves jo.. Den blir ræl når det er merkbart under hva som er anbefalt.

Men 3Mbps etter 40Gb er fortsatt bedre enn ingenting og fortsatt bra nok for ekstremt mye man bruker mobilen til. Men skulle heller vært 10Mbps istedenfor.

Lenke til kommentar

Nei, men når de oppgir priser uten mva, og henviser til at du kan kjøpe mere data privat, så lukter det jo sterkt bedrift.

Det tenkte jeg faktisk ikke over i farten.. Så ja.. Du har nok rett i det. Men at de automatisk fyller på datakvoten er jo også egentlig ett tegn på enten ett valg man selv har aktivert eller at det er bedriftsabonnement med en slik avtale.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...