Gå til innhold

Telia lanserer «Fri data»-abonnement kalt Telia X


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle vanlige bredbåndsabonnement har "fri data" og begrensing i hastighet. Synes det er en bra modell som er lett å forholde seg til. Telias abonnement er et skritt i den retningen og virker som en rimelig fornuftig løsning (prisen kan selvsagt alltid diskuteres). Ennå bedre (for meg) hadde vært for eksempel 4 eller 5 Mbs fast, eventuelt mulighet for å kjøpe høyere hastighet i perioder. På hytta har vi et 5Mbit abonnement og det fungerer fint til å streame Youtube i normal kvalitet, NRK eller Get TV for i hvert fall 2 personer uten spesielle problemer. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I artikkelen brukes 3 Mbit og 4 Mbit i annenhver linje som hastighetsbegrensning... Ser Hedonism påstår han har fått bekreftelse på at det er 64 Mbit...

Så hva er begrensningen?

På youtube holder 4 Mbit til å streame 1080P, det gjør det også på Netflix.

Komprimert ihjel med lav bitrate selfølgelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hæ!?!? Du bruker ikke raskere opp kvoten fordi man har raskere nett Å laste ned/streame f.eks 1Gb forblir 1Gb uansett pokker hvor kjapt nettet går Hastighet = kortere ventetid.

 

Du har helt rett i det du sier her, men så vidt jeg har skjønt det kommer disse begresningene utav at mobilmastene i dag ikke klarer å levere 200 Mbit til alle brukerene som er koblet til. Men hva mener du om Telia kommer med "10 Mbit" abbonoment. Du får en hard cap på 10 Mbit men du kan bruke så mye du vil. Dette holder da til 1 netflix stream blant annet i tillegg til normal surfing.

10 Mbit er ca 4.5 Gb/h. Makser du dette døgnet rundt (unaturlig mye) så får du ca 3 Tb brukt kvote.

I en "normal" verden hvor folk er på jobb, sover, spiser middag etc, så vil man muligens bruke tlf 4-6 timer om dagen og kvoten vil havne på ca 600-800 Gb.

 

 

Til alle dere som mener at 10 Mbit hestighet er for lite. Poenget er at du får en hard cap å forholde deg til, istedenfor en kvote.

jeg tror det er dette som vil komme. Du betaler for hastigheten, ikke kvoten med nedlastbart innhold.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

I artikkelen brukes 3 Mbit og 4 Mbit i annenhver linje som hastighetsbegrensning... Ser Hedonism påstår han har fått bekreftelse på at det er 64 Mbit...

Så hva er begrensningen?

På youtube holder 4 Mbit til å streame 1080P, det gjør det også på Netflix.

Komprimert ihjel med lav bitrate selfølgelig.

 

Jeg tror nok at vilkårene i ordrebekreftelsen min er feil og at 3mbit er korrekt hastighet. Men det kan tyde på at de har vurdert flere løsninger før de landet på 40GB med full fart, så over til 3mbit maksfart etter det.

 

Skjermskudd fra ordrebekreftelsen jeg mottok (eneste endring jeg har gjort er å blanke ut mobilnummeret mitt:

post-13363-0-11219300-1548673871_thumb.jpg

post-13363-0-01906400-1548673882_thumb.png

Endret av Hedonism
Lenke til kommentar

Verre enn Chili på de aller fleste områder, men det er jo en start iallfall.

Kan du utdype?

 

Telia

  • Ubegrenset data, men redusert hastighet etter 40 GB
  • Bruke det som du vil. Bruke det som bredbånd, dele med venner / familie ol. Dvs ikke kun "personlig bruk".

Chili:

  • Kun personlig bruk.
  • Sende SMS etter 5 GB slik at du får mer.
  • Blir flyttet til et 25GB abonnement dersom du bruker mer enn 30 GB dagen eller noe slikt..
  • Liker 4
Lenke til kommentar

I artikkelen brukes 3 Mbit og 4 Mbit i annenhver linje som hastighetsbegrensning... Ser Hedonism påstår han har fått bekreftelse på at det er 64 Mbit...

Så hva er begrensningen?

På youtube holder 4 Mbit til å streame 1080P, det gjør det også på Netflix.

Komprimert ihjel med lav bitrate selfølgelig.

Har 5Mbit hjemme å det holder ikke til 1080P på Youtube, må ned på 720P.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

I artikkelen brukes 3 Mbit og 4 Mbit i annenhver linje som hastighetsbegrensning... Ser Hedonism påstår han har fått bekreftelse på at det er 64 Mbit...

Så hva er begrensningen?

På youtube holder 4 Mbit til å streame 1080P, det gjør det også på Netflix.

Komprimert ihjel med lav bitrate selfølgelig.

Har 5Mbit hjemme å det holder ikke til 1080P på Youtube, må ned på 720P.

Får vel høyere bitrate på PC enn på mobil, samt at 60fps trekker en del mer data.
Lenke til kommentar

 

I artikkelen brukes 3 Mbit og 4 Mbit i annenhver linje som hastighetsbegrensning... Ser Hedonism påstår han har fått bekreftelse på at det er 64 Mbit...

Så hva er begrensningen?

På youtube holder 4 Mbit til å streame 1080P, det gjør det også på Netflix.

Komprimert ihjel med lav bitrate selfølgelig.

Har 5Mbit hjemme å det holder ikke til 1080P på Youtube, må ned på 720P.

Rart at jeg da både på pc og ps kan streame 1080p med under 4Mbit bruk, hadde 5mbit inntil i fjor å det gikk greit, da er ingen andre enheter i bruk samtidig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Fri bruk"...bortsett fra at bruken er så langt fra fri som det går an å komme......fortsetter å vente på et skikkelig tilbud ;/

Bortsett fra at du tar feil.. Bruken er fri men ned redusert hastighet etter 40Gb.. Bedre enn lureriet Chili tilbyr der de påstår det er fri bruk men kutter dataen din om man bruker "for mye" og man må sende sms for hver 5Gb man har brukt

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...